Trevligt temperament och bra ridbarhet.

stjarnfrugt

Trådstartare
Vänder mig hit eftersom jag har noll koll på avelsarbete. Jag vet vad jag ser men inte hur det ser ut rent generellt vad gäller vilka stammar man ska akta sig för resp. leta efter om man vill ha en trevlig häst för hobbyryttare men ändå vill ha bra gångarter som håller för MSV.

Så, jag sitter så smått och letar ny ridhäst. Vad jag kommer att prioritera den här gången är ett stabilt och trevligt lynne. Men jag vill samtidigt ha en häst med bra gångarter. De nytillkomna hingstarna går ju bort eftersom jag inte är ute efter en unghäst.

Tips någon?
 
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Jag tror att det är viktigare att du ser till individen. Tex finns det snälla och enkla hästar efter hingstar som Amiral, Briaroch D-Day trots att alla tre är kända för att lämna knäppgökar. Kolla ffa tävlinsresultat, att hästen inte enbart är riden av proffs, kolla historik och personligen tror jag det är "säkrare" att köpa svenskuppfött.

Lycka till med hästletandet, tycker du tänker helt rätt:). Vad är drt egentligen för stam på den du har nu?
 
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

jag skulle också säga att du inte ska stirra dig blind på de rena dressyrhingstarna, det finns faktiskt ganska gott om hoppstammade hästar som gör bra ifrån sig på dressyrbanorna också.
 
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Svarar båda :)

Absolut, jag är ute efter en allroundhäst så det är inte bara rena dressyrstammar som är intressanta. Men den nivå jag ligger på i hoppningen borde väl alla väl grundutbildade hästar kunna fixa (rider väl max 120 i framtiden, om ens det).

Givetvis är individen viktigast, men det är ju svårt att veta hur en häst är som man inte känt en längre tid. Alla har ju bra dagar, jag är mer intresserad av hur lägsta nivån humörmässigt ter sig så att säga. Är den dessutom riden av en betydligt duktigare ryttare när man köper den är det väl klart att den fungerar vid provridningarna. Men jag vill inte ha några tråkiga aha-upplevelser efter tre månader om det går att undvika. Hästar är ju hästar, men med noggrannhet kan man nog slippa dom värsta överraskningarna.
 
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Visst finns det hingstar som jag passar mej för (pga lynnet) och en del som jag tycker mer om och det baserar jag på egen erfarenhet samt andras erfarenhet. Enbart rykten är inte intressanta.
Många trevliga hästar kommer från Donnerhall-blodet. Att nämna de hingstar jag inte alls är intresserad av vågar jag inte ;)
 
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Själv visste jag att jag aldrig ville ha en Figaro R häst, heeeeelt ointressant för mig. Jag har en nu som är fantastisk. Så nånstans tror jag att man inte kan stirra på stammen utan man måste gå till individen, särskilt om man "bara" ska rida och inte sätta i avel

Jajusteja. Hon har ett temperament som passar mig perfekt. Jag är ju inte en ungdom och jag kan bli lite harig, hon är supersnäll och mycket läraktig (en 07-a).
 
Senast ändrad:
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Så tyckte jag med om Figaro. Förut ;). Inte pga temperament dock. Nu tänker jag ju mest avel och för mej var han inte alls intressant då han såg mest burkig ut samt att de avkommor jag då träffat var likadana. Men efter det senaste man sett av honom har jag ångrat mej :)
 
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

En hingst som ofta lämnat väldigt psykiskt stabila avkommor är Nobel. Har aldrig själv träffat på någon som inte är det. Men som skrivet innan så är hästar individer och stammen är inte avgörande.
Även en del av Nactus avkommor har fått sin pappas trevliga sätt och samma gäller för Black Coffee. Dock så av mina egna uppfödningar har jag fått väldigt trevliga efter Briar och Chapman bägge kända för att kunna ge lite skarpt. Men jag har också fått många trevliga och lätta individer efter Lambourghini lite känsliga kanske men snälla.
 
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Jag har hört att Nobel ger trevligt, men har bara sett unghästar efter honom?

Ska kolla upp övriga :)
 
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Man ska inte stirra sig blind på stammen om man inte söker en individ för avel. Man kan missa många bra hästar på vägen.
Själv avskydde jag under många år avkommor till Ceylon p g a dåliga erfarenheter. Sen träffade jag ett sto som jag inte visste stammen på och som jag blev väldigt förtjust i. Det visade sig att hon var efter Ceylon. hade jag vetat det från början hade jag aldrig kommit i närheten och då hade aldrig hon och hennes två fina döttrar varit mina idag.

Hon har två avkommor efter Lambourghini som Masse nämner och båda är lite försiktiga av sig men inte rädda. De kan både hoppa och röra sig. Har man en gång haft en Lambounge vill man bara ha fler:love:
 
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

En hingst som ofta lämnat väldigt psykiskt stabila avkommor är Nobel. Har aldrig själv träffat på någon som inte är det. Men som skrivet innan så är hästar individer och stammen är inte avgörande.
.

Jag kan bara instämma, oerhört fina temperamenstmässigt:love:

Vill även lägga till Loredes,mkt sansade och rörliga avkommor.
 
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Loredes äldsta är väl -07: or? Vet iaf inte att jag hört om några äldre i Sverige..?
 
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Kollar först och agerar sen. Min yngsta är 1,5 år, undan Ceylonstoet som kan vara en ångvält. Denna har inga såna tendenser, är trygg i sig själv, kan vara ensam i ligghallen på lösdriften trots att de andra hästarna är långt borta. Jag har aldrig uppfattat henne som rädd, bara försiktig. Har man gjort en sak med henne en gång är det aldrig några problem nästa gång.
I somras låg hon dessutom och sov i hagen medan ett sto låg bredvid och fölade.
 
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Jag var och provred en Figaro R - Ganesco innan jag köpte min nuvarande. Mkt trevlig 06:a. Ganska rejäl och lite satt, men rörde sig trevligt om än inte supergång så rätt jämna gångarter. Kanske inte räckte till för MSV rörelsemässigt men hoppade jättefint så är nog en trevlig allroundhäst.
 
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Låter som en klok häst :)

Jag tittade såklart en sväng på hästnet, men ligger bara en ute nu :angel: Alldeles för långt borta och dessutom lite för ung för mig.
 
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Hon har två avkommor efter Lambourghini som Masse nämner och båda är lite försiktiga av sig men inte rädda. De kan både hoppa och röra sig. Har man en gång haft en Lambounge vill man bara ha fler:love:

Instämmer!
Har ridir in flera stycken, har en nu. Som sagt väldigt trevliga och välvilliga! Har lätt för sig och både rör sig och hoppar trevligt ;) Och dom brukar vara väldigt vackra :love:
 
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Försiktiga på vilket sätt? :)

Jag uppfattar dom mest som välvilliga, vill inte göra fel och kan därför bli lite nervösa/över reagera om man "skäller" på dom.

Alla dom jag ridit in har kommit från samma uppfödare så jag vet att dom e välhanterade och väluppfostrade och aldrig blivit illa behandlade. Men man kan se en genom gående tendens att om dom gör fel eller inte förstår så kan dom bli nervösa eftersom dom så gärna vill vara till lags.
Haft ett sto och två pojkar, stoet var tuffast men enligt mig på ett väldigt bra sätt för hon var verkligen villig att lära och bangade inte för nått!
Super stabil att rida ut på, vara/hantera på nya platser, klippa och hantera och en häst med humor ;)
 
Sv: Trevligt temperament och bra ridbarhet.

Så har inte mina varit, men de har en Ceylonmamma som tycker att hon själv är störst, bäst och vackrast. Jag är väldigt glad över att de inte är framfusiga som hon.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 288
Senast: Jate Volim
·
Övr. Katt Inspirerad av trådar på hund och avelsforumen började jag fundera lite. Katter har redan den mest oseriösa avel som finns bland husdjur...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
15 122
Senast: kryddelydd
·
Hästhantering Jag kikar efter häst/ponny, i en relativt moderat prisklass. Dvs om man inte köper en riktigt ung (oinriden) eller en som börjar närma...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
31 647
Senast: Unafraid
·
Avel Jag skriver inte ofta på Buke men läser desto mer, på sistone har det blivit många trådar på avelsforumet eftersom att jag funderar på...
2
Svar
24
· Visningar
4 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp