"Trevligt lynne"?

MrsScabtree

Trådstartare
Vad är ett trevligt lynne enligt er? Jag ser ofta hundägare bekriva sina hundar som otroligt trevliga och med supermentalitet..men vad är det för er? Det verkar vara ett begrepp som är öppet för tolkning!

Sv: "Trevligt lynne"?

Jag antar att alla pratar om det utifrån sin egen ras och då de egna förutsättningarna samt förväntningar.

Jag tycker min Camaro har ett väldigt bra lynne. Hon är stabil, trygg, hur snäll som helst, lagom öppen (ska ju finnas en viss reservation) och lekfull.
Jämför med vissa RR man kan stöta på ibland så är hon en riktig toppenhund!

Jag har även fått min egen uppfattning bekräftad av andra, som är vana och kunniga inom rasen.

Men folk som har andra raser kanske inte alls skulle förstå vad jag menar, eftersom de jämför med något helt annat.

:)

Genrellt så innebär det för mig en hund som är miljöstark, fungerar ihop med folk och andra hundar utan problem, som accepterar all hantering, även något "omild" sådan och inte är överdrivet otillgänglig.

För att jag personligen ska tilltalas av en hund bör den dessutom var positiv och social. Men jag kan anse att en hund har ett trevligt lynne även om den bara uppfyller det i övre stycket.

Byter man däremot ord och säger att hunden har en "bra mentalitet" då tycker jag också att det krävs att hunden har rastypiska mentala karakteristika. Tex en jättetrevlig malle utan skärpa har ingen bra mentalitet
ej heller en spaniel som lätt går ur hand alternativt saknar fågelintresse helt

Jag tycker nog främst att folk generellt inte ser skillnad mellan lynne och uppfostran när de beskriver hundar.

Ett bra lynne är för mig en hund som är stabil dvs inte flyger för ljud och väntade händelser, accepterar umgänge med människor och andra hundar och visar anpassningsförmåga.

Sen håller jag med Lady_A, under "mentalitet" lägger jag betydligt bredare kriterium. Eller mer detaljerade kanske man ska säga...

Jag tycker det är stor skillnad beroende på vad man snackar om för RAS också. Trevligt lynne och supermentalitet på en herdehund är ju inte samma sak som det samma för en retriver, vinthund, spets, terrier osv.

Förutom det som andra skrivit (Lady_A skrev ju väldigt klokt) beror det ju inte bara på rasen utan på vilken människa man är också. Vill man ha en soffpotatis tycker man att en sådan har ett bra lynne, han är lugn och snäll och ställer inte till med problem, men om man vill elitträna är den hunden förmodligen slö, okontaktbar och ointresserad i sället.

Jag håller med Lady_A om att generellt gäller det väl att hunden är stabil, att den inte har några överdrivna rädslor, aggressisioner, att den inte är farlig för andra människor, hundar eller barn etc

själv vill jag även ha en på och en av knapp. Ett energiknippe som inte kan slappna av är jobbigt men en vovve som måste släpas runt kvarteret är inte heller något som jag blir attraherad av.

De veterinärer vi som träffat tycker att vår är underbar men då har rasen Lagotto Romagnolo lite dåligt rykte hos veterinärer (munkorgs rykte) När man tittar på Gizmo kan man inte förstå detta rykte, han skulle aldrig ta till tändera, han till och med hoppar upp på bordet själv fast han darrar av osäkerhet.

Som andra sagt så beror det såklart på ras. Men så som jag vill att hunden ska vara/sådan hund jag vill ha är alert, tillgänglig och orädd. Dvs vaken, nyfiken och "med", människokär och öppen, samt inte vek/nervös. Uppvuxen med terriers som jag är så tycker jag det är lättare att dämpa en hund än att pusha den.

Att överdriven aggressivitet inte ingår i "trevligt lynne" goes without saying.

Senast ändrad:

Jag tycker det är stor skillnad beroende på vad man snackar om för RAS också. Trevligt lynne och supermentalitet på en herdehund är ju inte samma sak som det samma för en retriver, vinthund, spets, terrier osv.

Nej, men samtidigt är det väl ingen som vill se massa rädslor och oförmåga att avreagera hos någon ras?

Men jag kan hålla med om att det sklijer mellan olika raser.
I mitt tycke har Leia en toppenmentalitet och som jag ser det backar hon upp det med sitt MH MEN egentligen är hon väl inte helt rastypisk, hon har lite mer livlighet och träningsglädje än vad rasen normalt har. Positivt för mig men kanske inte om man är ute efter en ren sällskapshund...

För mig är ett trevligt lynne samma sak oavsett ras, det gäller även hästar, katter, människor etc...;) Det viktigaste är bra nerver. Hunden ska också vara generellt vänligt inställd gentemot folk och andra hundar, den behöver inte älska allt och alla, men agerar inte oprovocerat, och provokationströskeln är hög.

Nej, men samtidigt är det väl ingen som vill se massa rädslor och oförmåga att avreagera hos någon ras?

Självklart finns det egenskaper som inte är önskvärd hos NÅGON ras men en egenskap som är en grundförutsättning i en ras kan ju vara ett rent fel i en annan.
Sen finns det ju egenskaper som JAG som individ värdesätter hos alla hundar oavsett ras men det handlar ju mer om vad JAG är ute efter i en hund, inte vad som är rätt eller fel.

Trevligt lynne tycker jag är snäll och vänligt inställd till andra hundar och nänniskor. En hund som inte oprovocerat ger sig på en annan hund. En hund som går iväg när den inte vill vara med längre, alltså vill vara ifred för familjens lekande barn eller liknande. Bra med barn.

För mig tillhör kategorin att inte flyga för ljud, acceptera umgänge med med människor mm i samma fack som mentalitet. Det är trots allt bara andra ord för tillgänglighet, skott/ljudrädslor osv.

Jag tycker att en hund oavsett ras ska vara orädd, reagera får den absolut, men jag vill att den ska ha en bra avreaktionsförmåga. Sedan håller jag naturligtvis med om att det beror på ras, därför vågar jag inte säga att den bör acceptera folk hur som om man ska prata allmänt. Jag förväntar mig inte att vissa herdehundar ska tycka att andra människor är OK.

Men om man säger såhär då, vad är en bra mentalitet i er/era raser? (anser ni)

Jag som gillar reserverade hundar tycker inte att hunden har ett bra lynne om den är för öppen mot andra människor :D
Är den öppen för hundar är det inga problem (många verkar tro att reservation innebär rädsla för ALLT, medan det i själva verket oftast bara är reservation mot tvåbeningar), men det ideala lynnet för mig är en ganska så reserverad hund som ändå funkar att ha och göra med i alla situationer.

Generellt sett:

En "normalsocial", stabil hund, utan några större knepigheter vad gäller hantering. Inga skumma rädslor eller andra konstigheter i reaktionerna på saker och ting i omgivningen/saker som händer.

Sedan blir det som lite olika ändå om man ska gå in och beskriva olika rasers lynne, egenskaper och mentalitet vilket ofta blandas in i begreppet och där kan det ju skilja sig en del, men generellt sett anser jag att alla hundar oavsett ras ska uppfylla ovan kriterier för att kunna beskrivas som att ha ett trevligt lynne.

Jag misstänker att detta begrepp ofta används av folk som inte har satt sig in i mentalitetsfrågor och som nöjer sig med en hund som viftar på svansen när den får godis och kryper ner ur soffan när den hör husse eller matte komma ...

Jag brukar omnämna hundar som "trevliga" eller med "trevligt lynne" när det är en okomplicerad och vänlig hund, oavsett ras.

Varför misstänker du det? Min uppfattning är att det snarare används som en allmän och vardaglig term för hundar som är på ett sätt som faller en i smaken. Vilken skiljer sig som vi ser här.

Om jag träffar en reserverad hund så tänker jag inte att den har trevligt lynne även om den är okomplicerad och trevlig i övrigt samt uppfyller sin rasstandard. För det faller inte mig i smaken.

Senast ändrad:

Om jag ska beskriva en jämte som jag vill ha dem:

*Lugn
*Stabil
*Inga skumma rädslor
*Bra avreaktioner (viktigt i jakten)
*Öppen och social
*Lagom skärpa (viktigt i jakten)
*Lagom dådkraft (viktigt i jakten)
*Lagom tryck (viktigt i jakten)
*Ganska mycket mod & självständighet (viktigt i jakten)
*Stor vilja att samarbeta
*Lyhörda
*Lättlärda
*Självständig (viktigt i jakten)
*Vara jaktkloka. Dvs kunna anpassa arbetet och kanske ffa trycket efter hur älgen/björnen/grisen reagerar på hunden. Kunna "läsa" viltet helt enkelt.

Vet inte om det var något sådant här du var ute efter, men om inte så får du förtydliga vad du menade ;)

Det var precis så jag menade! Alltid intressant vad folk har för "smak" om man ska uttrycka det så. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
402
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 846
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 259

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka