Trevlig gårdshund med vaktegenskaper

Ela

Trådstartare
Jag har idag American Akita och trivs väldigt bra med den rasen. Jag har dock börjat fundera lite kring mitt nästa hundval och tänkte höra vad ni har för förslag.

Vi vill ha en hund som kan vakta gården.

Hunden skall tåla att vara ute mycket och vistas ute längre stunder även vid strängare kyla.

Bunden till sin familj och gärna lite avvaktande/ointresserad av främlingar.

När det gäller motion så vill vi ha en hund som inte kräver jättemycket motion utan som trivs med att vara lös och följa med på promenader och ridturer.

Hunden får gärna vara lite egensinnig/kattlik men med lite mer "will to please" än Akitan vore önskvärt.

Gärna en hund som kan och tycker om att dra exempelvis saccovagnen.

Vi vill ha en hund med lite pälsvård. Helst inte någon ras som behöver trimmas man gärna en hund som skall borstas regelbundet. Akitorna schamponeras och fönas för att hålla pälsen fin vilket är kul.

Vi vill ha en hund som man lätt kan ha med sig bland andra hundar och som har mycket lite intresse av att slåss.

Hunden skall vara av större storlek.

Se får de gärna vara tilltalande rent utseendemässigt :)

Nåväl har ni några förslag på hundras till oss??

Sv: Trevlig gårdshund med vaktegenskaper

Den tibetanska mastiffen verkar vara en trevlig hund ska kolla upp den mer.

Ja det verkar vara en trevlig hund det med. Har dock hört att det finns mycket sjukdomar hos sennenraserna.

Har flera Hoffar i släkten och de kräver alla en hel del!
Ingen av dessa hundar hade nöjt sig med ett gårdsliv endast, utan behöver mycket motion och en hel del hjärnstimulans. Har en Hoffekennel mycket nära mitt hem och även de hundarna är rätt krävande. De jobbar mycket med sina hundar trots att de bor på gård. Känns som om den där gårdshunden börjar bli mer en framavlad brukshund men vet man vad man letar efter så finns det säkert linjer som är mer "såsiga" och kan nöja sig med ett lugnt gårdsliv.

Leonberger?

Oftast väldigt snälla, men storleken kan nog avskräcka.

kl

Hovawart känns inte som rätt hund för oss.

Leonberger däremot är lite intressant. Har tyvärr träffat några som varit rädda och en som hade hanhundsaggressioner men antar att det inte är särskilt rastypiskt.

Jag har träffat många trevliga leonberger, de har dock varit människoälskare och inte alls vaktiga.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 533
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 514
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 463
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 121

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka