Tredje gången gillt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
E

ecssory

Nu undrar jag vad ni skulle ha gjort.

Hästen har blivit inseminerad på två brunster. Idag var vi inne och kollade dräktighet på den andra insemineringen och det var återigen tomt.

Stationen och dess veterinärer är kända för att var otroligt duktiga = hög dräktighet.

Övriga ston som blivit betäckta med hingsten har hittills tagit sig och hade det inte varit för mitt sto så skulle dräktigheten ligga på 100%.

Hingsten är fertil och har under sin karriär aldrig hamnat under 90%. Han står dessutom på stationen och alltså så serveras färsk sperma.

De har tagit bakterieprov på stoet men det var som det skulle.

Hon kommer ur en fertil släkt där både mamma och mormor alltid tagit sig på första eller andra och aldrig gått tomma.

Är det bara så att vissa hästar tar sig inte och jag råkar äga en av dem?

Är det bara att fortsätta till säsongen är slut och därefter konstatera att stoet trots allt inte har ett avelsvärde för den går inte att få dräktig?
Byta hingst känns onödigt med infon ovan, det verkar som det är stoet det hänger på och varför då riskera att betala nya avgifter när det ändå inte är mer sannolikt att hon tar sig med en annan hingst.

Hur skall jag tänka?

Om du kollar på människro så händer det att det inte är något fel varie sig på mannen eller kvinnan, men det blir ändå inget för att just de passar inte ihop. jag är övertygad om att kan inträffa även i hästvärlden.

Så i ditt fall skulle jag nog prova en annan hingst ändå.

Prova igen! Det är ju inte särskilt sent ännu (säsongen menar jag).

Sen vet jag inte hur det kan fungera med hästar, om det kan vara så att två friska och fertila individer ibland inte passar ihop? Som det kan vara med människor (och hundar med har jag för mig)?

Inte säkert att det är fel på ditt sto.

Vet om ston som varit hur fertila som helst men av någon anledning inte funkar med semin utan tar sej bara på naturlig betäckning.Man kan ju tycka att det är underligt...jag kan inte begripa varför men någon inverkan måste det väl ha.

Ta tex Ängagården...de vill helst att stona på stationen ska uppvaktas av en hingst trots att de ska semineras och menar på att det trots allt har med känslor att göra.

Ibland verkar det som om vissa hingstar helt enkelt inte "funkar" ihop med vissa ston...de blir bara inte dräktiga med dem.Ja det är en konstig djungel...

Men just nu tror jag det beror mkt på vädret...ja åtminstone här så är det ganska kallt för att vara i juni.Har hört allt från ston med total frånvaro av brunst till dem som fått brunster som inte vill sluta.Flera utav dessa med långa brunster har ändå inte släppt ägget....vad jag har förstått.

Gör du ett försök till...kanske blir tredje gången gillt?Jag vet att det var ganska många som fick seminera 3 gånger förra året då vädret strulade så dant.Kanske en värmelampa i boxen kan hjälpa till att stimulera henne lite extra?

Ge henne en chans till, sen kan du ju byta hingst.
Om du talar om situationen för nästa hingstägare är det mycket möjligt att du kan få betala avgifter först om/när hon blir dräktig.

Tack för era svar.

Hingststationen har ingen mer lämplig dressyrhingst att erbjuda och då måste jag vända mig till ny hingsthållare och då blir det nya avgifter eller hur.

Skall jag vara realistisk gällande ev hingstbyte så är väl frågan jag bör ställa mig: hur mkt pengar är jag villig att spola ned i toaletten?

Vet avgift och stationsavgift (om de nu har tagit ut stationsavgift det eftersom det var egen hingst) ska du inte behöva betala extra för att du byter hingst, du kan använda samma station om de är mottagarstation för andra hingstar.

Som Domaren skrev, semin-och stationsavgiften brukar ju gälla hela säsongen, även om man byter hingst.
Tar du och byter till en "skickhingst" så kan du komma undan med bara portot, om du övertalar hingstägaren att betala vid dräktighet.

Som Domaren säger så är bara stationen mottagarstation för andra hingstar (vilket de flesta är) så är det ju 'bara' språngavgiften du åker på igen (dock beroende på om stationsavgiften är bunden till seminering i 3 brunster eller 'obegränsat' antal brunster - det varierar från station till station). Det är ju inte så 'bara' med språngavgiften men kan ju helt klart vara värt det i o m att du ändå lagt ner en hel del pengar hittills?

Jag tycker att du ska prova en gång till med hingsten du använt hittills och sedan ta dig en funderare och byta om hon återigen går tom och du känner att det är värt det.

Vet många som gjort ett flertal försök med en viss hingst utan dräktighet, sedan bytt och stona har blivit dräktiga på första försöket :)

Du och jag är i samma sitts.
Hon är insimenerad 2 gånger inget resultat. Nu tog de prover ,får se om de behöver behandla henne. Men hon ser bra ut säger de.
Jag hade samma problem förra gången. Då hade hon en livmoder infektion som behandlades. Sedan tog hon sig.
De andra gångerna då har hon tagit sig med en gång.

Vilken hingst har du valt ??
Jag har tagit Metall står på Milegarne dressyr
tredje gången gillt

Två brunster är väl inte sååå farligt?
Har du pratat med seminören hur hon kändes att seminera? Var hon ordentligt öppen eller har de fått "tvinga"? Har du kanske haft otur med hur hon har haft sin ägglossning m a p semindag!?
Hoppas att det löser sig för dig på tredje gången gillt!

Hoppas inte att Métall har dåliga simmare i år... Jag fick just hem mitt sto igår från första semineringen (sen första brunst!). :crazy:

Jag har pratat med dom. Hon har haft fina ägg att insimenera på. Men hon har hart mycket kraftiga brunster.
De har kollat allt hon ser bra ut fina slemmhinnor mm. allt ser normalt ut.

Vi får hoppas att det är tillfälligt bara. Du kan väl höra av dig om du får henne dräktig.
Jag hoppas nu denna gången. Hon står på stationen nu. Det kostar också en del extra. Jag tror de har tre försök på vår station. Vet inte vad man gör sedan

De ringde nyss från stationen . Mitt sto var klart nu. Hon tog bara emot en insimenering kort brunst. Bra ägg sa de.
Detta är tredje gången gillt.
De lovade att jag skulle få en ny schans om det inte fungerar nu. Krama tummarna nu alla ni som kan :banana:

Hon brunstade ju igång av sig själv och seminerades förra helgen. Hon ska UL:as 30/6, jag håller tummarna. Rapportera gärna hur det går för ditt sto - om hon tar sig!

Enligt min station ser hans sperma mycket bra ut :).
Vi har seminerat tre ston med honom men inte kollat någon ännu.

Liknande trådar

Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: kopparberg
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
Avel Ökar det chansen för att få stoet dräktigt? En bra veterinär jag känner sa att om man vill ha högsta oddsen för att få stoet dräktigt...
2
Svar
25
· Visningar
3 501
Avel Jag har en märr som jag ska betäcka till våren. Mitt största dilemma, vilket också har avgörande betydelse för vilka hingstar jag kan...
Svar
8
· Visningar
1 844
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka