Stalla upp stoet på hingststationen?

Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

Det gäller bara svensk hingstar,dom utländska kan man ofast få sperma på tis-lör,vissa av dom danska mån-lör

Visst, men det är ju väldigt liten andel som är spermaimport än så länge.

Kopparberg; Sköljer gör man efter seminering om stoet t ex står med vätska i livmodern.
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?

Jag känner också det kan bli krångligt att åka fram och tillbaka! Jag kommer förmodligen att plugga eller jobba när pålle ska betäckas, kommer funka dåligt att åka skytteltrafik mellan hemmastall och hingststation!

Hade inte du en connemara? Vart var du och betäckte den? Jag var och kollade på häst med en kompis i Norrtälje härom veckan, de hade ett så välskött ställe och en egen hingst.
 
Sv: Stalla upp stoet på hingststationen?





:D:D

Måste bara rätta till lite här.
Det är inte synen av föl som gör märra lättare brunstig/dräktig ;)

Det är en kombination av saker:
Ljus, grönt gräs, en stoflock som triggar varann och det allra viktigaste:
EN HINGST i närheten som lockar och ropar.

Men har man valt en hingst med bra sperma och har hingstig vallak/sto så kan det gå lika bra om seminstationen sköter sitt som dom ska och att det finns tillgång till bra veterinär.

Det finns också ställen som har bra hingstar. Men har man 200 märrar går ihop-packade i nån ler-hage med fri tillgång på parasiter och gammalt hö så ökar ju knappast dräktighetsprocenten för denna märr.


Kolla noga vad hingsten har för dräktighetsprocent. Är han ny i aveln så blir det ju att chansa.
Kolla med andra hästmänniskor om vad som är en bra hingst-station alternativt mottagande seminstation.

För ringer man direkt till en hingst-station så är svaret i stort sett alltid att deras hingst är allra bäst och att dom sköter allt perfekt.
(ofta en sanning med modifikation)

AM
Ber om ursäkt för denna kommentar men; vilken seminstation har små leriga parasit hagar som dessutom har alldeles för många hästar. No no... Då skulle inte jag välja den stationen och det är nog ingen kund som vill det. Om dom stationerna finns så blir dom inte levande så länge. Kunden bestämmer!?
 
Ber om ursäkt för denna kommentar men; vilken seminstation har små leriga parasit hagar som dessutom har alldeles för många hästar. No no... Då skulle inte jag välja den stationen och det är nog ingen kund som vill det. Om dom stationerna finns så blir dom inte levande så länge. Kunden bestämmer!?

Ungefär hur många som helst. Och jo då, de finns kvar. År efter år. Byter bara kunder ;).
 
Ber om ursäkt för denna kommentar men; vilken seminstation har små leriga parasit hagar som dessutom har alldeles för många hästar. No no... Då skulle inte jag välja den stationen och det är nog ingen kund som vill det. Om dom stationerna finns så blir dom inte levande så länge. Kunden bestämmer!?

Håller med @athena det finns... nu har vi inte använt så många andra ställen än "vår" seminstation. Men jag har lämnat ett sto som skulle lånas ut på ett sådant ställe och sedan vidare... Den hästen var FULL av mask och stod i små leriga hagar. På ett stort ställe. Nej de kommer jag aldrig att använda eller rekommendera någon annan att använda. Men de är ju lite "kända" med bra hingstar i sitt program så det är många som kör dit ändå.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Avel Jag har ett sto, som haft två föl innan jag köpte henne. Lätta fölningar, friska föl och stoet gillar att vara mamma/dräktig. Jag...
Svar
17
· Visningar
2 312
Senast: tanten
·
Avel Har ett sto som betäcktes (fribetäckning) förra sommaren. Vi åkte från hingsten 1:e juli. Sen dess ingen brunst. Magen har växt men...
Svar
15
· Visningar
2 972
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 336
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Igelkott
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp