Tredje gången gillt?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ecssory
  • Startdatum Startdatum
Jag skulle prova en gång till, och om det inte tog sig byta till en hingst på naturlig betäckning.
Hoppas hon tar sig! :)

Jag ska kolla henne först den 5 juli
Det börjar bli sent på sesongen snart.
Jag tar nog Lanbourghini om det inte fungerar nu. Mitt 2 alternativ.
Vi velade hit och dit med dessa två .

Måste få lägga in lite positiva ord!

Vi har använt Metall till ett av våra ston o kollade ikväll o hon var dräktig på 17 dygn!!!!

Hon tog sig inte heller vid första semineringen o var ändå kollad med baktprov men var inte infekterad. Sperman var jättefin, skickad också, o hon brukar ta sig direkt så vi blev lite oroliga, speciellt när jag sen läste inläggen här.

Det som var lite märkligt var att vi kollade henne redan vid 24 dygn efter fölningen eftersom hon har kommit tidigt nån gång förut plus att vi ville ta bakt prov tidigt för att hinna med ev behandling under brunsten. När vi kollade vid 24 dygn hade hon redan ovulerat men hade en 4 cm ny follikel. Koll igen på 26 dygn, då hade den follikeln gått tillbaka. På 33 dygn hade hon en 4,5 cm o en 3,5 cm follikel. Seminerades då på 35 dygn o hade sen ovulerat på 36 dygn.

Verkar som hon hade nån knepig brunst vid det tillfället o blev alltså inte dräktig. Nästa brunst var helt normal, efter kollen på 17 dygn seminerades hon på 21:a dygnet o blev alltså dräktig.

Håller med er som säger att det är inte alltid så att det behöver vara ett konkret fel på vare sig hingsten eller stoet. Dessutom kan det ju också vara så att timingen kan innebära att stoet ovulerar ganska lång tid efter att hon har blivit seminerad.

Försök igen, även om det ännu inte lyckats! Ibland behövs det några försök. Ta ev ett nytt baktprov, stoet kan också bli infekterad under säsongen!

Lycka till!
Ann

Stuteri Stubbäng

Det låter lite uppmuntrande..:))
Vårt sto var efter första semineringen med Metall inte dräktig..och vid den andra seminationen hade hon också en sådan "uppdelad" brunst som Du beskriver. Veterinären gav oss inte allt för stort hopp att det skulle ha lyckats nu heller..och sa att det var många ston som haft den här typen av brunster under våren i år.

Vi hoppas i alla fall att hon blivit dräktig nu..dags för kontroll nästa vecka.
Vårt andra sto hade dock en helt normal brunst och blev dräktig direkt med Rubinrot.

Hur går det för eraston . Blir de dräktiga.
De sa att jag skall komma och kolla mitt sto den 2/7
får se vad de säger

Nu undrar jag vad ni skulle ha gjort.

Hästen har blivit inseminerad på två brunster. Idag var vi inne och kollade dräktighet på den andra insemineringen och det var återigen tomt.

Stationen och dess veterinärer är kända för att var otroligt duktiga = hög dräktighet.

Övriga ston som blivit betäckta med hingsten har hittills tagit sig och hade det inte varit för mitt sto så skulle dräktigheten ligga på 100%.

Hingsten är fertil och har under sin karriär aldrig hamnat under 90%. Han står dessutom på stationen och alltså så serveras färsk sperma.

De har tagit bakterieprov på stoet men det var som det skulle.

Hon kommer ur en fertil släkt där både mamma och mormor alltid tagit sig på första eller andra och aldrig gått tomma.

Är det bara så att vissa hästar tar sig inte och jag råkar äga en av dem?

Är det bara att fortsätta till säsongen är slut och därefter konstatera att stoet trots allt inte har ett avelsvärde för den går inte att få dräktig?
Byta hingst känns onödigt med infon ovan, det verkar som det är stoet det hänger på och varför då riskera att betala nya avgifter när det ändå inte är mer sannolikt att hon tar sig med en annan hingst.

Hur skall jag tänka?

Hur har det gått med ditt sto??
Är hon dräktig??? nyfiken
Kollar mitt i morgon

Mitt sto kollades igår och hon var inte dräktig efter första semineringen med Métall. :( Nytt försök nästa vecka.

Kollar min i morgon också. Med Bourbon. Hoppas på att hon är dräcktig nu, men jag har inte allt för stora förhoppningar. Någon magkännsla säger mig att hon kommer att gå tom nästa år.

Kollade min idag och magkännslan var sann. Inte dräcktig så nu är det sista försöket annars blir det ingen betäckning mer förrän nästa år.

Såg att Du fått dräktigt nu..grattis!!!

Vi var och kollade vårt sto i fredags..och mot alla odds (delad brunst med två ägg) var hon faktiskt dräktig nu!!!!
Det hade jag alls inte räknat med..så jag är faktiskt riktigt förvånad...och naturligtvis glad över den kommande Metallungen...:)))

Liknande trådar

Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 690
Senast: kopparberg
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
Avel Ökar det chansen för att få stoet dräktigt? En bra veterinär jag känner sa att om man vill ha högsta oddsen för att få stoet dräktigt...
2
Svar
25
· Visningar
3 501
Avel Jag har en märr som jag ska betäcka till våren. Mitt största dilemma, vilket också har avgörande betydelse för vilka hingstar jag kan...
Svar
8
· Visningar
1 844
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka