Tre hästar dödade av blixtnedslag

Sv: Tre hästar dödade av blixtnedslag

tyvärr får man inte ha såna boots i hagen allt för måmga timmar blir sunkigt-...

Hur det är med vanliga skor på hästarna vet jag inte (men tror faktiskt inte att det är mycket säkrare utan skor än med skor, om man tänker på alla kor som dödas av blixten t.ex.) men i alla fall enligt alla "myter om åska"-sajter sägs det att gummisulor gör varken till eller från om blixten slår ner. Dock har man nog en jäkla otur om blixten verkligen slår ner i hästhagen och dödar en häst. Det är väl tack och lov ingenting som händer varje dag.

Igår dödades ytterligare tre hästar av blixten utanför Borensberg. Dagens Expressen har illustrerat det hela med en bild på tre döda hästar liggande i en hage, jag tror bilden togs i samband med tisdagens olycka i Småland. Så oerhört smaklöst!! Det är en tragedi för människorna i hästarnas omgivning och detta är knappast något man vill se på bild i en kvällstidning.
När jag skriver detta bara några hundra meter från borensbergsstallet går åskan för fullt igen och jag kan bara hoppas att tidningsfotograferna håller sig borta från likande "smaskiga" bilder nästa gång olyckan är framme. Mina tankar går till de hästtägare som drabbats av detta hemska.

Senast ändrad:

Igår dödades ytterligare tre hästar av blixten utanför Borensberg.

Usch vad hemskt, lider med de som drabbats! Samtidigt undrar jag om någon vet mer om olyckan i svansäterstallet!? Min förra ponny står uppstallad där och jag blev ju så klart orolig nu.... PMa mig snälla den som vet mer!

Har fått kontakt med ägaren till ponnyn idag så inga fler PM behövs, tack ändå! :)

Hemskt.. Men hästarna hade väl skor på sig?
De är större risk att hästarna får blixten i sig om den slår ner när de har skor på sig...

En av hästarna hade skor på sig men inte de två andra.

som sagt så kan man ta UT hästen ur stallet i fall det skulle brinna.

Ja, för så enkelt är det ju! Fattar inte varför det är ett sådant stort sjå om stallbränder hit och dit, det är ju bara att ta ut dom! :idea:

:grin:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ett plötsligt oväder med kraftig åska och blixtnedslag skapade kaos på flera platser i Stockholmstrakten under torsdagen. På Lidingö...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 156
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I Kalifornien har tre hästar dött till följd av förgiftning av sitt foder. Fodret, som har sålts på flera håll i USA, innehöll ett ämne...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama