Tre hästar dödade av blixtnedslag

Sv: Tre hästar dödade av blixtnedslag

Usch :cry:

Går det att förhindra sånt här på något sätt?
Ha något i närheten som drar till sig blixten? Vad?

Vi har satt upp staket runt våra stora ekar i hagarna, dels med tanke på åsknedslag och dels för att hindra hästarna från att gnaga på dom vintertid. Ekarna är så pass stora att de ändå ger skugga och skyddar mot regn även om hästarna inte kan stå intill stammen. Eftersom blixten kan följa rötterna och vidare upp i marken går nog inte hästarna helt säkert ändå om det vill sig riktigt illa...:cry:

Okej..

Hur långt bort från trädet bör de vara för att klara sig? :O
Vi har ju bara ett stort träd i en hage, en ek, där går de på vintern när det inte är några löv på som de kan äta av.

Men det finns tallar i närheten på ett av våra hyggen som är höga, kanske söker sig blixten hellre dit då?

Gör det skillnad om hästarna har skor eller inte?
Och vi människor, om man har gummisula eller vad de nu är gjorda av, är det säkert?
Nu gömmer ju inte jag mig under träd när det åskar iofs :p

Jag vågar faktiskt inte uttala mig om vad som är ett säkert avstånd. Om man ska vara petig så får man ta hänsyn till rötternas längd och kanske lägga till några meter..? Jag har alltid hört att blixten gärna söker sig till höga enstaka träd eller skogsbryn men har även sett blixtnedslag rakt ner i marken i en av hagarna. En kompis träffades av blixten som slog i ett plåttak, vidare i stupröret och ner i marken som var blöt. Hon hade gummistövlar på sig och klarade sig relativt bra, inga bestående men lite domningar i ena halvan av kroppen som sedan avtog. Har också funderat om gummiskor är att föredra i det hänseendet men tror inte att det skulle skydda tillräckligt. Här är en länk med lite info, bl.a. avstånd: http://www.hvi.uu.se/meny/m6.html

ja det är väldigt enkelt att undvika: TA IN hästarna vid åskväder!!!

Hehe ja.
Mina hästar står ALLTID på ängen när det är dåligt väder, hur dåligt det än är.
Ligghallen används enbart nu på sommaren.
Men vi har inga enstaka träd i hagen, utan mycket skog runtomkring och i hagen, så borde ju inte vara så stor chans att den slår ner här.

uach va hemskt :( Sen en av mina sköthästar blev döda av blixten har jag fått respekt, försöker alltid ta in.
kan ju bli lite knas om dom är långt från stallet bara "/

Men det är så hemskt,.,.!

Men är det verkligen säkrare då? I samma åskväder som det i artikeln slog blixten ner i och övertände två ladugårdar, som båda brann ner till grunden (inga djur ska ha funnits i dem som tur väl var). Och det tycker jag att man hör om varje sommar, liksom djur som dödas av blixten i hagen... Det är verkligen otäckt.

Hemskt.. Men hästarna hade väl skor på sig?
De är större risk att hästarna får blixten i sig om den slår ner när de har skor på sig...

Riktigt så enkelt är det ju inte. Finns tillräckligt många med dålig erfarenhet av det med, när blixten antänt stallet och flera hästar har brunnit inne.

Är jag hemma tar jag gärna in dom och håller då koll på stallet i hopp om att hinna ta ut dom ifall det skulle slå ner. Stänger av huvudströmbrytaren dit när dom står inne även det i hopp om att det ska hindra ev. antändning.

Är jag inte hemma är det ju som det är. Jobbar 4 mil hemifrån och har ingen aning om ifall det brakar loss hemma.

Det är oerhört svårt att skydda sig helt från naturens nycker.

*kl*
(försöker svara flera stycken här...)

Om man har gummisula eller inte har ingen större betydelse eftersom spänningen är så hög så "hoppar" blixten bredvid sulan eller rantav rätt igenom gummisulan.... att en bil räknas som säker under åskväder har ingenting med gummidäcken att göra, utan det beror på att bilens metalldelar fungerar som en Faradays bur - dvs summan inuti buren blir noll medans det blir massor av el på utsidan av "buren".

För att hästarna ska vara säkrare inne i stallet krävs att man har potentialutjämningssystem/spänningsutjämnandesystem/SUS och att man bör ha så att alla elledningar, tele m.m. kommer in på samma ställe i stallet.

Det krävs också att man har stängselaggregatet utomhus på obrännbart underlag, inte har några matarkablar till stängsel inomhus m.m.
Jordfelsbrytare är alltid bra att ha och åskledare är meriterande MEN om man inte har SUS och övriga åtgärder är det bättre att var utan åskledare.

Har man inte alla dessa "grejjer" ordnade så är hästarna lika säkra utomhus eller ofta tom säkrare....

En sak som är min egen reflektion då jag väl kommer ihåg en häst som stod och hängde vid ett stängsel med metalltråd vid åskväder - hästen fick en stöt rätt i huvudet och tvärdog :eek: - är att man bör ha vanliga 3 mm "plasttrådar", dom klarar inte av att överföra några jätteströmmar utan dom brinner av istället. Visserligen försvinner stängslet upp i rök men man har större chans att få behålla byggnader och hästar.

Ja och sen kan det faktiskt slå ner i stallet med och då kan stallet börja brinna istället och därifrån kan inte hästarna själva ta sig ut.

Sen tänkte jag på det....borde det inte vara större risk för blixt nedslag om hästarna går i en öppen hage utan höga träd i närheten och kanske bara ett enda träd och så är hagen hög med på en kulle typ?

för det borde ju vara säkrare med flera stora höga träd i hagen tex en skogshage eller att något annat är högre än träden som är i hästens hage typ en skog brevid...eller har jag fel?

med andra ord borde det vara större risk för att hästen dör i öppna slätten i skåne än i skogstäta norrland???

som sagt så kan man ta UT hästen ur stallet i fall det skulle brinna.

som sagt så kan man ta UT hästen ur stallet i fall det skulle brinna.

Om man nu inte bara har en häst då?
Ett stall blir övertänt på två röda.
Har man 25 hästar så krävs det ju att man är 25 ( Hästvana!) personer som kan rycka ut direkt som första lågorna brakar loss.

Och vad är det som säger att inte blixten slår ner så olämpligt så öppningen/en del av stallet blir övertänt/förstört så en del av hästarna inte kommer ut.?!

För att det ska vara "helt" säkert krävs det ju nästan att varje box har direkt öppning ut.

KL
Funderar på om man skulle ha sånnadär boots på hästen istället för järnskor? Skulle det kunna skydda dom då? Dom är väl av gummi? Min häst kan inte gå barfota ens på gräs och jag har ingen möjlighet att ta in honom varje gång det är oväder, bor alldeles för långt bort för att hinna dit.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Ett plötsligt oväder med kraftig åska och blixtnedslag skapade kaos på flera platser i Stockholmstrakten under torsdagen. På Lidingö...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 156
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I Kalifornien har tre hästar dött till följd av förgiftning av sitt foder. Fodret, som har sålts på flera håll i USA, innehöll ett ämne...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama