Travtränare fick bakslag i hovrätten

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
R

Rikkan

Läste just nyheterna på första sidan.
Hur dum får man bli och fortsätta vara travtränare?
Vad är det för tränare som spöar hästen så att den får svullnad och sår??:cry: :mad:

Sv: Travtränare fick bakslag i hovrätten

Rikkan skrev:
Läste just nyheterna på första sidan.
Hur dum får man bli och fortsätta vara travtränare?
Vad är det för tränare som spöar hästen så att den får svullnad och sår??:cry: :mad:
Det där disskuterade vi väl nyligen i en annan tråd?

Det tråkiga är väl att han får fortsätta? :mad:

Det gjorde ni säkert. Jag har inte letat så noga. Så bara nyheten och häpnar.

Men vill något lämna hästar i träning hos en sådan idiot??

Tyvärr så vill tydligen folk det.... Annars skulle det ju lösa sig automatiskt.

Vilken fruktansvärd sport travet är. :(
Hästägare är värre än fruktansvärda, som anlitar en sådan tränare.

Det är en amatör. Tror inte STC har behandlat det ärendet än. Han kan mycket väl bli av med sin licens.

Travet är inte värre än någon annan hästsport. Men travet har mera "ögon" på sig än vad andra hästsporter har.
Och det är nog flera hästar som lider ont av okunniga hästägare i andra hästsporter och bland buskryttare än vad det är i travet... just för att okunniga där kan köpa sig en häst utan några större häst kunskaper.
Travet är noga kollat av ofatliga bestämmelser och därför görs det något åt just sådana här saker.
Hur många ridhästar tror du inte får lida ont i det dålda?
Tycker inte du ska kasta skit på travet för att det blir uppmärksammat av pressen och för att de faktiskt görs något åt dålig behandling av hästarna, va tacksam för att det upptäcks ist.

Missvisande rubrik, det var väl hästen som fick "bakslag"?

Annars håller jag med Giffan, nästan varenda travlopp televiseras numera, så ingen kan göra en häst illa utan att bestraffas för detta.
Men däremot så måste man forsätta att fokusera på spödrivningen och på djurskyddet, så att det inte blir som i Norge, dvs att de inte får använda körspö. *ryser*

Rikkan skrev:
Varför gör du alltid så här? Drar alla som håller på med trav över en kam och säger att alla är hemska... Tänk jag har läst om folk med ridhästar som har misshandlat dem, och ändå har jag vett att inse att det är enskilda personer och inte alla som håller på med ridhästar... På samma sätt med alla hästsportgrenar... Det finns idioter överallt, men för den sakens skull kan man inte dömma ut alla...

Hoppas att han blir av med licensen!! Tror dock som många andra här inne att det inte är travet som sport det är fel på utan vissa rötägg som t.ex denne kusk... Även om han får behålla sin licens, tror jag knappast att han kommer att bli särskildt framgångsrik. Utan respekt och lyhördhet för djuret ifråga är det helt omöjligt att bli en vinnare!

Helt sant... Undrar hur mkt spö hästarna får i träning i Norge?? Och villka fula drivningar det blir i loppen sen då utan spö...
Nä, spö i loppen ska få användas, men med måtta!

Rikkan skrev:
Ja visst är hela travsporten avskyvärd, speciellt eftersom den innehåller ett fåtal som inte borde få vara i närheten av djur :smirk:

Jag vet en fd.kallblodstränare som var jätte elak mot sina hästar, så jag fattar verkligen inte hur vi kan ha kallblodslopp i sverige? Det är ju djurplågeri!!!! :devil:

Tål du inte att man tar upp det som faktistk sker?

Jag har inte dömt ut alla. Jag konstaterar att det finns både tränare och hästägare som är idioter och ifrågasätter detta. Viss skillnad, anser jag.
DU däremot verkar fördomsfull, varför? :(

Varför romantisera när verkligheten tyder på det motsatta?

Jag står för mina åsikter när hästar plågas, nu gäller det travet.
Jag vill inte se hästar plågas, inte heller läsa om det. Jag tycker att det är helt förkastligt.

Håller man på med trav så är det i mina ögon naivt eller lika idiotiskt att inte lådsas om det negativa med sporten.
Jag är inte intresserad av att jämföra hästhantering med andra grenar, inte i denna tråden.

Ja, det är för mig helt oförståeligt. Varför väljer folk att blunda eller romatisera? Vad är det för samhälle vi lever i?

Du fattar inte hur vi kan ha kallblodslopp?
Nähä, men kanske du ska funderar på det och återkomma med ett seriöst svar?

Jag har inte på förhand trott att du som travmänniska ska kunna skilja på människor, vare sig dom är idioter eller djurplågare.
Jag har nämligen inte dömt dig eller dina åsikter eller det du skriver...
SÅ, sjung ut. Du var den som tog upp frågan....:P

Jag bryr mig inte om andra hästar, innom andra sporter i denna tråd.
Det är travet och artikeln jag läse som jag förfasades över.
Jag kan personligen tycka att det är som att blunda inför det som ser illa ut genom att istället lägga fokus på andra grenar. Som att ideligen jämföra.

Jag vet att Sverige har kommit långt i sin humana hästhållning, mycket längre än många andra länder, kanske t o m världs ledande?

Och kanske är det just därför som jag blir så provocerad när jag läser att det fortfarande dyker upp tränare som misshandlar sina hästar.

Att spekulera i hur Norge eller andra länder har det ger oss visserligen en fingervisning i hur bra standad Sverige har, rent överlag, men det sållar inte bort dessa rötägg som misshandlar.
:(

Jag kan inte fatta varför man ska måsta hoppas att han bli av med licensen????

Misshandel = böter + fängesle + av med licensen. <- Ska det behöva gå så långt innan folk fattar att man inte kan hålla på hur som helst?

Men det är ju det som man håller på med just nu?
Sållar bort rötäggen alltså...
För så fort vederbörande blir fälld så blir sannolikt licensen indragen.

Rikkan skrev:
Hela detta uttalande skulle egentligen gälla för all sport där djur ingår. Travet är inte mer fruktansvärt än en ponnyhoppning någonstans i vårt avlånga land där piskorna daskar både före och efter språnget och så lite till sen för att man inte vunnit:mad:

Rikkan skrev:
Tål du inte att man tar upp det som faktistk sker?

Jag har inte dömt ut alla. Jag konstaterar att det finns både tränare och hästägare som är idioter och ifrågasätter detta. Viss skillnad, anser jag.
DU däremot verkar fördomsfull, varför? :(

Varför romantisera när verkligheten tyder på det motsatta?

Jag står för mina åsikter när hästar plågas, nu gäller det travet.
Jag vill inte se hästar plågas, inte heller läsa om det. Jag tycker att det är helt förkastligt.

Håller man på med trav så är det i mina ögon naivt eller lika idiotiskt att inte lådsas om det negativa med sporten.
Jag är inte intresserad av att jämföra hästhantering med andra grenar, inte i denna tråden.
Så, för att en tränare tappat omdömet dömer du ut travet??? Inte så moget, kanske..

Rikkan skrev:
Ja, det är för mig helt oförståeligt. Varför väljer folk att blunda eller romatisera? Vad är det för samhälle vi lever i?

Du fattar inte hur vi kan ha kallblodslopp?
Nähä, men kanske du ska funderar på det och återkomma med ett seriöst svar?

Jag har inte på förhand trott att du som travmänniska ska kunna skilja på människor, vare sig dom är idioter eller djurplågare.
Jag har nämligen inte dömt dig eller dina åsikter eller det du skriver...
SÅ, sjung ut. Du var den som tog upp frågan....:P
Du kanske skulle ta och se vad du skriver?

Vilken fruktansvärd sport travet är.
Det är ju inte vissa eller ett fåtal du dömmer ut, utan hela travsporten och alla dess ägare.

Vad är det du vill jag ska sjunga om? :confused:

Som jag sa så hade vi diskuterat fallet och jag tror vi är rörande överrens om att vi hoppas han får ett regält straff och på livstid blir ålagd djurförbud. :mad:
Så det är väl ingen som varken blundar eller romatiserar något alls, men det verkar ju urdumt att vi ska lägga ner hela travsporten för att några inte kan uppföra sig eller uttala sig som du gör- att det är en fruktansvärd sport :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 756
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025