Travtränare fick bakslag i hovrätten

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Rikkan
  • Startdatum Startdatum
Sv: Travtränare fick bakslag i hovrätten

Rikkan skrev:
Vilken fruktansvärd sport travet är. :(
Hästägare är värre än fruktansvärda, som anlitar en sådan tränare.

Hela sporten sågas på grund av ett fåtal? :mad: :confused:

Man undrar ju vad du är ute efter som gång på gång ger dig in på trav och sågar alla aktiva inom vår gren? :angel:

Och kanske är det just därför som jag blir så provocerad när jag läser att det fortfarande dyker upp tränare som misshandlar sina hästar.
Jomen du vet......slå ihjäl en dåre och 10 nya föds. Kommer ju alltid att finnas det är tyvärr inget vi andra i samma branch kan göra något åt.
Att man som hästägare väljer att stödja någon som bär sig illa åt, ja det kan ju jag bara beklaga.
gulan

Ja, sporten är fruntansvärd när misshandel förekommer. Jag har aldrig sagt att sporten är fruktansvärd när våld inte förekommer. (Tror du det så drar du förhastade slutsatser på eget bevåg.)
Nya fall av misshandel förkommer varje år. När våld används mot ett djur som inte kan försvara sig, så är det allt annat än en trevlig sport.

Och om hästägare som betalar människor för att misshandla sina hästar är i mina ögon än mer fruktansvärt.
Nu framkommer det i tråden att det tydligen är en amatör, så han misshandlar väl isådana fall sin egen häst och inga andra människor är inblandade?

Människor misshandlar hästar innom travet och uppmärksammas i media varje år. Hur många rötägg finns det i sporten?

Det verkar i mina ögon handla om attityden gentemot hästen, för annars skulle kåren snabbt saneras från rötägg eller hur?
Nu är det bevisligen inte så. Jag kan kritisera kåren med anledning av att hästens status inte höjs.
Kåren kanske lika väl kan vara regelverket eller etiken, eller sporten som sport? Har du sett den möjligheten??

Tycker du att det är ok att romatisera, sticka under stol eller på annat sätt blunda för för misshandel bara för att du personligen gillar sporten?

Om du fortfarande undrar varför jag regerar när jag ser eller läser om misshandel eller doping, så beror det på att jag hittils aldrig fått något svar på det jag faktistk undrar:
Hur dum får man vara och hålla på med trav, när man redan vet att det är förbjudet att misshandla sin häst och ändå väljer att göra det, och dessutom på ett ställe där det finns vittnen?

Hur dum får man vara när man dagligen tränar ett djur och står till ansvar för hästens författning och lika fullt misshandlar den?

Ja, så länge inte den generella attityden förändras. Kunskap är kanske det enda botemedlet för att minska procenten rötägg?

Eller menar du att det inte finns något som kan få människan att visa empati till hästen?

Det är ju inte vissa eller ett fåtal du dömmer ut, utan hela travsporten och alla dess ägare.
Sporten som sport, när människan misshandlar sitt djur för att prestera på tävling, ja. Ser du skillnaden?

Som jag sa så hade vi diskuterat fallet och jag tror vi är rörande överrens om att vi hoppas han får ett regält straff och på livstid blir ålagd djurförbud.
Bra, för det är precis vad jag skulle kunna önska. MEN hur ska sporten slippa dessa tråkiga rötägg som ploppar upp som svamar ur marken?

det verkar ju urdumt att vi ska lägga ner hela travsporten för att några inte kan uppföra sig eller uttala sig som du gör- att det är en fruktansvärd sport
Jag har aldrig påstått att sporten ska läggas ner, det är du som säger så. Vad med en generell förändring av attityden, mer kunskap till utövarna? Det räcker för min del.
Misshandel är fruktansvärt. :(

Kan du förklara skillnaden på att döma ut och kritisera?
Är det något skillnad i dina ögon?

Hur mycket ska eller kan fallet uppmärksammas för att det blir mer fokus på vad som inte accepteras?

Kan avskräckning vara enda "botemedlet" för att dylika tillfällen inte återkommer?

Rikkan skrev:
Kan du förklara skillnaden på att döma ut och kritisera?
Är det något skillnad i dina ögon?
Helt ok om du kritiserar folk med taskigt omdöme ...men att dessa, i antal rätt få jämfört med hur många som håller på med trav, ska vara synonymt med "travsporten" som helhet är absurt. Du sa ordagrant att "Vilken fruktansvärd sport travet är."...Jag håller inte med...däremot finns det människor med fruktansvärt dåligt omdöme och dom ska kritiseras och dömas.

Den här tråden kanske du rent allmänst skulle ha lagt in under hästhållning eller allmänt på tävling istället, för om man läser dina senaste inlägg så handlar det om hur man kan hålla på med djur när man misshandlar dem en bra fråga som ingen av oss vanliga människor kan svara på, likförbannat sporrar en del hoppsryttar sina hästar blodiga (långt från alla, några få rötägg), en del dressyrhästar blir mentalt misshandlade när de bara får gå i ridhus en timme om dagen resten i box, ponnyhästar blir rykta i munnen och ridskolehästar ska vi bara inte tala om (nu drar jag inte alla inom ovanstående över en kam, är medveten om att de allra flesta hästar tack och lov har det bra i Sverige)?
Kanske ska be ameo flytta tråden?

Rikkan skrev:
Sporten som sport, när människan misshandlar sitt djur för att prestera på tävling, ja. Ser du skillnaden?
Det 'r väl klart jag ser skillnaden, frågan är om du gör det.
Istället för att hacka på oss, att vi inte bryr oss och att vi missuppfattar dig, kankse du ska ta och kolla upp vad du skrivit och kansse försöka förstå VARFÖR vi missförstår dig...Du skriver nämligen kort och gott att travet är en fruktansvärd sport, inget om att det är det ibland, i vissa situationer eller att vissa gör det...

Bra, för det är precis vad jag skulle kunna önska. MEN hur ska sporten slippa dessa tråkiga rötägg som ploppar upp som svamar ur marken?
Ja, kanske fortsätta som vi gör :idea:
Böter, straff och avstängning!
Travet är väl en av sveriges hårdast bevakade sporter i allmänhet och häst sport i synnerhet och jag tycker iallafall inte att det ploppar upp så himla mycket rötägg, utan att det är en och annan idiot som visar sig :(

Jag har aldrig påstått att sporten ska läggas ner, det är du som säger så. Vad med en generell förändring av attityden, mer kunskap till utövarna? Det räcker för min del.
Misshandel är fruktansvärt. :(
Det är väl ingen som säfger emot eller ens tycker misshandel är något annat än fruktansvärt?

Men snälla Rikkan, vi har ju diskuterat det här tidigare, jag kan se saningen i vitögat och erkänna att det finns idioter överallt, kan du?

Fördelen med travsporten är just att det kommer fram och straffas, hur många hästar blir inte misshandlade av hobbyryttare som inte vet bättre? Jag har själv nyss skällt ut en pappa som tyckte att döttrarnas ridhäst behövde spöas upp för han var dum, jag förklarade för honom att det var döttrarna som inte kunde rida och få hästen att förstå... Och lyckades få honom att förstå hur det hängde ihop, ska jag då tycka att alla som rider misshandlar sina hästar?
Jag har ridit sen jag var sex år, haft både halvblod och travare, jobbat inom travet under ett par år, sett en hel del inom både ridning och körning, är bekant med kuskar som har kört fyrspann och jag har hört historier om alla grenar...

Sen är travet en sådan gren där hästägarna alla gånger inte har så stora kunskaper om hästar och deras välmående utan betalar en tränare att ta hand om det, om de då blir lurade ja då är det inte så bra...

Dessutom går det inte med mer kunskap till travsportutövarna, då vore väl hästkörkort ett bättre alternativ över huvudtaget sett utifrån misshandel och vanvård av hästar? Har svårt att se som sagt att det inte finns i andra sporter eller till och med hemma i fritidsryttarens stall...

Rikkan skrev:
Hur mycket ska eller kan fallet uppmärksammas för att det blir mer fokus på vad som inte accepteras?

Kan avskräckning vara enda "botemedlet" för att dylika tillfällen inte återkommer?

Jag tror inte riktigt jag förstår frågan?
Fallet ÄR uppmärksammat, utredning pågår.

Det finns ett reglemente som ska följas, gör man inte det, ja då ska man bestraffas. Där står klart och tydligt vad som inte accepteras.
Utöver detta finns så djursskyddslagarna för att ytterligare fånga upp och bestraffa de rötägg som förstör för de som älskar och månar om hästarna och travsporten.

Tycker du att det är ok att romatisera, sticka under stol eller på annat sätt blunda för för misshandel bara för att du personligen gillar sporten?

Om du fortfarande undrar varför jag regerar när jag ser eller läser om misshandel eller doping, så beror det på att jag hittils aldrig fått något svar på det jag faktistk undrar:
Hur dum får man vara och hålla på med trav, när man redan vet att det är förbjudet att misshandla sin häst och ändå väljer att göra det, och dessutom på ett ställe där det finns vittnen?

Ja den andra frågan tror jag alla här inne ställer oss? Det du kräver av oss är ett svar vi inte kan ge. :(

Menar du att jag ger mitt godkännande för att jag inte förstår hur du menar när det i texten ser ut som du tycker att alla som håller på med trav är penningk**a idioter som gör vad som helst för att deras halta stackars hästar ska springa in nån krona? :crazy:
Att romantisera en sport som Trav tror jag över huvud taget inte är möjligt, och att blunda för övertramp/övervåld tycker jag är oansvarigt. :mad:

När jag var yngre lade jag energi på att förändra världen, numera lägger jag min energi på att jag och min omgivning ska må bra.

Rikkan skrev:
Vilken fruktansvärd sport travet är. :(
Hästägare är värre än fruktansvärda, som anlitar en sådan tränare.
Förstår inte du att du klassas som idiot och barnslig med dina generaliseringar och fruktansvärt korkade uttalanden??

Ps Du behöver inte svara trots att det står ett frågeteckensom avslut... Tycker som jag tycker om dig ändå:p Ds

Du menar hårdare straff? Av med licens, hårda böter eller tom. skadestånd, fängelse.
Svaret på din undran om avskräckning är enda botemedlet så..........nej du kan skärpa straff men det kommer att komma fler. (precis som dödstraff inte avskräcker tjuvar och banditer i USA)
Kunskap är kanske det enda botemedlet för att minska procenten rötägg?
Nej det tror jag inte.
Eller menar du att det inte finns något som kan få människan att visa empati till hästen?
Om du menar den anklagde travtränaren som "människan" så kan jag inte svara på det, eftersom jag inte ens vet vem han/hon är. Kanske straffet ger denne en tankeställare.
Menar du "människan" som sådan (homo sapiens) så visst......absolut finns det saker att göra för att "få männsikan" att visa empati till hästen. Jag talar ofta med mina barn om vikten av att visa respekt för djur och natur.
Jag tror inte att mer utbildning och mer kunskap ger travhästen en garanti för att inte råka ut för misshandel.
Sporten som sport, när människan misshandlar sitt djur för att prestera på tävling,
Här idiotförklarar du verkligen hästen
MEN hur ska sporten slippa dessa tråkiga rötägg som ploppar upp som svamar ur marken?
som jag sa tidigare.....det kommer sporten aldrig att slippa. Något år finns mycket svamp, nästa säsong-inga alls, för att för tredje året finnas lite....här och där liksom.
Hur många rötägg finns det i sporten?
Svårt att svara på. Tolkningsfråga. Den du tycker är ett rötägg,tycker inte jag.....osv.
Fast vi ska väl ändå var glada för att denne är så pass korkad att det sker för öppen ridå och inte i skymundan. Då kan det ju straffas. För jag antar att du pratar om den dömde amatören här........
gulan

*biter mig i tungan*
Vad är det du vill komma fram till egentligen?

Går man tillbaka och tittar lite på Rikkans inlägg ser man att hon lite då och då hoppar på travbranschen i någon form så jag antar att hon bara vill ha en hetsig debatt...

Lekskola anser jag och uppenbarligen flera med mig här. Tack för mig.

en nyfiken fråga Rikkan, vilken slags hästsport håller du på med? (barock, hoppning skogsmulleridning.....)
Som jag nu förstår så är det då inte trav, fast jag trodde det eftersom du tidigare i ett annat forum sökte efter en delägare för att köpa in ett norskt kallblodssto för tävling och senare avel, om jag inte misstog mig :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Det saknas en hel del av vett i ditt resonemang! mannen i fråga blev ju dömd och hans licenskommité är informerad,det lär ju kosta honom både pengar och karriär att uppföra sig som han har gjort! och det är såklart helt rätt!man får ju inte misshandla djuren! men det var väl inom travsporten regelverk som han blev anmäld och fälld?! det visar att travet ej accepterar djurplågeri!?
har du hört talas om barrering? det förekommer inte inom travet såvitt jag vet!:angel:
Slutligen vill jag hävda att "travfolk" älskar sina hästar lika mycket som andra hästmänniskor och att en lycklig travhäst gör mycket bättre resultat än en som är misskött! jag har min häst i ett ridstall och har varit tvungen att förklara en massa missuppfattningar som "ridfolk" har om travare! men det är mindre vanligt med motsatsen!
Jag älskar hästar av alla sorter och möter många likasinnade både på "banan" och i ridhus! M

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
21 756
Senast: Nevermind
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 809
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 798
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Retrievertråden