travrullor....

martha

Trådstartare
Vad händer om en listhingt, av varmblodig travras, som enbart har tillstånd för 25 ston lyckas även seminera nummer 26???

Sv: travrullor....

Hingstägaren hoppas och ber att någon av ston inte tog sig... Och sen försvinner detta sto från rullorna... Skulle det inte gå så "bra" får hingsäagare riskera att bli lynchad av stoägare nr 26, får rejäla utskällning och sen försöka lösa situationen på bästa sätt, det är lite olika från fall till fall...

men kan man "byta" sto på rullan??
Jag har hört att man kan dissa en del ston på såna rullor pga olika omständigheter, t ex livmodersinflammationer...

Har också för mig att det var nåt "tjat" om detta för nåt år sedan....

Men hur ställs ansvarsfrågan??

Hingstägaren boende borta i annat land eller "agenten" i Sverige som importerar???
AM

Avkomman får inte registreras. Det var ett sådant fall förra året med Muscles Yankee. Men som tur var tog sig aldrig stoet, så de slapp problemen.

Ok..nu har jag fått reda på....stoet var flyttat till ett annat land vid inseminering...och är därmed gdk (ägaren har inte hand om sin häst själv)

Nej man får inte byta ut något sto men jag vet att det har gjorts...
Och ja hingsthållaren är ansvarig, påföljderna vet jag inte för just hingshållaren men jag kan ju gissa att man som stoägaren försöker komma åt med alla medel om man inte får regga sin fölunge pga slarv från hingsthållaren...

Nafayette skrev:
Men hur ställs ansvarsfrågan??

Hingstägaren boende borta i annat land eller "agenten" i Sverige som importerar???
AM

Det är agenten i Sverige som är ansvarig, hingstägaren kan ju totalt ovetande... Den har ju "sålt" 24 betäckningsrätter och om sen agenten sålt 26 i sin tur och då antagligen stoppat dessa pengar i egen ficka så blir nog inte hingstägaren särskilt glad heller...

Lite utanför ämnet kanske..men jag förstår inte denna 25 stons regel.
Dom som vill ha en listhingst som är fullbokad tar ju sin märr till annat land.

T.ex så var Sj:s Photo full för något år sedan.
Då lastade vi och åkte till Danmark.
Inget svårare än så..

AM

Nej jag förstår inte riktigt heller reglerna, men det är väl byråkrati som vanligt... De flesta går ju att komma runt om man lägger ner lite pengar och tid...

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 780
Senast: _Taggis_
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 347
Senast: lundsbo
·
Bukefalosnyheter Det är nu 26 år sedan dessa sidor som numera heter Bukefalos.se lades ut på internet. Tänkte gå igenom lite av det som hänt...
Svar
2
· Visningar
13 064
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka