travhingstar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
Sv: travhingstar

Jo jag vet att han haft CEM, men första test har blivit negativt och nästa prov ska tas i veckan som kommer. Och när dom är godkända borde det väl inte vara några problem? Eller kan det finnas negativa effekter ändå?????

Day Dreamers mamma dog september -05, i kolik. Med en General du Pommeau i magen. Vi fick aldrig nåt sto efter henne.:cry: :cry:

Juli -06 dog Tattoo:cry:

Och så detta med Waltzing.
Suck!!

Det känns lite motigt.

/C

Jag jobbar på ett stuteri där vi har ca 100 hästar, varav ca 25 1-åringar och man ser knappt någon skillnad och nu efter sommaren så går det inte att säga vilka som är födda tidigt och vilka som är födda sent..Och om fölungen kommer i Januari, ska den då få vara inne bara för att det är en halv meter snö ute? Knappt någon sol och bara vara i boxen? Där sjunker förutsättningarna rätt så mkt faktist. Jag fick själv två stycken fölungar förra året, den ena i början av maj och den andra mitten på juli.. Vem är det som är störst? Jo den som kom på sensommaren. Äh med sunt förnuft så kommer man långt med ska du se..

delvis knapplån

jag läste i tidningen hingstinfo om en undersökning de gjort på föl. I den undersökningen visade det att föl som släpptes på bete direkt (oavsett när de var födda) fick starkare senor och ben. Storleken kommer jag inte ihåg hur det var med..
Så jag kommer då fortsätta med att betäcka mina ston så jag får på försommaren :)

Ja precis.:) Det säger väl sig nästan själv? Hos den uppfödare som jag jobbar hos, ligger på topplistan över de " bättre " uppfödare och han har varit med i x antal år.. Men han har provat att betäcka några tidigt, så de kom i februari. Och aldrig mer säger han. Dels för att de fick vara inne i box tills snön försvann och för det andra så såg de inte alls lika fina ut i muskelatur som de, som föddes runt maj/juni och fick gå ut direkt. :)

Ang. skillnad på tidigt och sent födda föl.

Jag är ju inte så jätteinsatt i travet med inom galoppen är det rysligt viktigt att fölen är födda tidigt. Inte senare än maj iaf. Om de är födda i tex juli så är de ju inte ens 2 år när de första 2-åringslöpen går på våren.
Jag tycker nog också att det märks skillnad på de som är sent födda. Då menar jag inte direkt storleksmässigt utan untvecklingen över huvudtaget. I höstas hade vi två åringar i stallet, den ena var tidigt född och redan inriden då vid 1.5 år, den andra var sent född och såg fortfarande ut som ett föl. Men det är självklart individuellt också.

En annan sak när det gäller föl och unghästars utveckling är ju att det spelar väldigt stor roll var de växer upp. På åringsauktionen i Madrid i höstas fanns det några svenskuppfödda åringar och de såg ut som små raggiga fölungar, de spanska, engelska och irländska såg "normala" ut medan de argentinska såg nästintill fullvuxna ut (!). Vi funderade om argentinarna var anabola-hästar allihop..men så var det nog inte (inte alla iaf). Ett års bete på Pampas, med mycket gräs och sol, gör susen för tillväxten ;)

Det finns inga lopp för tvååringar på våren. De första går i mitten av augusti. Visst kan det vara skillnad på tidigt och sent födda men det är inte avgörande, det är även stor individskillnad tycker jag. Dessutom är det inte så viktigt att vara tidig i Sverige, det finns ändå inte så mycket pengar att köra om för tvååringarna. Det är som tre, fyraåringar och som äldre vi kör om de stora pengarna.

Amerikanska 1 1/2åringar ser alltid mycket finare ut än våra. Har hört en siffra på att ca 80% har fått steroider.

Vid jämförelse med de franska är de större men ser ut ungefär som våra.

Jag tycker april är bra tid att få föl de flesta år.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
441
Senast: Pegasus63
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Kamomilla
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 200
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård