travhingstar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
Sv: travhingstar

Det skulle vara smutt att skicka ett av stona till Enjoy Lavec och det andra stoet jag har skulle jag vilja ha inseminerad med Muscles Yankee. Man kan alltid drömma... men först måste de andra hästarna i stallet visa framfötterna och komma till start!

Jag håller med dig. Det är skillnad på de som är födda i början av säsongen och de som är födda sent. Maj är sent enligt mig.
Sen så slipper ofta tidigt födda den vidriga fölsjukdomen Rohdcoccus equi (orkar inte kolla om jag stavat rätt)
Vi som tränar märker att tidigt födda är ofta tidiga hästar-fast bara i början, sen ändras det där.
gulan

Hu ryttrar sig den sjukdommen?
Kan man anta att de tidigt födda är bra i början men inte sen för att det är lätt att träna de FÖR bra?
Känner igen den där tränarsjukan som heter ju fortare man kan kör aju fortare kör man, helst igår....

Rodococcus Equi har liknande symtom som lunginflammation på föl.
BAra att man vår bittert erfara att det blev felbehandlat..
Många dör av denna sjukdom av just den anledningen och att när den väl börjat sprider sig oerhört fort.
Det är lungbölder som behandlas med en typ av TBC medicin.

Sommaren 2006 var oerhört torr och vi flyttade ston med föl så fort dom trampat upp jord.
Träck från vuxna hästar är också en bov i dramat.

Så här i efterhand kan dock veterinärer i vårt distrikt ändå konstatera att fallen var inte fler än ett vanligt sommarår.

Här har du mer info.
http://hippocampus.slu.se/aktuellt/lasmer.cfm?38
AM

jag bokade Com Hector i går:bump:
mycket trevliga människor! Beställde elitspermier, fick retunera om avkomman ej blev bra:rofl:

Hesten til høger på det første bildet var bare jâttesnygg. Er svak for vakre hovuder. Mine sto skal bedekkes i vår med Athos Tilly ( inte godkjent hingst). Dette blir hestenes og mine første føll. Det ene stoet mitt brunstet for første gang i år sist veka ( er norsk og inte så dyktig å skriva svenska) og mitt andre sto brunster nå. Jag tenkte å bedekke dem i mai, men ville du ha anbefalt å bedekke dom i april?

ååh, det stoet skulle jag vilja ha! har hon gjort nåt?

Och avkomman också! Tre elit på rad......mumsfilibabba!

Tänker inte önska dig lycka till för det känns inte som om det behövs!!;)

Har fortfarande inte kunnat bestämma mig. Puh ,finns så många fina

Vi ska betäcka 4st med Irish De L'iton:love: 2st med Meadowbranch Lucky 1st med His Majesty:)

Hade inte tänkt betäcka någon.... Sen av en slump så fick vi hem Buck Newton så de kommer betäckas med honom!

Jag har haft lite beslutsångest men nu är det färdigbokat och det blev dom här ....
Exteme dream märren skulle till MR pine chip men bokades om till Global Glide tokigt kanske men nu är det gjort .

En av mina Meadow Road ston åkte nyligen ner till Adams Hall hoppas han lämnar guld spermier som sina bröder.

Mitt andra Meadow Road sto åkte i går till Home Alone vi får se vad det blir .
I år får vi bara ett föl efter Scarlet Knight , det är andra året i rad som det krånglar vi tappade ett föl i vintras efter Enjoy Lavec :cry:
För två år sedan betäckte vi med Comets tail och det var tvillingar som satt i hop med bara en skilje vägg. När Sussie försökte trycka den ena resorbera hon den andre veckan efter och vi var inne augusti så det blev inget med det./ Appendix

Se där,du blev den lycklige :angel: .

För övrigt så har mitt sto gått till Sugarcane Hanover. Gammalt blod,men jag fick ett mycket bra pris och stoet är nära släkt med Kramer Boy.

På mitt sto efter Elding blir det Voje Faks då Faksen är fullbokad i år.
Järvsöfaks + Elding har slagit bra...

Ska betäckas i Juni och hoppas på att få föl i Maj.
Här uppe vill man inte ha dom för tidigt då det fortfarande kan vara lite kyligt + lervälling i hagarna.

För övrigt så har mitt sto gått till Sugarcane Hanover. Gammalt blod,men jag fick ett mycket bra pris och stoet är nära släkt med Kramer Boy.

Sedär, det blev han. Jag tror det blir jättebra :) Korsningen SH och den moderstammen har ju varit mycket lyckad.

KL

Mitt sto efter Järvsöfaks blir och åka till Skaffer Brunen i år..
Jag tror på Elding-Järvsöfaks grejjen jag också precis som juvelen.. Skaffer Brunens mamma är helsyster med elding.
Så det ska bli spännande.. Men först måste jag vänta på att årets fölis ska ploppa ut...

Jag är med på en del av det i magen på en Super Arnie-märr som förhoppningsvis är dräktig med Juliano Star.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
441
Senast: Pegasus63
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Kamomilla
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 200
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård