travhingstar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
Sv: travhingstar

Sandy scotsh b ska till love you är dräktig med Ganymede
com elisa ska till love you
En amrikan vi köpte nu ska till jaggen.
Daimond sapristi ska till Revenue igen. Är dräktig med han i år.
Vi vill ha 25% franskt i våra föl och hoppas på att få någorlunda bra betalt för fölen så då blir valen de lite dyrare hingstarna.

Jag är lite fjantig med mina ston och därför vill jag att första gången de betäcks så ska det vara naturlig betäckning.

Sen hade jag oxå som krav att hingsten fick kosta så mkt som hon sprang in i år.

Stoet skickades iväg förra veckan då jag inte tyckte att det var humant att tävla henne längre så det hann inte bli så mkt pengar .

Jag vill ha ett tidigt föl. Personlig åsikt är att det är bättre att fölis föds tidigt eftersom det ändå inte är så aktivt i början. Föds de sent så stallas de in just när de börjar bli som aktivast. Och gräs käkar de inte heller i början. Och ju tidigare det föds ju mer färdigvuxet hinner det bli.

Jag ville ha en hingst med kort rygg och en avkomma med trevligt psyke. Sen skulle ha helst stå nära oxå.

Jag kan för lite om avel för att veta om inavel är bra eller inte, men denna hingst var inte släkt med mitt sto nånstans och det tyckte jag lät bra.

Det blev Progress Value.Ska bli jättespännande, det blir mitt första travföl.

Vi funderar på Gigant Neo. Eller jag vill det, eftersom jag gillar Super Arnie, och han är för gammal, och då får någon av hans söner göra jobbet istället.
Pine Chip är ochså ett önskemål. Han är ett säkert kort.
gulan

Vi funderar på Gigant Neo. Eller jag vill det, eftersom jag gillar Super Arnie, och han är för gammal, och då får någon av hans söner göra jobbet istället.
Pine Chip är ochså ett önskemål. Han är ett säkert kort.
gulan

ja pine chip är helt klart intressant.. därför funderar vi på att satsa på muscle memory som är importerad från USA.. han har pine chip som farfar :eek:
otroligt ung stam alltså. och efterssom vi ska sälja så väljer vi en lite dyrare hingst för att man ska få tillbaka pengarna man lagt ut iallafall

en faktor är också att alla ston som sjävla eller har ett syskon som gått under 1.15 får 20 % rabatt.. ja tack säger jag :D

Kan inte låta bli att rätta dig lite, eftersom jag satt och kollade igenom Muscle Memory igår. (fick hem ett sto igår från MM's ägare, och hon ska semineras med honom).
Mucle Yankee är pappa, farfar är Valley Victory, men Pine Chip är däremot morfar.

Kan inte låta bli att rätta dig lite, eftersom jag satt och kollade igenom Muscle Memory igår. (fick hem ett sto igår från MM's ägare, och hon ska semineras med honom).
Mucle Yankee är pappa, farfar är Valley Victory, men Pine Chip är däremot morfar.

:bow: Du har helt rätt..
Nu va det så här att jag inte var säker på om han var farfar eller morfar och eftersom jag var alldeles för lat för att kolla så skrev jag jag farfar.. men du har rätt pine chip morfar och farfar valley victory..
Det är inte dumt det.

Jag vill ha ett tidigt föl. Personlig åsikt är att det är bättre att fölis föds tidigt eftersom det ändå inte är så aktivt i början. Föds de sent så stallas de in just när de börjar bli som aktivast. Och gräs käkar de inte heller i början. Och ju tidigare det föds ju mer färdigvuxet hinner det bli.

.

Måste bara lägga mig i öite i resonemanget..
Ett tidigt föl får antingen stå i box eller i lera på våren..föds den senare så slipper den bådadera och kan vara ute mycket mer.

Sedan när ungen är ett och etthalvt så kan ingen säga om den är född i februari mars eller i juli året innan...;)

AM

tror det blir en åkre lurifax och en mörtvedt jerkeld. inget helt spikat ännu..:angel:

Ja mörtvedt är helt klart intressant.. åkre är inget för mig för mitt kallblodssto är efter järvsöfaks.. är det elding eller lome elden på honom?
Jag har tänk att jag först och främst ska ta en elding och en braute avkomma först sen kanske svall ivar.. han är rätt intressant faktist.. min är dräktig med glöding nu som är efter elding.. så får se om det blir nordgubben nästa år kanske om han betäcker.. annars kanske qvadrigo men helst nordgubben

Om man grusade hagar och bor i södraste Skåne så slipper man det :D
Och det är en jäkla skillnad även när de är 1,5. Jag var och reaserchade på Brodda i höstas.Det var som natt och dag om man jämförde de tidigt födda och de sent födda.

Om man grusade hagar och bor i södraste Skåne så slipper man det :D
Och det är en jäkla skillnad även när de är 1,5. Jag var och reaserchade på Brodda i höstas.Det var som natt och dag om man jämförde de tidigt födda och de sent födda.

Då är nog Brodda ett av de få stuterier som märker skillnad på födelsemånad när hästen är 1½ år.

Knappast.......Det hade ju varit extremt konstigt om 4 månaders skillnad inte märks...
Brodda har ju extremt många hästar så det fanns mkt att jämföra med.

Hos oss ser man ingen skillnad..Vi har drygt 25 ettåringar på bete sommartid..
Och man ser ingen skillnad på dom andra stuterierna heller som jag varit på..och det är ju några stycken.

Konstigt. :confused:

AM

Knappast.......Det hade ju varit extremt konstigt om 4 månaders skillnad inte märks...
Brodda har ju extremt många hästar så det fanns mkt att jämföra med.

Varför skulle det vara extremt konstigt?
Kan du gå in i en skolklass där barnen går i 2an och säga vilka som är födda i februari och juni?
Och jag brukar också ha mycket att jämnföra med....

Kl

Jag kanske ska vidare utveckla lite..

Det handlar mycket om gener och miljö. Till stor del.

Petite Glass, stor märr, fölade sent och lämnade denna till höger

delaerhector1.jpg

Hennes ungar ser ut så där..trots att dom dök ut i juni.
Viktigt är ju att fodra en sådan rätt så att man inte "stryper" näringstillgången..då får man benbitar, överbyggda osv..

Natascha är liten, får små föl som är små fram till vintern på lösdrift..
Sedan drar dom iväg och blir sådana här som ett och ett halvt.

officerstor.jpg

Shake fölade sist förra året, 17 juli, och när vi släppte henne på bete med dom andra stona så såg man stor skillnad, givetvis bland fölen..
Du ser den lille till vänster. Den till höger är född i mars.

shakericky06.jpg

Den till höger är Speedys och hon lämnar alltid väldigt stora hästar..
Idag är Shake föl säkert ett nummer större..och den är inte avvand än.
Den blir i storlek med Enjoy Lavecaren och Konties Pearsall Hanovare..och dom är riktiga bjässar..

Vidare kan man ta Maternelle..
Hennes föl är små.
Den gråa..
shakeochfolungar06.jpg

Men hennes ungar kommer som tvååringar och blir tyvärr för stora. Över 165.

I denna flock, gammalt kort, så ser du några. En av dom är vänd mot kameran. Född i juli. På kortet fortfarnde något mindre, taget på betessläppet..När han åkte iväg på inkörning så var han inte bautastor men ändå rejäl..
Think Yatzee heter han och född i juli.

echothinkbete.jpg

AM

Nu kan jag alldelles för lite om avel för att uttala mig om varför men kan det bero på att Brodda ligger längre söderut än ni gör?

Det var en markant skillnad, alla hästar jag var intresserad av av födda i januari :idea: , till slut skrattade han åt mig :D

självklart handlar det om gener oxå, helt korkad är jag inte, faktiskt...:smirk:

Jag kan som sagt var för lite för att uttala mig varken med eller mot dig, jag tycker att det är konstigt eftersom man ju faktiskt ser skillnad. Inte alltid i storlek såsom höjd men i hur välutvecklade de är.
Men som sagt var, jag är avelsnybörjare så be mig inet specificera..

Vilka tänker ni välja i år? och varför?

Den som redan är bestämd är Rite On Line pga att vi gillar det föl vi fick förra året och övriga avkommor vi träffat , plus att vi tycker ROL är klart prisvärd. Blir inga dyra hingstar i år ...tror jag :angel:

Sedan letar vi minst en hingst till. Nytt och spännande eller gammalt och beprövat är frågan.
Gigant Neo kan vara tänkbar av samma anledning som någon annan skrev (Super Arnieblod), men det finns många andra som också finns i tankarna....blev småförälskad i några fransmän, men vi är lite brända på fransoser (vinna eller försvinna ;) )
Att välja i lugn och ro är halva nöjet så vi väntar nog med att bestämma oss ett bra tag till.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
441
Senast: Pegasus63
·
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
842
Senast: Kamomilla
·
Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 200
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård