Travhackamore?

Sv: Travhackamore?

Ja - men det jag argumenterar mot är att man visar en bild på ett vanligt hack med skänklar. Folk kan få "smarta" idéer - typ.

ProductPopup.aspx

Nej, man utgår ju ifrån att det sitter som det ska när man köper en grej!:)
Skönt att det verkar fungera i alla fall, har sneglat lite på ett sådant tidigare men inte testat själv (ännu).

Hmmmm...

Efter att ha hållit på med det där JÄVLA spännet över nosen i en kvart nu när jag skulle vända på det ångrar jag varenda sekund att jag köpte det... :mad::angel::devil:

Att sätta ihop uppcheck och gamla svanskappor är en barnlek. :cool::eek:

Ja - men det jag argumenterar mot är att man visar en bild på ett vanligt hack med skänklar. Folk kan få "smarta" idéer - typ.

Som jag läser det uppfattar jag det som att du avfärdar hela hennes inlägg på grund av... ridutrustningen på bilden? Bilden som förövrigt var avsedd för att visa var lämplig placering, av diverse tryckgörande anordningar, på hästens nosrygg kan vara.

Nåja. Problem löst i vilket fall. Kommer ihåg första gången jag skulle plocka isär mitt hackamore för att göra lite modifieringar. Tog mig en halv jävla evighet innan jag kom på hur remmarna var knäppta från början. Mycket frustrerande! :devil:

(Men har man gjort det en gång så kan man det sen!)

Mja - mina hackamore var en barnlek mot det här kan jag säga - om det ändå vore ett vanligt hackamorespänne över nosen i stället för ett vanligt jävla spänne. Synd att jag slängde det sista för ett tag sen annars hade jag lätt bytt spänne... :idea:

Utöver detta så är ju byglarna höger och vänster.... Om man vill ha nackremmens spänne på rätt sida, vilket jag tror jag skiter i i kväll. :angel:

Nytt försök - mera rätt nu...

Men - det glider gärna ner lite runt bettet nu när jag har det åt rätt håll - annars funkar det ännu bättre... :love:

http://solbackahastmassage.zoomin.se/P3086029

Jag ska skaffa ett rakt travbett i stället så skänklarna hindrar det att glida över bettringen!

Du frågade om hacket satt för långt ner, ja det tycker jag, alldeles för långt ner samt felvinklat och visade en bild på rätt placerat ridhack, ursäkta, nästa gång struntar jag i att svara istället.

Kul att du såg att det var åt fel håll åtminstone. Sitter betydligt bättre nu.

Du frågade om hacket satt för långt ner, ja det tycker jag, alldeles för långt ner samt felvinklat och visade en bild på rätt placerat ridhack, ursäkta, nästa gång struntar jag i att svara istället.

Kul att du såg att det var åt fel håll åtminstone. Sitter betydligt bättre nu.

Men nu har jag lärt mig att det faktiskt FINNS en sån nosgrimma inom ridningen som sitter åt andra hållet - och som enligt en tråd här på Buke faktiskt knäcker näsben...

Men skräp också...

Jag skaffade ju ett rakt travbett och vände rätt på hacket - funkade bra även om jag fick sätta tillbaka tungfelsgummit för att få styrning på honom, tills nu - när vi fick möte i tredjespår när vi körde rätvarv.

Jag orkade förvisso att hålla honom med dragkamp - men han blödde ur munnen efter. :mad:

Jag funderar på om han biter sig (har rätt tjocka läppar) eller om det var hacket och bettet som klämde honom? Jag har ingen munstege så det är svårt att kolla var det är.

När han har tungband så biter han sig alltid för att han bråkar med det och jag har samma effekt med gummit som han faktiskt verkar gilla även om inte jag gillar det.

Förslag på åtgärd? Länga remmen över nosen? Höja hacket? Sänka? Byta bett, rakt tycker jag annars borde bli stadigast med hacket? Jag ska absolut prova lite men var börjar man?

Nu är jag mest ridmänniska så förlåt mig om jag är helt ute och svävar. Läste tråden för jag undrade vad ett travhack var :) men iaf. där jag jobbar brukar vi ha remontnosgrimmor på de hästar som lägger tungan över bettet. vet inte om det går att kombinera med travhacket, om det är tillåtet på tävling. men kanske är värt att prova om han inte gillar tungbandet?

vad är det för effekt du är ute efter ? Att han inte ska ha bett i munnen ?

Han ska ha bett i munnen - målet är ju att starta och då är det inte travhack som gäller - helst skulle jag ju vilja kunna köra honom utan det på banan framåt sommaren också. :D

Och effekten är att han inte ska blöda, han får ju ont i munnen igen när han har sår där.

Kan jag DRA sönder honom med ett vanligt rakt bett? Eller är det han som biter sig?

Han är ju glad och springer och klipper med öronen nu - men jag vill få bort skadorna i munnen.

Nu är jag mest ridmänniska så förlåt mig om jag är helt ute och svävar. Läste tråden för jag undrade vad ett travhack var :) men iaf. där jag jobbar brukar vi ha remontnosgrimmor på de hästar som lägger tungan över bettet. vet inte om det går att kombinera med travhacket, om det är tillåtet på tävling. men kanske är värt att prova om han inte gillar tungbandet?

Jag har nog provat de flesta nosgrimmevarianter när det gäller den här hästen, men just det alternativet existerar inte över huvud taget. jag hade remont på min shettis, men jag upplever att den sitter på så himla fel ställe. Vad händer med andningen när de öppnar näsborrarna till exempel? Om man sätter lätt tryck på sina egna näsborrar begränsar man ju lufttillförseln.

Travhacket är inte tillåtet på tävling - det är i en övergångsperiod medan vi lär hästen att det inte behöver vara traumatiskt att springa på rundbanan.

Nej, en remontnosgrimma just i travsammanhang håller jag med dig om är lite knepigt, även om det är en jättetrevlig nosgrimma under normala andningsförhållanden.

Vad har du provat för bett på honom hittills? Att han känns döv i munnen och dessutom blöder tyder ju på att bettet inte ligger bra i hans mun, antingen för att det är fel utformat, eller för att det är fel storlek. Var är det han blöder någonstans? Tuggar han på tungan eller vad händer?

Edit: Ah, såg att du skrivit ett par inlägg längre upp. Men det kommer inifrån munnen alltså? Kan du inte ta tag i tungan och se om han har några skador på den? Blåmärken eller så.

Nej, en remontnosgrimma just i travsammanhang håller jag med dig om är lite knepigt, även om det är en jättetrevlig nosgrimma under normala andningsförhållanden.

Vad har du provat för bett på honom hittills? Att han känns döv i munnen och dessutom blöder tyder ju på att bettet inte ligger bra i hans mun, antingen för att det är fel utformat, eller för att det är fel storlek. Var är det han blöder någonstans? Tuggar han på tungan eller vad händer?

Edit: Ah, såg att du skrivit ett par inlägg längre upp. Men det kommer inifrån munnen alltså? Kan du inte ta tag i tungan och se om han har några skador på den? Blåmärken eller så.

Döv i munnen? Det blir han bara när han lägger tungan över bettet, vilket han kom på i våras i dressyren.
Har du kört banjobb med en het häst vet du vad jag menar, annars är det svårt att beskriva. Numera är det 1000 ggr bättre då han själv söker tillbaka till den mjukare kontakten efter ett tag ändå.

Och nej, man ser inget på tungan om man inte haft tungband på honom, då får han "skavmärken".

Bett - han gillar bara raka bett utan bettlyftare. om han själv får välja alltså. Normalt har vi haft 9,5 men varit tvungen att gå upp till 10,5 nu för att få plats med byglarna på hacket.

Jag vet inte om detdär med döv i munnen var nåt jag läste in för egen maskin. Så problemet är alltså bara att han blöder? Han lyssnar bra på bettet i övrigt?

Jag har aldrig kört snabbjobb, men har lite erfarenhet från att köra travare och vet hur de kan bli.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka