Travhackamore?

ghost

Trådstartare
Nu är jag igång igen med mina funderingar och tillbaka till en grej jag förkastade för ett par år sedan då jag inte ville träna med otillåten tävlingsutrustning.

Nu är läget lite annorlunda då jag åtgärdat felen i munnen och vet att hästen äntligen har stöd på båda sidor. Men vi måste lära om nu och det tar upp till 7:e intervallen innan häst och matte är överens. :grin:

Men min fundering är hur Travhacket påverkar bettet? Förändrar det bettläget något? Jag tänker givetvis på att bett och travhack sitter i tömmen båda två och att de då samverkar på något sätt.

Jag har aldrig provat så jag vet alltså inte. Men tanken är att det ska lyssnas lite bättre och skona munnen så pass att man förhoppningsvis kan komma hela vägen fram till start! :idea:

Sv: Travhackamore?

Bra fråga ghost. Själv har jag aldrig använt travhacket utan bara sett det på bild men undra samma sak.
Däremot har jag använt en sk körgrimma (också den i komb med bett) på flera hästar med mycket fint resultat.

Jag hade ju en sån på min i början - han gillade den inte alls.

Där får jag lyssna på hästen, han får slippa den.

Men jag får väl prova travhacket. Det rör sig ju inte om massor av pengar.

(Var det inte du som hade ALLT förresten? :D)

Haha ja NÄSTAN allt, kan man väl säga...
Du får väl kolla hemsidan om du har lust...;)

Jag säger bara WOW!!! Nu efter andra provkörningen vet jag att den funkar.

Vilken skillnad mot xylofonian när jag provade den - Travhacket motverkar tryck på lanerna vilket inte xylofonian gör. Åtminstone med de raka bett jag kör på. Pålle år hur nöjd som helst :idea: Och nu vet jag att hacket inte sitter i tömmen utan runt bettet!

Väck med alla spärrgrimmor och tungkorrigeringar och allt i träning!
Himla smart grej det där!!!! :love:

Har du någon bild.Kunde vara intressant och veta hur det funkar. ;):laugh:

Kul att du hittat något som funkar! Är också nyfiken på hur en sån ser ut.

Egentligen är det ju arbetet som lagts ner i hans mun som gjort resultatet - men med hans styrka, vilja och minne av gamla problem kombinerat med mina nervproblem i armarna måste vi hitta nåt som funkar för oss båda. :idea:

Jag säger bara WOW!!! Nu efter andra provkörningen vet jag att den funkar.

Vilken skillnad mot xylofonian när jag provade den - Travhacket motverkar tryck på lanerna vilket inte xylofonian gör. Åtminstone med de raka bett jag kör på. Pålle år hur nöjd som helst :idea: Och nu vet jag att hacket inte sitter i tömmen utan runt bettet! Väck med alla spärrgrimmor och tungkorrigeringar och allt i träning!
Himla smart grej det där!!!! :love:

Det hade jag kunnat tala om för dig nr du var här, men jag tänkte att du redan visste det..:p Tokigt :D

OK, den sitter ju "krokad" runt bettet. Har inte sett det förut, men har hört om det innan. Tack för att du ville del med dig av din bild. :)

Va roligt att det går bra nu med pållen. Hoppas det fortsätter!!:):)

I erfarenhet av ridhack så tycker jag att det ser otympligt ut? Ser ut som om själva bågen som går runt bettet är för kort? Själva nosdelen ska egentligen sitta längre upp för att inte sitta nere på den känsligaste delen av nosryggen, alla dessa myter om att kunna knäcka nosbenet på hästen med ett hack är egentligen omöjligt med en mjuk del över näsan MEN själva spetsen längst ner på nosryggen kan man nypa av om det skulle ske en olycka. Men för att komma tillbaka till det jag tänkte på först så blir vinkeln på nosdelen väldigt konstig till skillnad vad "bygeln" är konstruerad för, lädret hammnar som i kanten och riskerar slitage. Ska den inte sitta åt andra hållet? :o

För bygeln som själva nosdelen sitter i ser verkligen inte ut att vara tillverkad för hackdelen utan för ett sidostycke? Skulle delen som sidostycket sitter i vara för nosdelen hade den suttit i ett bättre läge och rakare på nosryggen.

Men kul att du har hittat nånting som fungerar :bow:

Rätt placering på nosryggen
24659834.jpg

På ett ponnyhack ja - nu är det travhack vi pratar om - enda möjligheten att påverka det är att länga nosstycket. Så din utläggning känns typ "jaså"

Blanda inte in den typ av utrustning som inte har med det här att göra för den typen är totalförbjuden att vistas på travbanan med av fullt förståeliga skäl så länge man inte rider.

Förresten kan man undra vad för skador man skulle kunna gör med ett ponnyhack och tömmar - om nu nån skulle vara så jäkla korkad att man provar. Jag är fullständigt allergisk mot allt vad hävstång heter i samband med körning så ursäkta utbrottet. :mad:

På ett ponnyhack ja - nu är det travhack vi pratar om - enda möjligheten att påverka det är att länga nosstycket. Så din utläggning känns typ "jaså"

Blanda inte in den typ av utrustning som inte har med det här att göra för den typen är totalförbjuden att vistas på travbanan med av fullt förståeliga skäl så länge man inte rider.

Förresten kan man undra vad för skador man skulle kunna gör med ett ponnyhack och tömmar - om nu nån skulle vara så jäkla korkad att man provar. Jag är fullständigt allergisk mot allt vad hävstång heter i samband med körning så ursäkta utbrottet. :mad:
kl
Det där skulle jag nog kunna tänka mig att prova på en av våra. Hon funkar som så att så länge man inte tar i munnen så är hon lugn. Men problemet är ju att hon vill ochså bestämma farten.......Henne har jag bara tränat bakom rygg, på släp eller enkom skritt.
Sätter man tömmarna i bettet?
gulan

Ja visst - blir de tunga på bettet tar hacket vid - annars fukar ju bettet som vanligt förutom att det inte går att dra nermot lanerna. Åtminstone inte mitt raka.

I Wahlsten-katalogen visar de det tillsammans med ett vanligt entömsbett.

Hm... I mina ögon oerrhört likt en Kineton-nosgrimma. Vem har kommit på idén att kalla den travhack?
Men huvudsaken du hittat något som funkar. :laugh:

Hm... I mina ögon oerrhört likt en Kineton-nosgrimma. Vem har kommit på idén att kalla den travhack?
Men huvudsaken du hittat något som funkar. :laugh:

Ingen aning (fast jag förmodar att det var en retoriskt fråga? :D) den heter så i Wahlstenskatalogen - men har en sån verkligen remmen upp till nackstycket? Det är ju en travstandard vad jag sett?

Men NU ser jag ju.... :eek:

Den som monterade ihop det har ju satt nosdelen upp och ner på mitt... :mad: Det innebär jag att ALLT blir upp och ner - men det funkade visst ändå.

Och då var ju enda chansen för mig att få det så där bakvänt med ojämnt tryck över nosen.

*morr*

Återkommer med ny bild när jag vänt rätt det...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka