Travfolkets snacktråd, del III

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Popfinger
  • Startdatum Startdatum
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

halvbloden behåller du väl längre än en travare innan de säljs av, de blir väl mer attraktiva om de gått ex 3årstestet. En travarunge är ju attraktiv trots att den inte ens är inkörd.

Så går kanske jämt ut, om man tänker vad de kostar att hålla. Men halvblodshingstarna är väl väldigt billiga, de populära om man jämtför med travarna?

-KL-

Min vackra "Calle" lämnar jordelivet ikväll. Jag har ångest, men jag vet också att hon har ont & tappat gnistan.
HPIM0292.jpg

HPIM0207.jpg

:cry:

Ska nog förtydliga :D

Även halvblod fölar och semineras. Mitt jobb liksom :p

Måste i alla fall berätta en dråplig sak.

Vi vet ju alla här att travarna är oftast bruna och helst utan tecken. Ok svrtbruna kan dom ju också vara och någån fux här eller där.

Häromdagen landade ett halvblodssto hos oss.
När ägaren öppnade luckan så ser jag att hon är kritvit.

Oj tänkte jag. Hur ska detta bli?

Dagen efter släppte vi ut henne i hagen uppe vid trädgården. Där brukar dom nya få gå några veckor.
Hade täcke på sig och det verkade ganska lugnt.

Fram tills gubben kom på det geniala idén att ta av henne täcket.

Så här blev det:

Vi fick hämta varenda märr längst bort i hagarna. Och vi har stora hagar med massor med snö. Vilka stollfior.

Den franske valacken som står i samma stall som den vita, gick in där, ögonen absolut rätt ut, tvärvände och stack ner i hagen igen.
Vi fick zick-zacka honom in igen.
Han blev bara en meter i mankhöjd då han gick förbi den vitas box.

Till och med katten tvärstannade och glodde uppåt trädgården idag. Igår iddes hon inte vara ute och hade missat föreställningen.

Det kommer nog att ta ett tag innan dom fattar att det är en häst och inte ett spöke.

Tänk så det kan bli när man rubbar mönstret :D

AM

Haha, jag har varit med om det motvända då vi började med en Torg-märr...

Min första russhingst VÄGRADE passera alla snygga skimlar, tur att det inte var så vanligt med skimlar i B-ponnyloppen. :angel:

Så vi har haft skimmel fram till 2005 så det är den här generationen vi har nu som är ovan.

Bitterass: Tänker på dig, kramar...

Skickar en kram jag med, men om det är för hästens bästa så kommer det nog att kännas rätt så småningom, även om det är tungt just nu.

Hihi.... precis som när vi köpte ponny till dottern. En arab/welsh skimmel. Travisarna höll på att dö. Det var bara shettisen som tyckte det var kul med en ny kompis:D

Värst av alla var kallblodsstoet, ( flockledaren) så nu bävar jag för att det ska komma ut ngt annat än en brun/svart avkomma när hon ska föla för första gången....:crazy:
Hon bär själv på fux anlag och jag är lite fundersam på hur det skulle gått om vi hade betäckt med Briskeby Philip som först var tänkt :angel:

Har precis samma problem har men mest da med outrider hastarna uppe pa woodbine/mohawk.
Nar min hingst fick syn pa en forsta gangen gick han fran traningstempo till tvarnit till 100 knyck baklanges. De brukar dessutom sta langst ner i en av gangarna vid utgangen till banan mellan loppen. Ar han i samma langa far jag leda runt och spanna for pa andra siodan for han vagrar ga forbi dem dar laskiga. Tack och lov att han uppfor sig pa banan sa han inte behover ha hjalp for inte en chans att han later de dar vita komma i narheten!

-KL-

Tack alla!

Det gick bra, sthlms killarna är toppen. Calle smaskade i sig så mkt morötter innan han kom så det kom nästa ut ur öronen på henne.Letade fram de finaste äpplena som fanns på ICA.

Kände mig lugn innan och förmedlade det nog vidare till Calle. Känner mig fortfarande lugn men misstänker att det kommer senare.

Vackra..älskade lilla häst. Nu får hon bråka lite med sin dotter igen :)

Sonen "Ernst" får försöka bära fanan. Och det är jag säker på att han kommer göra!

Jag har det ibland, men då har jag gummivaddstycken och såna lindor med bred kardborre..börjar alltid linda lite högre än mitten för då brukar dom hålla sig på plats..hade det senast på en av mina som normalt ska gå barfota, men var tvungen att gå med skor och dessutom var den en stenhård bana.

Tycker inte det ar svarare att linda fram an bak.
Har haft totalt fyra som gatt med lindor fram, tva var senhastar och tva ville tranaren bara ha det sa. Senhastarna lindades fram varje dag, oavsett jobb och det var val inget speciellt alls tycker jag.

Är de ett vanligt stallbandage som används i lopp alltså? Padd + linda som slutar under kotan? Har en starthäst som visat sig bättre med ett "stöttat" framben, men vet inte om jag vågar linda inför tävling, tänk om de lossar:crazy: Och ekipagekontollanten måste väl reagera om travaren bara har ett lindat ben, eller? :p

Använd en bra och tunn padd, och inga fleecelindor utan med resår och en bra bred kardborre. Jag lindar inte lika långt ner under kotan vid träning som vid stallbandage, utan ett varv där kanten går ner lite under på baksidan, hästen måste kunna röra sig behagligt utan att bli förhindrad med stödet men ändå att lindan sitter kvar.

Vi hade en häst som gick med ett par suveräna damasker istället för lindor, sådan underbara tingestar som fanns på 80-talet :angel: men idag görs de tyvärr med sådana spännen som lätt lossnar i högt tempo och om de trampar sig.

Du får öva, öva, öva...:D

Och ps. linda båda frambenen...

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Trav Dags för en ny! Inte kan vi lägga av att snacka bara för att den andra kom upp i 2000 inlägg.. citerar Botvid/Americanese.. Den...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 544
Senast: ameo
·
B
  • Låst
Trav Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
102 103 104
Svar
2 076
· Visningar
114 512
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar