Travfolkets snacktråd, del III

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Popfinger
  • Startdatum Startdatum
Sv: Travfolkets snacktråd, del III

hej en inflikande fråga bara så ni får gärna pm mig alt skriva till min mail smedgatan1@hotmail.com om ni vill hjälpa mig med dessa svar.

Jag har en hingst (varmblod) som inte är avelsgodkänd men fullt frisk å startad på travet. Och sedan en vän vill betäcka sitt sto med min hingst ochså travare och även skulle vilja kunna starta fölet efter åt. funkar det?

Kan inte se några problem då båda är varmblod å friska båda gått på travet med rena stamtavlor.

Några invändningar?

Tack på förhand Mvh Jeanette

Om detta kan göra dig något klokare så är det den info som finns på Avelsföreningens hemsida just nu.

http://www.asvt.se/page83340.php

man måste lösa licens även om man ska avla på egen hingst.

-kl-

är så glad! har hittat en jättemysig häst att hålla på med, har nämt det i tråden för ett tag sen.
har varit där nu och ridit in honom. 2 ridturer, hästen känns som han har varit riden hela sitt liv. åh vad jag älskar travare:D
han är 4 år, brun och inte så jättestor. efter super arnie och mamma har tjänat 600 000. bror med en miljonär och sen en mormor som lämnat 2 miljonärer + 2 halvmiljonershästar.

vi får se om det blir något av honom :)
tränaren som hade honom gav upp. varvade med att lätt springa 17-tider & vara "mer" än startklar, till att inte kunna trava alls..

det är det? :D

vi får la hoppas att han kommer på bättre tankar...

*kl*

Man ska INTE fippla på tangenterna i program man inte har koll på. (i det här fallet explorer men det löste sig)

Man ska INTE tvätta pulsdatorn i tvättmaskinen... :crazy:

Inte min dag, eller vad tror ni?

Vet inte rätt mycket kan jag tänka mig.

Men den är provkörd i dag. Om det inte vore så mycket kondens i den hade den klarat sig utan att ens behöva åka på service. Det är kvalitet på grejerna. :love:

Och service-killen svarade direkt på mitt desperata mail, jag tror aldrig den karl'n har semester. :confused:

En snabb koll nu visar att displayen avlidit helt... :eek:

Det kanske var sista rycket? Men den verkar ju funka som den ska annars så jag kör med den nästa jobb också innan jag skickar den.

Vet jag också... Har GOD erfarenhet av det. Även hur det tar psykiskt.
Och hur svårt det är att få jobb tydligen när man anmält , även 4 år senare.

Tackar jag anmälde en s.k tränare till facket för jag fick inte min lön i tid har inte fått ett enda jobb i travet efter det. Men men lagen är alldeles för svag. Jobb skall först gå till de som tidigare arbetat på arbetsplatsen allt vad vikarier heter (manpower för övriga företag) borde förbjudas totalt att anställa någon skall inte vara någon leksak som man kan kasta ut när det inte passar. Hårdare regler för arbetsgivare och våran enorma arbetslöshet skulle vara ett minne blott. Detta skulle sätta en sådan stor press på den som vill anställa att de är tvingade att sätta rätt man på rätt plats från början istället för att kasta ut den som de inte anser passa. Då skulle nog man passa sig lite mera om jobbet också och inte lalla runt som jag ser många göra.

Nu har Spöket haft sin första inspektion från travsällskapet.

Den gick bra trots att vi levt oinspekterade i 32 år. :eek:

Fast då var det så klart inte jag som hade licensen. :cool:

Nu har Spöket haft sin första inspektion från travsällskapet.

Den gick bra trots att vi levt oinspekterade i 32 år. :eek:

Fast då var det så klart inte jag som hade licensen. :cool:

Grattis! :bow: Jag har legat sömnlös över detta en tid. :crazy:

Grattis! :bow: Jag har legat sömnlös över detta en tid. :crazy:

Jag vet att det är onödig info men jag tycker det är fascinerande att vi aldrig haft nån inspektion innan. :cool:

Och det är ett av två glädjeämnen jag har just nu.

Tungt är väl bara förnamnet. :crazy:

Jag vet att det är onödig info men jag tycker det är fascinerande att vi aldrig haft nån inspektion innan. :cool:

Det var inte min avsikt att låta ironisk. Sorry.
Håller tummarna för att det snart vänder för er. :laugh:

Får man fråga hur en sådan inspektion går till?
Kan dom komma till vilket stall som helst när som helst och bara kliva in?

Kallblodstravet - en belastning?

KL

Jag läser som vanligt Klaus Kochs blogg med stor behållning. Följande rader fick mig dock att hajja till, nu lär han få det hett om öronen:

"Jag gillar inte kallblod alls. För mig är det travhästar, som är långsammare, klumpigare och mindre stabila. Ungefär som vi hade det på 50-talet inom varmblodssporten. Men jag tänker inte skrota varken galopp- eller kallblodssporten. Det får de göra själva, om de inte kan klara sig på egna premisser och en rimlig portion hjäp från andra håll. Och jag respekterar absolut de åtaganden, varmblodstravsporten har gentemot dessa skandinaviska minoriteter. Jag vädjar bara till våra ledare, att vi fokuserar på det vi är bäst på: Att driva och vidarutveckla varmblodstravsporten i det bästa travlandet i världen!"

Källa: http://klauskoch.se/

Travsällskapet på banan ringer och säger innan de kommer och så kommer du ut några personer som har med sig ett protokoll som fylls i så att du har alla hästar du har på listan uppstallade i det stall du sagt, hur hagar ser ut, hull på hästarna, foder, träningsgrejer, så stallet är godkänt, hur du hanterar medicin o.s.v, o.s.v.... Inget att vara orolig för. De ska egentligen besöka en gång om året men det brukar missas. Vårt sällskap tycker inte om att man har hästar på bädd så vi har fått anmärkning på det ett par gånger men det är ju ingenting som är emot djurskyddslagen och det är ju deras egna åsikter så det är heller ingenting de kan dra licensen för, men har du t.ex inte alla hästar som stå på listan hemma eller t.ex slarvar med mediciner och så kan nog licensen ryka, eller om du vanvårdar dina hästar i övrigt på något sätt...

Travsällskapet på banan ringer och säger innan de kommer och så kommer du ut några personer som har med sig ett protokoll som fylls i så att du har alla hästar du har på listan uppstallade i det stall du sagt, hur hagar ser ut, hull på hästarna, foder, träningsgrejer, så stallet är godkänt, hur du hanterar medicin o.s.v, o.s.v.... Inget att vara orolig för. De ska egentligen besöka en gång om året men det brukar missas. Vårt sällskap tycker inte om att man har hästar på bädd så vi har fått anmärkning på det ett par gånger men det är ju ingenting som är emot djurskyddslagen och det är ju deras egna åsikter så det är heller ingenting de kan dra licensen för, men har du t.ex inte alla hästar som stå på listan hemma eller t.ex slarvar med mediciner och så kan nog licensen ryka, eller om du vanvårdar dina hästar i övrigt på något sätt...

Tycker inte om att hästarna står på bädd??Fick du veta varför?

Det hade bara kommenterat "det är ju inte bra att hästarna står på bädd" och sambon hade talat om att det får ju vara upp till deras egen åsikt om hästhållning... Sedan såg vi att vi hade fått anmärkning på det. Två gånger:crazy:... Som sagt, ingenting som jordbruksverket skulle göra något åt...

Liknande trådar

• Låst
Trav Dags för en ny! Inte kan vi lägga av att snacka bara för att den andra kom upp i 2000 inlägg.. citerar Botvid/Americanese.. Den...
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 544
Senast: ameo
·
B
  • Låst
Trav Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
102 103 104
Svar
2 076
· Visningar
114 512
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar