Travfolkets snacktråd! (Del 2)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Travfolkets snacktråd! (Del 2)

Här blev det ingen Love You bebis nästa år. Zelda har kastat idag.:cry:

Om jag nu inte har missuppfattat Rondens pappersartikel så står det att föl födda 08 och 09 inte skall drabbas.

Men att det sedan inte skall kunna gå att använda privathingst på privatmärr.
Eller jo, det kan du men dom hamnar under jordkällaren.
Kategori 3 och ej startberättigade.

Detta ligger nu på skrivbordet i Bryssel..typ.

AM

Men....vad har JV med det att göra? :confused:
Är inte det STC's business?

Gäller det inte alla hästraser och inte bara travarna???

Då ligger det ju inte längre på rasorganisationernas bord även om det först och främst är VÅR ras som drabbas.

Kramar Mehl hårt...

Det påverkar nog inte travet mer än andra raser. Avel på icke godkända hingstar förekommer inom alla raser.

Tänkte mest på att de skulle vara registreringsbara, men hamna i ett slaskregister. Hur de registreras, eller om de är startberättigade borde rimligtvis STC få bestämma.

HAr du Ronden?

Annars kanske jag kan sätta mig ner i eftermiddag och skriva ner vad som står.
Nu måste jag ner och mocka 23 boxar..

PISSVÄDER :mad::mad:
AM

Jag har inte ronden, så vill du göra det vore det supersnällt. :bow::bow:

Jag har bara 14 boxar att mocka jag. (Snart fyra till, då fölen vänjs av.)

Det påverkar nog inte travet mer än andra raser. Avel på icke godkända hingstar förekommer inom alla raser.

Jag tänkte mer att inom övriga raser "gör" det ju inte så mycket om de inte får reggas om målet är att få en skogsmulle medan vi avlar för att få fram tävlingsindivider även om en hel del blir skogsmullar på vägen.

Tips från coachen

Observera att dagens Vinnare V75 sänds redan kl. 17.00.

Jag har inte ronden, så vill du göra det vore det supersnällt. :bow::bow:

Jag har bara 14 boxar att mocka jag. (Snart fyra till, då fölen vänjs av.)

Nu är det klart i alla tre stallarna :D

Hittade denna text på Asvt.

Inte riktigt likadan men ungefär..

--------------------------------------

Egenhingstarna i fara
Lena Karlsson 2008-12-02

Staten kräver nu förändringar kring egenhingstarnas rätt att verka i aveln redan vid det kommande årsskiftet.

Det var förra veckan som staten framförde krav via Jordbruksdepartementet om att möjligheten i travsporten att betäcka eget sto med egen hingst ska förändras.
Hittills har gällt att en hingstägare fått använda hingsten på sina egna ston. Avkommorna har getts full starträttighet.

Nu vill staten att egenhingstarnas avkommor i framtiden ska få verka men att deras avkommor endast får begränsade starträttigheter. Staten vill se förändringen träda ikraft redan vid det kommande årsskiftet.
Anledningen till kravet är rädsla för fall i EG-domstolen.
STC anser att fallen, som initierade av inhemska krafter i samverkan med Kommerskollegiet, är grundade på felaktiga tolkningar av EG-rätten.
STC har idag ett avtal med staten som är giltigt till och med sista december 2009. Två professorer i EG-rätt har på uppdrag av travsporten granskat avtalen. Travet motsätter sig statens krav på förändringen kring egenhingstarna och frågan ska nu diskuteras vidare.

--------------------------------

Rubriken i Ronden var så här:
Staten vill stoppa användning av egenhingstar.

AM (scannar in artikeln om en stund)

Tack!
Det verkar ju faktiskt som att STC agerar i sina medlemmars intresse.

....

:bow::bow::bow: Åke !!!

Kommentaren till Tony Ryttar....

- Jobbar inte du på TV4 du? :devil:

:D:D

Senast ändrad av en moderator:

Jag tänkte mer att inom övriga raser "gör" det ju inte så mycket om de inte får reggas om målet är att få en skogsmulle medan vi avlar för att få fram tävlingsindivider även om en hel del blir skogsmullar på vägen.

Jaha, du tänkte så :)

-kl-

Testade mitt blodsocker " på kul" hos min faster igår.. hade 9,2 :crazy:
Har sen 14 dagar tillbaka en bokad läkartid på tors pga långvarig trötthet, ska kräva tester då.

Ingen aning, har inte heller koll. Men min faster, mamma & pappa, farmor sa att det var "högt". och att jag bör kolla det.

Hämtat från kostdoktorn.se

Normalt blodsocker ligger ungefär mellan 4-6 mmol/l(*) fastande, och upp till max 8,7 (7,8) efter måltid.

Pre-diabetes kan man ha, om man uppmäter fasteblodsocker mellan 6,1-7,0 eller om blodsockret icke-fastande är 8,7-12,1 (7,8-11,1).

Diabetes anses man ha vid två fasteblodsocker >7,0 eller vid icke-fastande >12,2 (>11,1).

Ett sätt att kontrollera icke-fastande blodsocker på ett standardiserat sätt, är en så kallad glukosbelastning. Det går till så att man fastande får dricka 75 gram glukos upplöst i vatten. Detta är ungefär samma mängd socker som man hittar i 70cl läsk(**). 2 timmar efter att man druckit lösningen mäts blodsockret.

*/ En mmol glukos motsvarar ungefär ett femtedels gram. Alltså är normal blodsockerhalt runt 1 gram/liter blod, eller ca 5 gram totalt i blodomloppet hos en normalstor person.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

P
Trav "Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
77 78 79
Svar
1 568
· Visningar
150 204
B
  • Låst
Trav Inspirerad av "ridtravarnas snacktråd" försöker jag härmed att få till ett litet fikarum för oss travälskare. Där man kan prata och...
102 103 104
Svar
2 076
· Visningar
114 604
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar