• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PÄMMI
  • Startdatum Startdatum
Sv: Travavel

PÄMMI skrev:
Dubois är ingen nybörjare.

Nej, verkligen inte! Jean-Pierre Dubois har arbetat hårt och målmedvetet ett helt liv och skapat en hästskara där man gärna skulle ta bottenskrapet. Var på hans gård i vintras och gick och kollade på boxskyltarna. Med krita stod det: Pine Chip-Continetialvictory... Viking Kronos-Lovely Godiva... och så fortsatte det länga efter länga. Många med franska stammar, men även en hel del registerade i Italien. Oavsett registeringsland är det idel, ädel adel... :bow:

Lazio skrev:
Jag har funderat på Dell Ridge Image.
Nån som vet vad han lämnar?
Hmm...kan säga att när jag var å såg honom på stuteriet(förra året)så blev jag skit rädd!!! Han ger inget trevligt intryck:devil: ...och jag skulle ej betäcka ett sto med humör med honom...:eek:
MEN d gjorde en kompis och avkomman är jättetrevlig änn så länge!
Bestämd men intelligent,lätt lärd oxå!Hon(1år) blir just nu inkörd och är "bäst i klassen"(av 10"elever") Körde in 2 efter honom förra året å dom va oxå trevliga,bägge har dock mammor som e snälla som lamm...
(Glömde skriv att dom e riktiga naturtravare dom jag sett/hanterat)

Senast ändrad av en moderator:

*lånar*

försöker lite igen, har inte fått nått svar när jag skrivit nåt här.. :p

vad skulle ni välja för hingst till det här stoet?
http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=aces+happiness

bilder:
f24b4761.jpg

AcesHappinessheat_3.jpg

AcesHappinessm_l.jpg

"bild från sidan, obs inte så bra!"
http://s59.photobucket.com/albums/g283/Netted/aces happiness/?action=view&current=happyfrnsidan.jpg

även film när hon springer i hagen (markerar lite, men bortse från det :D )
http://s59.photobucket.com/albums/g283/Netted/aces happiness/?action=view&current=Film.flv

tacksam för svar!

Skulle välja lite out-cross till "Aces". Valley Victory, SJ's Photo, Garland Lobell etc. ;)

Jodå, jag vet om Le Reve samt Flight Dream ;)
Har fått svarsmailet från dom på Valnevikens stuteri angående Fill V. Han sprang in i ett staket som 1-åring....Dom skrev vid avelsvärderingens exteriöra beskrivning av Fill V att han är något parallellförskjuten båda fram men mycket lite är det... Alla defekter så som de goda exteriörerna kan givetvis nedärvas men hur det blir vet man aldrig förrän fölet är fött.

Enligt dom är Fill V en mycket trevlig och snäll herre ;)

Och...till saken hör...jag är inte ensam om att ha bokat honom...det är drygt 80 bokningar på honom :eek:

Till "Netted". Fått tips om att Gigant Neo lämnar snygga,trevliga avkommor:banana:

Protokoll från Avelsvärderingen:

Fill V

Reg.nr: US-Z 77157

Härstamning:

Fadern Valley Victory har haft stor betydelse för amerikansk avel alltsedan hans första kull född 1991 började tävla. Han har även visat mycket god förärvning som farfar och morfar. Valley Victory har bl a lämnat tre Hambletonianvinnare i världsrekorhållarinnan Continentalvictory och avelshingstarna Muscles Yankee och Victory Dream. Bland hans övriga mycket framgångsrika avkommor finns bl a Donerail, Bullville Victory, General November, Rum Boggie, Southwind Allaire samt hans vinstrikaste avkomma, stoet Lookout Victory. I egenskap av farfar kan nämnas Self Possessed (efter Victory Dream) och Ken Warkentin (efter Yankee Glide). I svensk avel finns för närvarande 11 godkända söner till Valley Victory.

Modern, Supergill-dottern Fill Joselyn, är själv ostartad. Hennes främsta avkommor är Bengali *1.12,a/$132 553 och Jolie Reve *1.13,1a/$111 620. Mormor Quezira har lämnat Ezira Josselyn 1.13,0/€515.191, avelshingsten Cezio Josselyn 1.12,2a/ €392.709 och Dea Josselyn 1.14/€381.824.

Prestationer:
Fill V är ostartad.

Avkommebedömning:

Fill V har idag 44 avkommor i startbar ålder varav 25 har startat. De äldsta avkommorna är sex år. De mest framgångsrika är Silhouette Dream 1.12,1a/$173.502, Le Reve 1.10,9a/ 1.318.241:- vinnare av bl a Gran Premio Orsi Magnelli Filly och Coupe des Eleveurs och Fillgood 1.11,7a/$100.912. Sju av 44 avkommor har tjänat mer än 50.000 dollar.

Veterinär beskrivning:
Hingst visad i mycket gott skick men med veterinära anmärkningar såsom 180 grader roterad höger testikel och uppdrivna spattområden båda bakbenen.

Exteriör beskrivning: Manke 154 cm, kors 155 cm, längd 160 cm, skenans omkrets 21 cm.

Liten, massiv, långlinjerad hingst. Uttrycksfullt huvud. Välvd, lång väl ansatt hals. Markerad kort manke. Djup i bålen. Lång liggande bog. Sänkt i ryggen. Långt sluttande kors. Bred i bringan. Fransysk båda fram, påtagligt vänster fram. Något parallellförskjuten båda fram. Vinklade hasar och veka kotor bak. Välformade hovar. Nystande rörelser i både skritt och trav, speciellt vänster fram.

Beslut:

Fill V’s avkommor från offentlig avel kan registreras i stambokens del 1A.

Mot beslutet reserverade sig Lennart Rådberg och Lars Johansson med följande motivering:

Avkommebedömningen är gjord på ett antal avkommor i Canada och USA som ej uppfyller våra svenska riktlinjer.

Brazza skrev:
Hmm...kan säga att när jag var å såg honom på stuteriet(förra året)så blev jag skit rädd!!! Han ger inget trevligt intryck:devil: ...och jag skulle ej betäcka ett sto med humör med honom...:eek:

Sådan far sådan son... :idea: ;)

(syftar på Balanced Image)

Är det många som menar att GN INTE ger snygga avkommor el var det korsningen SA-Tap In som var fel? What's up m Super Arnie?

PÄMMI skrev:
Är det många som menar att GN INTE ger snygga avkommor el var det korsningen SA-Tap In som var fel? What's up m Super Arnie?
Att de inte är så trevliga, utan allmänt korkade.

Super Arnie är känd för att vara en väldigt vass hingst, Gigant Neo är efter vad jag förstått inte heller en särskillt "trevlig" häst och att då lägga det på ett Tap In sto.:idea:
Tap In är oxå känd för sina tuffa och hårda avkommor.

Ok!! Har som sagt hört annat om GN, men det är väl så med många hingstar. Jag kan tipsa om Super Photo Kosmos oxå, har själv skickat sto t honom eft många goda referenser.:bump:

Humelibumlan skrev:
Vet många som inte håller med dig och att sätta Super Arnie på ett Tap In sto är kanske inte så smart? :crazy:

Jag t ex, skulle inte välja honom. ;) Linjeavel på Arnie Almahurst är inget jag kan rekomendera... :eek:

Dock kan jag inte hålla med om att Super Arnie skulle ge korkade avkommor, möjligtvis lite heta men inte korkade. Men den diskussionen har vi ju haft tidigare...

De gånger jag träffat Gigant Neo och klappat på honom har han varit väldigt trevlig. Jag tror att han har fått rätt mycket ston i år, tycker han är klart intressant till rätt sto.

Har inte orkat läsa igenom tråden..

Men jag undrar om det är någon som har nån efter B.W.T. Magic? Hur är dom?

/Anna

Tyckte nu att Fast Photo såg rolig ut på Tapinnan. Fy på mig som vill linjeavla, men här blir det lite franskt,lite out-cross o lite linjeavel. ;)

solros skrev:
Jag t ex, skulle inte välja honom. ;) Linjeavel på Arnie Almahurst är inget jag kan rekomendera... :eek:

Dock kan jag inte hålla med om att Super Arnie skulle ge korkade avkommor, möjligtvis lite heta men inte korkade. Men den diskussionen har vi ju haft tidigare...

De gånger jag träffat Gigant Neo och klappat på honom har han varit väldigt trevlig. Jag tror att han har fått rätt mycket ston i år, tycker han är klart intressant till rätt sto.
Jag menade inte att Super Arnie lämnade korkade hästar :eek: jag menade att de jag talat med som har hästar (bara hingstar) efter Gigant Neo upplever dem inte som direkt trevliga och lätta, utan snarare korkade och "förvirrade"... Svåra att jobba med helt enkelt.
Var bara till motsats vad Pämmi skrev om att hon hört de var trevliga.. Finns säkert alla sorter. :D

Super Arnie lämnar enligt mig avtrubbade hästar och den diskussionen har vi ju haft förut ;) sen är de ju ofta ganska vassa..

Mehl skrev:
Vad vet du om hingsten: Quito de Talonay.

Inte så mycket mer än att det är snygga hästar.

Jag gillade Paparazzi, han exporterades till Belgien men tränades i Frankrike. Där ansågs han vara stenhård, tränaren gav honom helt omöjliga lopp men han gav sig aldrig. Cost a Lot var också fin, och Fina Bilen...

Tror att Bahama (också e. honom) är en bra riktigt bra fölmärr i Frankrike men är inte säker...:o

Jag vet nästan ingenting om moderstammen. Florestan behöver kanske ingen presentation men det är ju lite gammal stam med Star's Pride och Roquepine. Roquepine var en av sin tids (mitten-slutet 60-tal) stora stjärnor. Hon vann Elitloppet två gånger och Prix d'Amerique tre (!) gånger. :bow: Dessutom vann hon både Criterium både som fyraåring (jämför vårt derby) och femåring.

Netted skrev:
*lånar*

försöker lite igen, har inte fått nått svar när jag skrivit nåt här.. :p

vad skulle ni välja för hingst till det här stoet?
http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=aces+happiness

tacksam för svar!

Jag vill ju gärna ha lite mer info, som t ex:

Hur var hon själv att köra?
Vad hade hon för aktion?
Hur stor är hon?
Har hon några exteriöra avvikelser?
Vad är hennes starkaste sidor?
Svagaste sidor?
Temprament?

Hur mycket får den kosta?

Du har bara berättat stam och att hon var startsnabb så då blir mina förslag: Viking Kronos, Supergill, eller möjligvis Coktail Jet.

Liknande trådar

Trav Ska vi ha en liten gissningslek! Hur många ston kommer hingstarna att betäcka 2008 i Sverige? Nedan är fjolårets hingstar med siffror...
Svar
3
· Visningar
1 661
Senast: Natasja
·
Trav Här är listan över antal betäckta ston 2007. Någon mer än jag som är förvånad - Rotation fem (5) ston!? Är det något som jag har missat...
Svar
8
· Visningar
2 271
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka