• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PÄMMI
  • Startdatum Startdatum
Sv: Travavel

Hehe...Näe, kanske inte det :p men från början trodde man ju inte någon annan än lilla JAG skulle va intresserad av att ta mitt sto till Fill V pga hans helt TOMMA prestationer...dvs ostartad ;) men jag borde väl ha vetat vid detta laget att han skulle va ett stort intresse för många......

Det skall bli intressant......se vad man får för föl :angel:

PÄMMI skrev:
Tyckte nu att Fast Photo såg rolig ut på Tapinnan. Fy på mig som vill linjeavla, men här blir det lite franskt,lite out-cross o lite linjeavel. ;)

Linjeavel kan vara jättebra. som jag skrivit tidigare tycker jag det är onödigt att avla så hårt som 3+3 när det finns andra bra alternativ. På Arnie Almahurst vill jag inte ha linjeavel, och det beror på hetsigheten som kommer med det blodet.

3+4 på S.C. är inte så "farlig" linjeavel... Fast Photo kan vara ett alternativ, det jag hört om hans ungar är att de slåss när man kör in...

Det har inte alla andra. ;)

Det intressanta med Fill V:s protokoll är att det är första gången någon i Avelvärderingsnämnden har reserverat sig mot ett beslut.

:smirk: *lånar och svarar alla*

PÄMMI har tänkt på Gigant Neo och han är för mig en drömhingst! ligger bra till prismässigt också. dock sa ju nån annan det här med vassheten.. nu är stoet rätt OK, men som ung var hon själv rätt så vass. dessutom har hon nu fått sitt första föl, ett sto, efter Good As Gold. fölisen är en vecka och är redan väldigt envis, bestämd och tuff. verkar bli ett sto med humör..

Håller även med de andra om linjeavel, på Arnie Almahurst.. kan säkert slå rätt och då får man kanske en stjärna! men sen är det ju lika stor chans att det slår snett och då är det ju inte så kul..

men är 4+4 mycket på Arnie Almahurst? (räknar på Gigant Neo)
4+3 på Speedy Crown är väl OK?

Några speciella Valley Victory, SJ´s Photo och Garland Lobell hingstar du tänker på? :smirk:

Super Photo Kosmos ska vi faktist betäcka med i år! han är en otroligt fin hingst, gillar honom.. sen tror jag nog det kan bli en hyffsad avkomma. men även där är det 4+4 på Arnie Almahurst.. :devil: sååå, det vore ju detsamma med gigant neo som med super? hur är super photo kosmos i övrigt tycker ni? humör, aktion, hållbarhet, stam, avkommor?

Fast Photo är det 4+3 på Speddy Crown även på honom.. frågade innan om det var "OK".. hur ligger han till prismässigt? pengarna begränsar en del tyvärr.

solros hittar inte att det är 3+3 på någon av hingstarna PÄMMI föreslog? :)

tack för alla svar! :bump:

Senast ändrad:

..och den där snubben Dubois verkar veta vad han gett sig in på när det gäller Fill V... ;)
Dom sa att jag får gärna komma o hälsa på herren när jag ska köra ned märren till dom :) och det skall jag göra och kanske får man ta några bilder på honom,då...:angel:

Lovar att återkomma med detta....Men först o främst hoppas man att märren tar sej på "första försöket" vad jag vet har hon vart lätt o bli dräktig, fast detta var hennes första avkomma hittills...En ganska stor valack efter Ride the Night, gått 2 lopp med kommit tvåa en gång. Han kastrerades som 2-åring, tror jag, och det var väl något litet strul med ungen.
Min förre hovslagare då jag bott i Örebro sa att Ride the Night lämnat ganska stora avkommor. Här vill man nog ha en ganska "liten" travare :angel:

En fråga till er alla kära travfolk....
Vad tycker ni om små & större travare?
För - & nackdelar med små & större? :D

Ok, vi tar bort dom m Arnie Almahurst då. Vet ej i vilken prisklass du vill hålla dig i men Fast Photo kostar 3+30000kr. Smasher lämnar en hel del bra men som sagt, hållbarheten? Armbro Trick e. Garland, Fast Photo då e. SJ's Photo.:D Alf Palema är väl ett ganska "säkert" kort? Alla invändningar mottages omsorgsfullt!!!;)

Nä då, jag kommer m förslag t dig,men det är ju alltid ngn som inte håller med;) skratt!!

"kl"
Vad tror vi om Jupiter Hornline som förvärvare då? Han har ju fint blod och kostar nästan gratis;) :D :cool: /C

haha ja, så äre ju alltid, svårt att undvika :smirk:

men, kunde du svara på några av mina frågor?

är 4+4 mycket på Arnie Almahurst? (räknar på Gigant Neo, ngn protesterade ju på linjeaveln på Arnie Almahurst..)
4+3 på Speedy Crown är väl OK?

hur är super photo kosmos i övrigt tycker ni? humör, aktion, hållbarhet, stam, avkommor? (vet att ngn skrivit lite om honom innan, men det framgick inte så mkt?)

solros skrev:
Protokoll från Avelsvärderingen:

Fill V

Reg.nr: US-Z 77157

Härstamning:

Fadern Valley Victory har haft stor betydelse för amerikansk avel alltsedan hans första kull född 1991 började tävla. Han har även visat mycket god förärvning som farfar och morfar. Valley Victory har bl a lämnat tre Hambletonianvinnare i världsrekorhållarinnan Continentalvictory och avelshingstarna Muscles Yankee och Victory Dream. Bland hans övriga mycket framgångsrika avkommor finns bl a Donerail, Bullville Victory, General November, Rum Boggie, Southwind Allaire samt hans vinstrikaste avkomma, stoet Lookout Victory. I egenskap av farfar kan nämnas Self Possessed (efter Victory Dream) och Ken Warkentin (efter Yankee Glide). I svensk avel finns för närvarande 11 godkända söner till Valley Victory.

Modern, Supergill-dottern Fill Joselyn, är själv ostartad. Hennes främsta avkommor är Bengali *1.12,a/$132 553 och Jolie Reve *1.13,1a/$111 620. Mormor Quezira har lämnat Ezira Josselyn 1.13,0/€515.191, avelshingsten Cezio Josselyn 1.12,2a/ €392.709 och Dea Josselyn 1.14/€381.824.

Prestationer:
Fill V är ostartad.

Avkommebedömning:

Fill V har idag 44 avkommor i startbar ålder varav 25 har startat. De äldsta avkommorna är sex år. De mest framgångsrika är Silhouette Dream 1.12,1a/$173.502, Le Reve 1.10,9a/ 1.318.241:- vinnare av bl a Gran Premio Orsi Magnelli Filly och Coupe des Eleveurs och Fillgood 1.11,7a/$100.912. Sju av 44 avkommor har tjänat mer än 50.000 dollar.

Veterinär beskrivning:
Hingst visad i mycket gott skick men med veterinära anmärkningar såsom 180 grader roterad höger testikel och uppdrivna spattområden båda bakbenen.

Exteriör beskrivning: Manke 154 cm, kors 155 cm, längd 160 cm, skenans omkrets 21 cm.

Liten, massiv, långlinjerad hingst. Uttrycksfullt huvud. Välvd, lång väl ansatt hals. Markerad kort manke. Djup i bålen. Lång liggande bog. Sänkt i ryggen. Långt sluttande kors. Bred i bringan. Fransysk båda fram, påtagligt vänster fram. Något parallellförskjuten båda fram. Vinklade hasar och veka kotor bak. Välformade hovar. Nystande rörelser i både skritt och trav, speciellt vänster fram.

Beslut:

Fill V’s avkommor från offentlig avel kan registreras i stambokens del 1A.

Mot beslutet reserverade sig Lennart Rådberg och Lars Johansson med följande motivering:

Avkommebedömningen är gjord på ett antal avkommor i Canada och USA som ej uppfyller våra svenska riktlinjer.

Men alltså hur f-n kunde de godkänna den hingsten??!!!:eek:
Finns ju inget som är bra med han mer än huvud, hals och bog..???
Att han sen har 44 avkommor varav 25 har startat säjer ju inte mycket och det står ju inte hur många de slog ihjäl innan de kom till startbar ålder..:devil:
Vad kostar det att betäcka med han??:cool:

Vad tror ni om Tap In på ett Tamin Sandy sto då??
Hon är ostartad och det är helt på grund av mig!!

Det är väl ditt tycke ;)
Jag har bokat honom till mitt sto :angel: Och det ska bli intressant!
Du undrade vad det kostar att betäcka med honom?
Han kostar 1500 EURO.

För att undra hur FAN dom kunde godkänna denna hingst får väl du ta detta med fransmannen Dubois :idea:

Hans stam är mest intressant, och han är väl inte ensam om att ha dessa exteriöra avvikelser, det är väl inte hela världen! ;)

Kan bara tala om att dom har fått dryga 80 bokningar på honom. :angel:

*KL*

Nu vill jag sätta er med avelsrådgivartalanger på prov här... ;)

Jag har en märr med lätt uråldrig stam, hon är efter Aspirant Nibs och har sandy Bowl som morfar.

Exteriört är hon lite kort i ryggen, inåttåad och har väldigt "toppigt" kors. Till de positiva sidorna har vi raka haser och ett huvud av guld. Viljan är otrolig på denna dam, det har alltid varit kroppen som sagt ifrån. Humöret är trevligt och den avkomman hon har är den snällaste unghäst jag träffat. :D

*KL*

Jag ska oxå sätta era talanger på prov med tre märrar...

Nr 1 e:Mustard ue:Anvil
Har lämnat bra avkommor och är skapligt korrekt exteriört, lämnat ganska skarpa men med en fin löpskalle.

Nr 2 e:Piggvar ue:Anvil
Lämnat bäst avkommor på franskt blod, är stor och lämnar storlek på fölen. Mycket fin exteriört och väldigt snäll, villket hon fört vidare till sina avkommor.

Nr 3 e:Ideal Sund ue:Vibrante
Mycket fin att se på både stilla och i rörelse, väldigt märrig och bör nog inte betäckas med något som lämnar skarpa hästar, vill inte ha en huggorm. Stor och rejäl märr.

Förslag på hingstar bör hålla sig i budgetkategorin, max 30 000:crazy:

Kan säja att jag är fjantigt rädd för många exteriöra avvikelser, några kan jag ta men inte många på samma häst. Och dessutom så får jag inte in logiken till varför man ska klaga på alla dessa fel om man ska avla på hästar som har allt man inte vill ha pga att de är bra stammade...:confused: I mina ögon är det rätt motsägelsefullt..:crazy:

Jo kan tänka mig att 71 stycken har bokat han pga av Valley Victory och resten av ren nyfikenhet om vad det kan bli för föl...:angel:
Finns det nån bild av han nånstans??

Men självklart ska du betäcka med han om du själv tror på han och han är ju trots allt godkänd så...;)

fillv5.JPG

Bild på FillV :angel:

Tja på dig du ;)
Kan mycke väl förstå att man blir lite rädd för såna hingstar med exteriöra avvikelser. Men! det är ju inte enbart stammen som jag är intresserad av, utan hans unika fall :D
Därför är han väldigt lockande, och jag vill se vad jag får för föl efter honom. Man kan aldrig veta vad man får för föl förrän det är fött! :)

Du hittar bilden på Fill V om du går in på deras hemsida, http://www.valneviken.se (hoppas det är rätt adress :o )
Men, jag LOVAR att ta några bilder på honom för han finns ju på plats när jag kör ned mitt sto ;) Får t.o.m hälsa på herren och ev. klappa om man nu får!

Enligt dom på stuteriet är han en väldigt trevlig och snäll herre.
Mitt sto är väl inte bara snäll, utan väldigt mysig men hon har väldigt bestämda åsikter precis som matte :angel:

Liknande trådar

Trav Ska vi ha en liten gissningslek! Hur många ston kommer hingstarna att betäcka 2008 i Sverige? Nedan är fjolårets hingstar med siffror...
Svar
3
· Visningar
1 661
Senast: Natasja
·
Trav Här är listan över antal betäckta ston 2007. Någon mer än jag som är förvånad - Rotation fem (5) ston!? Är det något som jag har missat...
Svar
8
· Visningar
2 271
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka