• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PÄMMI
  • Startdatum Startdatum
Sv: Travavel

Oj, oj....Sällan man ser nån som har en märr efter Aspirant Nibs! :D :D
Jag känner en hingst, som är efter honom..Fendant Trigon f-91...vettefan om han fortfarande lever!...men iallafall, vill minnas att han var jättesnäll trots att han var hingst, något hingstig men han gick bra och leda ut och in.

Lite kul med nån som har häst med en GAMMAL stam...Min märr har ju oxå en gammal stam. Kanske inte den bäste :angel: men tycker bara hon har gjort så gott hon kunde trots att man varit lite för lat för att göra ett nytt försök!..........:o

Du kan väl gå in på blodbanken och testa fram vilka hingstar som passar din märr :idea:

Här vill man inte säga rakt ut vilka hingstar som skulle vara lämpliga åt din märr :o

Jag har mina funderingar, men är lite intresserad av hur andra tänker. För två år sedan hade jag en annan tråd om ett annat sto och fick en hel del tips och idéer som jag hade lagt upp som framtida tänkbara men tyvärr miste jag den.

Klart att du kan lägga ut dina tankar, jag har inga planer på att såga något. Antingen tycker jag väl inte att hingsten passar annars lär jag komma med följdfrågor om jag vill ha motivering till varför.

Jag såg Aspirant Nibs och Diamond Star kriga i snabbloppen när jag började gå på trav! :idea:

Hi hi det gjorde jag med.
Var på mitt första trav den 10 juli 1977. Då har jag för mej att de tävlade i snabbloppet:bump: :bump: Banan var Mantorp och jag blev frälst:devil:

skulle kunna hemskt gärna hjälpa dig med hingstval åt din märr...men bara OM du går in på blodbanken så ser du vilka hingstar som är "mera" lämpliga åt din märr....det har man ju gjort och Fill V är en av dom :) bara för jag satte en maxpris på 20 000 loppor ;)
det där är ju min första uppfödning, så jag tyckte det skulle räcka för min del....men nästa gång får det bli en annan hingst...kanske Skogans Orlov??
mitt sto heter Rio Rita...en riktigt mysig märr men hon har en massa HUMOR (ej humÖr om ni nu tror det) för jag är en sån som gärna vill att hästarna som är ICKE humorsbefriade ston ska kunna visa vad dom går för..... :D lite KUUUL är det egentligen, för jag tror absolut att många travhästar både könen har mycket humor i sej ska kunna driva oss till vansinnes :p

Igår kunde knappt min hovslagare (även en släkting till mej, Hilmer H. ) få tag på henne, eftersom hon hellre retar GALLFEBER på folk....men med mig går det inte alltid som hon vill.....Fast det beror nog mycke på att det är SOMMAR nu så......

Kolla gärna in på STC så får ni HEMSKT gärna kommentera hennes `ganska´ uråldriga stam...... :p

Senast ändrad av en moderator:

:confused: va fan...? :p har av nån konstig, men även vana anledning kollade jag in ditt sto....men kunde ej hitta??? du kan ju alltid uppge stoets födelseår....så det kanske blir lättare?
Har bara hittat dom flesta från åren 1984....? :crazy: och fram till 1991....jag är ju mera intresserad av att kolla... :eek: Dåren KOLLAR även om man inte vill säga rakt ut...men ändå, på något sätt kan jag fan INTE säga rakt ut...jag kunde bara INTE hitta din märr...... :crazy: suck!....provade med min märr, hittade henne bland michigans avkommor, iallafall.. Hon är född ´94 och har haft en avkomma. Denna avkomma har man oxå hjälpt uppfödaren att tömköra ett antal ggr. En väldigt trevlig hingst, men nu är han valack :angel: Försökte få tag på den där "mysige" farbrorn Hultberg som Nafayette har beskrivit :D vill bara veta hur hon vart INNAN dom seminerade henne. Vet inte så mycke om märrens förflutna, förutom att man frågat Snurrfian....Det var hennes märr från början ;)

jag har en bekant här som vart ägare på en viss märr Ann East, han sa att de flesta elitstona som fått avkommor som gått jävligt ....vad säger man här i Värmland nu för tiden.... F L O P P.....:D

va fan....nu kan jag F A N inte hålla inne med det här med STAMMEN.....hallå, kära TRAVFOLK.....vad tycker NI om såna hästar med något eller mycke URÅLDRIGA stammar?
SMÅ eller jävligt STORA travare? något av dom att föredra?

ska bara tala om....jag föredrar faktiskt ganska SMÅ travare :angel: på grund av min EGEN erfarenhet....min FINA märr ;) tja, hon är säkert inte så fin, fast många här som kört sina travare (de flesta kommer ju ifrån Berglöfs stall) har vartenda gång dom sett mej där mysa med mina hästar (då har jag märren och shettisen på betet inärheten av Berglöfs gård drygt 2 km härifrån) har sagt att; hallå! är det ditt sto? (när deras häst saktat ner en aning) Ja! svarade jag, när jag ändå befann mej brevid märren och då sa karlen att han tyckte märren var otroligt FIN han hade visst sett märren ihop med min SÖTA shetttis i lösdriften en bit bort då såg hon lika fin som hon gjort under sommaren. TACK! var det enda man fick fram.....
Många av er genuina travfolk kanske säger.....mjaaaa...En Michigan-märr....Jaja, dom flesta är galna av sej...Skenar iväg med kusken osv......Undrar bara ibland om inte det beror på just KUSKEN?? eller nån skötare? eller rent av nån knäpp nedärvning?....(är inte så himla bra på svenska eftersom jag tillhör även ´buskaveln´ :angel: ) hehe!
av rena ironin, bara...
Men är det NÅGON av er som har nån erfarenhet av NÅGON Michigan-avkomma överhuvudtaget?
han är säkert en skräphingst?....men kolla bara på hans senaste avkomma...Delshannon.... :angel:

Eller ska jag bara skita i er fullständigt och TRO mera på min kompis som avelssto?....Fast....hon ska inte vara avelssto på HELtid, men förmodligen en avkomma TILL, sen får det räcka...
ärligt talat...tycker att de flesta avelsstona inte ser så himla bra ut....Endel kansek inte ser så snygga ut...men tja, eftersom de flesta har bra eller helt OK stammade stona ser ut sådär...............

Kom igen, kära travfolk! ;)
inte enbart Michigan-avkommor, utan även andra gamla hingstars avkommor, t ex Aspirant Nibs :)

tja...ännu ett inlägg från DÅREN :D allvar talat...är det SÅ HIMLA bra och avla på ett STO med så många hingstar, eller...? :crazy:
Jag själv vill helst motionera mitt sto och göra något med henne, så att hon har NÅGOT att göra på sin fritid...Hon är för dagen helt OKEJ och köra! En viss kille har beskrivit henne som...tokig märr o köra! en knäpp märr...jag själv vet inte så mycke vad som hänt med märrens förflutna...jagar fortfarande hennes uppfödare..enbart för att få MERA fakta på hennes förflutna och sedan det här med hennes första seminering. Nu har ju hon för dagen bara EN avkomma, som är efter Ride the Night.

Kära bukefalister....vill bara SKÅLA på er allihopa! ;)

va fan...? har av nån konstig, men även vana anledning kollade jag in ditt sto....men kunde ej hitta??? du kan ju alltid uppge stoets födelseår....så det kanske blir lättare?

Nyktrat till ännu? ;)

Om jag söker i Blodbanken får jag bara två träffar på Aspiranten som pappa och Sandy Bowl som morfar och en av dem är valack, så du kanske skulle förfina din sökning lite? Men jag kan hjälpa dig lite, First Round heter hon.
Jag har använt Blodbanken i flera år och även fått tips om att halvfranska hingstar kan passa bra till henne. Tittar man på förvärvningen så ser det ut som en Speedy Crown-hingst skulle passa rätt bra.

Max-pris: Kanske 30 - 35 000...

Kom igen nu.

Kul att sitta o skåla o diskuttera för sig själv!!;) Önskar jag varit här!:rofl: Kan svara på frågorna om ny/gammal stam, små/stora hästar. Mitt personliga tycke: visst små hästar har lite svårare att hävda sig i många discipliner men samtidigt inom travet hänger det väl mycket på hästens aktion o förmåga och som en "vis man" sa: en liten häst är ialla fall mer reaktionssnabb (kortare mellan hjärna o ben:banana: ) kanske inte helt avgörande inom travet men visst kan det underlätta i lopp om hästen oxå är reaktionssnabb? Jag kanske svamlar nu men som man säger i Swe-lagom är bäst, en riktigt stor häst tycker inte jag är att föredra i någon sport. ;)

Vad gäller gammal stam så är det väl svårt att säga, det här m avel är ju rent lotteri nästan. Det finns Toppstammade hästar som inte går ett steg, sen har vi sådana som Ina Scot och Fridhems Ambra t.ex. som har mindre fördelaktig stam för att uttrycka sig milt. Ok ska det vara säljbart som unghäst då behövs en modern toppstam.

Sedan frågan om Arnie Almahurst 4+4, m tanke på temp han ibland nedärver så visst, då är det nog för nära. :D

Netted skrev:
men är 4+4 mycket på Arnie Almahurst? (räknar på Gigant Neo)
Som jag skrivit flera gånger, jag skulle aldrig linjeavla på AA... Tar en historia ur verkligheten för att förklara varför.

Diskuterade en som är 4+4 på AA med en framgångsrik tränare och kusk i torsdags. Han hade kört henne i den senaste starten och då jag eventuellt ska låna mamman till henne var jag lite nyfiken...

Var XX en fin häst?
Nej, inte att köra. Hon är minst 1,70 och hetsig innan start, väl i volten var hon tokhet (kusken fick "stå" och volta, varken lätt eller roligt) Hon hade spår nio och tvåan felade. Eftersom XX bara vräkte sig iväg ur volten (i trav) så var en annan kusk "snäll" och styrde undan lite strax efter start för att förhindra att en tredje kusk fick en luftfärd. Hon var helt ostoppbar. Väl i loppet var hon reglerbar och gick hyfsat men kusken tyckte inte hon hade något vidare löphuvud (han har mycket höga krav på det). Men var tydlig med att hon kommer att tjäna rätt bra med pengar. Hon har stor kapacitet.

Detta är väl ett typexempel på vad som kan hända när AA kommer fån två håll. Stor som ett hus, het och lite orelgerbar. Men som sagt, hon kommer att tjäna pengar. Det har hon redan gjort. 13 starter har givit 4-1-2, 227 800 och rekordet 14.3ak, satt som treåring. Hon är fyra i år. Har tjänat pengar i 12 av starterna, en gång har hon blivit dug. Hon kommer ur en moderstam där hästarna generellt är fina att köra.

Netted skrev:
Fast Photo är det 4+3 på Speddy Crown även på honom.. frågade innan om det var "OK".. hur ligger han till prismässigt? pengarna begränsar en del tyvärr.

Jag tycker det är OK om stammen och hingsten passar i övrigt.

Fast Photo kostar 3' + 30'

Netted skrev:
solros hittar inte att det är 3+3 på någon av hingstarna PÄMMI föreslog? :)

Nej, det var det inte heller. Mitt svar:

solros skrev:
Linjeavel kan vara jättebra. som jag skrivit tidigare tycker jag det är onödigt att avla så hårt som 3+3 när det finns andra bra alternativ.
var riktat till
PÄMMI skrev:
Fy på mig som vill linjeavla, men här blir det lite franskt,lite out-cross o lite linjeavel. ;)

Mest som att jag inte alls tycker det behöver vara "fy" att linjeavla.;)

ghost skrev:
Jag har använt Blodbanken i flera år och även fått tips om att halvfranska hingstar kan passa bra till henne. Tittar man på förvärvningen så ser det ut som en Speedy Crown-hingst skulle passa rätt bra.

Max-pris: Kanske 30 - 35 000...

Kom igen nu.

Ett förslag då....

Juliano Star
julianofram_50.jpg

Inte halvfranskt... men Speedy Crownblod via Buvetier d'Aunou.
Har inte kollat så noga om exteriören passar exakt enligt dina önskemål, men inåttåad ser han inte ut på bilden och ryggen är inte kort. Korset kan ev vara något toppigt när jag tittar på en annan bild från sidan.
Priset ligger i den klass du önskar: Bokning 3000 Sek lev.föl 3000 Euro

ghost skrev:
*KL*

Nu vill jag sätta er med avelsrådgivartalanger på prov här... ;)

Jag har en märr med lätt uråldrig stam, hon är efter Aspirant Nibs och har sandy Bowl som morfar.

Exteriört är hon lite kort i ryggen, inåttåad och har väldigt "toppigt" kors. Till de positiva sidorna har vi raka haser och ett huvud av guld. Viljan är otrolig på denna dam, det har alltid varit kroppen som sagt ifrån. Humöret är trevligt och den avkomman hon har är den snällaste unghäst jag träffat. :D

Jag svarar här då.:D

Hon är ju jättelätt eftersom hon saknar S.C. i stamtavlan. Det finns hur många som helst! Franskt eller amerikanskt?

Gobernador! :love: :angel: :D
Korean, är något av det speedigaste franska jag sett, en fantastisk naturtravare, men kan kanske bli något ivrigt på fel sto, tror det kunde bli bra på henne.
Juliano Star kan ge stort och klumpigt, men hon är väl inte stor och grov? lsz hade ju redan föreslagit honom...

Jag skulle hellre välja Valley Victory eller Balanced Image blod till henne, än Pine Chip...

Några exempel här:
Dreamaster
Banker Hall
Rotation

solros skrev:
Korean, är något av det speedigaste franska jag sett, en fantastisk naturtravare, men kan kanske bli något ivrigt på fel sto, tror det kunde bli bra på henne.

:love: :love: :love:

Får gåshud när jag tittar på videon....kan alltså bidra med en videofilm om Ghost vill titta :idea:

Är det fyraårskriteriet?

Ja, visst får man gåshud när Solouy vrider ut och Korean höjer huvudet och accelererar... :love: Oh,lala! :D

okej, tack för ditt utförliga svar! :idea:

tyvärr är det redan bestäm att hon ska betäckas med Super Photo Kosmos nu om 20 dagar. Inte jag som avgör vem hon ska betäckas med, utan kan bara komma med förslag. :crazy: får väl hoppas att fölet får hennes rätt så utmärkta temperament (samt talang då)

men det skulle inte förvåna mig om det blir en sådan du snackar om.
stoet själv var mycket talangfull, het om jag inte missminner mig, mycket startsnabb (den startsnabbaste pålle Jim Frick någonsin tränat), sprang oavsett vad och gav alltid allt hon hade. hennes rekord är 12,7 (1,08.5 första 500) men höll tyvärr inte pga att en proffstränare "körde sönder" henne som 2-åring.

en annan fråga angående Tap In-avkommor;
hur är deras hållbarhet, i genomsnitt?
har fått för mig att dom är lite "sköra"

Grattis t valet av Super Photo Kosmos:bump: !!.

En fråga till alla: Är det en tillfällighet att SJ's Photos bästa avkommor råkar vara hingstar/vallacker?

Liknande trådar

Trav Ska vi ha en liten gissningslek! Hur många ston kommer hingstarna att betäcka 2008 i Sverige? Nedan är fjolårets hingstar med siffror...
Svar
3
· Visningar
1 661
Senast: Natasja
·
Trav Här är listan över antal betäckta ston 2007. Någon mer än jag som är förvånad - Rotation fem (5) ston!? Är det något som jag har missat...
Svar
8
· Visningar
2 271
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka