• Avel
  • Trådstartare Trådstartare PÄMMI
  • Startdatum Startdatum
Sv: Travavel

Carolrita skrev:
OBS! datumet blev ändrat till den 26.e maj som jag ska köra ned märren dit eftersom min shettis ska iväg på ett ponnybete, då vill man inte låta han gå själv lite för länge. Stackarn skriker som en tok annars,då :angel:

Då har du fortfarande chans att ändra dig....och ta Orlov i stället!!!:angel:

Percy´s Ella
e: Skogans Orlov
u: Bara Southwind
Ella011.jpg

Då, april 2005

EllaMaj2006002.jpg

...och nu!

Har en hingst efter honom. Mkt mkt sympatisk, träningsvillig och allmänt bussig individ. Gör precis som man begär av honom. Snygg häst med utstrålning. Tyvärr har han haft problem med en degenererad lös benbit, men det verkar vara på rätt väg nu, efter operation och andra diverse kringåtgärder.

Oj, oj vad fint fölet är! ;)
Ja, du....Har ju funderat på det här med Skogans Orlov i 2 års tid, ungefär. Jag VET att jag låter ´tokig´som bokat Fill V till mitt sto, men jag är väldigt nyfiken på hur det kommande fölet kommer bli som har båda päron utan `några meriter´ på sej.
Visst har man tänkt avla på stoet en gång till, kanske nästa år, beroende på hur hon är efter fölningen, och om hon själv orkar, men tja det där är ju ett ganska starkt sto med gott psyke så jag tror hon pallar lika mycke som sin matte :angel: som nån travtränare sagt en gång; en sådan häst, sådan ägarinna eller hur det vart nu igen..... ;)
Såg att Skogans Orlov står uppstallad nånstans i Skåne....en jävligt lång bit....jag som gärna vill träffa hingsten innan semineringen och ev. klappa herren.

Jag gillar båda dina fölmärrer. :D Har du fler?

Kazire du Guez är stammässigt ett oskrivet kort för mig. Ja, morfadern känner jag ju till men i övrigt vet jag nästan ingenting.

Vad vet du?

Nope, bara de två. Vi gillar dem också!
Vi vet knappt något om Kazire heller egentligen. Största anledningen till att vi valt honom är att han storleks och typmässigt passar mycket bra till stoet, och att vi definitivt vill ha franskt på henne. (Har 335 dagar idag med In Love With You).

Har inga egna erfarenheter av Utah lX, bara hört en del skitsnack av äldre utövare som har det. Vad jag vet så var inte Utah Bulwark helt rumsren en släkting till mig hade en avkomma till honom som knappt kom t banan;) . Tycker inte alls du gjort fel som valt Fill V, han har lämnat hästar som sprungit in 100000-tals kronor:bump: . Kanske inte helt bra exteriört men stammen kan man väl inte klaga på och Dubois är ingen nybörjare.

Qvadrigo

blir man mobbad om man kommer med en fråga ang kbltravar-avel?
Jag har ett sto e: Forin Brage- Stellbarr-Vikarauen, betäckt med Qvadrigo och dräktig på dygn 296, ni som har Q-avkommor, hur stora blev de?
Vårt sto är liten trots att Forin Brage är största gdk kbl-travarhingsten och hoppas på en avkomma som åtminstone är dryga 150.

Hur har de varit i skallen?
Qvadrigo har jag träffat och blivande mormor stod i samma stall ett tag innan han blev gdk, han själv är jättetrevlig men hur har avkommorna blivit?

Sv: Qvadrigo

Ingen färdigväxt, men en tvåårig märr, den är ganska liten, inte högre än 145 i dagsläget. Fin typ men lite vanskapt i framstället. Trevlig, men väldigt tuff på ett bra sätt. Stor i travet. För stor och ineffektiv i steget? Det får vi väl se.

Vilken hingst tror ni skulle passa mitt sto. Hon ska inte betäckas nu men kanske i framtiden.

Stam finns här

Hon är 170+ i mkh, är lite krokhasig (lindy´s crown) samt en liten harhas

Hon är väldigt snäll att hantera, har lätt för att bli nervös. Att köra är hon pigg och framåt men nervig och har lätt för att stressa upp sig och då fungerar ingenting.

När hon springer så lägger hon mycket mark under sig, hon har ganska hög frambensaktion och breddar mycket bak.

Det är vad jag kan se, är nybörjare inom travet.

nylle1.jpg

nylle2.jpg

nylle3.jpg

PÄMMI skrev:
Har inga egna erfarenheter av Utah lX, bara hört en del skitsnack av äldre utövare som har det. Vad jag vet så var inte Utah Bulwark helt rumsren en släkting till mig hade en avkomma till honom som knappt kom t banan;) . Tycker inte alls du gjort fel som valt Fill V, han har lämnat hästar som sprungit in 100000-tals kronor:bump: . Kanske inte helt bra exteriört men stammen kan man väl inte klaga på och Dubois är ingen nybörjare.

Hmm....Kanske inte det....Men en stilla undran här...Vad menar du med "kanske inte helt bra exteriört"??? :confused:
Han blev skadad som 1-åring,så det kan påverka hans exteriör, eller vad tror du själv? Jag är väldigt nyfiken på VAD skadan var.....Och han ser väl inte så dumt ut?...Men! jag ska ju få träffa honom i live ;) jag lovar att ta bilder på honom, och även hoppas få klappa herren......Jag tror inte det finns folk som bokat honom :angel: inget jag hört ännu......
Fill V har 2 avkommor som tränats och tävlats här i Sverige...Av nån Duhrberg. Såg nu en viss Le Reve som tränas och startas av Uhrberg (vet inte om det namnet stämmer på tränaren)...Men den andre Flight Dream vet jag inte om han åkt tillbaks hem till sin/sina ägare.
Jag är nog galen, men jag vill SE vad jag får för ett föl av dom päronen....Har ju hört så mycket om att t ex ett elitsto som fått ett föl av en avelshingst av mkt bra meriter, osv....Men i mitt fall är detta nog unikt! :angel:

Som "solros" ovan nämnde, Fill V är tydligen parallellförskjuten.:(

PÄMMI skrev:
Som "solros" ovan nämnde, Fill V är tydligen parallellförskjuten.:(

Det är väl inte hela världen?...Finns väl många hingstar som är parellellförskjutna ;) Men som sagt, det här med exteriören på Fill V räds inte på mej, iallafall. Jag ger det en chans och ser vad man för för ett föl. Han har väl drygt 30 avkommor nere i frankrike, vad man vet.....Blev dom inte "skrämda" av denna exteriör...
Jag ska kika närmare på Fill V hur han är i formen. Ska ta reda på varför han skadades, så kanske vi får ett svar på detta,då :angel:
Det är ju den där domaren i .....hingstbedömningen eller vad det nu var, som inte riktigt var med på detta när det gällde Fill V.
Men tja, är man helt fast vad gällande Fill V så är man det och ska väl hålla fast vid hingstvalet. ;)

Varför blev hästen då parellellförskjuten? Medfödd? Eller ngt annat?

Jag blev avrådd att ta Fill V pga benställningen, annars tycker jag oxå han är intressant;) . Visst jag gör som jag vill och behöver inte lyssna på andra, men jag tycker för min del att denna benställning inte är att föredra. Har ett halvblod m detta fel och varit noga m hingstens benställning då jag betäckte henne. Har t.o.m blivit avrådd att betäcka henne. Men men, blir det en dålig avkomma får jag väl behålla den själv:cool:

Hmm...Tja, finns väl folk som inte tycker att man ska ta Fill V.
Jag blev iaf rekommenderad, och jag tog chansen. Har mailat till dom på stuteriet o frågat vad för skadan han fick som 1-åring och frågat endel saker oxå. Men jag har hållit mej fast vid mitt hingstval. Nångång ska man vara den "förste" som valt Fill V. Vad jag har hört så har han ett mycket gott psyke, och är en snäll hingst.
Det där med exteriöra avvikelser, det finns väl ganska många hingstar som har några skönhetsfel ;)

Jag är ganska trött på såna hingstar med mycket S.C. i stammen. Har haft ett gammalt avelssto, som har S.C. som farfar och hon lämnade avkommor som inte gått till start, alls :angel:

Något modernare stam ska man nog sträva efter. Nästa gång vill jag pröva en annan, men vem vet vad dåren kommer hitta på! :banana:

Detta kommande föl kommer inte vara säljbart alls! ;)
Ska ha fölet av eget bruk (om allt går som det ska, då ska det gå på trav).

Om du tar och söker på gamla trådar så kan du se att jag har föreslagit Fill V för Humlan. Det var innan jag visste att han vara parallellförskjuten.

Det finns massor av godkända hingstar med exteriöra avvikelser. Det finns även många som blivit framgångsrika i aveln. För att inte tala om alla enormt framgångsrika tävlingshästar som har felaktiga benställningar. En korrekt exteriör är dock alltid att föredra.

Parallellförskjutning är tillsammans med sabelbenthet de två "sämsta" avvikande benställningarna fram enligt mig. Det är snarare regel än undantag att dessa hästarna får problem med "framknäna" som unghästar.

Att avla på en i tävlingsammanhang helt oprövad hingst med en exteriör avvikelse tycker jag känns osäkert, även om han har förstklassig stam. Du avgör vad du vill avla på.

Fill V har lämnat Le Reve, som är hos Sven Dyhrberg i Halmstad. Det är en jättefin häst. Mamman till Le Reve är helsyster med Moni Maker, världens rikaste travhäst. Morfar till Le Reve är föresten Speedy Crown... Som av många anses vara världens genom tiderna bästa avelshingst. Jag vill gärna ha honom i stamtavlan, dock inte linjeavlad 3+3.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Trav Ska vi ha en liten gissningslek! Hur många ston kommer hingstarna att betäcka 2008 i Sverige? Nedan är fjolårets hingstar med siffror...
Svar
3
· Visningar
1 661
Senast: Natasja
·
Trav Här är listan över antal betäckta ston 2007. Någon mer än jag som är förvånad - Rotation fem (5) ston!? Är det något som jag har missat...
Svar
8
· Visningar
2 271
Senast: Nafayette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka