Travare på dressyrtävling

Sv: Travare på dressyrtävling

min cob hade ganska fyrtaktig galopp, trots det fick vi bäst poäng på galoppdelen iom att han var mjuk o lydig o utförde rörelserna på ett bra sätt, dock hade han inte kunnat gå några högre klasser. Men i lägre klasser är lydigheten viktigare än bra gång.

http://www.youtube.com/watch?v=4e3saYPxGfw

där har du hans rörelsemönster, inte så bra takt men fick oftast 7 or på galoppen o det är jag nöjd med iaf.

Senast ändrad:

Så om man då inte gör allt helt perfekt ska man få 0? Rider man en lite slarvig sväng ska man få 0, för det är ju inte slarviga svängar de är ute efter?
Varför då överhuvudtaget ha en "betygsskala" då räcker det med att ha utesluten eller godkänd. Tror dock att med din metod så skulle tävlandet sjunka otroligt lågt eftersom alla bara blir uteslutna hela tiden.

Hästar och ryttare på den nivån gör fel. Oavsett ras, kön, ålder mm. Självklart får en häst som galopperar fyrtaktigt lägre poäng. Men hästen galopperar fortfarande och gör därför det moment som efterfrågas, dock inte perfekt därför lägre poäng.

Vet inte riktigt vad du ville ha ut av denna tråden. Men du kan nog räkna med att ingen kommer rätta sig efter hur du vill ha det för du verkar rätt ensam om din åsikter, du kan inte ens kan motivera dig. Att gemföra trav och tölt är bara fånigt. Det är två OLIKA gångarter, en frytaktig galopp är just galopp.

Senast ändrad:

nyligen blivit slagen på dressyrtävling av en travare? Låter nästan så på ditt inlägg. Även om travaren inte galopperar helt taktmässigt så gör den benrörelserna korrekt och är lydig för övrigt. Dressyren går inte enbart ut på att uppvisa de snyggaste gångarterna, stor del handlar istället om lydnad!

svarar på alla:

tycker i vilket fall som helst att man absolut inte skall få godkänt för en fyrtaktig galopp, helst 0 för det är ju inte galoppen som önskas. Ungefär som att galoppera i fel galopp vilket givetvis resulterar i en nolla på det momentet.

jag har bara sett detta på lokal tävling så jag antar att det finns en anledning till att man inte ser det på regionala eller högre. (tänker på att bedömningen blir hårdare och att m¨ånga av dessa hästar inte tar sig dit)

Har du en skruv lös eller?
Hästen gör sin galopp, men inte lika bra varför ska den inte få poäng för det?!.
ooh blir så trött på människor som dig som utesluter travare för dom inte kan "galoppen" som en fint halvblod. Varmblod kan bli så mkt finare än ett halvblod.
Vi som har travare ska vi börja klaga på era hästar?, ooh kolla den hästen bär sig helt fel, borde inte få poäng, hoppas den blir utesluten, Kolla de halvblodet traven sitter inte som den ska, utesluten?! BULLSHIT, folk tävlar för att komma nånstanns.

Mitt fullblod fd galoppör var fyrtaktig:crazy: innan hon fick byggt upp muskler ordentligt,så det är inte bara travare. Tävlade iofs inte henne förrän hon fått ordning på galoppen och nu är det 7-8 på galopparbetet. Har inte stött på någon travare på tävling så jag kan tyvärr inte argumentera i det ämnet. Jag har däremot sett flera hästar som inte håller takten i traven och då får dom naturligtvis poängavdrag och får inte högre än 5-6 i travarbetet. Så då borde det vara samma för en travare som inte håller takten i galopp eller?

håller med, ras ska inte spela nån roll. Alla hästar har en svag punkt!!!! Finns inga perfekta hästar..

Håller med de andra här och förstår inte riktigt vad du är ute efter, att man inte får göra taktmissar? Och istället för avdrag blir det en nolla. Låter väldigt tråkigt och osannolikt. Jag tycker att man snarare ska uppmuntra vanliga hobbyryttare till att ställa upp på lättare tävlingar för att få en rättvis bedömning, det ska vara roligt och utvecklande att tävla. Inte så kul med en massa nollor hela tiden trots att man faktiskt hade rätt gångart men dock inte rätt takt.

Till TS : en 4 taktig galopp är fortfarande en galopp. Visserligen säkert avdrag men inte fan får dem inga poäng för 4 taktig galopp.Även andra raser går i 4 taktig galopp. Det låter som att du blivit slagen av en varmblodig travhäst på dina inlägg.

Tråkigt med dessa fördomar....

Ja men absolut! Dessa människor borde skämmas att släpa ut dylikt på en dressyrtävling!:mad:

:angel:

Jag tycker det är sådana som du som skriver en så jävla löjlig kommentar som både skämmas!:mad:
Det är väl inget fel på travare, tur att det finns dom som vill ge dom en andra chans så inte alla är statusjägare som du verkar vara!!!

Jag tror iofs att Hedwigs kommentar var sarkastisk

kl

men herregud människa, hoppas VERKLIGEN detta är ett skämt.

ett halvblod som inte klarar piaffen blir utesluten, en häst som tappar takten i piruetten etc. jösses....

svarar på alla:

tycker i vilket fall som helst att man absolut inte skall få godkänt för en fyrtaktig galopp, helst 0 för det är ju inte galoppen som önskas. Ungefär som att galoppera i fel galopp vilket givetvis resulterar i en nolla på det momentet.

jag har bara sett detta på lokal tävling så jag antar att det finns en anledning till att man inte ser det på regionala eller högre. (tänker på att bedömningen blir hårdare och att m¨ånga av dessa hästar inte tar sig dit)

Men vad är det som säger att den fick godkänt på galoppen? den kanske bara fick 3-or och 4-or på alla galoppmoment men hade så bra trav att den fick 7-or och 8-or där. Det gör att slutresultatet kommer upp i godkänt fast galoppen var underkänd.

Kanske helt enkelt att ts har blivit slagen av ett välutbildat varmblod. *mohahaha*
Alla hästar får tävla och får de poäng de förtjänar.
Gossh grove up!!

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar