Travare på dressyrtävling

D

dynamite90

Har några gånger sett människor som tävlar dressyr med sina travhästar och uppnått en godkänd procent trots att hästen inte kan galoppera. Med att den inte kan galoppera menar jag att de galopperar i fyrtakt eller vad det nu är travare gör, inte korrekt galopp iaf. Gångarterna bedöms också, och enligt mig har man inte visat en korrekt galopp om hästen galopperar på det sättet många travare gör. Man borde i sådana fall bli utesluten för då har man ju inte genomfört galoppdelen.

Eller?

Sv: Travare på dressyrtävling

Ja men absolut! Dessa människor borde skämmas att släpa ut dylikt på en dressyrtävling!:mad:

:angel:

Den har ju utfört momentet galopp även om den är fyrtaktig. Har en häst en passartad skritt får den ju felridning för det heller men lägre poäng än en ren skritt. Annars kanske Anky skulle få felridning på Salinero med de halterna han gör med då :angel:

Låter helt befängt, så om min häst som galopperar rätt och så skulle hamna i fyrtakt på tävling pga, trött/dålig aktivitet osv i bakkärran, då skulle vi uteslutas?

Om hästen får taktfel i skritt och kanske tar ett passteg eller två, ska det ekipaget då uteslutas?

Bara en liten undran;)

alla travare galopperar inte dåligt!

vad tusan, acceptera att dom också kan istället.

I lätta klasser samlar man poäng på andra saker också, tex noggranna vägar, sits och liknande. Och helt ärligt, hur många halvblodshästar ser man inte som inte heller galopperar "korrekt" i låga klasser?

Visar man ingen galopp alls får man väl rimligtvis betyget 0 på just den punkten, och en icke-korrekt fast visad galopp kan mycket väl ge en 4-5.

Denna diskussionen kommer nog att bli hätsk.

Då kan vi också utesluta dessa "dressyrryttare" som enbart förstör för sina fina hästar, för de har inte uppfyllt kraven på sits och inverkan.

;)

svarar på alla:

Menar inte att alla travhästar inte kan galoppera. Finns givetvis sådana som kan göra det minst lika bra som andra hästar. MEN en häst som galopperar i fyrtakt ska inte ha några poäng för den gångarten. Gångarternas korrekthet, regelbundhet och renhet osv bedöms och då ska hästen uppvisa en ren galopp. Rör sig hästen i fyrtakt är det inte galopp och då ska den inte ha några poäng för det. Och utför man inte en del av programmet blir man ju oftast utesluten. Skall någon som t ex töltar istället för att trava få poäng för det?

Vi har ju en bedömningsskala med poäng som sätts efter det man ser. Om du läser den så förstår du hur man kan döma gångarterna i det uppvisade momentet!

svarar på alla:

Menar inte att alla travhästar inte kan galoppera. Finns givetvis sådana som kan göra det minst lika bra som andra hästar. MEN en häst som galopperar i fyrtakt ska inte ha några poäng för den gångarten. Gångarternas korrekthet, regelbundhet och renhet osv bedöms och då ska hästen uppvisa en ren galopp. Rör sig hästen i fyrtakt är det inte galopp och då ska den inte ha några poäng för det. Och utför man inte en del av programmet blir man ju oftast utesluten. Skall någon som t ex töltar istället för att trava få poäng för det?

Sticker det i ögonen bara för att de får godkänt procent trots fyrtaktig galopp? Oavsett om galoppen är fyrtaktig så är det ändå galopptakt för tölt och trav må du väl vara så erfaren att du inte kan jämnföra?? :crazy:

Sedan kan såklart poängen för gångarterna dras ner, självklart! Men folk må väl få komma ut och tävla, sätta ett mål, förbättra sig själv och mer styrka år hästen.

Nu är du väl ändå ute och cyklar lite?
En fyrtaktig galopp är ingen egen gångart, den är just det som det låter som- fyrtaktig galopp. Självklart skall man få avdrag för att galoppen inte är ren, och mer eller mindre avdrag ju mer fyrtaktig den är.
Att jämföra det med tölt/trav är ju bara att greppa efter halmstrån- tölten är en helt egen gångart och därför kan du aldrig få mer än noll på trav om du visar tölt istället. Precis som att du skulle få noll på skritt om hästen istället travar. Eller 0 för fel galopp.
Om hästen slängtravar eller passar i hela galopprogrammet så kan man väl börja prata om nollor, men en fyrtaktig galopp är ju ändå en galopp, dock ingen önskvärd sådan.
Glöm inte heller att takten är svååår- många hästar går i en icke-korrekt takt, men kanske såpass lite att det inte syns för lekmannens öga?

Jag jämför med islandshästarnas bedömningsgrunder- visar du en passtaktig tölt får du absolut inte noll- du får däremot poängavdrag. Skulle du däremot visa en ren pass på töltsträckan, eller bara galopp hela töltsträckan, så får du såklart noll. Men inte när det handlar om att man rider en gångart som dras åt en annan (passaktig tölt, fyrtaktig galopp, osv).

Och nog får man säkert avdrag på "gångarternas renhet och schwung" (eller vad punkten heter nu för tiden ;)) om man inte visar korrekt galopp, (och dessutom avdrag på galoppmomenten) men om hästen går i en trevlig form, ryttaren sitter prydligt och man visar prydliga, korrekta vägar så räcker kanske detta till att plocka ihop trevliga poäng ändå, och det tycker jag verklgien att det ska göra i lätta klasser! :)

svarar på alla:

tycker i vilket fall som helst att man absolut inte skall få godkänt för en fyrtaktig galopp, helst 0 för det är ju inte galoppen som önskas. Ungefär som att galoppera i fel galopp vilket givetvis resulterar i en nolla på det momentet.

jag har bara sett detta på lokal tävling så jag antar att det finns en anledning till att man inte ser det på regionala eller högre. (tänker på att bedömningen blir hårdare och att m¨ånga av dessa hästar inte tar sig dit)

Fast när det är fel galopp är ju momentet inte utfört. En galopp med taktfel är ju utförd om än inte så bra.
Vad anser du om passartad skritt och halter där hästen ej står still? Ska de också vara belönas med 0 poäng?

svarar på alla:

Du är fel ute...

En islänning som travar istället för att tölta, töltar inte.
En travare som galopperar med fyrtakt, galopperar fortfarande. Däremot, om den travade där det skulle vara galopp, då ska den inte få poäng för galopp.

Men det är fortfarande galopp vid fyrtaktig galopp, om än oren.
Och jag tvivlar på att den får högsta poäng för sin fyrtaktiga galopp...

Vad är det du egentligen vill med tråden?

Är det någon som du ogillar som rider travare så du känner att det är orättvist?

Det finns hästar inom andra raser som galopperar/travar/skrittar orent. Varför får dessa inte kritik? Kritisera inte en ras för vad Vissa individer inom denna ras gör.

Har någon med en travare fått bättre poäng än dig själv på en tävling?

Senast ändrad:

svarar på alla:

tycker i vilket fall som helst att man absolut inte skall få godkänt för en fyrtaktig galopp, helst 0 för det är ju inte galoppen som önskas. Ungefär som att galoppera i fel galopp vilket givetvis resulterar i en nolla på det momentet.

jag har bara sett detta på lokal tävling så jag antar att det finns en anledning till att man inte ser det på regionala eller högre. (tänker på att bedömningen blir hårdare och att m¨ånga av dessa hästar inte tar sig dit)

Ska man då heller inte få godkänt om hästen inte gå i "rätt" form i några moment? Eller om halten blev 5 sek. istället för 6? Det är ju heller inte vad som önskas.

Anledningen till att du bara sett det på lokal tävling är nog att ekipage som har problem med t.ex. takten troligtvis hör hemma på den nivån och inte högre. Finns massor med hästar som inte tar sig högre av andra anledningar än att de kan ha svårt med takten

Skulle man bli utesluten för fyrtaktsgalopp skulle nog många ligga risigt till, finns många vanliga ridhästar som går i fyrtakt. Tror inte heller att dessa hästar får godkända poäng på galoppdelen, troligtvis plockar dom poäng på andra ställen som gör att det trots allt blir godkänt.

Vänd på det istället och fundera på om inte många utav dessa tappra ryttare gör en fantastisk dressyrinsats, jämfört med vad ryttare med en mer talangfull häst gör. ;)

Jag antar att det var menat till TS och inte till mig? Jag tycker det är roligt att det är flera olika hästraser på våra dressyrtävlingar..

svarar på alla:

Men hästen har ju galopperat om än inte rent och taktmässigt korrekt kanske. Skulle du tycka detta om det var ett halvblod eller ett fullblod eller en fjording som inte galoppera helt korrekt?

jag har bara sett detta på lokal tävling så jag antar att det finns en anledning till att man inte ser det på regionala eller högre. (tänker på att bedömningen blir hårdare och att m¨ånga av dessa hästar inte tar sig dit) Självklart har du bara sett detta på lokal nivå eftersom hästar som galopperar fyrtaktigt ändå inte kan hävda sig högre upp och det är väl inget konstigt med det. Det är ju som att se endel hopphästar som aldrig når mer än 1 meters nivåer. Inte fan ger man sig ut på en 120 tävling om man vet att hsäten inte kan kravla sig över 120.

Jag satt länge på fingrarna och funderade på om jag skulle kommentera detta över huvudtaget. Jag hade tänkt att strunta i det men dina liknelser med en häst som töltar istället för att visa traven är löjlig. Tror att det är som någon annan skriver du är sur för att någon med travare fick högre poäng än dig i en tävling kanske till och med knep en rosett före dig vad vet jag.

Dina liknelser är löjliga hur som helst du kan inte jämföra en häst som visar fyrtaktsgalopp med en häst som töltar/passar istället för att trava

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 767
Senast: AbCdE
·
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·
Dressyr Hej! jag har efter mycket om och men börjat leta efter en ny kompis att tävla och träna dressyr med. Jag har kollat runt på diverse...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 734
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar