Travare i hoppaveln!

P

peterhorseman

När ska svenskarna lära sig att inte vara så ingrodda och öppna ögonen för travare i hoppaveln? Läste reportaget i ridsport som var mycket intressant och om man tittar på tex. tyskar och fransmän som oftast har varit framgångsrikare än svenskar så har det varit många exempel på travarkorsningar. men här i sverige får vi väll vänta något decennium till innan det slår eller vad tror ni?

Sv: Travare i hoppaveln!

du vet om att det är ganska stora skillnader mellan svenska varmblodiga travhästar och franska travare va?

ja, det är klart att det finns, dock är den franska travare annorlunda i sin kroppbyggnad än en sv-vbl-travare med 50% fransk travare i..

det där med om aveln blir lyckad eller inte kräver nog ganska mycket, inte bara att ta "Killevippen" som inte dög på travbanan och sätta in honom i sv-bl-ridhästaveln precis..

men visst, man kan importera en riktigt välbyggd och ridbar fransk travare och sätta in i sv-vbl-ridhästaveln och se hur det går..

själv tror jag mycket på fjordhästkorningar (med fbl, arab och WMountain) som sporthästar som tåliga, lugna men ändå mycket bra barnsportponnies.. det finns en fjortkorning som avlas framgångrikt i holland tror jag.. och även fast resultaten är fina där är det ingen som nappar här i sverige, detta trots att majoriteten av fjordkorningarna (100% av de vettiga korsningarna) har visat sig vara bra och tåliga ponnies..

ja, det är klart att det finns, dock är den franska travare annorlunda i sin kroppbyggnad än en sv-vbl-travare med 50% fransk travare i..

det där med om aveln blir lyckad eller inte kräver nog ganska mycket, inte bara att ta "Killevippen" som inte dög på travbanan och sätta in honom i sv-bl-ridhästaveln precis..

men visst, man kan importera en riktigt välbyggd och ridbar fransk travare och sätta in i sv-vbl-ridhästaveln och se hur det går..

själv tror jag mycket på fjordhästkorningar (med fbl, arab och WMountain) som sporthästar som tåliga, lugna men ändå mycket bra barnsportponnies.. det finns en fjortkorning som avlas framgångrikt i holland tror jag.. och även fast resultaten är fina där är det ingen som nappar här i sverige, detta trots att majoriteten av fjordkorningarna (100% av de vettiga korsningarna) har visat sig vara bra och tåliga ponnies..

Självklart måste man ha anpassade travare men här i sverige är det nån slags ide om att allt som har med "trav/hoppavel" är kriminellt, men man måste ju titta på andra när man inte lyckas själv!

Om du gör en analys av stammarna på de travarkorsningar som varit framgångsrika på ridbanan innehåller de till säkert 90% franska travare. Tycker att det är viktigt att detta kommer fram annars kan vem som helst som har ett travarsto tro att det går att få en kanonhoppare bara man lägger en halvblodshingst på. Så är det förstås inte utan det travarblod som används måste vara lika väl utvalt som det halvblod som används.

så majoriteten av de hästar som är bättre än svenskfödda hästar HAR franskt travblod i sig? är det fakta eller?

Om du gör en analys av stammarna på de travarkorsningar som varit framgångsrika på ridbanan innehåller de till säkert 90% franska travare. Tycker att det är viktigt att detta kommer fram annars kan vem som helst som har ett travarsto tro att det går att få en kanonhoppare bara man lägger en halvblodshingst på. Så är det förstås inte utan det travarblod som används måste vara lika väl utvalt som det halvblod som används.

Jag håller med!

QUOTE]

När jag läste artikeln i Ridsport var min första tanke att nu kommer "alla" att betäcka sitt söta ridtravarsto med halvblod och säga att det gör dem ju på Zangersheide (eller hur det nu stavas). Och tro att dem kommer att avla fram en stjärna. Fler än jag som tänkte så när ni läste artikeln??

Precis så som jag skrev.

Tyckte att det var synd att stammarna inte redovisades ordentligt i artikeln, men är glad över att de nämnde att det främst är fransk travare i hästarna och skillnaden mellan franska och amerikanska travare.

OM hästen är född i Sverige så registreras den som svensk varmblodig travare oavsett om den har full amerikansk eller fransk stam...så bara för att hästen står som svensk varmblodig travare så kan stammen vara fullt fransk osv...det får man med kolla.

Sen ska man väl alltid se på vad hästen man avlar på har för förutsättningar ihop med hingst man tänkt ha. Jag tror inte de som har travare tror de ska få en kanonhoppare för att de tar ett föl, jag tror att många däremot har ganska förutfattade meningar åt ridtravarägare om att de tänker så...många har kanske travare för att de VILL? Varför skulle de då just vilja ha fram en hopphäst?

De som jag köpte min travare av har avel på både travare, halvblod och korsningar travare/halvblod. Min hästs halvbror är såld till en ganska framstående hoppryttare och ska förväntas bli en fin hopphäst, förhoppningen är att han startar Falsterbo framöver. Samma ryttare köpte ett rent halvblod av dom som gick Falsterbo. Så helt udda är det inte att några vågar testa och satsa lite.
Dock blir vissa korsningar bra och andra mindre bra, men så är det ju inom alla raser som folk testar att korsa.

Själv är jag nöjd med en ren travare, hon har det jag sökte och lite till! Hoppar lagom stora hinder för min del...jag har blivit feg med åren så metern räcker gott för mig! ;)

Fast nu handlade tråden om ifall varmblodstravare har något att tillföra hoppaveln, inte om alla er som är nöjda med er ridtravare.

Det var väl heller inte endast det jag skrev om? Jag skrev det som en parentes till att ett inlägg tidigare hade handlat om att alla travarägare kanske tänkte sätta föl på sina ston i tron om att få en bra hopphäst...det ville jag ändå svara på att jag inte tror är fallet som kommer ske.

För övrigt handlade mitt svar om aveln tycker jag. ;)

Vad har du för argument för eller emot varmblodstravare i hoppavel? Nu menar jag hoppning i svår klass, det var vad artikeln handlade om.

Vad tycker du om franska respektive amerikanska travare i elithoppavel? Nu mera jag raserna, inte vilket förbund som registrerat travhästen.

Jag tror personligen inte att man avlar fram ridhästar genom att korsa med varmblodstravare, men jag har sett att en del franska travare och korsningar med franskt travarblod stått sig väl upp till svår klass i hoppning.

Kul att höra att det finns nån som har positiva åsikter (dexdemonia).
Jag tror inte att man som travstoägare på ammatörnivå kastar sig iväg och betäcker med hopphingst för att det står att eliten i europa gör det men jag tycker det är väldigt trevligt att folk exprimenterar för eget bruk även om det är en såkallad svensktravare.

Görel som har läst artikeln har ju även då sett att ska man sattsa pengar på en svårklass häst så är det säkraste kortet franskt,
men jag tror inte man ska stirra sig blind på det heller utan man ska väl ha klart för sig vilken typ av häst man ska ha och utgå från det.

Angående argument så tycker jag det är intressant att man vågar blanda in annat blod i hoppaveln, sen hur det slår ut får väl framtiden utvisa. Men om inte fler vågar prova så får vi heller inte veta.

Jag kommer följa min hästs uppfödare och de hästar som de tar fram vilket i dagsläget är några stycken, och framförallt så ska jag följa halvbrodern och se vart han hamnar i resultatlistorna. Dessa korsningar är amerikanska travare med framstående svenska hopphingstar.

Jag tror att främst har den franska travaren störst möjligheter att avlas in, men även vissa amerikanska är av riktigt fin ridhästmodell. Men de förutsättningarna måste man ju gå på från fall till fall. Men de som avlar fram hästar för svåra klasser är ju väl medvetna om detta och hur man väljer hingstar och ston så jag är inte speciellt orolig över det, jag litar på att de vet vad de gör.

Ska i alla fall följa detta med intresse!

ja, och svenska varmblodiga ridhästar är också av fin ridmodell, faktiskt väldigt bra ridmodell, bättre än am-travare skulle nog jag säga.. eller har en del am.travare BÄTTRE ridhästmodell än sv-vbl-ridhästar?

visst finns det dåliga sv-vbl-ridhästar, men överlag är de flesta bra, bland am-travare är det bara ett fåtal, vilket gör att man hellre bör använda en ras som genrellt sett har bättre ridhästmodell..

skulle jag mixa raser för att få fram en elithopphäst skulle jag hellre använda mig av KWPN rp än franska travare tillsammans med en bra halvblodshingst..

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har varit medlem här för många, många år sedan. Mycket har sedan sist. Jag har reumatiskt värk och 50% sjukersättning och jobbar...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
26 022
Skola & Jobb Jag har funderat på en sak och har nu kommit till slutsatsen att det skulle vara oerhört intressant att höra hur ni andra resonerar...
18 19 20
Svar
386
· Visningar
23 796
Senast: Enya
·
Hästvård Hej! Behöver dels skriva av mig, men kanske någon som är eller har varit i en liknande situation som mig. Hästen i fråga är ett...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 256
Senast: fruxolisa
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka