Sv: Travare i andra länder?
Snyggt och uttömmande av Zuzzi.
Det tävlas ju en hel del trav i bland annat Tyskland och Italien också (plus att de i tyskland använder sina travare för gångartsridning med tölt).
Någon koll på typ - mest amerikanskt blod, eller?
Så långt jag har förstått, är det huvudsakligen det amerikanska blodet som ligger bakom pass- och töltanlagen (passlopp i USA och genetiska studier tyder ju på det).
De har väl i princip samma blod som oss, grunden amerikanskt med uppblandning av franskt.
Gångarterna kommer från de amerikanska ja, det finns en viss gren i den amerikanska travarens härkomst och där har vi ett starkare inslag av hackney, morgan, saddlebred, ja gångartshästar helt enkelt
Zoot Suit som är Elit-premierad i Sverige för sina goda tävlingsavkommor och förärver sig bra avelsmässigt kommer just ur en sån linje då hans mamma gick passlöp. Zoogin (e.Zoot Suit) gav gärna avkommor som både passar och töltar.
Att franska travare skulle ge töltare har jag aldrig någonsin hört talas om, franska travaren och dess bakgrund tyder inte på några gångartshästar. Man använde sig av norfolkhästar och engelskt fullblod, som blev grunden för rasen Selle Francais. Man provade att korsa in amerikanska travare men eftersom de mer eller mindre var passgångare blev det inga bra resultat. Den franska hästen var nämligen både större och grövre och rörde sig helt annorlunda. På senare tid har man öppnat upp för lite amerikanskt blod som lämpade sig bättre som t.ex. Coktail Jet som mer eller mindre har bildat sig en egen linje numera.
Annars är stamboken helt stängd sedan 1937 för annat än franskt. De har beviserligen visat att de lämpar sig bra för ridning och montésporten är otroligt stor i landet. Den franska travaren är ofta rejäl i kroppen med taktfasta avkommor. I frankrike avlar man gärna med travarkorsningar på just Selle Francais fortfarande med fina framgångar.
Exempel på bra franska travare är Viti som tävlade t.om Grand Prix hoppning, mor till Galoubet A (e.Almé Z) som tävlade svår internationell hoppning som i sin tur lämnade Baloubet du Rouet, ingen närmare presentation behövs
Jappeloup du Luze hade en fransk travare som pappa och fullblod till mor. Svår internationell hoppning och dominerade över självaste Milton med sina 158 cm. Fantastisk liten hopphäst, som en gummiboll.
Hehe ursäkta att jag försvann iväg lite, det här är mitt stora intresse
har man en 50/50 korsning tror jag knappast att det är franska sidan som ger tölten, syster har en med Tibur i andra led, den mesta taktfasta hästen jag ridit.