Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej jag läste en artikel om varmblod och travare och att varmblod är som halvblod?? jag förstod inte riktigt det men är det någon som vet skillnaden mellan varmblodstravare, travare och varmblod
lite klokare tror jag jag blev, men vi har två travare(???) dom har inte gått på banan eller något utan har alltid varit ridhästar vad kallar man dom då??
lite klokare tror jag jag blev, men vi har två travare(???) dom har inte gått på banan eller något utan har alltid varit ridhästar vad kallar man dom då??
Det som är förvirrande är att halvblod har bytt namn till Svenskt varmblod. förr kallade man travare för varmblod.
Men egentligen.. varför säger man halvblod till de varmblodiga ridhästarna när det heter varmblod?
Men egentligen.. varför säger man halvblod till de varmblodiga ridhästarna när det heter varmblod?
Ursprungligen var ett halvblod en häst vars ena förälder var fullblod (xx). Senare började man använda benämningen halvblod även på nästa generation (1/4 fullblod) och nästa igen (1/8 fullblod) och benämningen blev vedertagen. I Sverige, alltså. I utlandet är ett halvblod fortfarande en fullblodskorsning.
I alla andra länder säger man varmblod om de vi kallar halvblod. Danskt varmblod, belgiskt varmblod, lettiskt varmblod osv är varmblodiga ridhästar och inte travare.
men min häst är en korsning mellan Franskt varmblod och amrikanskt varmblod är hon inte en tarvare då? för hennes uppfödare avla till travet.
är hon alltså ett halvblod elle en travar varmblod....
Hmm krångla jag till det nu?
men min häst är en korsning mellan Franskt varmblod och amrikanskt varmblod är hon inte en tarvare då? för hennes uppfödare avla till travet.