Travare el varmblod

sophia93

Trådstartare
:confused:Hej jag läste en artikel om varmblod och travare och att varmblod är som halvblod?? jag förstod inte riktigt det men är det någon som vet skillnaden mellan varmblodstravare, travare och varmblod:confused:

Sv: Travare el varmblod

:confused:Hej jag läste en artikel om varmblod och travare och att varmblod är som halvblod?? jag förstod inte riktigt det men är det någon som vet skillnaden mellan varmblodstravare, travare och varmblod:confused:

Det som är förvirrande är att halvblod har bytt namn till Svenskt varmblod. förr kallade man travare för varmblod. Eftersom det finns varmblodstravare och kallblodstravare.

Så det heter idag Svenskt varmblod = Halvblod
varmblodstravare = varmblod

Hoppas att du blev lite klokare :)

Hästar indelas i varmblod, kallblod och ponnyer.

Alla "lättare" stora hästar är således varmblod och alla tyngre är kallblod.

"Varmblod" är en slarvig benämning på Svensk Varmblodig Travhäst medan "Halvblod" är en slarvig benämning för Svensk Varmblodig (rid-)Häst (SWB= Swedish Warmblood).

De korrekta benämningarna ska alltså vara som ovan.

Sägs bara "Varmblod" framgår alltså bara att hästen är av varmblodstyp, dvs en lätt rid- kör- eller travhäst, ej hästens ras, sägs "travare" kan hästen ju även vara av kallblodstyp.

Senast ändrad av en moderator:

lite klokare tror jag jag blev, men vi har två travare(???) dom har inte gått på banan eller något utan har alltid varit ridhästar vad kallar man dom då??

lite klokare tror jag jag blev, men vi har två travare(???) dom har inte gått på banan eller något utan har alltid varit ridhästar vad kallar man dom då??

Fortfarande är dom av rasen Svensk Varmblodig Travhäst (om det inte är kallblodstravare du har). Sen finns det en indelning till Ridtravare och dom har även en förening för de som har just travare för ridning.

Håller med om att det blir förvirrande ibland, jag är fortfarande inne på att kalla travhästar för bara varmblod, det har jag alltid gjort. Men det blir många missuppfattningar om man gör det verkar det som även ifall jag tror att dom flesta vet vad det är man menar när man pratar om varmblod. Så jag försöker hålla mej till att säga travhäst istället helt enkelt.

Hästens användningsområde spelar ingen roll, det är stamboken som spelar roll.

Dina hästar är travhästar oavsett om de är startade eller ej, frysmärkta eller ej, ridhästar eller travhästar. Som sagt finns det både varm- och kallblodiga travhästar.
Som Piraja skriver finns det föreningar för sk ridtravare, men de tillhör samma ras och stambok som aktiva travhästar.

Det som är förvirrande är att halvblod har bytt namn till Svenskt varmblod. förr kallade man travare för varmblod.

Fast om det ska vara "riktigt riktigt" så har ju halvblodet alltid hetat just svenskt varmblod. Avelsföreningen heter ju ASVH, dvs Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen.
För några år sedan fick dock ASVH ut och förklarade att rasen fortsättningsvis ska benämnas "svensk varmblodig ridhäst".

TS:
Inom travet finns kallblodstravare, varmblodstravare och ponnyer. De som håller på med trav säger följdaktligen enbart varmblod eller kallblod, och det är väl sedan en benämning som följt med ut i "ridhästvärlden". Tyvärr är det många, framför allt unga människor, som tror att varmblod är synonymt med varmblodig travare.

Men egentligen.. varför säger man halvblod till de varmblodiga ridhästarna när det heter varmblod?

Men egentligen.. varför säger man halvblod till de varmblodiga ridhästarna när det heter varmblod?

Är inte halvblod en ras? Halvblod är ju varmblod, precis som hannoveranaren är ett varmblod.

Det är väl mer det att halvblodet liksom dom flesta andra raser är varmblod. Men man säger raserna istället, jag kallar ju inte min hannoveranare för ett varmblod när någon frågar vad det är för häst.

Senast ändrad av en moderator:

Ursprungligen var ett halvblod en häst vars ena förälder var fullblod (xx). Senare började man använda benämningen halvblod även på nästa generation (1/4 fullblod) och nästa igen (1/8 fullblod) och benämningen blev vedertagen. I Sverige, alltså. I utlandet är ett halvblod fortfarande en fullblodskorsning.

I alla andra länder säger man varmblod om de vi kallar halvblod. Danskt varmblod, belgiskt varmblod, lettiskt varmblod osv är varmblodiga ridhästar och inte travare.

Nu har jag blivit klockare men har en till fråga:p
Är svenskt halvblod en ras som man säger i andra länder också??

Ursprungligen var ett halvblod en häst vars ena förälder var fullblod (xx). Senare började man använda benämningen halvblod även på nästa generation (1/4 fullblod) och nästa igen (1/8 fullblod) och benämningen blev vedertagen. I Sverige, alltså. I utlandet är ett halvblod fortfarande en fullblodskorsning.

I alla andra länder säger man varmblod om de vi kallar halvblod. Danskt varmblod, belgiskt varmblod, lettiskt varmblod osv är varmblodiga ridhästar och inte travare.

men min häst är en korsning mellan Franskt varmblod och amrikanskt varmblod är hon inte en tarvare då? för hennes uppfödare avla till travet.
är hon alltså ett halvblod elle en travar varmblod....:confused:
Hmm krångla jag till det nu?

"Rasen"(stamboken) heter Swedish Warmblood på engelska, SWB.

men min häst är en korsning mellan Franskt varmblod och amrikanskt varmblod är hon inte en tarvare då? för hennes uppfödare avla till travet.

Hon är korsning mellan fransk varmblodstravare och amerikansk varmblodstravare, alltså är hon en varmblodig travare.
Det är bara i Sverige som man säger franskt varmblod och amerikanskt varmblod och menar travare. Vad den franska varianten heter i sitt hemland vet jag inte, men den amerikanska heter standardbreed på hemmafronten.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
Avel Läste att på 80- eller 90-talet fick Queen Elizabeth II ett svenskt varmblod(halvblod) som hette Gotland. Hittar inte den på blup.se men...
Svar
3
· Visningar
1 172
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • 🎄Jul 2024🎄

Hund, Katt, Andra Djur