Travar vi sönder våra hästar?

F

Fitness

Jag vill reda ut det här en gång för alla. Har på senare tid hört från många håll att traven är den gångart som sliter mest på hästen och att man bl a i tyskland säger att vi svenskar travar sönder våra hästar.

Om man ser på hästar i det vilda så använder de i princip aldrig traven som transportsträcka, utan det är antagligen skritt eller galopp.

Traven är även mer stötig, vilket kanske leder till större påfrestningar för ben och leder?

Vad är era åsikter om detta?

Själv tycker jag att det ligger något i det. Särskilt då jag har erfarenheter från "dressyrstall" där "dressyrkärringar" sitter och nöter i traven, varv på varv, och så är deras hästar nästan alltid halta med kotledsinflammationer och gud vet vad.

Själv har jag nästan helt slutat att travjobba under mina dressyrpass. Jag joggar fram och av några varv och förövrigt travjobbar jag ytterst lite under passet.

Sv: Travar vi sönder våra hästar?

det är ganska många rörelser som ska göras i trav, och mkt trav i dressyrprogramm. så man måste ju jobba med traven också.

tror inte kotledsinfl etc har ett dugg med traven att göra, snarare att vissa dressyrstall fortfarande använder djupa underlag och att hästarna rids för ensidigt.

om man forcerar traven och tvingar hästen att samla eller öka mer än den har fysiska förutsätningar för så är det klart att det sliter. men jag tror inte på att en taktmässig och balanserad trav är mer påfrestande än galopp.

och givetvis - allt med måtta!!

jag håller med dig!

ja har hört talas om detta förr också. o det ligger verkligen mycket i det du säger .

vissa påstår att trav inte är en naturlig gångart för djuret.
men ja vet ju inte om det stämmer .

o det e verkligen sant.. folk harvar varv efter varv i trav... tittar man på ett 45 min pass för en tränare så är 30 min trav i princip!

som sagt ligger nog mkt i det du säger!

det är ganska många rörelser som ska göras i trav, och mkt trav i dressyrprogramm. så man måste ju jobba med traven också.

tror inte kotledsinfl etc har ett dugg med traven att göra, snarare att vissa dressyrstall fortfarande använder djupa underlag och att hästarna rids för ensidigt.

om man forcerar traven och tvingar hästen att samla eller öka mer än den har fysiska förutsätningar för så är det klart att det sliter. men jag tror inte på att en taktmässig och balanserad trav är mer påfrestande än galopp.

och givetvis - allt med måtta!!

Jag håller med dig, många dressyrhästar (iallafall dom jag sett här) rids alldeles för ensidigt och harvar i ridhuset nästan alla dagar i veckan. Så allt med måtta och att variera underlag.

mm precis, jag har aldrig haft en ledinflammation på någon häst (peppar peppar) trots att jag travar och galopperar ungefär 50/50. dock är jag extremt noga med att underlaget inte får vara för djupt eller ojämnt. och att inte jobba mkt på volt flera dagar i rad.

Ang detta med mkt trav i dressyrprogramen, mycket som är "lustgt i dressyren... Så kanske även detta? Man tex måste ha bett. Varför? Och varför all denna trav? Menar bara att det kanske inte är så toppen bara för att det finns i programen, något du heller inte skrev i och för sig.

Och till TS, kan nog ligga en hel del i det du skriver...

Ja jag tycker att det är många som sitter och travar väldigt mycket, jag tycker öht att
det är många som sitter och nöter på sina hästar mycket, en timmas dressyr :crazy: tex.

Själv rider jag 20-30 minuter max 40 när hon är bråkig. Hälften av tiden går åt att
galoppera, både jag och min ponny har svårt för traven- jag att rida och hon för att
hon travar för mycket för sin ork så än rider vi inte speciellt mycket trav, ett par öppnor,
slutor och sedan så är det klart.

visst, men så är det bara, det är inget man kan ändra på bara för att man tycker det är konstigt..

och jag tror som sagt inte det är gångarten i sig som är skadlig utan HUR det rids.

Jag rider 1 timmer dressyr de gånger jag gör de så sitter jag ju inte å harvar i någon gångart mer än några minuter

Jag börjar alltid med en lång skön uppvärmning som enbart består av skritt först på lång tygel sedan arbetar jag henne i form i skritt flyttar undan för skänkel ställer henne åt olika håll osv.

Sedan travare jag och gör samma övningar som i skritt.. sedan skrittar jag ett tag till för att återgå till trav och sen tar jag en galopp och gör oliak övningar..

Vissa pass lägger jag extra vikt på traven eftersom jag har islänning så behövs det .

Iblandläggs hela passet på enbart skritt..

Och ibland mkt galopp...

Kotoch hov ledsinflammationer kommer av att man nöter för mkt på vollt eller rider på för hårt/mjukt under lag och aldrig varierar sig utan bara håller sig till ridhus!

Jag har ingen direkt åsikt om vi travar sönder våra hästar men tog i alla fall fasta på din fundering och körde mestadels galopp i dag förutom uppvärmning och nedläggning (jag kan ännu inte lägga ner honom ordentligt i galopp).
Dessutom så bränns det mer fett i galopp (både på hästen och mig :D) och hela kroppen kommer igång ordentligt.

Den tiden lägger jag bara på uppvärmning:D

För övrigt så borde man nog galoppera mer. Det jobbar ju igenom ryggen på ett bättre sätt än traven.

Haha, alla hästar är ju olika. De hästar jag har ridit trivs med att gå korta intensiva pass,
likaså tycker jag också bättre om det. Så i mina minutrar jag skrivit upp så ingår det endast
effektiv ridning. Leder henne eller skrittar ut i 15-20 innan och efter.

Jag tror också på galoppen, jag älskar galopparbete :d jag börjar alltid att galoppera,
och sen så smakar vi lite på traven i något varv och sen galopp igen, för att avsluta
med öpnnor och slutor i trav.

Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att det är trav i dressyrprogrammen???

Programmen är ju gjorda för att följa hästens utbildning. I LC tex är det en del trav, 15 meters volter och snällare vägar. I galoppen är det 20 meters volter och snälla vägar. Har du suttit på en unghäst med stor galopp och valpig kropp?

Ju högre upp i klasserna du kommer ju mer galopp blir det (typ)...

Jo men jag menade just detta som TS skrev om hypotesen att traven sliter. Att det kunde ju då i lättare program vara mer skritt och mindre trav tex. Men jag VET inte huruvida det är gällande om trav är mer slitsamt. Jag menade bara när någon skrev detta med att det är mkt trav i dressyrprogramen så man måste ju öva på det, att det är ju inte alla delar av dressyrsporten som till 100% verkar ha en för hästens bästa tanke som ligger bakom.

Och jo, jag tävlar också dressyr.

Och ja, jag har själv unghäst som jag haft sen han var 3 år och haft andra unghästar innan honom med, och vet hur galoppen känns på en "oklar" häst (som inte vuxit klart eller kommit så långt i utbildningen).

Jag vill reda ut det här en gång för alla. Har på senare tid hört från många håll att traven är den gångart som sliter mest på hästen och att man bl a i tyskland säger att vi svenskar travar sönder våra hästar.

Om man ser på hästar i det vilda så använder de i princip aldrig traven som transportsträcka, utan det är antagligen skritt eller galopp.

ja det stämmer, trav är en gångart hästen i det vilda i princip enbart använder som övergång mellan skritt och galopp. Varför tror du travhästar är så trasiga så snabbt : )

jag tror dock det är mera dålig ridning som orsakar slitaget. dvs om man rider halvkasst och travar mycket, ja då blir ekvationen dubbel s.a.s.

sen tror jag många drar ihop sina hästar för snabbt i passet, ser många som skrittar en stund och så fort de kortar tygeln och ska börja trava så ska hästen gå ihop och "på tygeln" kosta vad det kosta vill. sånt sliter snarare mera.

*kl*

Vissa veterinärer ordinerar ju bara skritt och sedan direkt galopp i igångsättningen efter tex ledinflammationer. Galoppen är ju en "mjukare" gångart...

Men dessa "dressyrkärringar" som sitter och harvar varv efter varv, jag tror att deras hästar hade gått sönder även om harvandet hade skett i galopp...

Omväxlande jobb i omväxlande gångarter i en god form och god balans tror jag på.

det tror jag också sliter jättemkt, att man tvinger hästen in i form innan den är tillräckligt uppvärmd och lösgjord.

jag brukar jogga igång i friskt tempo med helt lång tygel och tar inte upp den innan hästen är avslappnad och söker sig framåt nedåt på eget initiativ.

jag brukar jogga igång i friskt tempo med helt lång tygel och tar inte upp den innan hästen är avslappnad och söker sig framåt nedåt på eget initiativ.

Haha jag skulle kunna rida en timme på detta sett utan att min käre häst skulle visa någon som helst antydan till att söka sig neråt självmant. :angel::devil:

Galopp direkt efter framskritten brukar få igång hästarna jättebra.

Tror också att man rider sönder hästarna med sin ridning. Ofta är det ju samma människor som "drabbas" av hästar med likartade skador och ingen begriper hur hon kan ha sån otur. :cool:

Jag tror egentligen det inte är speciellt för trav utan att vi lätt glömmer bort hur långt man kommer med en häst i trav och galopp. Om jag rider ut i alla gångarter kommer jag lätt 10 km på en timme. Då med skritt på asfalt 1 km först och mycket skritt på hårda grusvägar...min häst blir inte svettig eller anfåd av detta.

Om man rider mycket trav och galopp så kommer man 1 mil på en halvtimme och detta i ett ridhus med böjda spår och samma underlag, det klart det blir jobbigt för hästen.

Liknande trådar

Träning Jag är medryttare på en d-ponny -90. Då jag började rida henne hade hon stått/ridits sällan under några månaders tid så vi tog det lugnt...
Svar
18
· Visningar
2 076
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 727
Senast: Ellyne
·
Ridning Som ni kanske läst i en annan tråd här på forumet, Från "smygskritt" och "mockasintrav" till piaff, har jag kommit en bit längre i...
Svar
10
· Visningar
1 406
Senast: emindy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka