Jag svarar lite allmänt angående alla svar:
Jag har inte fått uppfattningen att någon här
tyckte att jag borde åka till klinik, däremot tyckte någon att de själv antagligen velat dubbelkolla ev problem hos vet.
Jag håller med där, jag hade själv faktiskt (med den här hästens historia) åkt in och kollat honom just to be sure. Men nu var just inne för ett par veckor sedan, så för ovanlighets skull råkar jag veta att han mår fina fisken
Jag tycker nog här på buke, just gällande "ridproblem", att folk alltför sällan tar till sig att man kanske borde dubbelkolla att hästen är utan veterinära problem.
Oavsett vad jag får för råd här så gör jag självklart som jag själv tror bäst, det jag ville var egentligen bara att höra om det här beteendet lät extremt ovanligt(och i så fall hade jag faktiskt åkt tillbaka till kliniken och bett dem kolla allt igen) eller om det kanske faktiskt är hyfsat vanligt.
Eftersom flera anser att det är hyfsat vanligt så tar jag det lugnt och fortsätter träna på, för självklart ska han inte skövla runt med huvudet sådär i längden, det kommer han ju inte hålla för. Han känns i övrigt fin och med mer än tillräcklig bjudning
Han är som Tua skriver inte precis byggd för dressyr, så vi har en del träningsmässiga utmaningar framför oss.
Angående vad man har för erfarenheter så är de ju så olika, jag har ridit i många år och sett en massa olika hästar, och jag kan inte säga att jag sett någon göra såhär. Det kan ju vara för att ryttaren "hindrat" dem, men troligare är att jag inte på nära håll sett träningen av en ung häst med just de här förutsättningarna rent fysiskt. Och då är ju buke fantastiskt, med så otroligt många olika erfarenheter!
(och för att svara på frågan: nej, han gör inte så i hagen, dock på både böjt och rakt spår)