Travar med huvudet i backen

Jo men om man startar en sån här tråd så har man ju uppenbart gått och funderat på vad som felar. Och då finns det ju ett "problem". Oavsett vad vi kommer med för råd/input, så kan ju syftet ändå aldrig vara att slaviskt följa något enskilt. Man måste bara fortsätta forska vidare själv, eller ta hjälp av någon på plats. Men under tiden kan man ju låta såna som oss spekulera och komma med våra erfarenheter. Dom erfarenheterna är ju olika, kan ju vara just det som är syftet med tråden också, att få många olika erfarenheter att bolla med i det egna funderandet. Jag har själv löst många problem på det viset, genom att bolla med andra. Men jag har så klart inte tagit ställning och slaviskt följt någons anvisningar/råd, utan det har bara hjälpt mig vidare i forskningsprocessen. Inte har jag uppfattat någons "råd" att vara något som jag MÅSTE ta till mig heller.

Jo men om man startar en sån här tråd så har man ju uppenbart gått och funderat på vad som felar. Och då finns det ju ett "problem". Oavsett vad vi kommer med för råd/input, så kan ju syftet ändå aldrig vara att slaviskt följa något enskilt. Man måste bara fortsätta forska vidare själv, eller ta hjälp av någon på plats. Men under tiden kan man ju låta såna som oss spekulera och komma med våra erfarenheter. Dom erfarenheterna är ju olika, kan ju vara just det som är syftet med tråden också, att få många olika erfarenheter att bolla med i det egna funderandet. Jag har själv löst många problem på det viset, genom att bolla med andra. Men jag har så klart inte tagit ställning och slaviskt följt någons anvisningar/råd, utan det har bara hjälpt mig vidare i forskningsprocessen. Inte har jag uppfattat någons "råd" att vara något som jag MÅSTE ta till mig heller.

vad bra :)
Personligen tror jag fortfarande på att ingen startar några medicinska trådar på buke för att låta buke rådgiva i sig..... jag tolkar TS som att inga medicinska befaringar finns utifrån dennes frågeställningar och har som sagt aldrig erfarit att ngn skadad häst som inte är halt eller uppvisar problem skulle behöva behandling eller oro för att den lös på lina eller lös tygel uppsuttet utan några andra problem, sänker nosen lågt i backen.

vad menar du med forskningsprocess? ingen ryttare som är vanlig ryttare hoppas jag ägnar sig åt forskning på egen nivå?

Senast ändrad:

Tack, precis vad jag satt och funderade över tidigare när det kommer till att dela med sig av erfarenheter eller inputs på ett forum.
Jag börjar ibland ärligt tro att man inte bör skriva något alls så att det inte kan uppfattas felaktigt av andra bara för att andra kanske råkar ha andra erfarenheter, synsätt eller tankegång. (och riskera att få spydigheter tillbaka bara för att man tänkt olika)
Vilket iof får mig att undra över hur ett diskussionsforum ens skulle fungera?

Tror man allvarligt att ett diskussionsforum ska verka som en bibel (som många tycks tro att bukefalos är?) eller exakt vad som står där i är något man slaviskt ska följa utan riktiga källor eller att man själv funderar över rimligheten, möter upp med verkliga livets kompetens är man ju hjälplös och bör ta sig en funderare.

Tack, precis vad jag satt och funderade över tidigare när det kommer till att dela med sig av erfarenheter eller inputs på ett forum.
Jag börjar ibland ärligt tro att man inte bör skriva något alls så att det inte kan uppfattas felaktigt av andra bara för att andra kanske råkar ha andra erfarenheter, synsätt eller tankegång.
Vilket iof får mig att undra över hur ett diskussionsforum ens skulle fungera?

Tror man allvarligt att ett diskussionsforum ska verka som en bibel (som många tycks tro att bukefalos är?) eller exakt vad som står där i är något man slaviskt ska följa utan riktiga källor eller att man själv funderar över rimligheten, möter upp med verkliga livets kompetens är man ju hjälplös och bör ta sig en funderare.

ja man bör ta sig en funderare som sagt, när man råder folk på internet utan att öht ha sett eller ha erfarenhet av olika saker eller framför allt ha sett hästen, som tidigare diskuterats. ska man rådgiva specifikt på internet bör man backa upp det med konkreta exempel. I min värld lyckas även det väldigt dåligt då de som skriver har så dålig kunskap samtidigt som de uttalar sig med råd hela tiden för att deras xxx häst hade yyy liknande symptom en gång och det skulle kunna vara zzz osv.
men iof sig i sak har du rätt- självklart faller ansvar på de som ev läser och annamar likaså. Lika olegitimt det och värt att fundera över varför man anlitar sociala media öht.

ja man bör ta sig en funderare som sagt, när man råder folk på internet utan att öht ha sett eller ha erfarenhet av olika saker eller framför allt ha sett hästen, som tidigare diskuterats. ska man rådgiva specifikt på internet bör man backa upp det med konkreta exempel. I min värld lyckas även det väldigt dåligt då de som skriver har så dålig kunskap samtidigt som de uttalar sig med råd hela tiden för att deras xxx häst hade yyy liknande symptom en gång och det skulle kunna vara zzz osv.
men iof sig i sak har du rätt- självklart faller ansvar på de som ev läser och annamar likaså. Lika olegitimt det och värt att fundera över varför man anlitar sociala media öht.

Så vad gör vi alla här? ;)

@Dandylinn jag undrar som sagt om du ska råda vad du har för erf av rygg och nack problem som jag bad dig utveckla som gör att du råder TS att uppsöka veterinär. Jag har inte rått det. Inte heller har jag sagt att jag råder folk öht. Däremot har jag skrivit rätt objektivt i frågan. Just för att forumet tydligen dels innehar experter som ger diagnoser, och dels tydligen har läsare som läser internet råd som de vore bibeln, vilket du ju själv avsett som en problematik?

@Dandylinn jag undrar som sagt om du ska råda vad du har för erf av rygg och nack problem som jag bad dig utveckla som gör att du råder TS att uppsöka veterinär. Jag har inte rått det. Inte heller har jag sagt att jag råder folk öht. Däremot har jag skrivit rätt objektivt i frågan. Just för att forumet tydligen dels innehar experter som ger diagnoser, och dels tydligen har läsare som läser internet råd som de vore bibeln, vilket du ju själv avsett som en problematik?

Jag skrev fortfarande hur JAG skulle ha agerat, är det så svårt att förstå?
Vad andra gör med den informationen anser jag inte vara mitt problem såvida jag inte säger åt folk att de ska göra något som strider mot tex lagen, förns då kan jag kanske känna mig skyldig att skapa problem. Jag kan inte hållas skyldig på det sättet anser jag vad folk tar för sig för handlingar nej.

Och jag har delgivit dig att jag har erfarenhet, men i min mening känns det inte som någon idé att vidareutveckla den då du i min uppfattning redan har bestämt dig för att jag inte borde ha rätt att uttala mig och du är inte intresserad av mina erfarenheter i sig uppfattar jag iom att du gjorde ditt statement för det redan när du besvarade mitt första inlägg. Du är ute efter något helt annat.

vad bra :)
Personligen tror jag fortfarande på att ingen startar några medicinska trådar på buke för att låta buke rådgiva i sig..... jag tolkar TS som att inga medicinska befaringar finns utifrån dennes frågeställningar och har som sagt aldrig erfarit att ngn skadad häst som inte är halt eller uppvisar problem skulle behöva behandling eller oro för att den lös på lina eller lös tygel uppsuttet utan några andra problem, sänker nosen lågt i backen.

vad menar du med forskningsprocess? ingen ryttare som är vanlig ryttare hoppas jag ägnar sig åt forskning på egen nivå?

Att forska = insamling av information. Forsningsprocess = insamling av information, analys och slutsats. Mina barn "forskade" i skolarbetet redan på låg och mellanstadiet, helt på eget bevåg. Att som ryttare forska själv kan ju även innebära att man rådgör med veterinär och/eller tränare. Jag tror att i princip alla gör det hela tiden. Man stöter på ett problem och "forskar" i vad det kan bero på.

Det där går heller inte att svara på före oss som inte sett er.
Man måste ju bli lite trött då man tränar för att det ska vara så att man faktiskt TRÄNAR(gör rätt, belastar rätt och stärker sig så småning om).
Men för oss går det inte att säga om han är överbelastad eller bara blir normalt ansträngd och kan jobba på.
Det kan säkert din tränare hjälpa er med.

De fattar ju inte varför de ska ta i. Alltså slipper de ju helst..
Iaf tills man lärt dem att det är bra och trevligt att träna iom att vi blir glada då. :P
Människor kan man ju förklara att man på sikt mår bättre av att träna även om det just nu tar emot.
Men en häst går ju inte att förklara sånt för. De kan ju inte tänka så.
Alltså är de inte alltid villiga till muskeljobb innan man lärt dem att ta i är grejen.

Nä, jag förstår ju det :) tänkte om det gick att gissa något allmänt.
Tränaren tyckte inte att jag skulle tolka det som "för mycket" rakt av, däremot är han ju i ett träningsläge där han fort blir trött, så oavsett så anpassar jag självklart passen efter det. Han gjorde inte så när hon red och faktiskt inte när jag red direkt efter henne, så kanske är det så att min sämre balans och inramning gör honom lite fladdrigare bara och att det då finns utrymme att sänka huvudet sådär.
Ska testa att rama in bättre och se om jag kan möta upp med en liten aning drivning när han är på väg ner.

Om min medryttarhäst får bestämma hur han ska gå i traven så går han helst extremt långsamt med huvudet väldigt lågt. Han har haft problem med sträckningar och liknande men inget som hittats som förklarar hans beteende mer än att han tycker det är bekvämt.

Men visst skulle det kunna tyda på att det fanns ett problem om man märkte något på hästen i övrigt.

Jag svarar lite allmänt angående alla svar:

Jag har inte fått uppfattningen att någon här tyckte att jag borde åka till klinik, däremot tyckte någon att de själv antagligen velat dubbelkolla ev problem hos vet.
Jag håller med där, jag hade själv faktiskt (med den här hästens historia) åkt in och kollat honom just to be sure. Men nu var just inne för ett par veckor sedan, så för ovanlighets skull råkar jag veta att han mår fina fisken ;)
Jag tycker nog här på buke, just gällande "ridproblem", att folk alltför sällan tar till sig att man kanske borde dubbelkolla att hästen är utan veterinära problem.

Oavsett vad jag får för råd här så gör jag självklart som jag själv tror bäst, det jag ville var egentligen bara att höra om det här beteendet lät extremt ovanligt(och i så fall hade jag faktiskt åkt tillbaka till kliniken och bett dem kolla allt igen) eller om det kanske faktiskt är hyfsat vanligt.

Eftersom flera anser att det är hyfsat vanligt så tar jag det lugnt och fortsätter träna på, för självklart ska han inte skövla runt med huvudet sådär i längden, det kommer han ju inte hålla för. Han känns i övrigt fin och med mer än tillräcklig bjudning ;)
Han är som Tua skriver inte precis byggd för dressyr, så vi har en del träningsmässiga utmaningar framför oss.

Angående vad man har för erfarenheter så är de ju så olika, jag har ridit i många år och sett en massa olika hästar, och jag kan inte säga att jag sett någon göra såhär. Det kan ju vara för att ryttaren "hindrat" dem, men troligare är att jag inte på nära håll sett träningen av en ung häst med just de här förutsättningarna rent fysiskt. Och då är ju buke fantastiskt, med så otroligt många olika erfarenheter! :)

(och för att svara på frågan: nej, han gör inte så i hagen, dock på både böjt och rakt spår)

Liten update:

Igår värmde jag honom på lina innan ridning på förslag från ET, detta för att låta honom hitta balansen själv och värma upp i lugn och ro. Gjorde så även sist jag red.
Denna gången slutade han "gå högt" med huvudet mycket fortare, kanske 1/3 av tiden mot förra gången. Intressant, jag undrar hur mycket som bara är "gammal vana" och inte muskulärt..
Väl uppsuttet så provade jag att helt enkelt väldigt lätt be honom att gå fram lite mer när han var på väg ner och det svarade han fint på. Nu ska jag köra såhär lite så får vi se om han fattar att jag helst inte vill ha honom där nere. Han kanske trodde att det var syftet med övningen ;)
Tack för hjälpen med att bolla tankar hörni!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 082
Senast: Bison
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 608
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar