Trava förbi hagar

Sv: Trava förbi hagar

Det händer att jag travar och ev. galopperar men man håller koll på vad som händer vid sidan om och det handlar inte om "race" på något sätt.

Vid gården i Hälsingland har travfolket vägen nedanför hagarna som snabbjobbsbana och det går undan där med flera travare i rad. Mina hästar vande sig snabbt och struntade snart i det "flåsande" gänget. För några år sedan dök det upp islänningar i området också och det är full spätta i både tölt och pass förbi...och mina hästar höjde enbart huvudet för att kolla av vad som var på G.

Här i Småland inbjuder inte vägarna till något tempo direkt så här går allt lugnt tillväga...fast 4-åringen spelar upp ett helt register oavsett vilken gångart ryttarna har som rider förbi...men han lugnar sig :cool:

Jag skrittar alltid förbi en hage med hästar i. Och man hälsar aldrig på hästar genom ett staket. Han kan stanna till lite för att kolla extra på hästarna men det är bara att trycka till lite lätt med skänkelen så går han framåt igen.

Jag skrittar ALLTID förbi hagar. Man vet aldrig hur hästarna i hagen eller ens egna reagerar om man far förbi i 190 km/h.
När jag hade eget stall o hage vid en mindre grusväg kom ett par förbi i full galopp (dom bodde en bit bort o visst väl om att mina hästar gick där) Mitt ena sto kastade sig iväg o gick omkull.
Då stannade ryttarna o ropade på mig som var i trädgården med hundarna, att jag skulle hålla bättre koll på hästarna :o
Idiot säger jag bara... jag gick ut för att kolla på stoet. Hon hade skrapat upp ett stort sår över höften och var regält halt. Det resulterad i en stor myskelbristning som aldrig blev riktigt bra igen....
Ta det lugnt förbi hagar så inga onödiga skador uppkommer

Här travas det också förbi våra hagar. Vi hade tidigare hingstarna vid vägen och de springer gärna jämsides med förbipasserande ryttare och kan låta en hel del :D

Ganska kul att se men kanske inte alltid för de som rider.

Vilka idioter de ryttarna då!!! Stackars ditt sto... vilken jävla onödig olycka säger jag bara! Kunde ju ha undvikits så lätt om ryttarna haft lite vett i skallen!!! :mad:

HumleMumlan skrev:
Vilka idioter de ryttarna då!!! Stackars ditt sto... vilken jävla onödig olycka säger jag bara! Kunde ju ha undvikits så lätt om ryttarna haft lite vett i skallen!!! :mad:

Ja, å sen skälla på mig för att jag inte håller koll på hästarna i hagen :devil: Det kan ju skrämma slag på vem som helst när två stora hästar plötsligt galopperar förbi :mad:

Tycker det är självklart att man skrittar förbi, och absolut INTE låter häsarna hälsa på varandra.

Center skrev:
Jag skrittar ev. travar förbi, beror på situation, underlag och avstånd.

Vad gör det om hästarna blir uppspelta i hagen?Finns väl en hel del annat dom kan bli uppspelta över. Det är väl därför dom står i hage och inte i en box, så att dom kan röra sig fritt?
Sen är det väl ryttaren som utsätter sig för risk när de låter sin häst springa förbi en hage med uppspelta hästar om dess egen häst blir uppspelt av det. Tycker själv att det är värre att sitta på en uppspelt häst än att ha en i hagen.

Däremot är det tabu att stanna och låta hästarna hälsa på varandra. Tycker vi inte om.
Läs vad jag svarade till "Tintilar".

Jag skrittar alltid förbi hagar med hästar i och stannar inte (om det inte blir tvärnit förstås). och det är likadant hemma oftast skrittar ryttarna förbi mina hagar, vad jag sett i alla fall. :confused:

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 695
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 448
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama