Trava förbi hagar

Sv: Trava förbi hagar

Jag stannar ALDRIG om det inte blir så att hästen jag sitter på blir rädd eller liknande!
Men om jag ser att hästarna i hagen börjar springa och bocka så saktar jag av eftersom dom kan få för sig att springa efter av någon outgrundelig anledning! och jag vill att människor skrittar förbi min hage om hästarna börjar springa längs staketet och blåsa upp sig!!!
Det är inte det att hästarna inte får springa i hagen utan jag vill inte att dom ska rymma!!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det beror lite på hagens storlek. Är det en liten hage så skrittar jag nog förbi. Är det en stor sommarhage där hästarna går i andra änden så kan jag tänka mig att galoppera om det är ett bra ställe för det. Om hästarna i hagen då kommer närmare så får jag ju anpassa min fart efter det. Att hästarna springer och leker i hagen är väl bara kul för dem, eller!?

Om min häst sedan får spel av hästarna i hagen så är det ju mitt problem.

Stanna och låta hästarna hälsa!? Hur tänker folk egentligen... elle ska jag istället fråga; med vad!?

Vid vårat stall har vi som regel att man inte travar och galopperar förbi om hästarna i hagen börjar springa och man får INTE på några villkors vis busgaloppera förbi... Vet inte hur många ryttare vi hejdar varje sommar som likförbannat ska galoppera förbi i klunga. Vägen är dessutom kurvis och trafikerad och vi får knappt ens skritta förbi deras tall (kommunal ridskola).

vi har ju anlagd trav/galoppbana runt alla våra hagar... så det blir alla gångarter!
jag tycker inte det är något som helst problem, det är ytterst sällan någon i hagen hänger på och galopperar. (bevisar graden av latmaskar i vårt stall :angel: eller också är det för att de känner varann :p )
däremot skulle jag aldrig komma på tanken att stanna och hälsa.

Russin8 skrev:
Hur gör ni när ni rider förbi en häst hage som det går hästar i?

Själv så skrittar jag alltid. Men förbi min hage hemma både travas det och galloperas det förbi. Jag tycker att det är ett ofog då mina hästar tycker att det är kul och börjar fara runt som tokar i hagen.

Sen finns de dom som stannar och låter hästarna hälsa och det är nästan värre. Särskilt om dom slår med frambenen.

Jag anpassar gångart lite beroende på. Mest blir det väl tölt eller trev förbi om det är en fin grusväg. Bekommer varken mig eller hästen om hästarna i hagen brevid sprallar.

Låter honom aldrig stanna och hälsa!!

tintilar skrev:
Varför får dina hästar inte leka i hagen? :confused:
Har väl inte påstått att dom inte får leka.. Det gör dom ofta men kanske inte längs med staketet då. Om dom bockar och sparkar bakut så kan dom fastna i staketet. Det blir gärna att dom springer med nära staketet och jag tycker att det är onödigt. Det här handlar om hästar som mina hästar inte känner. jag har en stor hage och när dom är i andra änden så spelar det ingen roll men när dom står vid vägen så tycker jag att dom som rider förbi kan ta det lite lugnt...

Inte_Ung skrev:
Jag tycker att det är värre när hästen som rider förbi får tokspel av att mina hästar kommer farande inne i hagen.
Jag kan ju inte direkt kontrollera hästarna i hagen, så jag kan ju inte hjälpa det.
Men ryttarna blir som galna på mig.

Det var ju också ett sätt :crazy: . När min häst får tokspel av att hästarna i hagen som vi rider förbi kommer farande, skäms jag över att min häst inte är bättre uppfostrad.

emelit skrev:
Det beror på hur hästarna i hagen reagerar. Håller lite koll på om de blir uppspelta eller bara står och tuggar, gör de det sistnämnda travar jag lugnt förbi. Annars saktar jag av till skritt, men stannar aldrig och hälsar!! För det första kan de andra hästarna vara smittade av något, för det andra kan de slåss med frambenen, och det är inte speciellt lämpligt med eltråd emellan :crazy:

Men jag saktar aldrig av för haghästarnas skull, de får springa hur mycket de vill, det får även mina hästar i hagen, utan jag saktar av för att min häst som jag rider på inte ska hetsa upp sig, så jag inte råkar ut för ofrivilliga skenturer eller bockserier.
Exakt min tanke :D

Russin8 skrev:
Hur gör ni när ni rider förbi en häst hage som det går hästar i?

Själv så skrittar jag alltid. Men förbi min hage hemma både travas det och galloperas det förbi. Jag tycker att det är ett ofog då mina hästar tycker att det är kul och börjar fara runt som tokar i hagen.

Sen finns de dom som stannar och låter hästarna hälsa och det är nästan värre. Särskilt om dom slår med frambenen.
Oftast skrittar jag. Men jag tycker det beror lite på hur det ser ut. Att någons hästar brallar i hagen tycker jag dock inte är någon katastrof. Vad är det hemska i att dina hästar blir glada och spralliga?? :confused:

Däremot skulle jag bli gaaaaaaaaaaaaalen i om någon lät sin häst hälsa över staketet på min. Helt onödigt att de hälsar överhuvudtaget och med elstaket emellan finns ju som du påpekar en stor risk för skador.

emelit skrev:
Men jag saktar aldrig av för haghästarnas skull, de får springa hur mycket de vill, det får även mina hästar i hagen, utan jag saktar av för att min häst som jag rider på inte ska hetsa upp sig, så jag inte råkar ut för ofrivilliga skenturer eller bockserier.

Tycker inte du, både som haghästägare och ryttare, när ett gäng hästar kommer i vild karriär mot staketet (inte längs med) är läskigt. Jag hatar (jo) när hästar galopperar förbi min hage, för att mina är sådana där nyfikna saker som bara måste fram och kolla när det händer. Vilket medför att i snabbare gångarter hos förbipasserande så accelerar de ngt otroligt. Samma sak om jag som ryttare rider förbi en hage med hästar i full karriär mot mig. Tror nog jag stannar! i ett sådant läge. Just för att inte öka på framfarten ytterligare.

Som sagt, allt beror på situation.

Jag har galopperat förbi en hage en gång, jag skulle kolla hur långt min pålla kunde hålla galoppen uppe utan att stanna. Fick mig en jäkla utskällning när jag red tillbaka efter en stund dock. Så det var en engångsgrej.

Annars på min unghäst har jag gjort allt för att kunna skritta förbi en hästhage utan att stanna. Har då fått ta till lite trav för att han ska strunta i de andra hästarna. Har dock alltid kunnat ha kontroll på honom även om de andra hästarna galopperat i hagen...
Men är det små rasthagar som är leriga osv. skulle jag inte trava/galoppera förbi, de stackars hästarna kan ju bryta benet om de gör mer än skrittar då...

Björk skrev:
Oftast skrittar jag. Men jag tycker det beror lite på hur det ser ut. Att någons hästar brallar i hagen tycker jag dock inte är någon katastrof. Vad är det hemska i att dina hästar blir glada och spralliga?? :confused:

Däremot skulle jag bli gaaaaaaaaaaaaalen i om någon lät sin häst hälsa över staketet på min. Helt onödigt att de hälsar överhuvudtaget och med elstaket emellan finns ju som du påpekar en stor risk för skador.
Läs vad jag svarade till "Tintilar"...

Okej. Att de springer är nog ingen fara skulle jag tycka, men alla är olika. Däremot kan det ju bli problem för ryttaren om hans/hennes häst vill hänga på haghästarna.

Jag rider i det tempot som jag vill, dock avstår jag från galopp ofta om haghästarna är nära, och skulle de bli upprörda så att jag skulle börja oroa mig för dem så hade jag avstått från att trava också. Men jag tror att hästar kan tänka själva och det är inte farligare att de speinger med någon utanför hagen än att springa med varandra i den. De vet vad eltråd är och känner spänningen på längre avstånd än de flesta.

Hälsa däremot skulle jag inte tillåta.

Senast ändrad:

Skrittar alltid förbi för annars skulle det gå Vääääääldigt fort:p Om hon vill stanna å kolla så får hon göra de, men hon få ALDRIG stanna å hälsa...

Jag skrittar ev. travar förbi, beror på situation, underlag och avstånd.

Vad gör det om hästarna blir uppspelta i hagen?Finns väl en hel del annat dom kan bli uppspelta över. Det är väl därför dom står i hage och inte i en box, så att dom kan röra sig fritt?
Sen är det väl ryttaren som utsätter sig för risk när de låter sin häst springa förbi en hage med uppspelta hästar om dess egen häst blir uppspelt av det. Tycker själv att det är värre att sitta på en uppspelt häst än att ha en i hagen.

Däremot är det tabu att stanna och låta hästarna hälsa på varandra. Tycker vi inte om.

Jag skrittar förbi. Går nåns hage vid en väg så rider jag på sidan längst bort från hästarna just förbi dem.
Oftast bryr sig inte hästar i hagar där det ofta passerar andra hästar förbi, men jag vill ändå hålla avstånd.

Går hagen inte vid en väg så finns det oftast ingen anledning att behöva passera precis inpå de andra men bor man så till att man måste anlägga sin hage precis på ett ställe där det ofta går förbi folk, hundar eller andra hästar så tycker jag att det är ens egen skyldighet att ha såna staket att ens djur inte kan hoppa eller ta sig ut på annat sätt även om de skulle bli lite uppspelta.

Man vill ju själv kunna röra sig hyfsat fritt på allmän mark utan att riskera att bli påhoppad av nån annans lösa djur, (vilket djurslag det än må vara) för att de inte hade vett att stänga in dem tillräckligt.(eller koppla dem, när det gäller hund)
Har man hingst så kanske det är vettigt att inte placera den just i en sådan hage.

Senast ändrad av en moderator:

Albatross skrev:
När min häst får tokspel av att hästarna i hagen som vi rider förbi kommer farande, skäms jag över att min häst inte är bättre uppfostrad.

Det gör jag med :crazy:

*lånar knapp*

I vårt stall måste vi rida förbi andra hästhagar/gårdar vilket håll vi än rider åt, otroligt "tätbehästat" område :D

Man lär sig ju hur de olika hästarna reagerar, eftersom man rider förbi dom nästan varenda dag. De kommer fram och tittar, ibland springer de lite men jag skrittar alltid lugnt förbi. Skulle det vara ngn som jag vet inte bryr sig om vi så har ett race jämte hans hage så kanske jag travar, men oftast inte. Stanna och hälsa skulle självklart aldrig komma på tal, men vill min häst absolut titta lite (tex så är ju fölungar sååå söta) så kan hon få göra det om inte hästen i hagen blir orolig.

Ullis

Förbi okända hästar skrittar jag alltid. Jag har ett par galoppbackar som ligger bredvid hästhagar, men där känner jag både hästar och ägare och vet att det är lugnt. Har faktiskt aldrig varit med om att de hästarna har velat haka på våra galopper, fast vi ibland har blåst förbi dem på bara några meters avstånd.

Givetvis låter jag aldrig någonsin medryttarpållen hälsa på andra hästar. Däremot händer det att jag stannar och pratar lite med grannhästarna, på behörigt avstånd.

Pållen bryr sig inte det minsta om vad andra hästar har för sig, så att det emellanåt busas i hagar vi rider förbi är bara kul - glada hästar är roliga att titta på. :)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: MiniLi
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 695
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 448
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama