Sv: Trav

Lisa: dina tips uppskattas mycket, det mesta du har tipsat om har funkat på pållen så nu ska vi ut på någon lång grusväg och trava:D

Vad roligt! Så småningom när det fungerar att trava hyfsat sansat ute eller på spåret så kan du prova att gå tillbaka till volterna, men när han är i rallyläget så blir det antagligen mindre kamp om du börjar på rakt spår.

Ytterligare ett annat sätt (ungefär som Michis beskriver) har jag också gjortmed femgångare som har svårt med trav men lätt för tölt. Jobba i tölt i hyfsat sansat tempo och rid mycket böjda spår, serpentiner och volter. Det gör inte så mycket i början om takten inte är perfekt och inte heller formen. Huvudsaken är att han börjar böja sig i sidorna och lyssnar på dig och går i ditt tempo och inte bara välter runt på volter och välter runt hörnen. Jätteviktigt att du kommer ihåg att ha stöd på yttersidan och inte försöker dra runt honom med innertygeln utan försöker styra mycket med vikten och benen. Det är ingen kris om det blir lite grisepass mellan varven, tanken med övningen är framför allt att du skall ha kontroll över hastigheten och att han skall bli mjuk i sidorna.

Om det går att samla ihop honom i tölten så är det jättebra, men det är ok även om det inte fungerar. Rid på en god stund i tölt, men ha en plan och bestäm att det skall vara lite volter här, snett igenom där osv. efter ett tag när han börjar kännas lite mör kan du prova att göra en övergång till trav. (Prova att ge honom en rejäl eftergift så att han känner att han får "vila" i traven) Tar han trav och går sansat kan du prova att styra in på en volt. Det kan vara bra att inte sitta ned på honom utan stå upp eller möjligen rida lätt när han tar traven på volt i början. Blir det grisepass eller tölt igen så jobba vidare en stund till med tölten och försök sedan igen att gå över till trav. Vissa hästar reagerar jättebra på den övningen och lär sig relativt snabbt att trava på volt, medan andra blir väldigt tunga snabba och grisepassiga av det. (kanske på grund av dålig balans, ller styvhet i sidorna. Större volt och/ eller mer lösgörande behövs antagligen då) Tappar han takten och grisepassar så följ spåret igen och red ut takten så att det blir tölt igen och gå in på en ny volt i tölt och när han följer voltspåret stadigt ber du om trav igen. (Jag vet ju inte riktigt vad han kan, men om det funkar så kan du försöka reda ut grisepassen även på volten)

Låt traven vara ganska kravlös till en början och beröm honom när han travar sansat. Meningen med uppgiften är inte att köra slut på honom i tölt och att han skall trava av pur utmattning. :) Men att du skall försöka få honom att trava på ett avslappnat sätt och tycka att det är ganska trevligt att trava.

Jag skulle gå in på en liten volt och fatta traven där. Men du måste rida volten med noggrannhet med hästen korrekt ställd inåt i nacken och korrekt böjd i kroppen. Gör halvhalter och rid ihop hästen i skritt be sedan om trav. Blir det fel har du inte fått ihop hästen innan - sakta av och gör om.
Ulrika

Jag tror inte att det fungerar på en häst som har väldigt stark tölt och svag trav. Ofta reagerar ju en sådan häst på samling med att komma fram i tölt när man driver fram den ur samlad skritt, och inte trav. Särskilt inte på en liten volt. Åtminstone inte om man vill behålla samlingen, men jag tror på idén att samla i skritt och sedan släppa fram i trav, men att låta hästen gå i den form den själv väljer bara den går i vettig hastighet.

Det är okej tills man lyckats ta kontroll över tempot. sedan kan man börja jobba med att försöka t alite kontakt på tyglarna och så småningom samla. Men innan man är överens om hastigheten blir det nog tillräckligt mycket för hästen att lära sig att gå långsamt i traven överhuvudtaget.

Fråga om jag förklarar luddigt.

Jag red en häst ett tag som var ungefär så som du beskriver din.
Jag fick tipset om att sätta igång hästen i trav på spåret. Så fort hästen tappade traven eller ökade, mer än vad den fick, så red jag in på en volt för att hitta tillbaka till traven alt. lugna ner hästen.

Efter ett tag så kunde jag rida fler varv utan att hästen tappade traven eller sprang i ett rasande tempo.

Därefter så tränade jag traven genom att rida olika vägar hela tiden. Dvs. i bland på volt, en bit på spåret, snett igenom osv... Allt för att förbättra uppmärksamheten och för att stärka och förbättra balansen i traven.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 561
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 534
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 232
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar