Trav tillbehör...

_L_

Trådstartare
Sv: Trav tillbehör...

Uchs . Jag tycker inte att det ser så roligt ut , när det är nått som trycker in ganachrna så får väll pollarna svårt att andas, eller?! Och typ spikar på tömarna.. Uchhs.

Någon tortyr vill vi inte ha.

Otillåtet i korthet- pullstropp

- snarbett

- bett med vassa kanter

- bett med fler delar än tre

- bett med mindre diameter än 9 mm vid anläggningsytan mot lanerna.

- effektförstärkning i annan riktning än bettets längdriktning (max 8 cm)

- taggar, borst mm på töm, huvudstång eller remtyg

- nästejp

- block

- gaggbett - jawbit-even

Såg att du redan lagt ut bilderna på "körning"
och att Snigelfarmor bad dig göra en tråd här på trav.
Hoppas att du berättar för folket på körforumet att detta är förbjudet så att ingen tror att travet kryllar av tortyrredskap och djurplågare.:mad:

lsz skrev:
Någon tortyr vill vi inte ha.

Otillåtet i korthet- pullstropp

- snarbett

- bett med vassa kanter

- bett med fler delar än tre

- bett med mindre diameter än 9 mm vid anläggningsytan mot lanerna.

- effektförstärkning i annan riktning än bettets längdriktning (max 8 cm)

- taggar, borst mm på töm, huvudstång eller remtyg

- nästejp

- block

- gaggbett - jawbit-even

Såg att du redan lagt ut bilderna på "körning"
och att Snigelfarmor bad dig göra en tråd här på trav.
Hoppas att du berättar för folket på körforumet att detta är förbjudet så att ingen tror att travet kryllar av tortyrredskap och djurplågare.:mad:

:bow: :bow: :bow:
Jag tog mig friheten att kopiera ditt svar och lägga det i den andra tråden på körforum.

usch vilka läskiga grejer! de måste vara konstruerade av nåt sadistpucko som inte fattat att hästar har nerver!
det måste ju vara så att hästen måste gilla det den gör för att prestera sitt bästa!?! då måste man se till så att den mår bra!

Ok men nån stackars häst i nått annat land får ha det där på sig då? :(
Så trav sporten i andra länder är inte så trevlig kanske?
Fast häststandarden öht är usel i många länder iaf :(

/Lisa

Om vi ska prata om vad som är trevligt eller ej... kolla då vad man har för något på övriga hästar.... typ sporrar, bett m.m.
Det finns konstiga prylar i andra hästsportsgrenar oxå!

Vem har påstått det? Jag tänker inte sitta här och förklara vad som är förbjudet i vart och ett av alla länder. Jag sa bara att det är förbjudet i Finland och i Sverige, eftersom det var de länderna det var frågan om här. Bilderna var hämtade från det finska travförbundets hemsida med exempel på förbjuden utrustning. Generellt sett är det rätt hårda regler när det gäller utrustning i de flesta länder. Inget land vill väl främja djurplågeri. Trav är mest utbrett i Europa (där vi dessutom har ett gemensamt travförbund) och i USA och reglerna där är tuffa mot djurplågeri.

I så fall kan man väl dra upp många exempel på andra länder där det förekommer mindre trevliga saker inom hästsporten. "Någon stackars häst i något annat land" kanske får vara med om barrering.

Men det som känns trist är att några av er på körforum verkar leva för att provocera oss travmänniskor och hetsa upp varandra genom att uppmana till att lägga in provocerande inlägg på travforum. Det gör bara att stämningen här blir tråkig och folk tar illa upp (se t ex nyligen stängd tråd mfl).

Ingen av oss här på travforum glorifierar travsporten och säger att den är felfri. Men när det ständigt kommer påhopp om hur hemsk travsporten är, så är det klart att folk reagerar. Det är ju faktiskt så att djurplågeri förekommer inom alla grenar (även om vissa inte verkar förstå det) och i alla länder.

Tilläggas kan att det finns många här som både har travhästar och ridhästar/körhästar (jag är ett exempel på det) och det är inte så att vi tar parti för den ena eller den andra gruppen. Vi tycker bara att det är trist och onödigt med sådana påståenden som att "travsporten inte är så trevlig i andra länder kanske". Det är mycket som inte är trevligt i andra länder i så fall när det gäller hästnäringen.

Sakerna på bilderna är förbjudna. Punkt slut.

Senast ändrad:

Binda fast svansen används av många.
Piggar på tömmen och på bettskivorna är tillåtet i Frankrike och används flitigt där.

betten såg inte så kul ut men dessa eller liknande används ju flitigt inom ridsporten................

indyhope skrev:
Vem har påstått det? Jag tänker inte sitta här och förklara vad som är förbjudet i vart och ett av alla länder. Jag sa bara att det är förbjudet i Finland och i Sverige, eftersom det var de länderna det var frågan om här. Bilderna var hämtade från det finska travförbundets hemsida med exempel på förbjuden utrustning. Generellt sett är det rätt hårda regler när det gäller utrustning i de flesta länder. Inget land vill väl främja djurplågeri. Trav är mest utbrett i Europa (där vi dessutom har ett gemensamt travförbund) och i USA och reglerna där är tuffa mot djurplågeri.

I så fall kan man väl dra upp många exempel på andra länder där det förekommer mindre trevliga saker inom hästsporten. "Någon stackars häst i något annat land" kanske får vara med om barrering.

Men det som känns trist är att några av er på körforum verkar leva för att provocera oss travmänniskor och hetsa upp varandra genom att uppmana till att lägga in provocerande inlägg på travforum. Det gör bara att stämningen här blir tråkig och folk tar illa upp (se t ex nyligen stängd tråd mfl).

Ingen av oss här på travforum glorifierar travsporten och säger att den är felfri. Men när det ständigt kommer påhopp om hur hemsk travsporten är, så är det klart att folk reagerar. Det är ju faktiskt så att djurplågeri förekommer inom alla grenar (även om vissa inte verkar förstå det) och i alla länder.

Tilläggas kan att det finns många här som både har travhästar och ridhästar/körhästar (jag är ett exempel på det) och det är inte så att vi tar parti för den ena eller den andra gruppen. Vi tycker bara att det är trist och onödigt med sådana påståenden som att "travsporten inte är så trevlig i andra länder kanske". Det är mycket som inte är trevligt i andra länder i så fall när det gäller hästnäringen.

Jag är en av dom så hänger inne på körning. Jag är inte så kunning ang trav. Men att gå omkring och tro att detta skulle vara något som förekommer i sverige är inte vad jag går och tror iaf.Sen att det kanske finns andra inne på körning som vill kasta skit på sporten är ju en annan sak. Jag vet inte vart _L_ vill med detta. Jag anser att trav sporten är ren i sverige iaf. Tycker att dennna tråden är så himla onödig bara.

indyhope skrev:

I´m Löving you :D :bow: :bow:

Undrar också vad du egentligen menar med denna tråd??
Tror du på fullaste allvar att dessa prylar skulle kunna vara tillåtet i ett land som sverige? Det tror inte jag att du tror på.
Så, vad vill du?

Känsliga varnas *bilder på förbjuden utrustning*

Jag har inte varit inne här mkt och vill inte provocera!!!
Men jag vet att folk kan bli det på mig pga av att jag frågar.
Jag frågar först och sen tänker jag till och ofta ger det mig svaret. Dum ovana...

Jag tycker inte om trav, men det har sina orsaker och jag vill inte förstöra för andra bara för jag har en sådan åsikt - men jag ansåg mig inte göra det genom denna tråd?
Eller jag förstog inte att folk skulle bli så provocerade! :(
Naturligtvis är jag lessen över att folk tog illa upp, tar illa upp! Ursäkta.

/L

åke skrev:
Jag är en av dom så hänger inne på körning. Jag är inte så kunning ang trav. Men att gå omkring och tro att detta skulle vara något som förekommer i sverige är inte vad jag går och tror iaf.Sen att det kanske finns andra inne på körning som vill kasta skit på sporten är ju en annan sak. Jag vet inte vart _L_ vill med detta. Jag anser att trav sporten är ren i sverige iaf. Tycker att dennna tråden är så himla onödig bara.

Jag hade en misstanke om att det var förbjudet, men folk blir tydligen provocerade av detta påhopp (?) jag råkat göra. Själv trodde jag att jag frågade några saker. Om *FÖRBJUDEN UTRUSTNING*
Undrar vilka/vem hade jag kastat skit på om jag letat upp ett gammalt rostigt spikbett för brukskörning? Har du funderat på hur nödvändiga dina inlägg är?? :devil:

/L

burton skrev:
Undrar också vad du egentligen menar med denna tråd??
Tror du på fullaste allvar att dessa prylar skulle kunna vara tillåtet i ett land som sverige? Det tror inte jag att du tror på.
Så, vad vill du?

Vad vill du och vad menar du med ditt inlägg?
Jag trodde jag frågade om viss travutrustning var förbjuden.
Tänk om jag undrat om den var tillåten då hade jag väl smutskastat travsporten ännu mer :( som naturligtvis inte var min mening!

/L

Man kan tvinga en häst, en vacker dag gör den motstånd eller ger upp. Men tills dess står den för det mesta ut med det vi hittar på. Folk har kommit på det där grejerna för att tvinga hästen göra sitt bästa, så att dom kan tjäna pengar.

Ja jag har tänkt efter och jag inser att det var så jag tänkte och jag undrade om någon mer hade lika åsikt alt ville diskutera saken.

Bara det. Ursäkta alla för att det blev som det blev...
Otur att det var inom trav och att folk ansåg jag gjorde påhopp :(

/Lisa

åke skrev:
Tycker att dennna tråden är så himla onödig bara

Tråden är absolut inte onödig, hur skulle den kunna vara det?

Tycker det är bra med trådar som tar upp dessa ämnen där det faktiskt påvisas att det finns de som använder rena rama tortyrmetoderna i sin strävan att tjäna pengar eller mästra ett djur som inte kan försvara sig på likvärdigt sätt.

Det gäller alla hästsporter oavsett gren, för hur skulle det vara att gå genom livet med ett norskt och gå där i sin egen lilla värld och plötsligt så rycks det i snöret och världen öppnar sig och man upptäcker att det inte var så rosaskimrande som man trott.

Och se det positivt, för hur det än är så är travsporten väldigt utsatt för diverse "sanningar" och det är väl bra om det skulle bli en debatt om just detta som _L_ tar upp. Inte minst för att föra fram ett budskap som visar att det inte är vanligt att sådan här utrustning används i någon större omfattning.

Men tror du/eller ngn annan att det inte finns en marknad i Sverige för just dessa produkter så är det nog snart dags att dra lite i norsken.

Skulle kunna berätta enhel del om mindre trevliga utrustningsdetaljer eller mindre trevliga träningsmetoder även när det gäller trav.

Men jag måste ändå säga att det verkar som om travet i Sverige ändå är mycket mer rumsren än många andra hästsporter, eller är det så att det tystas ner mer i travet?

Hmmm, TGWS blir sugen på travhäst igen :bump: :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu behöver jag er hjälp! fort..... Min häst åkte på foder till en medelålders kvinna i Köping, Januari 2012 (35mil) ifrån mig då jag...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
22 252
Senast: Lobelia
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 244
Senast: anyberg
·
IT & mobiler Läs detta innan du skapar en ny tråd. Läs igenom de vanliga frågorna nedan. Om du behöver diskutera vidare så använd helst någon av de...
Svar
0
· Visningar
13 785
Senast: gern
·
Hästvård En av mina hästar, travstoet på 19 år har börjat bete sig konstigt och jag är mycket bekymrad för henne. Jag har ägt henne 7,5 år och...
Svar
2
· Visningar
1 004
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka