Trav-ord...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Eeiram
  • Startdatum Startdatum
E

Eeiram

Hej!

Jag nybörjare på trav, men vill lära mig mer och undrar därför om någon kan hjälpa mig med några funderingar jag har?!

Jag undrar över är det här med spår. Man talar t.ex. om springspår och bakspår (finns det då också framspår?), vad är det? Jag vill gärna har en förklaring vilka spår som är bra/dåliga och varför... Man kan t.ex. höra att "den hästen" hade otur med lottningen av spår - alltså måste vissa spår vara bättre än andra?!

Jag undrar också om det här med dödens, vad är det?

Vore väldigt tacksam för svar!

Hälsningar Marie

Sv: Trav-ord...

Voltstart.
Framspår..spår 1-7 ...därav springspår 6 & 7.
Bakspår...spår 8-12.

Autostart
Framspår 1-8
Bakspår 9-12 ( undantagsfall även 13-15)

Vilket som är ett bra startspår är olika fråm individ till individ, beroende på egenskaper.
Men i voltstart vinns absolut flest lopp från spår 1.
I auto så är det 2-5 som är "hetast".

Med "dödens" avses positionen som första häst i andraspår utan rygg, utvändigt ledaren.
Det är numera inte fullt så illa som det låter...

Senast ändrad av en moderator:

Kan ju förtydliga (?) att springspår menas att hästen vänder upp 20 m bakom hästarna med numren innanför, men de ska gå över startlinjen samtidigt, det innebär att springspårshästarna får vända upp snävt, men i gengäld kommer över startlinjen med full fart, medan de andra hästarna vänder upp precis på startlinjen kan man säga.

Kom på några flera uttryck..:devil:

-Ser ut som en rund miljon!
(köttbullen Zoogin vinner loppet eller Erik Berglöf i vinnarcirkeln)

-Dom kommer från alla håll!!
(8 hästar i bredd på upploppet men ingen av dessa är professorns spik)

-Rundar korvkjosken!
(häst längst ut vid sista sväng 1 meter från staketet, eller Tomas Nilsson på väg till den dyra travkrogen i stället)

-Jag tycker att nr 8 Looser i lopp 5 ska spikas!!
(Micke Nybrinks sedvanliga "intelligenta" tips till spelarna)

-Det ska va lite drag i loppet!!
(ytterligare en av Nybrinks "eminenta" kommentarer när dom två täthästarna kör ihjäl varann med tempo 1.06 i första kurvan)

-Definitivt slagen där i början på upploppet!!
(Tomas och co. har missat att "bergarn" än inte har rykt ut tussarna och har fortfarande 8 längder till godo på tvåan)

AM

Prakas skrev:
Med "dödens" avses positionen som första häst i andraspår utan rygg, utvändigt ledaren.
Det är numera inte fullt så illa som det låter...

Också väldigt individuellt:angel:
Black Runner kan absolut inte gå i dödens....

Ni har väl hört när Erik Adielsson var yngre och fortfarande var anställd hos pappa Hans?
Efter en trång incident i sista kurvan fick han ringa måldomaren på Jägersro.
Följande samtal utspelade sig:

- Du Erik, det såg lite trångt ut i sista kurvan?
- Nej, det var inte så farligt. Pappa tyckte inte heller det var särskilt trångt.
Måldomarens replik lät inte vänta på sig:
- Vad tyckte mamma då?

När vi ändå håller på..

Var det inte bergarn som upptäckte efter ett helt år i träning att hans hingst var ett sto????:o :D

AM

Nafayette skrev:
När vi ändå håller på..

Var det inte bergarn som upptäckte efter ett helt år i träning att hans hingst var ett sto????:o :D

AM

Joo, men vad fasen hette hästen?

Mer kul....
På den gamla goda tiden när Thomas Nilsson gjorde reklam för "Lantmännen" på ryggen.
Örebrotränaren Bengt Holm vart förbannad på honom efter ett lopp och kallade Thomas för
- Bonnj*vel!
-Jag är ingen bonnj*vel skrek Thomas.
-Det är du visst det sa Benga. Det står ju till och med på ryggen på dig!

:bow: :rofl: :bow:

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Har alltid tyckt att det står Granngården i pannan på honom..:D
Eller var det Odal?? ATL? Land? :confused: :devil:

AM

När en travtränare säger "ser riktigt bra ut" till en ägare betyder det "fortsätt gärna betala".

Nafayette skrev:
När vi ändå håller på..

AM

Nåja nu ska vi vara snälla mot bergarn som inte läser om sina hästar, han visste att det var ett sto, men hade ingen anning om att det stod hingst i papprerna...
Vilket jag vet att flera glada stoägare har kommit hälsa på sina nyfödda fölungar och glatt konstaterat att det blev en hingst, varvid svaret har varit... Nej vad har ni fått det ifrån? Jamen det sa stuteriägaren...:o

Hehe, tack för hjälpen allihop! :) :rofl:
Jag känner mig redan mycket mer insatt i travsporten! :crazy: :D

"tränar bra i låga farter" eller "ser fin ut i lunga tempo" betyder att tränaren inte har en aning o hur hästen ser ut för dagen o har bara anmält...

Snurrfian skrev:
Nåja nu ska vi vara snälla mot bergarn som inte läser om sina hästar, han visste att det var ett sto, men hade ingen anning om att det stod hingst i papprerna...
Vilket jag vet att flera glada stoägare har kommit hälsa på sina nyfödda fölungar och glatt konstaterat att det blev en hingst, varvid svaret har varit... Nej vad har ni fått det ifrån? Jamen det sa stuteriägaren...:o

Gubben hemma sa just att det där "stoet" som kanske var något annat kom visst från ett brandgult stuteri...:angel: :angel:

Kom på ett annat klassiskt:
-I dag ska vi köra ett snällt preparélopp.
(betyder att hästen ligger på 2000 gånger oddset eller att kusken får hjärnblödning och går dödens på skitig bana och pressar på ledaren)

AM

sen har vi de lite krångligare orden..
Hoppa - galoppera
Ställa sej - stegra
Slå - slå bakut
bryta ut - antingen galoppera eller slänga sej mot utgången
sprätta - antingen slå med svansen eller dålig koll på bakbenen
spruta - flåsa
pumpa - vattna
osv osv osv.. finns så många underliga uttryck.. ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 657
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 604
Senast: bollen__
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka