Trav i äldre dagar

BallsOfSteel

Trådstartare
Hejsan alla bukefalister.
Nu är det så att det var två damer i vårat stall idag eftersom att de vill hitta några hästar att typ stå och borsta på och sådär, de var ca 50-60+ ålder. Sen så sa en av damerna att hon tyckte att trav var djurplågeri och jag var helt ställt av detta och undrade som varför, då började hon dra upp saker som dom gjorde förr i tiden, som att piska sina hästar i stallarna då det hade gått dåligt och att de gjord dem allmänt illa och att det var ohumant. Så nu undrar jag, vad var det riktigt dom gjorde förr i tiderna som var hemskt förutom det med piskandet? Det är ju hemskt men hon var VERKLIGEN anti och jag ville inte spinna vidare på ämnet eftersom hon verkade tycka att det var obekvämt att prata om.

Så är det någon i äldre ålder eller någon som vet hur de behandlade hästarna förr i tiden så posta ett pm. För ren nyfikenhet! :confused:

Sv: Trav i äldre dagar

Avarter finns det nog overallt. Hon har nog haft otur och varit i ett mindre seriost stall eller bara hort folk beratta om vad de eventuellt kan ha upplevt eller i sin tur hort.

Denna damen hade bott brevid stallbacken, hon hade själv inte hållit på med trav. En annan gamling berättade att kuskarna förr i tiden gick och slog på sina stövlar med pisken för att visa sig vara "tuff"... :rofl:

Det gjorde de väl för att skrämma upp hästarna de skulle köra, så att de skulle få respekt för kusken ("den där verkar farlig - bäst att springa när han slår mig där bak i loppet" :D)?!

Tja min stallägare är en travtränare i dessa damers ålder. Kan inte påstå att han någonsin gör något orättvist eller elakt mot sina hästar i alla fall. Kan inte föreställa mig att han någonsin gjort det.

Det är mycket snack också... och givetvis finns det alltid folk som behandlar sina djur illa, inom alla discipliner. Men det känns kasst att slå ned på hela travsporten för en eller ett par dåliga föredömens skull.

Jo visst är det fel alltid men det kan ju vara så att damen i fråga har sett vid enstaka tillfällen, jag har ingen aning. Men hon var då anti som tusan.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 680
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 631
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka