Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

KL

Tror nog att det finns en hel del skit inom travet, och personligen ogillar jag att det är så mycket pengar i sporten.
Å andra sidan finns det mycket skit inom all hästsport, speciellt när man kommer upp i penganivåer och större tävlingar.

Ang. att hästar som mår dåligt kan prestera; det kan de bevisligen. Endorfiner och adrenalin kanske.. och det är inte bara inom travet; kolla på hoppning med sönderslitna munnar och dressyr med krampade nackar, de presterar ändå trots obehag och i säkerligen många fall smärta.

Men nogrannhet mot vad?
Se på hur exempelvis dressyren har utvecklats - det är rollkur och flashig show som vunnit mark. Prestige, pengar.. men inte mot hästens välbefinnande.
Inom trav.. tja. Unga hästar som springer i otroliga hastigheter med vagn bakom.. de är säkert vältränade och mår bra.. men hur länge? Hur hade träningen sett ut om det inte funnits pengar i spelet utan bara nöje, lite mer tid för hästarna att utvecklas? Hade de generellt sett blivit äldre innan de fick ont eller tvingades avsluta kariären?

Jag erkänner att jag inte kan mycket om travsport, men pengar och djur är inte en bra kombination eftersom pengar alltför ofta sätts först. Inom just travet är det kanske inte så vanligt att stänga in hästarna i boxar dygnet runt, det vet jag inte, men ju värdefullare häst i normala fall, ju mindre naturligt får den det. Och en del saker behöver hästar få behålla som naturligt, utevistelse till exempel, och gott om grovfoder. Även om den kanske råkar trampa snett i hagen en gång och blir halt ett par dagar. Som sagt känner jag inte till travsporten mer än vad media säger, men jag är säker på att pengar styr en hel del även där och att det inte alltid är till hästens bästa.

Huruvida trav är värre än andra sporter kan jag inte bedömma med min kunskap. Men en sak är jag skyldig travet; utan det hade inte min underbara, älskvärda lilla 6-gångare avlats fram, även om han själv aldrig startat :)

INom travet är alla hästar ute i hage oavsett pengavärde. Många av storstjärnorna är ute hela dagarna och får busa.
Det ser man mer sällan inom ridsporten. Jag har aldrig sett en bild på Briar tex i hagen?! Däremot Victory Tilly var ute, Varenne, Going Kronos mm har alla varit på bild när de busar i hagen.

Finns mycket skit på lägre nivåer också, men jag antar att det då snarare beror på okunskap än peningvittring. Alla nivåer har sina rötägg som vill vinna till varje pris.
Pengarna kanske lockar fram det värsta ur vissa, men det lockar även fram de riktigt kunniga. Tycker inte man ska vinkla och klanka ner på en hel sport pga att det finns vissa, för det finns det precis som inom de andra hästsporterna, som inte kan sköta sig. En granskning är antagligen bra, MEN inte från utgångspunkten att trav i grund och botten är djurplågeri, för då har man redan bestämt sig i förväg. Dessutom skulle de andra hästsporterna i sådana fall också behöva granskas.

Fast hästen är ju pengarna, missbrukar du hästen så den går sönder eller tvingar den så den inte vill, så får du ju inga pengar heller.

Säg att du tränar för hårt, för mycket under en period, det leder till att hästen blir stark o vältränad men det leder oxå till att den blir sliten o går sönder.

Dessa ruskiga pengar alla pratar om? Ja i eliten ja, men för oss på normal nivå tävlar vi om första pris som ligger mellan 3-20 000:- kommer du upp på mellan nivå så ligger första pris från 25 000- 100 000:-
Men de är då fasen inte bara åka in o hämta de pengarna i loppen har du 12-15 andra hästar som är lika bra, lika väl tränande och lika sugna på att vinna..

Så, de är ett finlir, har du sönder hästen försvinner möjligheten till pengarna.

Fast hästen är ju pengarna, missbrukar du hästen så den går sönder eller tvingar den så den inte vill, så får du ju inga pengar heller.

Och vad händer sedan med denna individ,,, skickas till en "filial i Italien" ?????

Såg du på "Vinnare" i går och hur lurad "foppa" hade blivit om att en "stjärna" är en högbringande aktie...

Fy fan va lågt mot djurens rättmätliga väre och OJ ATG va bra det går att marknadsföra allt med "rätt" reklam..

Väx upp och inse dessa djurs öde, inte så läng dom presterar ngt och tjänar pengar( för då är do0m både en bra reklam för sporten och en inkomst för sina penning hungriga ägare, utan vad som händer den dagen dom inte längre "duger"!!!

Varför kör så få med öppet huvudlag??? För att slippa se bakåt???

INom travet är alla hästar ute i hage oavsett pengavärde. Många av storstjärnorna är ute hela dagarna och får busa.
Det ser man mer sällan inom ridsporten. Jag har aldrig sett en bild på Briar tex i hagen?! Däremot Victory Tilly var ute, Varenne, Going Kronos mm har alla varit på bild när de busar i hagen.

Jo, det var det jag menade med att det kanske inte är så vanligt att stänga in dem, dålig liknelse men ett försök att förklara hur jag menar med att pengar ofta ställer till det. Jag kan inte tillräckligt mycket om trav för att känna till några bra exempel, men jag är övertygad om att pengar ställer till det.

Humelibumlan:

Säg att du tränar för hårt, för mycket under en period, det leder till att hästen blir stark o vältränad men det leder oxå till att den blir sliten o går sönder.

Dessa ruskiga pengar alla pratar om? Ja i eliten ja, men för oss på normal nivå tävlar vi om första pris som ligger mellan 3-20 000:- kommer du upp på mellan nivå så ligger första pris från 25 000- 100 000:-
Men de är då fasen inte bara åka in o hämta de pengarna i loppen har du 12-15 andra hästar som är lika bra, lika väl tränande och lika sugna på att vinna..

Så, de är ett finlir, har du sönder hästen försvinner möjligheten till pengarna.

Och just pga de andra 15-25 hästarna frestas man till att pusha för hårt för att komma åt pengarna.

Gotlandstokan:
Finns mycket skit på lägre nivåer också, men jag antar att det då snarare beror på okunskap än peningvittring. Alla nivåer har sina rötägg som vill vinna till varje pris.
Pengarna kanske lockar fram det värsta ur vissa, men det lockar även fram de riktigt kunniga. Tycker inte man ska vinkla och klanka ner på en hel sport pga att det finns vissa, för det finns det precis som inom de andra hästsporterna, som inte kan sköta sig. En granskning är antagligen bra, MEN inte från utgångspunkten att trav i grund och botten är djurplågeri, för då har man redan bestämt sig i förväg. Dessutom skulle de andra hästsporterna i sådana fall också behöva granskas.

Jag har heller inte vinklat och klankat ner på hela sporten, åtminstånde inte mer än alla dicipliner inom hästsport, vilket jag ändå tyckte att jag var rätt så tydlig med? Skit finns inom allt, helt säkert även inom travet, och helt säkert även inom min lilla nish. Fast jag tror inte att ''vi'' har riktigt lika stora problem - för vi är fortfarande så få och inte tävlingsinriktade. Men det lär också ändras om det blir mer poppis, rötägg finns inom allt.

Sedan har ju travet en väldigt stor omsättning av hästar, eller så verkar det iaf, och det ser ju inte heller helt bra ut. Om en dålig hoppryttare eller dressyrryttare förstör 3-5 hästar under sin tävlingskarriär.. hur många förstör en dålig travkusk? Nu är jag ute på lite djupt vatten, för jag är inte helt insatt i detta, men finns det något värt att tänka på med den jämförelsen? Har fått intrycket av att man inte brukar ha bara en häst att träna åt gången.

Men som sagt, jag tror inte att travet är mycket värre än annan hästsport, däremot ogillar jag att pengar och hästar är inbakade tillsammans och det gäller egentligen alla sporter. fast prestigen och titlarna är kanske ärre än pengarna inom en del andra grenar.

Jag är bara glad att travet fått fram min lille ridhäst :P

Jag har heller inte vinklat och klankat ner på hela sporten, åtminstånde inte mer än alla dicipliner inom hästsport, vilket jag ändå tyckte att jag var rätt så tydlig med?

Ursäkta, jag formulerade mig klumpigt, det var inte dig jag menade, utan ursprunget till den här tråden... :)

Och vad händer sedan med denna individ,,, skickas till en "filial i Italien" ?????

Såg du på "Vinnare" i går och hur lurad "foppa" hade blivit om att en "stjärna" är en högbringande aktie...

Fy fan va lågt mot djurens rättmätliga väre och OJ ATG va bra det går att marknadsföra allt med "rätt" reklam..

Väx upp och inse dessa djurs öde, inte så läng dom presterar ngt och tjänar pengar( för då är do0m både en bra reklam för sporten och en inkomst för sina penning hungriga ägare, utan vad som händer den dagen dom inte längre "duger"!!!

Varför kör så få med öppet huvudlag??? För att slippa se bakåt???

Åh, där är ju du ja... trevligt, vi hade en fråga till dig tidigare om vad du menade med ditt inlägg, besvara gärna den.

Vad som händer med hästen beror väl på? Normalt blir den konvalicent, alltså behnadlad o får vila?

Jga missa vinnare, så förklara gärna?

Ett tips är ju att det finns en lång tråd om tankar o funderingar ang. travare efter karriären.. gå o läs om du är intresserad!

Ja, så kan man ju se det.:grin:
Eller så är man förbaskad rädd om sin häst, man försöker träna den rätt som individ, så den är starkt, frisk och löpvillig.
Ge den rätt mat, rätt hantering, rätt miljö allt för att få den där hästen som faktiskt kan slå de andra, med lite tur i spårlottnigen och löp förloppet ska det kanske gå..
För oavsett motiven så blir de inga pengar om hästen inte är frisk och framförallt VILL o pressar jag den för mycket i ett lopp, kanske den aldrig mer vill springa...

Att tro man pressar dem, slår dem och tvingar dem säger väl mer om din hantering än om vår.

Jag skulle inte fått in en krona om jag använt de metoderna, jag skulle inte ens kommit till banan för då vägrar hästen gå på transporten. :angel:

Du är så blåögd så det är otroligt.
Läser du inte hur elitryttare / kuskar blir fällda för än det ena och än det andra-allt för att vinna framgång. Och pengar !
För pengar gör folk allt !Det är ruskigt .

Berätta vad du läst då.
Vi har ju för länge sen begripit att du inte skriver om egna erfarenheter,som vi andra här.

Ja, så kan man ju se det.:grin:
Eller så är man förbaskad rädd om sin häst, man försöker träna den rätt som individ, så den är starkt, frisk och löpvillig.
Ge den rätt mat, rätt hantering, rätt miljö allt för att få den där hästen som faktiskt kan slå de andra, med lite tur i spårlottnigen och löp förloppet ska det kanske gå..
För oavsett motiven så blir de inga pengar om hästen inte är frisk och framförallt VILL o pressar jag den för mycket i ett lopp, kanske den aldrig mer vill springa...

Att tro man pressar dem, slår dem och tvingar dem säger väl mer om din hantering än om vår.

Jag skulle inte fått in en krona om jag använt de metoderna, jag skulle inte ens kommit till banan för då vägrar hästen gå på transporten. :angel:

:grin::grin: ja.. den är kul att använda.. :grin::grin::idea:

Har inte sagt något om satt slå hästen.. var läste du det?
Det är rätt lätt att pressa dem över sin kapacitet ändå - börja träna tidigt och spring så mycket du orkar - är ett sätt som inte är hållbart i längden, till exempel. Hästen har inte alltid vett att ta det lugnt, säkert inte när den springer mitt bland en massa andra springande hästar, så man behöver säkert inte slå hästen för att få fram den.

Säger inte att du gör så, men nånstans kommer det väl ifrån att travare lär ha så mycket benskador m.m. tex . eler att de inte blir särskilt gamla. Ingen rök utan eld.

Måste tänka på skönhetssömnen !
Återkommer i frågan !

Det är rätt lätt att pressa dem över sin kapacitet ändå - börja träna tidigt och spring så mycket du orkar - är ett sätt som inte är hållbart i längden, till exempel. Hästen har inte alltid vett att ta det lugnt, säkert inte när den springer mitt bland en massa andra springande hästar, så man behöver säkert inte slå hästen för att få fram den.

Säger inte att du gör så, men nånstans kommer det väl ifrån att travare lär ha så mycket benskador m.m. tex . eler att de inte blir särskilt gamla. Ingen rök utan eld.
Vem är kul att använda?? :confused:

Att många går sönder är ju en stor baksida av travet, trav o annan elitidrott sliter på både djur o människor o ju hårdare träning desto större risk för skador och det är trist att det är så.

För travet är de ju tyvärr så att våra hästar inte duger i era ögon som bra ridhästar, utan hanteras som slit och släng saker, vilket gör att de flesta upplysta om just det faktum innom travet hellre slaktar är säljer som ridhäst. Alla hästar som går till slakt, avel, ridning eller hagvistelse är inte trasiga, det finns massor av hästar som varken kan eller vill vara travhästar av olika orsaker som inte grundar sig i en skadehistoria, stress, våld eller nå annat.

Förlåt, har fått det så mycket matat nu att vi slår våra hästar att de kom av sg självt :o

Våra hästar springer sällan så mycket de orkar/fort de kan, inte ens lopp går hela vägen i full hastighet.. Det brukar vara ett par 100 m i början där några kör om ledningen o sen upploppet där hästen verkligen går vad den kan o har lust med.

Jag var nyligen inne i en (hedrande?) tråd som handlade om någons häst som dött här på buke , där var det fler som förlorat en hästvän, det jag reagerade på var deras unga ålder, men kändes respektlöst gå in i tråde o fråga varför deras hästar dött??

Det jag vill säga är att det inte bara är travare som blir sjuka, skadade och avlivas.
Och ska jag vara ärlig är jag häpen över siffran, vi har aldrig skickat en frisk häst till slakt, de brukar gå hem till ägaren, gå vidare till tex. nån amatör som har mer tid eller liknande eller de som passar blir ridhästar, avelsston eller liknande.

Men visst har du rätt i att trav sliter på dem.
Min dam är 8-år, var inkörd som 1-åring, premie som 2-åring o startar än..

Smirk smileyn :P Fast den heter visst grin nu.. kort för grinig tror jag ;) Jag hatar den, det är precis som om dn säger att man är dum i huvet.

Fast i tex dressyr arbetar man ju för att hästen ska vara hållbar.. träningen är för hästen och inte tvärt om. Eller.. det var väl så för några hundra år sen, det är ju inte så nu längre tyvärr.

Jag hade faktiskt också hellre slaktat Crow (min ostartade 6åriga ridtravare) än sålt honom, så det klandrar jag ingen för även om det är trist. (Tur att jag inte behöver bekymra mig om att inte behålla honom).

Men det var då själva f-n vad all logik blir som bortblåst när det kommer till travsporten!

OM man vill få ränta på sitt kapital så är travsporten den absolut sista branchen man ska ge sig in i!!
Det är säkrare att köpa in sig i ett nystartat Kolkraftverk eller satsa hårt på Glaciär-aktier än att kasta sig in i travsporten i tron om att det satsade kapitalet ska generera en vinst!

Det här är någonting som alla inblandade vet -men tydligen inte dem som saknar insikt i sporten. Men där borde rimligtvis sunt förnuft och företagsekonomi tala emot sådana antaganden!

Fördomar leder in på en sällan skådad bristande logik.
En travhäst är den absolut sämsta investeringen om man vill ha en chans att få pengar tillbaka!
Riskkapital är bara förnamnet..Det finns inte en enda garanti för att få en krona tillbaka på de satsade pengarna.
Vilken cynisk kapitalist vill "spela det spelet" på sådana villkor?

Ni stirrar er blinda på den spelomsättning som finns på sporten!
Om ni med enkel matematik räknar ut antalet hästar, vad dessa kostar både att avla fram, vad de kostar i inköp och att hålla, hur många som kommer till start och dividerar detta med prissummorna så ser ni att pengarna räcker inte till!

Detta är alltså någonting alla inom sporten är smärtsamt medvetna om.

Travet äger inte, mig veterligen, någon motsvarighet utanför ovalen när det kommer till det totalt motsägelsefulla resonemanget om att "förvalta sitt kapital".
Här går travet sin helt egna väg -en väg helt skiljd mot övrig kapitalavkastning.
Inom travet är det av någon outgrundlig anledning så märkligt att den som har satsat "kapitalet" jämte den som är satt att förvalta det är inte ett dugg rädda om det!

När vi ändå är inne på logik.
Titta på dessa siffror:

Aktiva A-tränare (professionella) ca 385
B-tränare ca 5 300
D-licens (amatörkörsven) ca 310
E-körlicens (lärlingar) ca 430
F-licens (ungdomslicens) ca 15
Monté-licens ca 650
Hästskötare (heltidsanställda) ca 1 000 st
Hästägare (även delägare) ca 40 000 st

48 000 personer är inräknade i ovanstående statistik.
Därtill kommer uppfödare, banpersonal på landets 33 travbanor, övrig personal så som veterinärer, hovslagare, massörer, transportörer, tillverkare, leverantörer, Travskolor, ponnytravsaktiva, stalltjejer/killar mfl. mfl.

Räknar vi med familjemedlemmar, vänner och bekanta till ovanstående -som alltså är i direkt kontakt med travsporten- så skulle jag gissa (grovt) på att 250 000 människor på ett eller annat sätt är involverade i travsporten.

Man hör sällan att någon av dessa med direkt -eller indirekt- insyn i travsporten för fram liknande åsikter som högljutt och tvärsäkert förmedlas av dem utanför sporten, dvs av dem som inte är involverade!

Varför?
Är det för att vi med bindningar till travet -som till vår mängd ensamma kunde ha befolkat Sveriges tredje största stad eller hela Dalarna- är djurplågare som stoppar huvudet i sanden heller kan det vara så att fördomar låter er dra helt felaktiga slutsatser?
Antaganden bli en sanning..

Ni vet ju inte ens hur stora summor en häst måste springa in för att ö.h.t gå runt!

90-95% av alla travhästägare går back!
90-95% och ni hävdar ändå att så fort det är pengar inblandade så kan folk ta till alla metoder..
Om det förekommer djurplågeri inom travet så är det förmätet att för det första tro att 5-10% av de travhästar som lyckas "piskas till framgång" -och motsatsförhållandet -att övriga loosers till hästägare som inte får ekonomisk framgång trots att piskan viner och elen glöder inte skulle ändra sina metoder!
Bevisligen fungerar ju inte tortyrredskap eller tvång när en sådan förkrossande majoritet av travhästarna inte "bär sig"!!;)

Säg den "drake" som vill gå in med kapital med de oddsen!

SER ni inte det totalt orimliga i det ni påstår?

Jag har innan både vädjat och efterlyst svar på HUR man i praktiken kan få en travhäst att gå med vinst genom att använda sig av suspekta metoder.
Inga konkreta svar i trådarna och inga PM.
Märkligt, ni påstår ju att det är så och att det förekommer.
Men ändå har ni inga råd eller exempel att förmedla.

Lika lite som Kalla Fakta hade en matematiker eller en bild på Åke Svanstedt och en grisfösare med i programmet!

Hur kan du skriva ett sådant påstående utan att ha, som du säger själv, vidare insikt i trav?
Tror du att vi slänger på en sele & huvudlag + vagnen & gasar rätt ut?
Finns ett skäl till att "skolan" börjar när de är 1,5 år. Då grundtränas de i låga farter, som man ökar först som 2 åringar.
Riktiga lopp får de inte starta i ( i Sverige) innan mitten på sommaren ( Juni/Juli). Premielopp ( där man blir ej gdk om man kör för fort) & kvala får de göra innan.

Om vi ska säga såhär då, är det naturligt för en travare att vara 6 gångare då?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka