Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

Jag har faktiskt blivit riktigt förbannad över att de kommit med kommentaren om kvinnoförakt. Vi borde genast göra en ledare signerad med tex. Kajsa Frick,Elin Gustavsson med flera.

Och ta alla som tror att flughuvor bara används på blinda hästar... :angel: Varför ska den ha huva då för?! :eek: :rofl:

Och min stackars travarmärr går med flughuva hela sommaren och våren också för den delen. Stackars flugor som inte kommer åt att sätta sig i hennes ögon. Och stackars märr som är helt blind hela sommaren! :devil:

PS! Hon har den även soliga dagar på vintern också då hon har haft en tumör i ena ögat... Och den SKARS bort och man FRÖS ögat! (operation) Stackars häst.... DS!

Om Travsporten inte varit värre än andra hästsporter varför vägrar då försäkringsbolag försäkra startade travare?
Nej, nu ljög jag lite. Däremot försäkrar dom inte benen på startade travare utan lämnar reservation vilket betyder att om hästen blir halt, oavsett anledning, så går det inte att få ut några försäkringspengar.

Sen att ridning också ger skador på hästar förnekar jag inte, men traven är definitivt värre.

Bara för att vissa sköter sina hästar såsom jag sköter min häst betyder det inte att alla gör så och att travbanan är mer stressande än en dressyrbana är hyffsat logiskt. I en dressyr tävling tävlar hästen enskilt inte tillsammans med flera andra. Om jag går omkull på tävlingsbanan behöver jag aldrig oroa mig för att bli påsprungen.

Jag ställer mig helt klart på Djurens rätt sida, inte bara för att det är en stor organisation utan efter det jag sett med mina egna ögon.
Travsporten är fysiskt och psykiskt mer påfrestande än "vanlig" ridning.

Sen kan man ju diskutera hästpolo samt galoppen om man ska gå in på skador..

Som veterinär måste jag protestera.... Sanslöst hur många ridhästar det är som har kotleds och knäinflammationer. Jag tycker att det är fascinerande att försäkringsbolagen ersätter hältor på ridhästar också. De allra flesta fall beror på något vi veterinärer kallar SIS, dvs "Skit I Sadeln". Konstigt att vissa ryttare ALLTID får hästar med ryggproblem och kotledsinflammationer.

Fast kan inte det till viss del bero på det geografiska läget? Och att Strömsholm ju är ett ridhästcentrum...
Jag antar att det finns en ATG-klinik på den närmaste travbanan också (Eskilstuna, va?) och att travhästarna kommer dit i första hand. OM inte annat så för att ägarna kanske anser att veterinärerna där är bättre på travhästar än de är på ridhästkliniken i Strömsholm...

Sen om jag relaterar till hur det brukar vara på kliniken här, när man är där, så är det nog ganska lika blandning på travare och ridhästar, beroende på när på dagen man kommer. Dessutom är det ofta så med travare att killarna kommer in och ber om bedövning i en viss led innan de ger sig ut på banan en sväng till, dvs man ser inte pållarna inne på löpargången i samma utsträckning, även om utredningarna görs.

Öhum. Många ridhästar och islänningar också hos Sundbyholm.

Hur lågt får man sjunka ?
Detta slår tyvärr end.tillbaka på dig själv och dina tillkortakommanden .

Men Gud,vart tog inlägget vägen där du sade att Sofia Hartung gick sängvägen ???

Ja, det finns väl elände inom de flesta sporter. Jag tycker barrering är djurplågeri också och det är ju definitivt inte ovanligt.

Men Gud,vart tog inlägget vägen där du sade att Sofia Hartung gick sängvägen ???

Det var inte jag som sa..

Affär tog Expressen-reporter till s-toppen
Expressens reporter Sofia Hartung wallraffade hos socialdemokraterna. Hon kom ända in på arbetarekommunens styrelses strategimöten. Hennes metod: ett förhållande med en av ombudsmännen.
Timmarna före publicering ringde hon och berättade om dubbelspelet:
- Jag mår jävligt dåligt och känner mig som en urvriden disktrasa, säger ombudsmannen.

källa: http://www.resume.se/nyheter/2006/09/21/karleksaffar-tog-expressen/index.xml

Kl

ursäkta en dum fråga men går pengar från alltså från travsporten till ridsporten för att sponsra denna?? Varför då??

Travet har alltid sponsrat ridsporten.
Men det är väl först nu på senare tid som alla inom travet blivit medvetna om det. Och ja,dom flesta frågar sig faktiskt varför.
Även jag själv. Vad har vi fått tillbaka för det liksom?

eh ja....förakt kanske...:mad: sorgligt men sant....det är vad man oftast får som ridtravarägare också tyvärr......

Jag ser inte vad osm är djurplågeri i trav. Det är lika mycket djurplågeri att låta hästar hoppa 1,60 i sånna fall. Vad man än gör så finns det skaderisk. Jag har praoat på ett stall och där reds hästarna in vid två års ålder och vid tre skulle de kunna hoppa en bana på 1,30. Är inte det lika mycket djurplågeri som trav i sånna fall? Borde inte tävlingsstal i både trav,dressyr,hopp,galopp,fölttävlan m.m granskas då. Inte bara travsporten.

*Delvis knapplån*

Hur våldsamma är dessa el- påfösare? Är det a la tecknad film att det säger "Bzzz" och sen är pälsen alldeles lurvig? Eller är det jämnförbart med vanligt elstängsel? Är det ström hela tiden (så stötarna bli olika långa beroende på hur länge man 'behagar' använda den)?

Är lite kluven... eller, nej. Jag tycker inte man ska använda dom. En pisk borde ju räcka gott och väl. Men är det inte 'värre' än ett elstängsel så kan jag nog tycka att ett rejält piskrapp kan vara ungefär likvärdigt... eller, jag vet inte. :confused:

Jodå men att travet granskas är ju för det är mer officiell sport. MAn kan ju inte spela på ridsporten och den är heller inte så mediabevakad som travet.
Aporpå det alla ridhästmänniskor ska tacka travet för all forskning det har betalat för. Vad har ridsporten gett till forskningen och OS deltagarna?
JAg har´sett alla skador som travare har hos ridhästar med, hjärtfel tex de märks kanske inte lika lätt hos en promenadridhäst som aldrig tar ut sig maximalt.
Jag har sett ridhästar som hoppas på 180 som fyraåringar . Varför?? Vet ej, men de är slut när de är sex år.
Så man ska granska sin egen sport först, jag har sett avarter i alla sporter men vi som sköter oss måste ju få fortsätta för det? Eller ?

ursäkta grammatiken, skriver på en laptop o har ont i lederna i fingrarna, det är svårt o skriva på ett plant tangentbord, men har inte införskaffat ett ergonomiskt än.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka