Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är saltmortal och inte sällan bryter djurplågeri...

S
Återigen travet:
Not to mention där spriten går in , där går vettet ut - är det inte så att en och annan av kuskaran kör onyktra t.o.m. på tävling.
Hur påverkar det deras sätt att köra ?
Det skulle vara oblig. alkoktr.så fort du kommer in med häst på banomr.
Alla sporter,där djur inkluderas, bör kont..granskas av oberoende org.

Nej, det är obligatoriskt alkotest och körförbud om det är positivt.

Varför svarar du inte på mitt inlägg om kontroll av smärta och frågan varför du är otrevlig och påstår att jag ljuger?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trav är djurplågeri...

Nej, jag förstår den inte heller och jag skulle vara intressant att veta vilken typ av hjärtfel det rör sig om. Det finns ju några att välja mellan och i alla fall ett som kan gå att behandla.

TAck för svar.

Anledningen till att jag är nyfiken på frågan är att vi har ett par "fall" hemma.

Den ena har haft hjärtmuskelinflammation.
(vad jag förstått, rätta mig om jag har fel, så kan dom få det om dom ansträngs vid till exempel virusangrepp, så som A2)

Den andra var en fölunge som hade medfött hjärtfel.
Detta upptäcktes då han var drygt 6 månader och var hängig.
Tyvärr så pass illa att ungen fick tas bort.

Ytterligare en unge har vi haft som blev lite förkyld vid ett års åldern.
Då veterinär lyssnade på honom så upptäcktes det nåt "bi-ljud" i hjärtat.
Koll på SVA efter betet. Där sa dom att det kanske kunde växa bort och att det var ok att han gick iväg för inkörning.
Den hingstungen var noga kontrollerad fram till 3 årssäsongen.
Men där tog det stopp. Han orkade inte ner i tiderna vad jag förstod.

Sedan har vi ytterligare en som tävlade men i en rutinundersökning gjord under tävlingssäsongen upptäcktes felet.
Stoet var igentligen inte påverkad men ägarna valde att avsluta karriären för henne.

Hon i sin tur har haft föl och hon har även helsyskon, noga kontrollerade men dom har ej visat defekter..än.

Jaja..ganska intressant ämne.
Det finns ju hästar som sprungit in stora slantar trots medfödda hjärtfel..
Fel som upptäckts av en ren slump.

Skulle tro att Kalla Fakta reportaget igentligen menade hjärtmuskelinflammation..

AM

Det jag tycker är de värsta, är din totalt respektlöshet att inte ens kolla upp fakta innan du häver ur dig skit.

Du har helt din fulla rätt att inte tycka om trav och hade du haft ordentliga argument som stämt så hade jag fullt respekterat din åsikt.
Med du slänger ur dig den ena lögnen efter den andra, vilket gör att det blir konstigt då du baserar ditt hat mot travet på felaktiga grunder o inte vill du kolla upp fakta heller!?

Utöver det så är du otrevlig o elak, att du inte är varnad/bannad är är för mig ett under, för de påhopp du kommit med är under all kritik!
Sen kan man se dig som ett troll eller provocerande användare jag tycker inte det är nån skillnad, du är inte här för att diskutera, utan för att förstöra och göra folk förbannade!

Jag säger bara så här:
Var och en har sin åsikt och i Sverige har vi demokrati,vilket medför att jag likväl som du kan torgföra våra resp. åsikter.
Övr. invektiv som du väljer att lägga till i dina inl.får stå för dig !

Humlan..ta nu och använd ignorera-knappen.

Annars kommer du att bli så arg att du häver ur dig nåt dumt här.

Och det är väl inte värt risken att bli Bannad bara för att nån har väldigt skumma idéer???

Diskutera med mig i stället :idea:
Jag är en snäll typ :D

AM

Jag säger bara så här:
Var och en har sin åsikt och i Sverige har vi demokrati,vilket medför att jag likväl som du kan torgföra våra resp. åsikter.
Övr. invektiv som du väljer att lägga till i dina inl.får stå för dig !

Ja visst har du rätt till din åsikt, med det borde vara heder för dig sälv att den är baserad på fakta som stämmer.

Humlan..ta nu och använd ignorera-knappen.

Annars kommer du att bli så arg att du häver ur dig nåt dumt här.

Och det är väl inte värt risken att bli Bannad bara för att nån har väldigt skumma idéer???

Diskutera med mig i stället :idea:
Jag är en snäll typ :D

AM

Ähhh ja vill inte, vi tycker ju alltid samma ;):love:

Fast du har rätt, det är verkligen inte värt tiden o tangettrycken på en som verkligen inte förstår.

Precis..bara att "blocka" användaren så slipper man se eländet.

Har du några erfarenheter av hjärtfel?

Förutom dom som man själv får då ens häst är på väg bakom startbilen.. :p

AM

Du menar att åsikterna mera ska likna dina ?

Du menar att åsikterna mera ska likna dina ?

Nej det var just det jag sa att de inte alls behövde.
Men de ska överens stämma med verkligheten, du kommer ju med påståenden som inte stämmer irl.
Du behöver inte tycka om trav, det respekterar jag, men säg inte att du inte tycker om trav för att alla som håller på med trav vill ha pengar, man får köra full, alla travare är slut när de är 4a osv..

Läs inläggen som skrivs till dig, tänk o fundera o tyck sen som du vill, men var snäll basera din åsikt på verkligheten inte på vad du tror, har hört ryktas osv..

du vad är det för fel på b och p lopp..de är ju vi som håller den här sporten vid liv.vi alla amatörer som aldrig ger upp..hur skulle det se ut om bara riks totton skulle finnas..tänk till lite innan du bubblar...en sann amatör..

Ja, travare de åren de är friska och utan skador verkar vara väldigt nöjda med livet. faktiskt. (Har hållt på och praktiserat och hållt på i travstall) De verkar gilla att springa osv ;P problemet är väl att det är så ensidig träning och att det sliter på dem. + att alla hästar säkert inte tkr om det, och att det finns alla de här avskyvärda knep med stång och tungrem osv. Inte bra!

Hade gärna arbetat med galopp eller trav, men anser att jag inte kan stå för vad sporten idag är. Förbrukning av hästar så in åt helsike, presterar inte hästen är den skräp; och själv hade jag aldrig köpt en travare att använda till ridhäst så adjöss med den till slakt?

Och ja, djurens rätt brukar låta väldigt vinklat, inte direkt sett från alla sidor, MEN det ligger nått i allt de säger. Enligt min mening. (själv medlem där)

Utslagningen ÄR ett problem. Att vara travhäst är att jämföra med att vara elitidrottsman,och alla har inte dom förutsättningarna.
De 43(?)miljonerna travet sponsrar ridsporten med skulle kunna göra mycket åt det.

FAst jag fattar inte :confused:

Tränaren i programmet sa ju ganska tydligt att hästen fått hjärtfel p.g.a. ovarsam skötsel/träning/tävling..

Är det bara jag som hakar upp mig den kommentaren?

AM

Han sa mer som inte stämde ang hästen, bla köpesumman.

Men, hästen är lika upptränad som bla Order By Fax mfl med sikte på de amerikanska storloppen.
Efter USA trippen blev hästen ojämn & magsår uppdagades bla.
Hjärtfelet vet jag ej när det uppkommit el hos vilken tränare.

Nu kommer dumma jag med dum fråga igen... Vilka hjärtfel kan tränas fram? Hjärtmuskelinflammation och vad mer?

Vad tror du själv?
Låt säga att vi skulle starta en serie hopptävlingar med dubbla prissummorna som finns i Grand Prixhoppningen idag. Det skulle kunna vara fullt möjligt.
Hur många varmblod tror du då Malin Bayard hade haft i stallet?

Jag trodde du hade någon plan för hur de pengarna skulle kunna användas till de travhästar som inte håller måttet?

Men eftersom du tar upp ex Baryard, så är skillnaden den, att de hästar som inte håller måttet till höga hoppklasser, med eller utan barrering på olika sätt och andra metoder, faktiskt med fördel kan användas till mindre tävlingar, och går inte det, så finns en marknad för promenadhästar på ett annat sätt än den marknaden som finns för travare som av olika anledningar inte platsar som travare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka