Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

Just nu kl 6.53 när mina trav plågade hästar just fått mat vill jag säga detta.

När en kusk (bra kusk) driver sin häst "för mycket" betyder det oftast att hästen svarar på drivningen = stannar inte av eller bara håller farten. Den ökar alltså för varje drivning/maning. Jag har skrivit i ett annat inlägg om Å.S drivning han driver nog hårdast i Sverige men han slutar i 99% av alla gånger han driver när hästen inte svarar på det dom gånger han driver för mycket är det hans vedervärdiga humör som kommer in. Det finns det inget att göra åt. Det finns ingen som sitter o slår o piskar en trött häst så att den vinner ett lopp. MÄRK MINA ORD DET FINNS INTE NÅGON SOM KAN GÖRA DET!!!:devil::devil:

Den som kan bevisa för mig motsatsen skulle jag vilja träffa.

Det finns fruktansvärda avskyvärda proffs tränare i Sverige jag har själv jobbat hos en som slog sina hästar i tid och otid för ingen ting han har idag 2 hästar på sin lista och är på väg ut ur travet inte en dag förtidigt. Dock finns det inte många tränare som denna mannen. Men att kontrollera detta är omöjligt alla mina anmälningar på honom gick i stöpet då det ej fanns bevis nog. Ljuset i denna historien är att han inte hade några framgångar med sina hästar och dom flyttades mycket snart till andra tränare.

Det finns inte någon tränare som använder sig av sådana här metoder och har framgångar. Dom faller bort en efter en dock tar det för lång tid. Det är dags att sluta leta djurplågare i topp 5 i loppen utan snarare i dom som startar sina hästar i B lopp och poäng lopp utan att få med sig pengar det är som sagt mycket sällan som en häst som presterar på toppen av sin förmåga som tävlar med magsår eller andra dolda fel/problem.
Och vad det gäller skador på travare och ridhästar är det att en ridhäst spenderar mestadels av sin tid i en hage och tränas mycket lugnt i jämförelse med vad en travhäst gör. Därav vill inte försäkrings bolagen försäkra en travares ben till skillnad mot en ridhäst dock tror jag nog att dom snart kommer ta bort ben och skade försäkringar för ridhästar också.
Vad det gäller tävlingar för 2 åringar som alla klagar på tycker jag att man skall vakta sig lite med. I USA har man ett stort 2 års tävlande där tävlar man oftast enbart 2 års säsongen och går sedan till avel/går ut som ridhäst.
Vad är fel med det?
Varför är det rätt att på sant ridhäst maner inte göra mycket med en häst till den är 3-4 år gammal?
Jag anser att man skall tävla med hästar i 4 säsonger 2-3-4-5 år därefter skall det inte tillåtas att tävla med travare/galoppörer. Varför är det bra att tävla med en häst som är 10-12 år?
Ut slitna hästar är det vid den åldern då dom har gått 150+ lopp. Tävla hästarna under en kort tid istället för att tävla slut dom under en lång tid.
Kontrollerna av Sveriges "dåliga" travtränare är mycket dålig istället kollar dom allt som Åke, Goop, Stig H och så vidare gör som håller max koll på allt som går in och ut ur stallarna. Och på allt som hästarna får i magen och benen hos veterinären. Trav är inte djurplågeri trav är tävling inget annat.
Att så kallade giriga häst ägare vill tjäna pengar på sina enorma investeringar på sina hästar är ju självklart. Man lägger ner otroliga mängder pengar på en travhäst inte bara ett inköp på en bra väl stammad 1½-2 åring på 250000 sek och sedan 10000 sek i MÅNADEN + veterinär och alla kring kostnader som resor uppsitnings kostnader + tränarens och kuskens % på insprungna pengar på ca 20% totalt. de är inte mycket att spela på då.
Vad många tror är att hästägare har pengablommor som spottar ut tusenlappar varje dag och kan "vänta" i 2-3 år på en häst men med ca 200000 kronor per år så finns det inte möjlighet till det. Travet underhåller en otroligt massa människor och ger staten en rejäl kyss med pengar så all elakartad kritik som kalla "fakta" gav travet innebär en folk risk i ökad arbetslöshet. Och det värsta av allt är att mäster Stig H travets guru sedan Sören Nordin fick inte en sekund tid i programmet. Stackars Sören vrider sig nog i graven när han tittar ner på denna smutskastning av hans älskade sport.
det var "lite från mig kl (oj 8.00 är hon snart nu) Hoppas det kan ge en liten inblick i hur travet fungerar och inte fungerar.

/civil action
P.S. Mitt namn här på buke är taget från en av dom bästa hästar jag någonsin sett han tävlade och vann peter houghton i USA som 2 åring och var 2a i elitloppet bla som äldre. En riktig pärla ;) God morgon på er alla forum läsare och ha en skön dag i regnet ;) ;)

Mycket bra inlägg även om jag inte håller med dig om att man bara ska tävla t.o.m. 5-årssäsongen.

Jag tycker inte att man ska efterlikna USA i allt.

vad hade Gidde varit utan sin come back till exempel.

Det är att föda upp hästar enbart i syfte att förbruka dem på snabbast möjliga tid och sätt.
Det är att börja profsträna små föl,de är ju nästan inte äldre när trän. börjar .
Det är att spöa dem för att de skall springa fortare än fort och vinna pengar till pappa.
Det är att skicka dem till slakt vid 4-års älder för att de har gått sönder .
Det är att trycka in all möjlig och omöjlig metall betsling i/runt och överallt på den stackars hästen.
Rent ut sagt-jag tycker att det är så VIDRIGT så jag mår illa när jag ser trav på telli,slår över direkt.
Säg inte att ni är djur människor ,ni är penningagalna,för i annat fall så kunde ni tävla om rosetter .

:confused::confused::eek::eek:

Om hästen,som det handlade om i inlägget hade blivit behandlad i 3 ben (sprutad med "Tuppkam" , hyaluronsyra , så innebär det per automatik
att hästen har symptom i 3 ben , vilket föranleder mig att misstänka att hästen kan ha ont i 3 ben och detta medför då att han försöker avlasta smärtan på det icke sjuka benenet och det är f.n. endast 1
Herregud-Ska det vara så svårt att begripa.
Stackars era hästar.

Precis-det är ju ett veritabelt helvete för hästen-det finns ju inga fler ben att luta sig/stödja sig mot
Tack och lov, så brukar problemen dyka upp ett och ett ,alltså 1 ben i taget.
Inte sällan sitter benproblematiken i ryggen och då kvarstår ändock smärtan hur mkt. du än beh. resp,ben.

Precis-det är ju ett veritabelt helvete för hästen-det finns ju inga fler ben att luta sig/stödja sig mot
Tack och lov, så brukar problemen dyka upp ett och ett ,alltså 1 ben i taget.
Inte sällan sitter benproblematiken i ryggen och då kvarstår ändock smärtan hur mkt. du än beh. resp,ben.

Men det har ju våra travhästar ändå... :angel:

Nu är ju de allra flesta hältor så kallade rörelseutlösta, dvs det gör sällan ont på stillastående ben, till skillnad från tex fång. Hältorna som behandlas med ledinjektion (behöver inte vara tuppkam) är ofta lindrigare och hästen visar endast smärtsymptom vid arbete eller provokation (böjprov). Hästen behöver inte avlasta det halta benet, den kan skritta och röra sig i en hage utan smärtor.

Och exakt HUR vet du att hästen inte har ont end. därför att den inte är blockhalt ?

Och exakt HUR vet du att hästen inte har ont end. därför att den inte är blockhalt ?

Genom att hålla noggrann koll på hästens beteende, allmäntillstånd, puls, andning, rörelsemönster, kroppshållning etc. Hältan graderas ju just efter hur mycket smärta den utlöser vid olika belastning. DET borde väl DU veta hur man kontrollerar smärta och obehag hos ett djur.

Blablabla
Säg som det är:
Du vet inte , men du tror att du vet.
Och det är en otrooolig skillnad.
Du kan t.ex se på hästen när den vilar,vilket ben/ryggdel den vill avlasta.
Du ser i spåren på ridbanan,släp etc.
Du ser hur den sliter hoven.
Att den har obehag från 1 el.flera ben betyder inte att den går och nickar .
Dessutom så ser man inte(lika uppenbart, i alla fall ) om den nickar bilateralt.

Blablabla
Säg som det är:
Dessutom så ser man inte(lika uppenbart, i alla fall ) om den nickar bilateralt.

Var det inte det jag sade men med färre ord? Varför anklagar du mig för att ljuga, vad har jag gjort dig?

Inte som direkt svar på din fråga, men OM det är den häst jag misstänker så har den varit "dålig" länge med magsår & skit. Den har bla varit över till Peter Haughton i USA men kom ej med i finalen. Vunnit 1 lopp på Valla som 2åring innan denna avfärd.
Hemkommen från staterna så hade den tappat vikt & såg rent ut sagt för:devil: ut... :(

Bytte regi & åt då magmedicin konstant.

om det nu är just den Self Possessed avkomma ( finns inte så många att välja bland på travsport) & hästen är mkt bekant med sin "speciella" teckning i pannan.

FAst jag fattar inte :confused:

Tränaren i programmet sa ju ganska tydligt att hästen fått hjärtfel p.g.a. ovarsam skötsel/träning/tävling..

Är det bara jag som hakar upp mig den kommentaren?

AM

Blablabla
Säg som det är:

Varför sitter du och är otrevlig emot folk ?
Du allt du vet om trav är vad du sett på TV och dina trav-grannar,så lägg ner!

1. Det är att föda upp hästar enbart i syfte att förbruka dem på snabbast möjliga tid och sätt.
2. Det är att börja profsträna små föl,de är ju nästan inte äldre när trän. börjar .
3. Det är att spöa dem för att de skall springa fortare än fort och vinna pengar till pappa.
4. Det är att skicka dem till slakt vid 4-års älder för att de har gått sönder .
5. Det är att trycka in all möjlig och omöjlig metall betsling i/runt och överallt på den stackars hästen.
6. Rent ut sagt-jag tycker att det är så VIDRIGT så jag mår illa när jag ser trav på telli,slår över direkt.
Säg inte att ni är djur människor ,ni är penningagalna,för i annat fall så kunde ni tävla om rosetter .

Jag numrerar för att lättare kunna besvara utifrån vad jag har sett.
1. Nej, där har du fel. De förbrukas inte på snabbast möjliga sätt. Är de konvalecenter så får de stå den tid de behöver för sedan långsam igångsättning. Är de sjuka tas vet ut.
2. Vad är enligt dig proffsträna? De körs in som 1-åringar. Går lugn motion. Premieloppar som 2-åringar.
3. Det går inte att spöa en häst till att springa fortare. De stannar o blir sura. Slår du då mer..så får du en häst som inte funkar. Vilket du vill.
4. Våra 4-åringar som inte går blir i regel kvar. De får tiden på sig. Vi har en snart 6 åring som gjort 3 starter i sitt liv. De som bedöms vara 'över' med skickas till filialen, till en kille som tränar vidare.
5. Våra har bett, enbart bettet på huvudlaget, inget annat. Ingen huvudstång eller dyl.
6. Det är synd att du inte är mer öppen o kanske vågar dig till en travtränare o ser hur det går till. Att lära dig trav o se den hästkunskap som ändå finns inom travet. Du borde ju rent logiskt vara lika förfasad över galoppen som ex. eller dressyren eller hoppningen. Det förekommer både spö, bett, barrering mm där.

Tror det blev rätt nu.

Senast ändrad av en moderator:

FAst jag fattar inte :confused:

Tränaren i programmet sa ju ganska tydligt att hästen fått hjärtfel p.g.a. ovarsam skötsel/träning/tävling..

Är det bara jag som hakar upp mig den kommentaren?

AM

Nej, jag förstår den inte heller och jag skulle vara intressant att veta vilken typ av hjärtfel det rör sig om. Det finns ju några att välja mellan och i alla fall ett som kan gå att behandla.

Vad är det de har ändå ?
Menar du smärtan i själen ? Smärtan i rygg,ben, mun ?
Ja , du sade det själv !

Ett rent helvete enligt dig... :devil:

Var smärtan sitter på en häst skiljer från häst till häst och inte alla har ont, det som är intressant är att när jag är ute och jobbar hittar jag hästar med liknande problem som mina. Och då är hästarna inte ens travhästar eller om de råkar vara av travarras är det inte ens säkert att de är inkörda.

Sv: Trav är saltmortal och inte sällan bryter djurplågeri...

Självklart tar jag avstånd från alla avarter . Det utesluter inte hoppn.dressyr o.fälttävl.Där finns MYCKET att åtg.
Se på det faktum att -under mindre än ett år -så har ett tjugotal unga människor fått sätta livet till inom cross-country-----det är fullständigt oacceptabelt. Är det SPORT ?
Nej,det är mord !
Ändra reglerna ,så hindrena löses ut och ryttaren inte får hästen över sig ,därför att hästen gör en saltomortal och inte sällan dör den också.
Stackars häst -har han bett om detta öde ?
Nej,han har inget val.
Valet gör ryttaren åt honom.Och ett felaktigt val !
Återigen travet:
Not to mention där spriten går in , där går vettet ut - är det inte så att en och annan av kuskaran kör onyktra t.o.m. på tävling.
Hur påverkar det deras sätt att köra ?
Det skulle vara oblig. alkoktr.så fort du kommer in med häst på banomr.
Alla sporter,där djur inkluderas, bör kont..granskas av oberoende org.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka