Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

Jag trodde du hade någon plan för hur de pengarna skulle kunna användas till de travhästar som inte håller måttet?

Men eftersom du tar upp ex Baryard, så är skillnaden den, att de hästar som inte håller måttet till höga hoppklasser, med eller utan barrering på olika sätt och andra metoder, faktiskt med fördel kan användas till mindre tävlingar, och går inte det, så finns en marknad för promenadhästar på ett annat sätt än den marknaden som finns för travare som av olika anledningar inte platsar som travare.

Finns ju en heöt tråd om ideer med travare eter karriären.. :idea:

Finns visst fler än kalla fakta som är av denna uppfattning...

*suck*
/QUOTE]

Hakar på dessa första ord i tråden.....
Kan någon förklara för mig vad alla knäppskallar/ travhatare gör på Buke? Funkar vi som Dag Center för psykotiska figurer? :eek:

Fast dom är inte bara där. Jag har sett ett antal insändare i pressen med. Som svalt Kassa Fakta´s usla journalistik rakt av.

Japp det är interessant. Det vanligaste jag ser på föl och unga hästar är rena missbildningar såsom "hål i hjärtat", det innebär en defekt där det bildas en öppning mellan förmaken eller mellan kamrarna. Dessa individer visar oftast symptom under första levnadsåret eftersom syresättningen inte fungerar i kombination med stor påfrestning på hjärtat då blodet shuntas fram och åter mellan höger och vänster hjärtsida. Även andra missbildningar av kärlstammarna förekommer men vi ser det sällan.

Sen finns det klaffdefekter, dessa upptäcks vanligtvis när hästen börjar ansträngas om de inte är alltför grava. Då sluter inte klaffarna tätt. Detta beror ofta på en missbildning av själva klaffen. Men kan också orsakas av en inflammation med bakterier, inflammatoriska pålagringar och granulationsvävnad på hjärtat. Detta uppkommer genom en infektion som spridit sig med blodet, kan komma in via navelinfektioner eller någon annan infekterad process (sårskador). Detta är dock ovanligt på hästar.

Sen är det detta med förmaksflimmer, det var ett reportage om detta i Svensk veterinärtidning, det kan i vissa fall behandlas. Detta måste jag läsa på mer om, eftersom jag inte jobbar kliniskt stöter jag sällan på detta och det ger inga förändringar som syns vid obduktion så detta kan jag dåligt.

Myokardit sen då. Kan orsakas av någon form av infektion, virus, bakterier, parasiter. Träning vid virusinfektion utpekas som vanlig orsak och det gäller i alla fall på människa. Måste kolla upp lite mer vad litteraturen säger.

Tilläggas bör att jag i höstas hade det första kända fallet av lungfibros på föl, detta orsakade förändringar i hjärtat (blodet flyter trögt i lungan, hjärtat får jobba hårt och blir "förstorat"). Denna fölunge kom till obduktion med frågeställning om hjärtfel och lunginflammation. Sjukdomen finns beskriven i USA och man vet inte vad den orsakas av, men det drabbar föl i åldern 3-7 månader och skadorna i lungan är typiska för en virusinfektion. Man misstänker EHV-5 men har inte kunnat få fram den från dessa föl. Det är ovanligt men kan vara en diff.diagnos till hjärtfel då de sekundära förändringarna ger blåsljud.

Inte så mycket hjälp kanske men detta är vad jag kommer på nu.

Tack så hemskt mycket Krims för din förklaring :bow:

Angående missbildningar. KAn man säga att dom kan vara ärftliga?
Eller tja, kan man säga att det är större risk i vissa kombinationer mor/far??

Elller är det en ren defekt som sker då embryot utvecklas?

AM

Tack så hemskt mycket Krims för din förklaring :bow:

Angående missbildningar. KAn man säga att dom kan vara ärftliga?
Eller tja, kan man säga att det är större risk i vissa kombinationer mor/far??

Elller är det en ren defekt som sker då embryot utvecklas?

AM

Generellt är hjärtmissbildningar ovanliga i allmänhet och på hästar i synnerhet. Kor och grisar har en högre frekvens missbildningar än vad hästar har så kanske att genetiken spelar in, men som sagt eftersom det är så ovanligt är det svårt att dra några slutsatser. En del missbildningar orsakas av någon form av toxisk påverkan, alltså något som modern äter eller utsätts för (växter, läkemedel, gifter) en del är fastställda (ser en viss typ av skada på ett lamm är sannolikheten stor att tackan ätit en viss växt) men detta är inte kartlagt på häst. Saken är att dessa orsakade missbildningar många gånger ser likadana ut som ärftliga och spontana, t.ex. gomspalt, får en valp i en kull gomspalt är det spontant men har majoriteten gomspalt beror det antagligen på att tiken fått i sig något olämpligt.

Så tyvärr kan jag inte ge något klart svar.

Vem är Stefan Hagberg?
Vill han gifta sig med mig?

Det är klart att han vill gifta sig med dig,hur kan du ens undra över det?:D
Om jag har fatta det rätt så har han jobbat på kalla fakta!

Stefan Hagberg är min hjälte! Och ja, han har jobbat för Kalla Fakta redaktionen.

Underbart utspel från Kalla Fakta föresten....

Nu är vi travfolk sexistiska kvinnohatare dessutom.... Sist jag kollade efter var jag faktiskt ............ kvinna, och det påstår min make också med stor bestämdhet att jag har varit sen han lärde känna mej. Kanske blev jag om-opererad som barn (har inget minne av det i alla fall) och då har vetenskapen verkligen lyckats eftersom jag sedan dess fött 2 barn...... Eller så är Kalla Fakta ÄNNU en gång ute och sne-seglar ??

Nu föraktar jag i och för sig Sofia Hartung. Men inte för att hon är kvinna,utan för hennes usla etik och journalistik.

Trodde att man fick lära sig lite om moral och etik när man läste till journalist, men Sofia Hartung kanske var sjuk dom lektionerna ??

Trodde att man fick lära sig lite om moral och etik när man läste till journalist, men Sofia Hartung kanske var sjuk dom lektionerna ??

Va? Är vi säkra å¨att hon är utbildad jouralist då?
Hon kansek gick samma väg in på Kalla Fakta som hon gick när hon gjorde undercover i politiken... :angel:

Jag gissar det är sånna kommentarer som S.H. ser som kvinnoförakt. Hon fattar inte att det är hennes brist på etik och god journalistik vi föraktar. Inte minst vi kvinnor.
Det som som verkligen är kvinnorförakt är av Kalla Faktaredaktionen att komma med en sån kommetar.Sofia Hartungs kön har inget med den här historia att göra. Men väl hennes usla arbete.

Jag gissar det är sånna kommentarer som S.H. ser som kvinnoförakt. Hon fattar inte att det är hennes brist på etik och god journalistik vi föraktar. Inte minst vi kvinnor.
Det som som verkligen är kvinnorförakt är av Kalla Faktaredaktionen att komma med en sån kommetar.Sofia Hartungs kön har inget med den här historia att göra. Men väl hennes usla arbete.

Håller med!
Och jag tycker hela Kalla Fakta redaktionen har gjort ett uselt arbete som de dessutom försvarar med de mest konstiga argument.
Har inget med kön att göra, utan är en ren skam för alla granskande journalister!

Sen hur de fick sina jobba är ju ganska ovidkommande, skillnade är ju bara att det är fakta att hon gick sängvägen in i politiken och det har inte heller med könet att göra utan en beskrivning av hennes som person och hennes syn på etik o moral.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka