Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

Åh, där är ju du ja... trevligt, vi hade en fråga till dig tidigare om vad du menade med ditt inlägg, besvara gärna den.

Vad som händer med hästen beror väl på? Normalt blir den konvalicent, alltså behnadlad o får vila?

Jga missa vinnare, så förklara gärna?

Ett tips är ju att det finns en lång tråd om tankar o funderingar ang. travare efter karriären.. gå o läs om du är intresserad!

1. Jag har inte uppfattat den frågan. Kan du repetera den så ska jag svara.

2. Varför blir drygt 60% av alla travare "konvalicenter" innan kval??

3. Foppa blev inlurad i att investera i en framtida stjärntravare. Som slocknade av ngn oförklarlig anledning.

4. Det är allmänt känt vad som händer travare efter avslutad karriär men där lägger ATG locket på eftersom det är just då det verkliga djurplågeriet inom travet tar sin start. Om du är bara ngt insatt i travets verklighet bakom "kulisserna" så borde du även känna till att den verkligheten inte går att ta del av i din sk "tips tråd".

Att du tagit på dig uppgiften att framställa travsporten som ngt Gud skänkt från ovan där alla hästägare som investerar i en tävlings travare är fint av dig. Lika fint som ATG:s marknadsföring.

Av ngn anledning verkar du köra med helstängt eftersom du inte vill kännas vid vad som händer bakåt.

Jag har inga problem med att respektera det men anser inte att du har kunskap inom travet för det som du anser som obehaglig fakta och ren sanning. Du kan mkt lätt ta del av den statestik som ATG själva redogör så slipper du se bilder från verkligheten.

1. Jag har inte uppfattat den frågan. Kan du repetera den så ska jag svara.
Käken o tungbandets användningsområde där jag var ute o cyklade med kunskapen, vi var fler som undrade!

2. Varför blir drygt 60% av alla travare "konvalicenter" innan kval??
Man har upptäckt att de är sjuka/skadade? :confused:
Vill gärna ta del av din källa här tack!

3. Foppa blev inlurad i att investera i en framtida stjärntravare. Som slocknade av ngn oförklarlig anledning.
Jaha? :confused: Tror du Foppa har travare för att bli rik?

4. Det är allmänt känt vad som händer travare efter avslutad karriär men där lägger ATG locket på eftersom det är just då det verkliga djurplågeriet inom travet tar sin start. Om du är bara ngt insatt i travets verklighet bakom "kulisserna" så borde du även känna till att den verkligheten inte går att ta del av i din sk "tips tråd".
Vad händer med dem då??
Avel? Ridhäst? Hem till matte/Husse, Malta? Slakt?
Är ridhäst det verkliga djurplågeriet?
Eller för en tävlingshäst gå i avel o i en hage?
Malta vill jag inte mina ska hamna i iallafall...

Slakt är väl tyvärr det bästa alternativet i vissa fall, dock inte så stor djurplågeri väl? Vi slår ju inte ihjäl dem?

Att du tagit på dig uppgiften att framställa travsporten som ngt Gud skänkt från ovan där alla hästägare som investerar i en tävlings travare är fint av dig. Lika fint som ATG:s marknadsföring.
Och du har tagit uppgiften att agera som Ratata.
Och meningen har ingen mening? Försöker jag värva hästägare??

Av ngn anledning verkar du köra med helstängt eftersom du inte vill kännas vid vad som händer bakåt.
Dina inlägg har ju ingen sans eller mening??
Gud skänkt från ovan o kör med helstängt??
Eh??

Jag har inga problem med att respektera det men anser inte att du har kunskap inom travet för det som du anser som obehaglig fakta och ren sanning. Du kan mkt lätt ta del av den statestik som ATG själva redogör så slipper du se bilder från verkligheten.
Vilka fakta anser jag vara obehagliga o ren sanning???
Vilken atg statestik?? Och vilka bilder??

FAN!!

Fr övrigt borde de förrbjuda fotboll, hur ofta hör man inte om skador på fotbollsspelare!!! :eek:;)

ÖHHH, ursäkta mig men det är en liiiiiten skillnad då fotbollspelare själva väljer att spela, det gör inte hästarna!
Hästarna drivs och tränas av oss människor och då förstår jag inte hur du kan jämföra människor som gör saker av egen fri vilja och djur som tvingas springa för oss människor. :confused:

Hur kan du skriva ett sådant påstående utan att ha, som du säger själv, vidare insikt i trav?
Tror du att vi slänger på en sele & huvudlag + vagnen & gasar rätt ut?
Finns ett skäl till att "skolan" börjar när de är 1,5 år. Då grundtränas de i låga farter, som man ökar först som 2 åringar.
Riktiga lopp får de inte starta i ( i Sverige) innan mitten på sommaren ( Juni/Juli). Premielopp ( där man blir ej gdk om man kör för fort) & kvala får de göra innan.

Svar: Ja, jag antar att vettiga travägare gör det. Så det finns inga rötägg och inga fel inom travsporten?

Om vi ska säga såhär då, är det naturligt för en travare att vara 6 gångare då?

Uhm..ja? :rofl: Jag har inte lärt honom det, och så konstigt är det väl inte iom att am. travare var med och grundade både tennessee walking horse och saddlebred - som har tölt helt naturligt i sig även om det ofta uppvisas under onaturliga former, och att många am. travare tävlar i passlöp i usa. Så ja,.. det är väl helt naturligt? För övrigt vet jag inte varför naturligt drogs in i tråden :P
(bara för att dementera att han bara töltar av stress; hans tölt har bara blivit bättre av att skritten och traven förbättrades. Tölt är hans starkaste gångart.)

Käken o tungbandets användningsområde där jag var ute o cyklade med kunskapen, vi var fler som undrade!

Vilka fakta anser jag vara obehagliga o ren sanning???
Vilken atg statestik?? Och vilka bilder??

Jag skrev svaret redan innan du ställde frågan på sidan tre, inlägg nr 60.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11655680&postcount=60

Klicka gärna på länken i det inlägget, den är från Aftonbladet trav 365.

Vill du se hela löpningsförloppet så finns det i ATG:s lopparkiv.

Du vidhåller naturligtvis fortfarande att tungband ger hästen full rörelsefrihet och där håller jag med dig utifrån den kvävning som strax efter start skedde.

Tyvärr så va denna individ vare sig avspänd, gillade att tävla i flock och ännu mindre tävlingsmässigt korrekt utrustad. Ska vi skylla på utrustningsfel eller börja analysera verkligheten.

Vill du ha fler exempel???

Du kom som en skänk från himlen !
Var har du varit i alla trav trådar.
Jag hade verkligen behövt dig.
Du verkar ju vara helt verklighetsbaserad .

Jag skrev svaret redan innan du ställde frågan på sidan tre, inlägg nr 60.

http://www.bukefalos.com/f/showpost.php?p=11655680&postcount=60

Klicka gärna på länken i det inlägget, den är från Aftonbladet trav 365.

Vill du se hela löpningsförloppet så finns det i ATG:s lopparkiv.

Du vidhåller naturligtvis fortfarande att tungband ger hästen full rörelsefrihet och där håller jag med dig utifrån den kvävning som strax efter start skedde.

Tyvärr så va denna individ vare sig avspänd, gillade att tävla i flock och ännu mindre tävlingsmässigt korrekt utrustad. Ska vi skylla på utrustningsfel eller börja analysera verkligheten.

Vill du ha fler exempel???
Och jag hade fel vart då?

Käken är för att hjälpa hästen hålla upp huvud och den tar stöd i den?

Behövs inte, jag var på plats o talade med kusken efteråt..

Om den gett full rörelsefrihet, skulle den vara helt onödig... den ska hindra att tungan dras långt bakåt o kan läggas över bettet eller bak i svalget.
17280565.jpg

Häst med tungband. :idea:

Jag vet inte riktigt vad du menar med att dra upp Manitoba Launcher? Enligt kusk o tränare var han het och han brukar inte vara het...
Du kanske vet nå mer o vill du prata om det får du gärna visa o berätta vad du menar, dte blir lättare fatta dina inlägg då?
Hade han tungband o kunde ändå kväva sig eller??
Gillar han inte tävla??
Vart läser du det?? :confused:

Ah,du menar från igår.....
Ja ,men det kommer ju fram alla möjliga hemskheter hela tiden om man hänger med på nätet och i pressen.Rollkur i Holland ,extremt inspänd under lång tid på lina, och vederbörande blir avstängd,böter ,fängelse ? Jag har inte allt memorerat !
Barrering med och utan el av högsta eliten ,Tyskland Holland.
El i benskydden,småspik i ben skydden -end din fantasi sätter gränser för hur utstuderat våldet mot hästen kan ta sig uttryck.
Sen på travet ,så tycker jag det räcker att se upploppen :våld ,våld och återigen våld-Som jag tidigare skrev-Jag mår illa !
Sen undrar jag ju om man går på såå med piskan på tävling---HUR hanterar man den då på hemmaplan, utan publikum ???
Gode Gud , måtte jag inte bli häst i mitt nästa liv.

Om den gett full rörelsefrihet, skulle den vara helt onödig... den ska hindra att tungan dras långt bakåt o kan läggas över bettet eller bak i svalget.

Enligt kusk o tränare var han het och han brukar inte vara het...

Det va du som här skrev att tungbandet ger hästen full rörelsefrihet.
Kopierar in ditt inlägg för ditt minne. Citat: tungband gör tungan fullt rörlig men den kan inte läggas över bettet eller åka bakåt o kväva hästen.

Jag menar på motsatsen att ett korrekt anbringat tungband inte ger tungan full rörlighet enbart för som du skrev, i så fall skulle tungband vara helt onödigt.

Du skriver att du talat med både kusk och tränare med citat: Enligt kusk o tränare var han het och han brukar inte vara het...

En häst som är "het" kan knappast anses som en avspänd individ i tävlingsmässigt skick,,, Ingen av dig, tränaren eller kusken ställde sig tydligen frågande till varför denna individ blev "het" inför start???

Lär dig, dom att en spänd individ som är/blir "het" strax innan start inte är i tävlingsmässigt skick och bör av en seriös tränare strykas så vida nu inte banveterinären tar sitt ansvar och skiter i hur mkt pengar som är spelade på denna häst i loppet för att utföra sitt djurskydd och skyldighet som reprecentant för djurens välbefinnande.

Tanken slog väl inte varesig dig,tränaren eller kusken hur extremt stor tur ni hade att inte detta ledde till en mkt stort olyckstillbud där både kollegor,övriga startande hästar kunde dragits med i detta olyckstillbud.

En "het" häst i tävlingssammanhang sänder tydliga signaler på att den är stressad och stress uppkommer bara genom hästars signaler att dom känner sig "obekväma" (klartext dom har en dold defekt som kommer vid ökad ansträngning att leda till ett trauma)

Är det helt obegriplig information för dig, kusken och främst tränaren att förstå detta enkla beteende från dom signaler våra hästar desperat försöker förmedla???

Men coari, inte trodde jag du var så antitrav :(

Min normalt tröga märr vart het förra starten, ibland så kan dom bli lite mner taggade än vanligt utan att det är fel på dom för det.

där tycker jag att du har fel. många av de hästarna vi har är heta vid tävling, strax innan och strax efter. men de är då inte i något annat än tävlingsmässigt skick, annars skulle de inte startas. intressant att nämna är att alla dessa är efter samma hingst.......... som själv var likadan.

Det va du som här skrev att tungbandet ger hästen full rörelsefrihet.
Kopierar in ditt inlägg för ditt minne. Citat: tungband gör tungan fullt rörlig men den kan inte läggas över bettet eller åka bakåt o kväva hästen.

Jag menar på motsatsen att ett korrekt anbringat tungband inte ger tungan full rörlighet enbart för som du skrev, i så fall skulle tungband vara helt onödigt.
Nej de har du rätt i, tungan är inte fullt rörlig den är rörlig, hade det inte varit lättare om du bara frågat om jag inte använde fel ord, eftersom precis som vi nu båda påpekat, vore den fullt rörlig vore den onödig!:idea:

Du skriver att du talat med både kusk och tränare med citat: Enligt kusk o tränare var han het och han brukar inte vara het...

En häst som är "het" kan knappast anses som en avspänd individ i tävlingsmässigt skick,,, Ingen av dig, tränaren eller kusken ställde sig tydligen frågande till varför denna individ blev "het" inför start???
Eh? Vi möttes på väg från banan o vi frågade artigt vad som hänt...

Lär dig, dom att en spänd individ som är/blir "het" strax innan start inte är i tävlingsmässigt skick och bör av en seriös tränare strykas så vida nu inte banveterinären tar sitt ansvar och skiter i hur mkt pengar som är spelade på denna häst i loppet för att utföra sitt djurskydd och skyldighet som reprecentant för djurens välbefinnande.
Så heta hästar får ej starta?
Betyder att ta i o vilja iväg alltid att hästen är stressad? Eller kan det betyda att den tycker det är kul?

Vet hästar som blir väldigt pigga, framåt och heta på olika ställen där de brukar få göra saker de tycker är kul.

Sen är det ju skillnad på "tok" het och pigg" het" o där är jag med på din linje, att går hästen från lugn till tokhet på en kort tid bör man kolla vad som felas..
Ingen strävar ju efter en het häst som ligger på och pullar bort sina krafter..

Men de är lättare om du i framtiden ställer raka frågor o inte svammlar runt en massa i allämhet...

Tanken slog väl inte varesig dig,tränaren eller kusken hur extremt stor tur ni hade att inte detta ledde till en mkt stort olyckstillbud där både kollegor,övriga startande hästar kunde dragits med i detta olyckstillbud.
Va svammlar du nu om? Jag har väl inget med denna hästen att göra?? Det är inte min häst, min var hyffsat lugn i lopp 7. Och vår andra vann sitt lopp... :banana:

En "het" häst i tävlingssammanhang sänder tydliga signaler på att den är stressad och stress uppkommer bara genom hästars signaler att dom känner sig "obekväma" (klartext dom har en dold defekt som kommer vid ökad ansträngning att leda till ett trauma)
Om het betyder tokhet så håller jag med dig.

Är det helt obegriplig information för dig, kusken och främst tränaren att förstå detta enkla beteende från dom signaler våra hästar desperat försöker förmedla???
Men lilla du, varför behöver du ta dig ton, mästra o vara otrevlig?

Du har svammlat totat oförklarigt i dina inlägg hittils o sen helt plöstlig så ska jag ha fattat att anledningen till att du svammlade mot en inlägg var att du tycker inte stressade o heta hästar ska starta?

där tycker jag att du har fel. många av de hästarna vi har är heta vid tävling, strax innan och strax efter. men de är då inte i något annat än tävlingsmässigt skick, annars skulle de inte startas. intressant att nämna är att alla dessa är efter samma hingst.......... som själv var likadan.

Med risk att jag uppfattat Coari så tror jag hon menar tokheta hästar som pullar så de kväver sig av den anledningen..

Men som sagt, har lite svårt fatta va människan menar..

Knappstöld... :d

Tar mig friheten att lägga in en bild på en stressad stackars travhäst vid prisutdelningen strax efter loppet. Visst ser han piskad, elad och enormt stressad ut.... :eek:

9.jpg

:angel::angel::angel:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka