Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

Ah, trodde de stod på nätet.. då får jag knalla ner till biblioteket på skolan och se vad jag kan hitta...

Har den tyvärr inte här o kan såledse inte sätta dig in i vad som stod med korrekta fakta :(
Nån annan kanske kan ge dig en återberättelse :)

Delvis kl

Rondens artikel i sin helhet (har klippt bort en del oväsentlig information om tider osv för att jag inte orkar skriva in det):

Kalla Fakta ljög om häst

I Kalla Fakta-inslaget förra söndagen om Eskilstunatränaren Jan-Åke Hoas, där en fyraårig travare beskrevs som en indisk ko, framfördes rena fablerna från Kalla Fakta och reportern Sofia Hartungs sida.

Reportern levererade flera osanna uppgifter under inslaget om den nu fyraårige travaren. Bland annat sa hon:
"Vi får inte veta vad hästen heter för att inte ägaren ska röjas. Det enda vi får veta är att han köptes från USA för en miljon kronor och att ägaren försökte börja tävla med honom redan som tvååring, men att han inte klarade stressen och blev sjuk."
Tränaren J-Å fyllde i: - Han är inte gjord för trav helt enkelt.

Travronden kan berätta att hästen debuterade redan vid två års ålder och att Kalla Faktas SH inte har korrekta uppgifter. Hästen, som heter Bride's Dream, gjorde sitt första framträdande på Solvalla den 5 juli 2006.
Hästen ansågs så lovande att Per Lennartson åkte till USA samma sommar för att starta i storloppet Peter Haughton Memorial. BD galopperade dock bort sig i kvalet. Därefter återvände BD hem till Sverige och gjorde ytterligare en start som tvååring innan han gick till vintervila.

Under treåringssäsongen hann BD med ytterligare sex starter med en tredjeplats som bästa resultat. Hästen hade också hunnit byta tränare under treåringssäsongen. Till Travronden berättar Hoas att han hade BD i cirka två veckor - i Kalla Faktas reportage får vi veta att "BD kom till gården för åtta månader sedan".

Kalla Fakta diktade också ihop att hästen kostade en miljon kronor när den köptes från USA. I själva verket ropades BD in på auktionen för 9000 dollar. Vid den tidpunkten motsvarade en amerikansk dollar 7,79 svenska kronor, vilket översatt till svensk valuta blir 70 110 kr. Det fattas alltså 929 890 kr till den miljon som Kalla Fakta felaktivt uppgav.

DEt är väl inget som hänt direkt ;)

Travronden hade en artikel om Bride's Dream, alltså gick ut med fakta om vilken häst det var kalla fakta besökte hos Hoas.
Och sen tog de upp att Kalla Fakta ljög om sin info om hästen o gav den rätta infon.

Jag kan inte den rätta infon i huvudet, så jag kan inte återge den korrekt.

Kalla fakta sa även att hästens skulle avlivas dagen efter... Var kalla fakta direkt sänt eller borde inte hästen vara avlivad för längesen o inte ridhäst numera?? :eek::angel:

Travhästen är avlad för trav i över hundra år, fölungarna travar redan som små, för travaren är det den naturliga gångarten.

Vildhästen rör sig i trav vid lite snabbare förflyttningar så trav är nog lika naturligt som piaffer, passager, piruetter, tölt, passgång, skänkelvikningar etc.

Jag har alltid sett min häst som ett djur, vad skulle han annars vara? En krukväxt??

Och ett djur som hästens naturliga högsta gångart vid flyckt är????

Naturligt vis galopp, i annat fall förstår jag inte varför vissa travare i lopp plötsligt börjar galoppera.

Du kanske har ett bättre svar på denna fråga eftersom du ser hästen som ett djur.

Naturligt vis galopp, i annat fall förstår jag inte varför vissa travare i lopp plötsligt börjar galoppera.

Du kanske har ett bättre svar på denna fråga eftersom du ser hästen som ett djur.

Vad babblar du om? Jag har inte talat om flykt. Jag sade att för en travare är det inte lika onaturligt att trava fort som för en vildhäst. Jag tror dessutom att andra rörelser som anses naturliga för våra islands/wester/dressyr/hopp etc- hästar är lika onaturliga för en vildhäst som snabb trav är.

Vad anser du hästar vara, om inte djur?

Jag har jobbat på ett stort travstuteri och varannan dag hela sommaren drev vi hem en stor flock ston för att kolla brunsten, 1 av 10 galopperade, restän höll klockren trav trots att det var relativt högt tempo, utan kusk eller ryttare. På samma sätt drev vi även flocken med ston och föl mellan betena och även där såg man att fölungarna hellre valde trav före galopp. Så ja travhästen är framavlad för att trava och väljer trav helst, att de sen tappar balansen och går upp i galopp ett par steg är inte särskilt konstigt då det är lättare för dem att blansera sig i galopp, men oftast ställer de sig själva efter några galoppsprång och travar igen. Sen är det självklart en del som inte är naturtravare, har de sedan blivit halta för att de tex trampade snett i loppet så kanske de även fortsätter galoppera men en "riktig" travare, travar.

Jag kör en repris när det återigen kommer till att trav inte är en av den varmblodiga TRAVARENS naturliga gångart:

http://www.youtube.com/watch?v=zrTfGguM_WM

coari, kika på honom när han ökar.
Tror du att det är ett genetiskt framavlat arv att kunna trava i de farterna eller är det inlärt?

*kl*
Jobbade på stuteri med både ridisar (halvblod med hoppstam) fullblod o travare..
Va jätte kul att se deras olikheter redan som föl..

Roligast var nog egentligen de hoppstammade som faktiskt gärna studsade o hoppade över allt de kunde finna att hoppa o lite till :D

Galoppörerna galopperade nästa jämnt o travarna de travade...

Du frågade varför obligatoriet togs bort, vilken del av saningen saknas? Att det sen inte återinförts efter att bättre vacciner tillkommit är en annan historia och inte det jag svarade på. Men upplys mig gärna om de "andra" anledningarna till att obligatoriet togs bort, jag vill veta.

Det borde väl du själv ha svaret på eftersom du är mkt väl bekant med "sporten"

Kan ett tips som ekonomi ge dig en ledtråd?

coari, när man tittar på de trådar du har startat så ser man att du är en människa med starka åsikter. Det är bra! Det ska man ha!

Men uppenbarligen så är du emot sporter där hästar galopperar också.
Så vi inom travet ska inte känna oss utpekade.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=895689

Finns det någon sport med hästar inblandat som du tycker är okej och som fungerar tillfredställande, enligt dig, ur en djurskyddssynpunkt?

Så ja travhästen är framavlad för att trava och väljer trav helst, att de sen tappar balansen och går upp i galopp ett par steg är inte särskilt konstigt då det är lättare för dem att blansera sig i galopp,

Hur ska du ha det???

Vill du att jag skriver svaret på hur man får en för dagen "naturtravare" att hålla sig till trav?? Naturligtvis är det som du skriver och i alla urminnes tider mer naturligt för hästen att finna sin fria balans i galopp eftersom trav är en för hästen helt onaturlig gångart. Att sedan aveln gått så långt genom avel att t.o.m. föl i (vissa fall) väljer rörelse i trav före galopp säger väl en hel del om sportens utveckling.

En fråga: Hur fort kan en för dagen "naturlig" travare springa maximalt i som du påstår framavlad naturtravare???

Mitt svar blir max 56 km/timmen i max 400 meter.. En galoppör kan lätt löpa i galopp i drygt 70 km/timmen i 1000 meter..

Vem av dessa två individer blir först ett byte vid en rovdjursattack i det vilda???

Tala inte om för mig att dagens travare är "naturliga", säg i stället att dom är en tillgång ekonomiskt för staten.

Tala inte om för mig att dagens travare är "naturliga", säg i stället att dom är en tillgång ekonomiskt för staten

Med tanke på att du inte tycker om galoppsporten heller så upprepar jag min fråga:

Finns det någon sport med hästar inblandat som du tycker är okej och som fungerar tillfredställande, enligt dig, ur en djurskyddssynpunkt?

En fråga: Hur fort kan en för dagen "naturlig" travare springa maximalt i som du påstår framavlad naturtravare???

Världsrekordet på kort distans, 1609 meter, är 1.08.1

Offshore Dream vann Prix DÁmerique, 2700 meter, på 1.12.0

Du får själv räkna ut vad hastigheten blir. ;)

*delvis kl*

Har inte läst hela tråden. Så ber om ursäkt redan här om jag missuppfattat ngt.

Men vad är det för konstigt med att en travare helst travar? Såklart är dom avlade för det, precis som en galopphäst är avlad för att galoppera, och en hopphäst för att hoppa.

Vi människor har valt ut individer och fört dessa gener vidare för att få ut så mkt som möjligt av våra hästar, oavsett vilken gren eller diciplin vi sysslar med.

Och att travet skulle vara mer djurplågeri än något annat kan jag inte alls hålla med om.

En travhäst som inte vill trava kan aldrig prestera på topp hur mkt du än slår den. Det går säkert att öka förmågan, men det där lilla extra som behövs kan man aldrig slå fram.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka