Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

Jag så det på TV,alltså hästen som hoppade i dammen!
Alla som var på Sundbyholm minns väl påskbomben,då Rickard S Janson körde hästen Bourdon som stöp framför en fullsatt läktare.Presenningen åkte fram och traktorn parkerades snyggt mellan hästen och läktaren.Jag var helt övertygad om att den hästen inte levde,men efter ett bra tag reste han sig och gick därifrån för egen maskin.Dom fick en helsida i Travronden, Rickard och Bourdon!

Nej det missa jag inte, men den andra som dog i ett storlopp på sundbyholm... gahhh kommer inte på namnet!

Jag har sett några olyckor, men jag har aldrig sett någon häst som har blivit avlivad av skadorna. Alltså jag har bara sett olycksfall men inga dödsfall. Har däremot sett en häst på jägers som tog sig en simtur i dammen:angel: Kusken satt ju inte kvar därbak, men det trodde väl hästen och försökte dränka sin "plågoande" eftersom den blev sååååå piskad före simturen:devil::cool::rofl:

Hon hade säkert taskig barndom, fråga Naffa! :idea::D:grin:

Är du av annan uppfattning får du gärna förklara det, glöm då inte heller att redovisa statestiken på antal 1,5 åringar inkommna i träning, % som kvalar,% som går premielopp, % på hur många av dessa individer som fortfarande är aktiva vid 5 års ålder. Dom 60 % som fallit bort innan 5 års ålder,, vad har hänt med dom???

Alla inblandade inom travet med tydlig insyn verkar ignorera denna fråga..
Vad kan det bero på??

Vart har du fått dom siffrorna från?
En del hästar kanske inte ens har talang att bli travhästar och då finns ju ingen anledning att tvinga dom

Alla inblandade inom travet med tydlig insyn verkar ignorera denna fråga..
Vad kan det bero på??
Dom 60 % som fallit bort innan 5 års ålder,, vad har hänt med dom???

Vart är källan till siffrorna o står de inget i den undersökning som gjorts vad som skett med hästarna?

Jag personligen skulle gissa att en del gått till avel, ridhästar, exporterade (Finland, Malta, Norge, Danmark, Tyskland, Irland) några är hemma hos ägarna, några gick till slakt.

Va vill du svaret ska vara?
60% av alla travare som föds slaktas innan 5 års ålder pga av alla skador de fått på travet?

Martha har ju ett bra svar! :bow:

Ja har sett 1, How Happy :cry:

Var det stoet som Erik Adielsson körde i Stochampionatet?
Som bara föll ihop i första sväng?
Kommer inte ihåg namnet på den hästen.
Minns bara att Erik satt helt knäckt på innerplan och att stämningen blev så tryckt efteråt.

Självklart är det naturligt att diskutera trav här på travforumet. :)

Men jag frågade av nyfikenhet och om jag sammanfattar ditt svar så är det att det finns ingen sport med djur inblandat som är okej ur djurskyddssynpunkt.

Det glädjer mig att du kan finna ett guldkorn i Maharajah!
Han tävlar ju på samma villkor som alla de andra, likväl som Hultman är satt att förvalta sina hästar likt andra tränare.

Därför frågar jag, återigen nyfiket, vad det är som skiljer Maharajah från de andra hästarna och Hultman från de andra tränarna?

Jag har sett den filmen förut! :love:

Jag älskar hennes säckiga hållning! ;)
(Den är bra för mitt kutryggiga ridstils-ego)

Minns bara att Erik satt helt knäckt på innerplan och att stämningen blev så tryckt efteråt.

Jaa
Vi stod precis där hon föll o sen var det Cindy Bob tror jag(?) som skenade runt...
Riktigt tragiskt!

Ja fy..
När skopan kom och det som skulle bli helgens avslutningsfest blev bara sorgligt.

Visst var det en snygg fuxa?

Cindy Bob! Så hette hon ju! Funderade just på vad hon hette med. *ler lite senilt*

Jag tar mig själv i kragen och hoppar i säng!
God Natt!

Vår (strax) 4-åriga kille har gått premie, men inte mer. Varför? Inte pga skada eller magsår utan helt enkelt för att han inte passar som travhäst. Det är kul att vara med i tex provlopp, men han tappar intresset under loppet, han är liten (149 cm), lat och knubbig. Därför tävlar han inte MEN han kommer att bli en underbar ridhäst (ponny)!

Är det ngn som vet orsaken till denna olycka??

Vår (strax) 4-åriga kille har gått premie, men inte mer. Varför? Inte pga skada eller magsår utan helt enkelt för att han inte passar som travhäst.

Om hästen nu inte passar som travhäst så förstår jag inte varför den gått premielopp. Märkte ni inte detta under hästens inkörning,uppträning,kval eller upptäckdes detta först efter premieloppet som om man klarar det får en liten bonus för.

Det är ju liiite skillnad att gå 30-40 tider mot att gå 15-17 tider

30 kan väl grannens halvblod gå om den skulle tränas en stund

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka