Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

Det borde väl du själv ha svaret på eftersom du är mkt väl bekant med "sporten"

Kan ett tips som ekonomi ge dig en ledtråd?

Tog jag inte upp ekonomin? Skulle du betala pengar för att spruta in något i din häst som har större chans att göra den sjuk än att skydda den från sjukdom?

Om du andas, lugnar dig, rensar huvudet från förutfattade meningar om vad andra skriver och slutar vara så baskans arg och nu läser mitt inlägg igen.

Jag skrev varför obligatoriet en gång togs bort och att JAG ser ingen anledning till att inte införa det igen och anser att det borde införts igen när vaccinerna blev uppdaterade. Jag och det jag jobbat åt under de åren jag sysslade med trav har alltid vaccinerat sina hästar.

Jag vet inte vilken annan anledning än att vaccinerna inte fungerar som föranledde att de togs bort eftersom en sjuk häst kostar mer än det gör att vaccinera. Så var kommer ekonomin in? Förklara för jag förstår faktiskt inte?:confused:

Senast ändrad av en moderator:

Fast vi jobbar fortfarande inte med vildhästar, vi jobbar med tamhästar. Jag har inte påstått att travare är naturliga, lite lite som dagens fullblod, dressyrhästar, etc. Ingen av dem skulle klara sig särskilt bra i det vilda.

Jag påstod att det faller sig naturligare att trava fort för en travare än en vildhäst eftersom de är avlade för det. Det är vad vi med avel gjort med våra djur och jag tycker det är ett ämne för en annan tråd, huruvida det är etiskt rätt att avla fram hästar som hoppar högt, travar fort, kor som mjölkar 40 liter per dygn eller grisar som får ledskador om de får röra sig på mer än 10 kvadratmeter yta.

Du har fortfarande inte svarat på vad travare är du nu inte anser dem vara djur.

Ska man jämföra med vildhästar så kan man väl även storleken på häst?

Vad jag vet travar en travare lika fort som många ponnyraser galopperar, därför tycker jag att de argumenten faller lite.

Forntidens hästar var ju mindre än vad våra framavlade raser är och det gör åtminstone i min värld att de var långsammare.

Nej, han är svensk travare, men ja han har 100% amerikanskt blod. Och eftersom det är blodet som är viktigast i frågan tölt, så valde jag det lättaste sättet att skriva på. Mr Crom heter han, om du vill kolla blodet. Jag kan inget om travarstammar (eller andra stammar för den delen) men har fått höra att den vaken är ny eller urgammal, men rätt gammal. Oavsett vilket töltar han som en klocka.

Det som är lustigt var frågan/påståendet att tölt inte är naturligt för honom. Dels för att jag själv inte sagt något som helst om naturligt, har nog inte ens nämnt det, och dels för att det är väldigt naturligt för honom.
Det är som sagt hans starkaste gångart som han bär sig bäst i - även när hans utbildning framförallt/hittils enbart har lagts på att förbättra skritten och traven, och han inte fått ta ett enda töltsteg under ryttare de senaste dryga 2 månaderna har tölten utvecklats och kommer mycket lätt - en avspänd, bärig tölt som kan ökas och minskas i tempo med bara sitsen. Vet dock inte om den fortfarande är passaktig när han ökar eftersom jag inte sett eller ridit den på ett tag, bara fått upplysningar från tränaren.
Att den amerikanska travaren (som är hans förfäder till 100% men vars ras han, som du säger, inte tillhör) är en fin del av grunden till andra gångartshästar som töltar naturligt är ju också en liten faktabit som har med naturligheten i hans tölt att göra.
Så den är lika naturlig för honom som för en islandshäst, och mer än för en del individer av dem också.

**raderat**

Senast ändrad:

Och ett djur som hästens naturliga högsta gångart vid flyckt är????

Fast våra hästar flyr ju knappast när dom startar, dom är väl tränade och omhändertagna och startas knappast innan dom är både fysiskt o psykiskt redo...hur skulle det se ut om alla hästar skenade runt på travdagarna :eek:

Det borde väl du själv ha svaret på eftersom du är mkt väl bekant med "sporten"

Kan ett tips som ekonomi ge dig en ledtråd?

för att förekomma så är krims utb veterinär så jag tror faktiskt att hon är lite ingiven i det. Själv så vaccinerade jag heller inte hästarna förut, pga samma anl som krims beskrev. Pengarna i det stora hela är försvinnande liten. Faktiskt.

coari, när man tittar på de trådar du har startat så ser man att du är en människa med starka åsikter. Det är bra! Det ska man ha!

Men uppenbarligen så är du emot sporter där hästar galopperar också.
Så vi inom travet ska inte känna oss utpekade.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=895689

Finns det någon sport med hästar inblandat som du tycker är okej och som fungerar tillfredställande, enligt dig, ur en djurskyddssynpunkt?

Nej ni inom travet ska inte känna er utpekade, Galoppen är faktiskt värre!!

Ingen sport med hästar inblandade fungerar för dagen enligt dagens djurskyddssynpunkt. Jag har inte skrivit lagen men är mkt medveten om att så är inte fallet.

Fakta är att ju mer pengar som är inblandade ju mindre fungerar dagens djurskyddslag för den enskilda individen, så enkelt är det.

Inom ridsporten så är det ingen hemlighet att främst ponnytävlingar inom hoppning ligger i topp inom ridsporten. Fält tävlan med alla sina dödsolyckor (på hästarna) är heller inget som fungerar tillfredsställande enligt dagens lagstiftning.

En ryttare eller kusk har alltid valmöjligheten att avbryta sitt deltagande om den är sjuk eller av annan orsak inte vill utföra sitt deltagande, en häst har inte den möjligheten utan är helt utlämnad till tränaren/ägarens personliga kompetens vilket inte alltid är till hästens välbefinnande.

Ta "tjafset" mellan ägare och tränaren av Commander Crowe, och ägarens okunskap om att det är alltid endast tränaren som kan anmäla eller stryka sin häst, inte hästägaren. I detta fall va det tur att reglerna är på det sättet men i många andra fall så är det jävligt bittert som hästägare att vilja stryka sin häst inför en start när tränaren inte är av samma åsikt för att tio minuter senare behöva se sin häst avlivas på banan.

Jag har tagit del av detta flera ggr inom galoppen/ travet, sett fåtal fall inom ridsporten så tro inte att detta gäller enbart travsporten.

Underforumet gäller trav så därför borde vi väl hålla oss till att här diskutera trav och inte andra häst sportet eller???

En sak är dock säkert, ju mer pengar som är inblandade i sporten ju sämre fungerar dagens djurskyddslag för den enskilda individen.

Är du av annan uppfattning får du gärna förklara det, glöm då inte heller att redovisa statestiken på antal 1,5 åringar inkommna i träning, % som kvalar,% som går premielopp, % på hur många av dessa individer som fortfarande är aktiva vid 5 års ålder. Dom 60 % som fallit bort innan 5 års ålder,, vad har hänt med dom???

Maharajah, är han regeln som bekräftar undantaget coari?

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=896865

Ja han är reglen som bekräftar undantaget, i just detta fall även tränaren utifrån att han hade förstånd nog att inte starta den när den va sjuk.

När det gäller tränaren så verkar det som att han har lärt sig utifrån tidigare gjorda misstag, men alla behandlar väl kristallglas annorlunda än ett Ikea glas.

Ta "tjafset" mellan ägare och tränaren av Commander Crowe, och ägarens okunskap om att det är alltid endast tränaren som kan anmäla eller stryka sin häst, inte hästägaren. I detta fall va det tur att reglerna är på det sättet men i många andra fall så är det jävligt bittert som hästägare att vilja stryka sin häst inför en start när tränaren inte är av samma åsikt för att tio minuter senare behöva se sin häst avlivas på banan.
Att det säkert hänt säger jag inget om o säkert i din närhet oxå eftersom du tar upp det som exempel o det är bara att beklaga.:cry:
Men påståenden om att det sker i många fall o antyder att det är vanligt gör mig helt allergisk.

Enligt uppgift från STC dör igenomsnitt 5 hästar/ år i travlopp.
En ganska liten summa med tanke på att 12 487 varmblod och 1.591 kallblod startat i 8 095/ 996 lopp.
Så det känns inte direkt som det är vanligt förekommande att travare dör i lopp o inte heller troligt att alla dessa innan varit i ej tävligsmässigt skick o äagren velat stryka hästen o tränaren gått emot detta o tävlat ändå?

*kl*
Jag söker informationen om vad som är den vanligaste orsaken till dödsfall under lopp, men finner den inte?
Någon som vet?

det borde vara att halspulsådern brister, det gjorde det på min farbror också när han cyklade hem från sitt arbete.

*kl*
Jag söker informationen om vad som är den vanligaste orsaken till dödsfall under lopp, men finner den inte?
Någon som vet?

Nej,jag vet inte men jag kan tänka mig att det är Aortan eller/och hjärtat.
Men obduceras inte alla hästar som dör på banan?Någon information lär det väll finnas någon stans, men var?

Jag har tagit del av detta flera ggr inom galoppen/ travet, sett fåtal fall inom ridsporten så tro inte att detta gäller enbart travsporten.

Själv har jag varit travverksam i 16 års tid, skulle gissa att jag varit på fler travbanor än du (och i flera olika länder), och sett bra många hundra lopp fler än du......jag har aldrig tagit del av detta. Undrar om jag haft otroligt tur -vad tror du??
gulan

Samma här, det enda jag varit med om var en KUSK som dog i ett lopp när jag var 10 år... :crazy:

Jag har sett några olyckor, men jag har aldrig sett någon häst som har blivit avlivad av skadorna. Alltså jag har bara sett olycksfall men inga dödsfall. Har däremot sett en häst på jägers som tog sig en simtur i dammen:angel: Kusken satt ju inte kvar därbak, men det trodde väl hästen och försökte dränka sin "plågoande" eftersom den blev sååååå piskad före simturen:devil::cool::rofl:

Jag har sett några olyckor, men jag har aldrig sett någon häst som har blivit avlivad av skadorna. Alltså jag har bara sett olycksfall men inga dödsfall. Har däremot sett en häst på jägers som tog sig en simtur i dammen:angel: Kusken satt ju inte kvar därbak, men det trodde väl hästen och försökte dränka sin "plågoande" eftersom den blev sååååå piskad före simturen:devil::cool::rofl:

Jag så det på TV,alltså hästen som hoppade i dammen!
Alla som var på Sundbyholm minns väl påskbomben,då Rickard S Janson körde hästen Bourdon som stöp framför en fullsatt läktare.Presenningen åkte fram och traktorn parkerades snyggt mellan hästen och läktaren.Jag var helt övertygad om att den hästen inte levde,men efter ett bra tag reste han sig och gick därifrån för egen maskin.Dom fick en helsida i Travronden, Rickard och Bourdon!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka