Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

Knapplån

Vad tycker ni travfolk om detta: Vaccinerar ni era hästar mot A2 ?

Nu har A2 influensan börjat sprida sig som en löpeld genom travsverige igen. Det blir värre för varje år som går.
Trots utbrott på vissa banor tillåts det att tävlingarna körs som vanligt med motivationen att "vi har stängt av stallarna med de sjuka hästarna" Det har ju visat sig gång på gång att det inte hjälper då A2 ju är en luftburen smitta och viruset kan smitta på upp till 40 meters avstånd i luften. Dessutom kanske det finns fler hästar än de som insjuknat som är smittade men ännu inte visat symptom. Jag tycker det är oansvarigt. I dessa fall är det endast pengar det handlar om och inte smittspridning eller djurskydd. Om alla hästar var vaccinerade skulle dessa stora utbrott minska betydligt och dessutom skulle hästarna om de nu insjuknar trots vaccinet inte bli lika sjuka och tillfriskna snabbare.

Återinför vaccinationstvånget i travsporten! Jag förstår inte varför det togs bort. Har man inte råd med de stackars kronor en vaccinering kostar så får man ta konsekvenserna: Ställ in travtävlingarna direkt A2 konstateras på en bana! Det är inte förenligt med gott djurskydd att sprida smitta.

Knapplån

Vad tycker ni travfolk om detta: Vaccinerar ni era hästar mot A2 ?

Nu har A2 influensan börjat sprida sig som en löpeld genom travsverige igen. Det blir värre för varje år som går.
Trots utbrott på vissa banor tillåts det att tävlingarna körs som vanligt med motivationen att "vi har stängt av stallarna med de sjuka hästarna" Det har ju visat sig gång på gång att det inte hjälper då A2 ju är en luftburen smitta och viruset kan smitta på upp till 40 meters avstånd i luften. Dessutom kanske det finns fler hästar än de som insjuknat som är smittade men ännu inte visat symptom. Jag tycker det är oansvarigt. I dessa fall är det endast pengar det handlar om och inte smittspridning eller djurskydd. Om alla hästar var vaccinerade skulle dessa stora utbrott minska betydligt och dessutom skulle hästarna om de nu insjuknar trots vaccinet inte bli lika sjuka och tillfriskna snabbare.

Återinför vaccinationstvånget i travsporten! Jag förstår inte varför det togs bort. Har man inte råd med de stackars kronor en vaccinering kostar så får man ta konsekvenserna: Ställ in travtävlingarna direkt A2 konstateras på en bana! Det är inte förenligt med gott djurskydd att sprida smitta.

Det senaste jag hörde var att de kommer att stänga banorna vid minsta lilla misstanke om A2. Tävlingar kommer att ställas in, oavsett. Och dessutom manar Peter Forssberg alla tränare att vaccinera nu. Och troligtvis kommer tvånget att införas igen...
http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=26740

Senast ändrad:

Jag förstår inte varför det togs bort.

Därför att vaccintillverkarna under en period krängde på hästägare overksamt vaccin. Vaccinerade hästar blev lika sjuka och ibland sjukare än ovaccinerade. En del hästar blev sjuka av själva vaccineringen. Kanske tack vare travsportens bojkott tvingade man företagen att faktiskt ta fram ett vaccin som fungerar (även till andra än travhästar) och inte tro att man kan leva på att sälja vaccin mot gamla utdöda virus. Idag är vaccinerna bättre och jag tycker att man bör införa obligatorie igen. Nu är det ju så att de flesta vaccinerar sina hästar ändå, i alla fall i mitt område men det är ju bättre att alla gör det.

Så nej, det handlade inte om pengar det handlade om att en stor majoritet blev less på att betala pengar för värdelöst skit som inte hade effekt.

är det bara jag, eller är inte trav en onaturlig gångart för hästar? Har för mig att jag läst det å det är ju ganska logiskt för vildhästarna rör ju sig sakta när det förflyttas å skenar (i galopp) när de flyr. det är nog inte mkt trav...

Sen har inte jag många positiva erfarenheter av trav. tkr hästarna pressas för hårt vid för ung ålder och ses inte som ett djur

Måste bara inflika med ett inlägg i denna fråga. Jag har själv haft några hästar som gått på banan ( som jag köpt efter deras travkarriär) och du vet nog inte riktigt hur skadad en häst kan vara i nerverna efter ett antal år på banan med all den hets, stress o inte alltid så mild behandling. En av mina pärlor var den finaste på jorden. Vi köpte honom för att hans blick vädjade till oss!! Han var så fruktansvärt illa hanterad och han är bara en av jättemånga. Jag tycker att det får bli tuffare tag mot de som inte håller måttet. På tävling får du inte använda spö, men tänk då hur det går till på träningarna på hemmaplan. Nej, jag har inget gott överhuvudtaget att säga om travsporten.
De startar upp tidigt i hästens liv med träningar o vid 2 år ska de kvala. De är inte ens färdiga i sina kroppar. Inte konstigt de får problem med leder, knäna tar stryk och inte minst nerverna. Man kan likna det med människans utbrändhet. Fram för mycket hårdare kontroller och tuffa straff. De hästar som inte håller måttet skickas i stor mängd på slakttransporter t Italien med kanske 3 dygn i lastbil o slaktas under grymma former. Dax att alla ställer sig på djurens sida!!! Djuren har lidit länge nog för människans skull.

är det bara jag, eller är inte trav en onaturlig gångart för hästar? Har för mig att jag läst det å det är ju ganska logiskt för vildhästarna rör ju sig sakta när det förflyttas å skenar (i galopp) när de flyr. det är nog inte mkt trav...

Sen har inte jag många positiva erfarenheter av trav. tkr hästarna pressas för hårt vid för ung ålder och ses inte som ett djur

Travhästen är avlad för trav i över hundra år, fölungarna travar redan som små, för travaren är det den naturliga gångarten.

Vildhästen rör sig i trav vid lite snabbare förflyttningar så trav är nog lika naturligt som piaffer, passager, piruetter, tölt, passgång, skänkelvikningar etc.

Jag har alltid sett min häst som ett djur, vad skulle han annars vara? En krukväxt??

Måste bara inflika med ett inlägg i denna fråga. Jag har själv haft några hästar som gått på banan ( som jag köpt efter deras travkarriär) och du vet nog inte riktigt hur skadad en häst kan vara i nerverna efter ett antal år på banan med all den hets, stress o inte alltid så mild behandling. En av mina pärlor var den finaste på jorden. Vi köpte honom för att hans blick vädjade till oss!! Han var så fruktansvärt illa hanterad och han är bara en av jättemånga. Jag tycker att det får bli tuffare tag mot de som inte håller måttet. På tävling får du inte använda spö, men tänk då hur det går till på träningarna på hemmaplan. Nej, jag har inget gott överhuvudtaget att säga om travsporten.
De startar upp tidigt i hästens liv med träningar o vid 2 år ska de kvala. De är inte ens färdiga i sina kroppar. Inte konstigt de får problem med leder, knäna tar stryk och inte minst nerverna. Man kan likna det med människans utbrändhet. Fram för mycket hårdare kontroller och tuffa straff. De hästar som inte håller måttet skickas i stor mängd på slakttransporter t Italien med kanske 3 dygn i lastbil o slaktas under grymma former. Dax att alla ställer sig på djurens sida!!! Djuren har lidit länge nog för människans skull.

Din "Pärla".
Hur många starter hade han gjort?
Kan du visa oss hans statistik?

Vad har han för stam?

Vem var han uppfödd hos, vem körde in honom och vilken/vilka tränare har haft honom?

Finns det dokumenterade skador hos honom och hur har dessa uppkommit?
På vilket sätt blev han illa behandlad?

Jag har alltid undrat hur man behandlar en häst man köper direkt från banan. Jag har haft sköthästar som har varit underbara individer, personliga, lekfulla, härliga och arbetsvilliga. När dessa sålt som ridhästar så blir det katastrof, de är helt plötsligt stressade, rädda felbehandlade osv.

Därför tog jag och hälsade på några av dessa och då gick det upp ett ljus. Från att ha blivit omhändertagna hela dagarna, tränat eller motionerat , gått i hage, pysslad med i timmar och promenerats med till ett liv i en hage med kanske en till två timmars skötsel och motion per dag. Inte undra på att de blir stressade och hittar på saker, de har ju tråkigt. Tränar ni överhuvudtaget ner era hästar som ni köper från travet eller slänger ni ut dem i en hage och förväntar er att de skall vara möbler? Travare måste jobba, med kroppen eller huvudet, och de måste jobba mycket, de är avlade för det.

Jag jobbade med en avelshingst en gång som inte lämmnade någon sperma vid betäckning, tills de anställde en tjej som skötte och började träna honom igen.

Det här är ännu en anledning till att jag slaktar mina hästar efter karriärens slut,då slipper jag bli anklagad för misshandel och djurplågeri.

Senast ändrad av en moderator:

Det senaste jag hörde var att de kommer att stänga banorna vid minsta lilla misstanke om A2. Tävlingar kommer att ställas in, oavsett. Och dessutom manar Peter Forssberg alla tränare att vaccinera nu. Och troligtvis kommer tvånget att införas igen...
http://www.travronden.se/edrum.jsp?article=26740

Ja det var ju på tiden att dessa beslut tas. Men det var väl bara någon vecka sedan tävlingarna i Halmstad kördes trots A2 på banan?

Redan efter förra årets stora utbrott borde man väl beslutat om direktstängning av banor vid nästa tillfälle samt vaccinationstvång. Nu känns det lite sent påtänkt. Men det är klart bättre sent än aldrig :)

Det är på gång att bli obligatorisk vaccinering igen sa min vet när jag var där sist (september). Det har kommit bättre vaccin nu och hästarna blir inte dåliga av vaccinet som förut.

Jag vaccinerar de två som tävlar.

Därför att vaccintillverkarna under en period krängde på hästägare overksamt vaccin. Vaccinerade hästar blev lika sjuka och ibland sjukare än ovaccinerade. En del hästar blev sjuka av själva vaccineringen. Kanske tack vare travsportens bojkott tvingade man företagen att faktiskt ta fram ett vaccin som fungerar (även till andra än travhästar) och inte tro att man kan leva på att sälja vaccin mot gamla utdöda virus. Idag är vaccinerna bättre och jag tycker att man bör införa obligatorie igen. Nu är det ju så att de flesta vaccinerar sina hästar ändå, i alla fall i mitt område men det är ju bättre att alla gör det.
Så nej, det handlade inte om pengar det handlade om att en stor majoritet blev less på att betala pengar för värdelöst skit som inte hade effekt.

Det där är nog inte hela sanningen.... Hur som helst så är det länge sedan och bättre vacciner har funnits i många år nu. Flera stora A2 utbrott som blivit värre från år till år har också passerat utan att travet tagit tag i problemet förrän JUST nu. Man ska nu börja stänga alla drabbade banor direkt, det var på tiden!

Det där är nog inte hela sanningen.... Hur som helst så är det länge sedan och bättre vacciner har funnits i många år nu. Flera stora A2 utbrott som blivit värre från år till år har också passerat utan att travet tagit tag i problemet förrän JUST nu. Man ska nu börja stänga alla drabbade banor direkt, det var på tiden!

Du frågade varför obligatoriet togs bort, vilken del av saningen saknas? Att det sen inte återinförts efter att bättre vacciner tillkommit är en annan historia och inte det jag svarade på. Men upplys mig gärna om de "andra" anledningarna till att obligatoriet togs bort, jag vill veta.

Uhm..ja? :rofl: Jag har inte lärt honom det, och så konstigt är det väl inte iom att am. travare var med och grundade både tennessee walking horse och saddlebred - som har tölt helt naturligt i sig även om det ofta uppvisas under onaturliga former, och att många am. travare tävlar i passlöp i usa. Så ja,.. det är väl helt naturligt? För övrigt vet jag inte varför naturligt drogs in i tråden :P
(bara för att dementera att han bara töltar av stress; hans tölt har bara blivit bättre av att skritten och traven förbättrades. Tölt är hans starkaste gångart.)

och det roliga var..???:confused:

Åh va jag är less på "ridtravarfolks" tjat om amerikansk travare- vad är det för ras??? Ja de direkt importerade ja.. men de som föds här i Sverige är svenska & hur mkt av det grund blodet finns kvar i de som föds här i Sverige?

Ja i USA , då det är sk passgångar blod.

Är din häst född i USA & har garanterat amerikanskt blod?

Annars så är den en enkel svensk varmblodig travare.

/ lobysalice - ägare till en dansk/fransk/amerikansk travare:grin:

Han sa mer som inte stämde ang hästen, bla köpesumman.

Men, hästen är lika upptränad som bla Order By Fax mfl med sikte på de amerikanska storloppen.
Efter USA trippen blev hästen ojämn & magsår uppdagades bla.
Hjärtfelet vet jag ej när det uppkommit el hos vilken tränare.

Citerar mig själv ;

Måste klappa mig lite själv på bröstet idag :p är grym på att känna igen hästar ( ibland ;))

För visst tusan var det Bride's Dream det var tal om i "Kalla Fakta" ( Ni som läst travronden idag fattar ;))

Eller vad säger du Humelibumlan?? Visst är jag liiite bra :p ?

Åh va jag är less på "ridtravarfolks" tjat om amerikansk travare- vad är det för ras??? Ja de direkt importerade ja.. men de som föds här i Sverige är svenska & hur mkt av det grund blodet finns kvar i de som föds här i Sverige?

Nej, han är svensk travare, men ja han har 100% amerikanskt blod. Och eftersom det är blodet som är viktigast i frågan tölt, så valde jag det lättaste sättet att skriva på. Mr Crom heter han, om du vill kolla blodet. Jag kan inget om travarstammar (eller andra stammar för den delen) men har fått höra att den vaken är ny eller urgammal, men rätt gammal. Oavsett vilket töltar han som en klocka.

Det som är lustigt var frågan/påståendet att tölt inte är naturligt för honom. Dels för att jag själv inte sagt något som helst om naturligt, har nog inte ens nämnt det, och dels för att det är väldigt naturligt för honom.
Det är som sagt hans starkaste gångart som han bär sig bäst i - även när hans utbildning framförallt/hittils enbart har lagts på att förbättra skritten och traven, och han inte fått ta ett enda töltsteg under ryttare de senaste dryga 2 månaderna har tölten utvecklats och kommer mycket lätt - en avspänd, bärig tölt som kan ökas och minskas i tempo med bara sitsen. Vet dock inte om den fortfarande är passaktig när han ökar eftersom jag inte sett eller ridit den på ett tag, bara fått upplysningar från tränaren.
Att den amerikanska travaren (som är hans förfäder till 100% men vars ras han, som du säger, inte tillhör) är en fin del av grunden till andra gångartshästar som töltar naturligt är ju också en liten faktabit som har med naturligheten i hans tölt att göra.
Så den är lika naturlig för honom som för en islandshäst, och mer än för en del individer av dem också.

Senast ändrad av en moderator:

Om vi ska ta ett exempel, min häst Milord Iron har ju ren amerikansk stam... förutom att han är född i Sverige då. Har jag rätt?:p

En liten parentes.

Man brukar väl dela upp blodet i amerikanskt, franskt och ryskt?

På Blodbanken finns en liten kul grej som räknar ut hur många procent av vilket blod som finns i din häst. Två "hack" nedanför stamtavlan står indelningen *tipsa*.

Citerar mig själv ;

Måste klappa mig lite själv på bröstet idag :p är grym på att känna igen hästar ( ibland ;))

För visst tusan var det Bride's Dream det var tal om i "Kalla Fakta" ( Ni som läst travronden idag fattar ;))

Eller vad säger du Humelibumlan?? Visst är jag liiite bra :p ?

Jooohooo du var så duktig så :):bow:

Men de jag inte fattar är att Hoas kan låta bli att rätta (dementera) kalla faktas fel i faktan om den hästen, de är ju pinsamt för bövelen :eek::mad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka