Trav är djurplågeri...

Sv: Trav är djurplågeri...

Vart är källan till siffrorna o står de inget i den undersökning som gjorts vad som skett med hästarna?

Jag personligen skulle gissa att en del gått till avel, ridhästar, exporterade (Finland, Malta, Norge, Danmark, Tyskland, Irland) några är hemma hos ägarna, några gick till slakt.

Va vill du svaret ska vara?
60% av alla travare som föds slaktas innan 5 års ålder pga av alla skador de fått på travet?

Källan är ju självaste ATG, det är bara att söka på tränarna och deras hästar i träning. Man kan även söka på respektive häst och historik.

Naturligtvis finns det ett mkt stort mörkertal på dom hästarna som "går ur träning" men om du orkar söka själv så ser du att 60% av alla travare som föds och registreras in inte slaktas före 5 års ålder. Sanningen är att 60% inte ens kommer till kval/premie lopp. Vad som händer sedan med majoriteten av dessa 60% är just det dolda djurplågeriet inom Travet.

Är sanningen för obekväm för dig att ta del av??

Var står det att det att det är 60% som försvinner? För du kan väl knappast ha gått igenom alla tränare själv?

Och vad är nu detta mystiska dolda djurplågeri?

Om nu hästen inte längre tränas för trav så kan vi inte länge piska den.

Vad är det för djurplågeri vi använder oss på sånna hästar?

Det verkar som att vi travfolk är väldigt fantasifulla när det gäller att plåga våra hästar.

*väntar med spänning*

Var står det att det att det är 60% som försvinner? För du kan väl knappast ha gått igenom alla tränare själv?

Sök själv på tex. Kolgjini, en av landets mest upphöjda sk unghäst tränare med massor av fina 2 års prestationer. Journalisterna applåderar och pressen skriver i fetstil. Varför finns inte 60% av dessa tvååringar kvar i träning eller är fortfarande aktiva tre år senare??

Vad menar du med "poff försvann"?

Har själv haft ett par unghästar från Ludde, tycker inte att det är så konstigt att en tränare som ska leva på det satsar på nya hästar och säljer de som är sena i utvecklingen.
Dessurom har inte många hästar talang för travet. Tror du fått svar i ett annat inlägg om vad som händer med dessa. Vet inte riktigt varför du tjatar?

Den enda informationen som finns där är vilka hästar han har i träning just nu. Hur vet du vad som hänt de hästar som ägarna bytt tränare på?

Väntar fortfarande på svar om hur hästarna som inte passar som travhästar blir plågade.

Vad är så tragiskt med den här hästen :confused:
I första länken läser jag att hästen gått barfota och fungerat bra med det.
Är det tragiskt att hästen gått barfota ?

I andra länken läser jag att hästen inte startat i år och numera tränas av en amatör.
Varför han inte startat i år vet inte jag. Det kan väl finnas hur många orsaker som helst ? Vet du varför ? :confused:

Du får gärna berätta varför den här hästens historia är så tragisk.

Det var väl dit jag ville komma med mitt inlägg också... Liksom, vaddå Puff försvunnen? Hästen har ju till och med tränats av samma tränare hela tiden... Att den inte har startat på ett tag kan ju ha med 1000 olika saker som du säger att göra:grin: Ser inte heller nåt tragiskt med den här hästen, mer än att den kanske varit långtidskadad då... Men den kanske har dragit upp en senskada när den busat i hagen, vad vet jag??

Jag har sett några olyckor, men jag har aldrig sett någon häst som har blivit avlivad av skadorna. Alltså jag har bara sett olycksfall men inga dödsfall. Har däremot sett en häst på jägers som tog sig en simtur i dammen:angel: Kusken satt ju inte kvar därbak, men det trodde väl hästen och försökte dränka sin "plågoande" eftersom den blev sååååå piskad före simturen:devil::cool::rofl:

Mmmm..

Den hästen hette Madame Arriba :angel:

Vi brukar simträna dom från fölungeåldern...:D

AM

Jag vet minst tre amatörer som har fött upp en antal hästar som aldrig har kommit till start för att ingen har haft tid att träna, en bunt går som en stor flock på lösdrift, men full koll, rätt välfödda och helt lyckliga hästar. Nej de blev inga tävlingstravare men särksilt plågade tycker inte jag att de är...

Att den inte har startat på ett tag kan ju ha med 1000 olika saker som du säger att göra:grin:

exakt...och att en 4-årig travare aldrig varit skodd hör väl till ovanligheterna, men just den här individen verkar ju ha klarat det.

Och den hästen har ju inte startats som två-åring heller.. gjorde 1(!) start som 3-åring och 9 lopp som 4-åring och ett lopp som 5-åring. Jag förstår liksom vad du vill med länken? Hästen kan ju knappast vara sönderkörd efter att ha gjort 11 starter i sin livstid. Vad vet du om hästen mer än att den inte startat i år? Den kan mycket väl stå med en senskada som den dragit upp i hagen.

Jag red en riktigt fin 5-åring förra året som åtgärdades och kastrerades på våren, sen gick den i träning under sommaren/hösten och startade sen i september och vann den starten på ett strålande sätt, sen försvann hästen från banan och var borta i 1 år. Anledning? Han hade inte körts sönder eller liknande utan dragit på sig en senskada i boxen:grin:
Så bara för att lovande hästar försvinner från banan behöver det inte betyda att de körts sönder på något sätt.

Om hästen nu inte passar som travhäst så förstår jag inte varför den gått premielopp. Märkte ni inte detta under hästens inkörning,uppträning,kval eller upptäckdes detta först efter premieloppet som om man klarar det får en liten bonus för.

Det får du faktiskt fråga uppfödarna som då var ägare.... så NEJ vi försökta inte "mjölka" några pengar ur hästen !

Var inte så snabb att gå till atack, fundera först på hur det kan vara

Senast ändrad av en moderator:

Tack vare Stefan Habergs blogg hittade jag den här bilden;
http://foxygirl.blogg.se/images/2008/img_6623_22664334.jpg

Den är tagen nu vid Globen och är Monica Therodorescu från Tyskland häst.
Jag kan inte gissa vilka böter och avstängingar det skulle leda till inom travet. Bötessumman är ju beroende på prissumman och så. Men en kvalificerad gissning om vi utgår från Elitloppet( Globen är väl ridsportens motsvarighet) 100 000 i böter och minst någon månads avstänging. Plus civilt åtal för djurplågeri förstås. Och mera böter då,eller fängelse.

Min frågan nu är;Hur straffades Monica Theroderscu?

Jag kan inte gissa vilka böter och avstängingar det skulle leda till inom travet. Bötessumman är ju beroende på prissumman och så. Men en kvalificerad gissning om vi utgår från Elitloppet( Globen är väl ridsportens motsvarighet) 100 000 i böter och minst någon månads avstänging. Plus civilt åtal för djurplågeri förstås. Och mera böter då,eller fängelse.

Herregud:eek:

Om hästen nu inte passar som travhäst så förstår jag inte varför den gått premielopp. Märkte ni inte detta under hästens inkörning,uppträning,kval eller upptäckdes detta först efter premieloppet som om man klarar det får en liten bonus för.

Den lilla pengen som man får för godkänt premielopp är ingenting som jämnar till debit och kredit i travhästägarens bokföring! :D

HUR ska man kunna veta om en häst har den rätta löpglädjen och talangen INNAN den kommer till start?? :crazy:

...sedan är det en jädra skillnad på att klara ett premie (vilket de flesta hästar går utan problem på hösten, de som tränas regelbundet alltså, utan att strssas fram i träningen) och tävlingsfarter som går minst tio sekunder fortare i 0-lopp... De flesta hästar kan trava i 1.30-1.35 tempo utan problem. De sista sekunderna till start är däremot betydligt svårare, då börjar hästarna att sållas ut.
Hade Coari haft mer kunskap om det hon försöker argumentera emot, borde hon ha vetat att premieloppet handlar om ett steg i uppträningen. Något kval innan premiet finns inte...

Jag undrar var Coari försvann :grin:, jag vill gärna ha svar på vad som var/är problemet med den hästen hon uppgav ovanför...

Jisses :eek::eek:

Sådana märken har jag aldrig då sett på varken svenska, franska eller italienska travare..
Och då har jag inte enbart varit på banorna utan även "bakom kulisserna"

Så..frågan är:
Vilket straff fick Monica Theroderscu??

Kanske en fråga som skall förpassas till ridforumet?
Eller Coari, som vet det mesta :grin:
Eller kanske inte.
För trots starka åsikter om premie, travsport m.m. så visar det sig tydligt att här visste man inte skillnad på 1.30 och 1.20 :grin:

AM

Källan är ju självaste ATG, det är bara att söka på tränarna och deras hästar i träning. Man kan även söka på respektive häst och historik.

Naturligtvis finns det ett mkt stort mörkertal på dom hästarna som "går ur träning" men om du orkar söka själv så ser du att 60% av alla travare som föds och registreras in inte slaktas före 5 års ålder. Sanningen är att 60% inte ens kommer till kval/premie lopp. Vad som händer sedan med majoriteten av dessa 60% är just det dolda djurplågeriet inom Travet.

Är sanningen för obekväm för dig att ta del av??

Fast jag sökte ju sanningen??
Manar du att du suttit o räknat ut deta från alla tränares träningslisor via ATG?
Jag fattar verkligen inte? Någon??

Och jag har frågar dig tidigare vad dosm händer med dessa o vart djurålågeriet är, men du kanske har svårt dela med dig??

Du... Bara så du vet så är Premie något de går som 2-åringar, inom en ideal tid, alltså snabbare eller långsamare så bli de inte godkända..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Gamla trotjänare
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka