Trasslig Svans

Ewelina

Trådstartare
Jag är trött på att åka på träningar med en jättetrasslig svans full av sågspån, visst lätt att borsta ur den.. Med väääärldens tålamod, två timmar på sig och en gasmask (eftersom min häst har en viss tendens att prutta :crazy:) Så nu är man i jakt på ett bra sätt att hålla den fin.

Min syster hade för några år sedan ett jättebra pälsglans och den hästen hon använde det på hade helt underbar svans, kommer inte ihåg namnet på den men har för mej att det luktade godis och det var en blå flaska med gul kork. När hon tog det i manen på hästen så gick det inte ens att hålla i tyglarna och nu, flera år efter är fortfarande tyglarna glashala :D Någon som har en aning om vilket pälsglans det är och vart man kan köpa det? :confused:

Något pälsglans som du tkr är superbra, eller finns det någon bättre metod till svansen?

Sv: Trasslig Svans

Jag har vanligt pälsglans i svansen borstar ur ordentligt och flätar den sedan...enkelt att bara ta ur flätan när det är dags för träning el dyl.
Går snabbt att snygga till den och man slipper ta tiden när man ska iväg:)

Foxfire pälsglans är jättebra!:bow:
en orange flaska visserligen,luktar...gott!

Håller svans och man i prima skick!:)

Foxfire i all ära, men jag har ett som är ännu bättre :love:
Heter typ "tib" eller nåt sånt. Har bara sätt det i en enda affär dock :p

Då vet jag ett som är ännu bättre Showsheen eller Absorbines pälsglans. Absorbines schampo är jätte bra och dryg. Finns på Hööks bla. Eller kolla på Xtreme horse makover.com :bump:

Att fläta svansen och låta hästen gå med den har jag hört kan vara farligt, om hästen fastnar någonstans med den :crazy:

Vart kan man köpa foxfire pälsglans, bor nära borås så gärna någonstans i närheten.. Annars får det väl bli på postorder :D

Hmm... lite här och var ;) Jag brukar köpa det på h*stbiten inne i Stockholm, de har postorder också tror jag ... men det är dyyyrt :(

okej.. har redan frågat men eftersom ingen verkade märka något så frågar jag igen ;) :
Vart kan man köpa Foxfire pälsglans?

Hittade det där pälsglanset som min syster använde.. Emin pälsglans heter det, några åsikter om det? Någon som har en aning om vart det finns att köpa?

Emins pälsglans kan man köpa bl.a på Börjes Tingsryd. Jag tycker dock inte att det är alls bra. Av alla jag har provat är Foxfire bäst.

Jag tycker foxfire är dubbelt så mkt bättre än Emins. Men det är min åsikt det:)
Jag borstar i princip aldrig svansen, för att den ska hålla sig tjock. Ska jag borsta så antingen tvättar (när jag orkar vara så seriös:)
jag den eller har i foxfire. ca 1-2ggr i veckan..Den är jätte fin faktiskt:)

Vi kanske får starta en svanstråd med bilder där var och en skriver vilket medel dom använder ;).

Min åsikt om emins pälsglans.. Det är jättebra, till att spraya på bogen för att minska bogskav av täcket.. Till sin funktion, för att göra svansen lättare att reda ut, är det inget vidare alls. Man får använda hur mycket som helst för att det ska ha nån effekt, så det blir dyrt i längden. Har visserligen en flaska nu som jag köpte för 15 kr, och för det priset är det okej.
Annars är Foxfire överlägset! Och mycket billigare i längden är emin..

Jag har ett Pälsglans som heter SATINSHEEN från Eclipse Biopharmab, har alltid använt Foxfire men sen av en tillfällighet köpte jag detta och nu kommer jag aldrig byta igen...

Har kutterspån som gärna fastnar i svansen när loppan ligger o sover så jag sprayar en jäkla massa i svansen så den är så hal att inget fastnar i och den trasslar sig väldigt sällan. Brukar borsta den med en vanlig rotviska och då och då ta en hårborste och borsta igenom den ordentligt (piggborstar är bara skit till tagel)

Foxfire!! :love: :love: :love:
Orange flaska som finns i vanliga butiker, och hos Börjes.

Jag använder även en vanlig hårborste att reda ut svansen med. Jag lägger ner kanske 3 minuter varannan-var tredje dag på Elviras svans, och den är så fin så!:D

TIB:s pälsglans tycker jag är överlägsen, svansen blir extremt lätt att borsta och pälsglansen sitter i riktigt länge. Jag har haft de flesta andra sorter (Foxfire, Carr&Day&Martin, Emin, Veredus och SuperSheen m fl).

Liknande trådar

S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 528
Senast: Macken22
·
Träning Jag börjar tröttna på min kära pållas beteende när jag rider... Det verkar som om hennes största mardröm i livet är att sätta ner...
Svar
16
· Visningar
1 324
Senast: miiiiiiia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V