trassel med försäkringsbolag

Sv: trassel med försäkringsbolag

Ja, det hade jag. Trots lågavlönad. Det är därför jag valt detta sätt, att spara pengar. Så varför får jag känslan att du tycker ditt sätt, att ha en försäkrad häst/ar, är det enda rätta?
För att jag anser att det är oansvarigt att skaffa djur för att ta bort dom bara för att man inte har råd. Som sagt, grattis om du har råd att spara ihop ett par 100000kr på ett par månader, inte många som kan.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Fast om man nu skulle behöva ett par hundratusen på ett par månader så får man verklgien hoppas att huvudförfallodagen inträffat mellan dessa tillfällen. Du vet det finns ett tak på föräkringen.
Låt folk välja själva utan att skuldbelägga. Om man inte kan betala just då så finns ju faktiskt möjligheten att ta ett lån för att få tag i summan. Frågan är om inte det skulle vara mer ekonomiskt fördelaktigt jämfört med att betala dyra premier.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Och ja, min hästs skada tex, ett litet sår som visade sig kräva klinikvård en längre tid. Liten löjlig skada som blivit otroligt dyr men som blir bra med tyvärr dyr vård.
Fast då var ju inte skadan enkel eftersom den kräver långvarig vård på klinik. Liten är inte samma sak som enkel.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Sånt där förstår inte jag alls. Skulle du alltså vara beredd på att avliva ett djur för en enkel skada men som kräver dyr vet.vård? Om det är så att dom pengar man sparat istället för att ha lagt på försäkringen räcker för den enskilda skadan och man sen står utan pengar och hästen drabbas av en ny enkel men dyr skada, vad händer då?

Det är ju därför man har försäkringar överhuvudtaget, för att normalt sätt så hinner man inte spara ihop såpass mycket pengar så fort. Jag har räknat ut att jag lagt runt ca 120000kr på försäkringen under dessa år jag haft min häst och en skada nu och alla dom pengarna hade varit borta. Låter som mycket pengar men i hästsammanhang så är det inte mycket pengar alls.

Jag hade aldrig förlåtit mej om jag behövde ta bort min häst pga att jag inte har råd med vården.

Vad vet du om min ekonomi?
Var har jag skrivit om att ta bort en häst i stället för att behandla den?:meh:

Jag tyckte att jag ville ha en till bil i våras så jag köpte en för 250000kr som jag tog från ett av mina konton.
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Fast då var ju inte skadan enkel eftersom den kräver långvarig vård på klinik. Liten är inte samma sak som enkel.
Jo det är en "enkel" skada på det sättet att med vilan och vården blir hästen helt återställd. Det är ju absolut ingen skada man tar bort hästen för.

Innan jag drabbades av detta så hade jag också i huvet att det bara är svåra komplicerade skador som kräver vård på kliniker och händer det så tar jag bort hästen ändå, men nej, nu när det hände så kan jag inte ta bort honom.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Fast nu har väl du 1 häst eller hur? Om man som någon ovan har 16 hästar. För de hästarna ligger premien kanske på runt 6000:-/år och häst (summa tagen från bekantskapskreten och jag tror den är ganska låg). 16*6000:- är 96000:-. Det går med andra ord ganska fort att få till en avsevärd buffert om man lägger undan kostnaden för premien ett par år.
Kan du nämna någon skada som är enkel som kräver dyr vård (runt 100000:-)? Dyr vård brukar bero på att skadan är allvarlig och då kanske det är bättre att låta djuret slippa.

För så många hästar försäkrade finns andra försäkringar att använda och då kostar det inte så mycket per år. Vi betalar långt under det dock inte så hög a1 utan en hög vetvård och alla plus som finns döva buk, rehab etc
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Fast om man nu skulle behöva ett par hundratusen på ett par månader så får man verklgien hoppas att huvudförfallodagen inträffat mellan dessa tillfällen. Du vet det finns ett tak på föräkringen.
Det vet jag, men jag har inte råd att spara ihop dom pengarna på ett par år ens knappt, därför är jag beroende av en försäkring så att hästen om ett par månader är fullförsäkrad igen.
Låt folk välja själva utan att skuldbelägga. Om man inte kan betala just då så finns ju faktiskt möjligheten att ta ett lån för att få tag i summan. Frågan är om inte det skulle vara mer ekonomiskt fördelaktigt jämfört med att betala dyra premier.
Jag väljer inte åt folk, men jag vet om hur otroligt dyrt det kan bli och som sagt har man inte en väldigt bra ekonomi så är försäkring nästan ett måste. Dock så visst, man kan ta lån också givetvis.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Varför så nedlåtande för att jag inte gör så som du anser är det enda rätta.
Inte nedlåtande, men det är ovanligt med en såpass bra inkomst att man med lätthet samlar ihop ytterliggare 100' kr på ett par månader och i sådanna fall så behövs det ingen försäkring. Då har man ju det otroligt gott ställt. Dock har inte dom flesta sådan inkomst och då tycker jag att en vet.vårdsförsäkring är ett måste om man ska ha djur för att inte drabbas av detta att inte ha råd med vården.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Det undrar jag också? Jag kan se många lösningar på problemet där försäkring kan vara vettigt när det rör sig om 1 eller 2 individer. Nästan alla jag pratat med som valt bort försäkringen har i slutändan sparat in massor av pengar på det. Det finns någon enstaka olyckskorp där försäkringen gett ett plus.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Vad vet du om min ekonomi?
Var har jag skrivit om att ta bort en häst i stället för att behandla den?:meh:

Jag tyckte att jag ville ha en till bil i våras så jag köpte en för 250000kr som jag tog från ett av mina konton.
Ja, du har bra inkomst eller på annat sätt mycket pengar och nej, då behövs det kanske inte försäkring heller. Bara att gratta för det för så tror jag dom flesta hade velat ha. Tror inte folk jublar över att betala summorna till försäkringsbolagen direkt men har man inte ekonomin att samla ett par 100' på ett par månader/år så har dom flesta inte något val.

Dom flesta har inte sån ekonomi och det är dom som försäkringarna är till för. Och ja, jag hade haft råd att betala min hästs skada för dom pengarna som jag hade sparat ihop om jag inte betalat något till försäkringen men då hade jag varit helt utan pengar efteråt och om det skulle hända något igen hade jag inte haft råd att behandla hästen. Nu dröjer det inte lång tid innan min häst är fullförsäkrad och jag kan andas ut igen.
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Inte nedlåtande, men det är ovanligt med en såpass bra inkomst att man med lätthet samlar ihop ytterliggare 100' kr på ett par månader och i sådanna fall så behövs det ingen försäkring. Då har man ju det otroligt gott ställt. Dock har inte dom flesta sådan inkomst och då tycker jag att en vet.vårdsförsäkring är ett måste om man ska ha djur för att inte drabbas av detta att inte ha råd med vården.

Exakt hur ofta behövs det?
Återigen sluta skuldbelägga andra för att de valt ett annat alternativ än du gjort. Det är deras val som du inte har ett smack med att göra. Försäkring kan vara bra men ärligt talat så är den ett väldigt dyrt sätt för hästägare att dela på pengarna. Försärkringsbolagen har ju omkostnader för personal, lokaler, reklam, vinst osv osv som vilket annat bolag som helst. De pengarna försvinner bort från försäkringstagarna.
Vad gör du när du får veträkningar på 100000:- 3 månader i rad? Det är ju samma läge som att en person utan försäkring får det 2 månader på raken.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Vad gör du när du får veträkningar på 100000:- 3 månader i rad? Det är ju samma läge som att en person utan försäkring får det 2 månader på raken.

Det beror ju på när skadan händer på året såklart. Och igen som jag skrivit många gånger nu, försäkringar behövs inte om man har en väldigt god ekonomi så att man har råd att spara ihop pengarna snabbt.

Men visst, kanske bara är jag som inte såpass snabbt kan samla ihop dom pengarna på ett par månader som jag har min häst försäkrad i. Jag har kanske en ovanligt dålig ekonomi. Jag kanske inte ens ska ha häst eftersom jag inte har råd att samla på mig 100000kr på sparkontot under ett år. Dom som faktiskt är beroende av försäkringar kanske inte ens bör äga häst eftersom dom har såpass dålig ekonomi att dom är i behov av att ha det skyddet ekonomiskt.

Sen kan jag ju säga att om min häst får skador som kräver såpass mycket omvårdnad 3 månader på raken, då är det inte snällt att ha kvar hästen överhuvudtaget, min häst hade inte klarat av den vilan och behandlingarna iallafall såpass tätt inpå.
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Ja, du har bra inkomst eller på annat sätt mycket pengar

Precis.
Och när du skriver att jag planerar att ta bort häst i stället för att ge den vård, så blir jag ganska sur. Faktiskt.

För du drog förhastade slutsatser av mitt inlägg om att ta smällen när den kommer, utifrån dina förutsättningar.

Faktiskt på ett föraktfullt och dömande sätt.

Det är ju egentligen märkligt att jag - och några andra vänliga själar - ska känna ett behov av att försvara att jag gjort ett annat val än du gjort.

Nåja, slut på den diskussionen från min sida.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Precis.
Och när du skriver att jag planerar att ta bort häst i stället för att ge den vård, så blir jag ganska sur. Faktiskt.
Citera gärna vart jag skrev det där att jag skriver att du tänker ta bort hästen pga skada. Jag har inte skrivit att du tänker ta bort dom, det var en fråga ifall du var beredd att göra det om hästen krävde såpass dyr vård. Eftersom det faktiskt oftast är så att folk inte har ett par 100000 på kontot så är det oftast så det är när det kommer till dyra skador. Sa även veterinären till mig innan vi ens började behandla min häst, hon sa att dom flesta tar bort hästen eftersom skadan kräver dyr vård. Hon frågade om jag var beredd att lägga dom pengar som det skulle kosta för att få hästen frisk för det var inte alltför vanligt faktiskt.

Så den frågan jag ställde till dig var inte så konstig eftersom det är så verkligheten ser ut för dom flesta.
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Sen kan jag ju säga att om min häst får skador som kräver såpass mycket omvårdnad 3 månader på raken, då är det inte snällt att ha kvar hästen överhuvudtaget, min häst hade inte klarat av det iallafall såpass tätt inpå.

Exakt och det kanske även gäller för 2 månader på raken, oavsett om man har pengarna eller inte. Jag tror ärligt talat att det är ganska många djur som blir överbehandlade pga försäkringarna. Hästar där prognosen är usel som ska hålla vid liv till varje pris. Jag känner till minst 2 sådana fall från verkligheten och det var ett oerhört och onödigt lidande för hästarna och även för ägarna som slets mellan hopp och förtvivlan under lång tid innan det förutsägbara slutet kom. Ett av fallen kan närmast beskrivas som grovt djurplågeri som "tvingades fram" av veterinären.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Inte nedlåtande, men det är ovanligt med en såpass bra inkomst att man med lätthet samlar ihop ytterliggare 100' kr på ett par månader och i sådanna fall så behövs det ingen försäkring. Då har man ju det otroligt gott ställt. Dock har inte dom flesta sådan inkomst och då tycker jag att en vet.vårdsförsäkring är ett måste om man ska ha djur för att inte drabbas av detta att inte ha råd med vården.

Men jag är lågavlönad och kan få ihop ett liv med hästar utan försäkring. Är jag dömd till Dantes nedersta krets då?
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Exakt och det kanske även gäller för 2 månader på raken, oavsett om man har pengarna eller inte. Jag tror ärligt talat att det är ganska många djur som blir överbehandlade pga försäkringarna. Hästar där prognosen är usel som ska hålla vid liv till varje pris.
Det där är ju dock ett annat problem. I sånna lägen så får man ju hoppas att djurägaren har vett nog att avsluta det, det är inte veterinären som bestämmer om hästen ska behandlas eller inte.

Sen visst, om en annan skada inträffar när hästen ändå håller på att bli behandlad för förra och nästa inte kräver lika lång vila då är det en annan sak. Som jag skrev så beror det ju på under vilken tid på året det inträffar också. Men som du skrev innan 3 månader med skador som kräver den vården efter varandra, det är en annan sak. Det hade inte min häst klarat ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Men jag är lågavlönad och kan få ihop ett liv med hästar utan försäkring. Är jag dömd till Dantes nedersta krets då?
Jag pratar om när alla pengar är använda och man är på noll, när alla försäkringspengar är använda och man ska börja spara ihop allt igen, som i det läget jag hade varit i nu. Det är inte många som får ihop 100000 på sparkontot under ett år. Sen vet inte jag vad du anser är lågavlönad heller. Vet många som tjänar en hel del och anser sig lågavlönade. Det går ju att definiera. Kan man samla ihop dom pengarna på ett par månader så tycker inte jag man kan räknas som lågavlönad. Jag bor så billigt jag kan, har häst på så billigt stall jag kan, ändå kan jag omöjligt få ihop så mycket pengar under ett par månader.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 842
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 685
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 331
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp