trassel med försäkringsbolag

Sv: trassel med försäkringsbolag

Ska man undersöka kostnad så måste du vet exakt själv vad det gäller, det funkar inte om hästen redan är sjuk eller skadad där man behöver veta just orsaken genom undersökningar eller ge hästen vård snarast.
Ingen veterinär kommer att säga "det och det behöver vi göra och det kostar exakt xx kr" - då blir ju problemet detsamma, ska veterinär arbeta gratis om prisbeloppet blir utöver eller vem tar den kostnaden då ?

Du kanske har bättre läge med fler ställen att välja på, men generellt så
kan jag förstå att tanken fungerar vid exempelvis besiktning, vaccination eller andra saker som inte gäller "akut" vård utan fungerar vid grundläggande hälsoundersökningar eller förebyggande vård, där du själv vet med 100% vad som ska göras och inte..annars är det veterinär som bestämmer vad som ska göras.


Sista meningen har jag inte ens lust att kommentera, men okej..jag jagar inte att andra ska betala för mig och mina djur! men det ska då vara väldigt märkligt tydligen att man ens funderar över hur systemet fungerar idag..Eller är det kanske bara så att vi anser att det är olika för att vi har olika uppfattningar - hör man tillräckligt negativa saker eller varit med om det själv, så givet att man blir av en annan åsikt.
Jag och många fler tror jag vill ha stabilare försäkringsformer som man kan lita på när man behöver ekonomisk hjälp när något oförberett inträffar och många gånger är det inte alls så säkert som det brode vara och själv uppfattar jag det som att fler och fler börjar känna sig osäkra. Man kan sitta fast som kund hos f-bolag då man kanske inte bara kan byta hur som helst heller då man kan få det ännu värre, man sitter altså i ett järngrepp i många fall och kan inte välja själv, förutom valet att ha oförsäkrat vilket också är en risk.

Jag tror inte att problemet går att kringå bara för att efterfråga billigaste stället nej, återigen så finns det problemet med i bilden gällande f-bolag som strular oavsett vad kliniken/veterinär anger för prislapp eller har för åsikter om undersökning/behandling är inte dem överens så är det inte roligt och slutnotan blir därför inte kul heller när f-bolag ställer krav men vägrar ge ersättning..det är fortfarande mycket i grundproblemet anser jag.

Dessutom så betalar vi ju för varandra redan genom våra försäkringar..jag tycker inte det är kul att betala för andra heller men det är så det funkar där också och det är det som är grejen med försäkring - att slippa ta en större smäll ensam och för att det ska funka så måste flera flera betala åt varandra.
Skatt kanske då inte heller var det bästa alternativet..men det är fullt tillåtet tycker jag att fundera över om vår djursjukvård går att bedriva på ett annat vis där man kanske kan påverka mer?

Men problemet är fortfarande, jag anser att f-bolagen har för stor makt som det är idag och till viss del så blir det totalt orimliga kostnader..
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Sen vill jag gärna veta varför man nödvändigtvis möts av attityden "ska inte ha andra att betala för ditt djur" eller "ska inte ha djur om man inte kan lägga upp summan själv direkt" - vad är det för trams undrar jag, för mig är det otroligt fult och orimligt att tänka så eftersom att ekonomin, likväl som livet kan ta sina vändningar av olika anledningar. Möjligtvis att man tänker så, tills den dagen man själv hamnar i en jobbig sits..

Vad är det då som gör att folk ens har försäkringar, om inte för den ekonomiska sakens skull?
Blir djuren dyrare, billigare av försäkring?

De som har råd att ha djur då, måste altså klara sig fint utan försäkring?

Man kan fortfarande anse att saker är orimligt dyra även fast man har råd.
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Och gällande lönekostnader på helger: Det är sällan jag ser yrken där kunden "drabbas" så hårt ekonomiskt på helg jämfört mot vardag som veterinäryrket i alla fall. Och här är det levande ting vi sysslar med = starka känslor inblandade också, beslut som ska tas mm och man kan inte vänta! som gör att man som kund blir utsatt i ett väldigt känsligt läge när det inträffar nåt..det är inte bilen som ska in på verkstan precis där man alltid kan laga, bestämma tiden och alltid får ett fast pris vid förfrågan där man också gör upp vad som ska göras för kostnaden..valet att välja annan verkstad osv - det kan man sällan som djurägare när man behöver anlita veterinär.

Självklart kanske man vill ha mer betalt helger, högtid etc..men är det verkligen bara genom att göra så häftiga prisökningar det är möjligt just för att det är helg/ställa mot kunden?? för det är ju skrämmande skillnader jämför mot att behöva veterinärvård vardag som helg..det handlar om tusentals kronor och inte små påökningar! (jag har aldrig ens vågat omvandla det till ökning i procent!)

När det gäller veterinärvård och mycket högre kostnader på helg, beror det antagligen på att varje enskild djurägare förväntas betala den faktiska kostnaden. Och så lite vinstmarginal på det.
Jag skulle inte gärna betala högre priser dagtid för att sponsra dem som söker på helger.
Jag gissar att lönekostnaderna normalt sett är ca dubbelt så höga på jourtid som på kontorstid, och ytterligare fördyring på storhelgerna.

Jag var in och jobbade på Juldagen. Det är storhelg och då kostar jag fyra gånger så mycket i lönekostnad som jag gör idag.
Patienterna märkte inte den stora kostnadsskillnaden - eftersom sjukvården finansieras solidariskt med skattemedel.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Idag så sponsrar ju vi djurägare varandra ändå förresten genom våra försäkringar, de som inte vill vara med försäkrar förvisso inte.
.
Är du dum?
Varför skulle jag vilja vara med och finansiera dina djurs veterinärvård?

Jag har inte mina djur försäkrade utan tar smällen när den kommer.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Du har inte försäkring, men vi som har försäkring gör ju det indirekt så är det bara. Eller tror du att försäkringsbolagen tillverkar pengarna och delar ut?

Dum kan du vara själv som inte läst att jag skrev i princip samma sak som du..

Sen vet jag inte om ämnet handlar om försäkrat vs oförsäkrat för där finns det nog precis lika
många åsikter.. men anledningen till försäkring kan ju inte vara annat än en ekonomisk fråga..men du kanske anser att det är fel att ha försäkringar, att man borde klara sig genom livet helt utan sådana? Grattis till dig som i så fall har den möjligheten men jag tror vi är bra nog många som inte skulle vilja vara utan försäkring i slutändan.
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Du glömde en liten detalj - att ha personal som arbetar på helgen är DYRARE, oavsett om det är inom humansjukvård, på macken, hantverkare, i affären eller inom djursjukvård, DVS INOM ALLA YRKEN. Det har med svenska arbetsregler och avtal att göra. Tror du inte industriarbetare som arbetar skift får högre lön helger och nätter? Och vad jobbar du själv med? Tror inte att DU skulle vilja jobba på nätter, julafton eller liknande utan att få extra betalt för det... Du är mer än välkommen att jobba billigt helger och nätter för att få ner kostnaderna inom ditt yrke om du vill!

Det är inte en rättighet att ha djur, men har DU skaffat ett har DU skyldighet att ta hand om det - helg, natt eller vardag! Hur du löser det ekonomiskt är DITT problem och något DU ska tänka på när DU skaffat ett djur! Så om djuret får betala priset för att ägaren inte vill åka in på helgen - lägg då skulden där den hör hemma - PÅ DJURÄGAREN!!
Jag blir så vansinnigt trött på att alla hackar på djursjukvården och de som jobbar där, de kämpar i de allra flesta fall hårt för att hjälpa djuren så bra som möjligt till så låg kostnad som möjligt. Vad tror du motsvarande behandlingar för dig själv hade kostat om du fått betala det själv? Upp mot 5-10 ggr mer än vad du betalar veterinären kan jag lova...
Och du kan inte jämföra med utomlands - många gånger tjänar veterinärerna där grova pengar på att de får kränga mediciner hur som helst till sina djurägare (här i Sverige får ju bara apotek sälja medicin), vilket ju också syns på antibiotikaproblematiken. Så lägre vårdkostnader men högre medicinkostnader, så det jämnar ut sig.
Varför öppnar du inte en egen veterinärkliniker och anställer veterinärer och djursjukvårdare och ser hur billigt du kan göra det? Istället för att klaga...

Fast vetvården är betydligt billigare i tex Tyskland och därför väljer många att åka dit istället. Så det där att det är dyrare utomlands stämmer sådär bra.

Och det tåls att granska vetvården i Sverige och orsaken till att det blivit så in i he...te dyrt de senaste åren bara
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Nej, det ÄR mycket som är oskäligt. Exempel från artikeln som länkades:

"Prisökning på 16 procent
Priset för en livmoderoperation, ett relativt vanligt ingrepp på djur, stiger normalt sett med cirka fem procent per år. Det senaste året har kostnaden ökat med 16 procent."

Varför då, kan man undra? Jag märkte av redan tidigare i år att det verkar som om kostnaderna på Helsingborgs djursjukhus har gjort ett jätteskutt uppåt sedan de blev del av Evidensia. Det är nog inte bara inbillning... Det kan man ju inte heller planera/gardera sig för. Inte sjutton har jag fått en löneökning med 16% på sistone...

Det har blivit betydligt dyrare ett helt vanligt balltramp kostade mig nästan 50'k för 4 dagar vilket jag självklart ifrågasatte.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

SJÄLVKLART ska man som konsument undersöka prisbilden. SJÄLVKLART.

Att ringa runt och höra vad aktuella undersökningar kostar (4 plåtar kota) ger ju en bra bild av hur mycket de krämar ut. Eller kolla vad klinikavgiften ligger på. Jag betalar 200 kr exkl. moms på min klinik. Åker jag till stora pråliga kliniken går det på över 1000 kr bara att gå innanför dörren.

Varför? För att det funkar. För att konsumenterna betalar. Blir man som konsument lite mindre villig att slösa med andras pengar (försäkringsbolagets) får man både billigare premier och bättre försäkringar. Och billigare vård. Vilket i slutänden gynnar... just det: djuret.

Sluta jaga efter att andra ska betala för dig, se till att hitta prisvärda alternativ själv så slipper du vara så beroende av att andra ska ta din nota.

Fast nu betalade jag ju sist för mycket mer än bara ett röntgenbilder. Jag betalade även för veterinärens specialkompetens och utbildning. Ibland kan inte bara stirra sig blind på kostnaden för några bilder.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Vill gärna understryka i mitt senaste inlägg att den som tror att man via försäkring har sitt eller äger sitt eget försäkringsmedel helt och hållet/att vi inte tillsammans bidrar till varandras pengamedel genom försäkringarna, måste sätta sig in i hur det egentligen fungerar.
Skulle det se ut så, skulle inte en enda försäkring inneha premier som skiftar eller reservationer beroende på vald försäkring, utan då skulle vi helt och hållet få råda över våra försäkringsformer och vad som skulle ingå, men troligtvis skulle priserna bli väldigt stora eller typ snarare kontantinsatser/mer likt ett sparkonto..
Jag betalar för andras försäkringar i slutändan likväl som att andra betalar för min, det är så det ser ut och fungerar. Alla hjälper till att betala in f-bolagens pengamedel för att sedan få utdelning till den proportion man har andel till/vad man betalar för att kunna ta del och få ersättning av.

Har man inte försäkring så ja, då kan man verkligen säga att man finansierar och reder sig själv men det är en skillnad.

Bara en reflektion till er som gärna vill skilja på "ditt och mitt"
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Du har inte försäkring, men vi som har försäkring gör ju det indirekt så är det bara. Eller tror du att försäkringsbolagen tillverkar pengarna och delar ut?

Dum kan du vara själv som inte läst att jag skrev i princip samma sak som du..

Sen vet jag inte om ämnet handlar om försäkrat vs oförsäkrat för där finns det nog precis lika
många åsikter.. men anledningen till försäkring kan ju inte vara annat än en ekonomisk fråga..men du kanske anser att det är fel att ha försäkringar, att man borde klara sig genom livet helt utan sådana? Grattis till dig som i så fall har den möjligheten men jag tror vi är bra nog många som inte skulle vilja vara utan försäkring i slutändan.

Poängen är väl att man väljer själv om man vill betala en försäkring, eller om man vill betala (eventuell) veterinärvård när den kommer.
Jag väljer att inte försäkra, du och många andra väljer att försäkra. Det är inte fråga om att det ena är bättre eller sämre än det andra: vi gör helt enkelt olika risk-kalkyler.
Min risk-kalkyl är att det skulle vara väldigt dyrt att försäkra in 16 hästar och att jag kan lägga undan de pengarna och i stället betala om/när något dyker upp.
Jag har dessutom hästar som varit mycket billiga i inköp vilket gör att jag ser det som totalt onödigt att livvärdesförsäkra dem.

Och visst är jag medveten om att det är något slags "utjämningssystem": försäkringsbolagens affärsidé går ut på att ett antal människor betalar in pengar som de aldrig får tillbaka medan andra får ut betydligt mer än de betalar in.

Men att lägga en skatt, som alla djurägare skulle betala för att "solidariskt" betala djurvården tycker jag faktiskt är ett dumt förslag.
Om inte annat så för att det finns personer som utnyttjar veterinärvård för småsaker som man nog som djurägare kan klara själv. Vem ska då avgöra hur "skatten" får utnyttjas?

Jag tror inte heller att gemensam finansiering oavsett om det är från försäkringsbolag eller någon annan "pott" leder till lägre kostnader för djursjukvård.
Flera försäkringsbolag verkar ju försöka bromsa prisutvecklingen, bland annat genom att sätta tak för kostnadstäckningen vid exempelvis hälta.

Och jo, jag tycker fortfarande att var och en ska bära sina kostnader i helhet när det gäller djurvård precis som när det gäller foder och liknande.

Har du förresten tänkt på vad du betalar för, när du betalar veterinärfakturan?
Lön för veterinär och assistenter. Avskrivningskostnader för byggnader. Avskrivningskostnader för apparater (alla som finns på kliniken, strängt taget, exempelvis datortomografer, röntgenapparater och så vidare). Uppvärmning av lokaler. Eventuell lokalhyra?

När en klinik gör en investering, måste de också ha ekonomi för att täcka detta. Och så ska kliniken gå med vinst, också.

Så det är klart att det kostar!

När man tar ut distriktsveterinär brukar det ingå "stationsavgift" på fakturan. Det är förstås inte för att man åker in till någon station. Men det är för att veterinärerna håller till i något slags lokaler. Kontor exempelvis.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Har du förresten tänkt på vad du betalar för, när du betalar veterinärfakturan?
Lön för veterinär och assistenter. Avskrivningskostnader för byggnader. Avskrivningskostnader för apparater (alla som finns på kliniken, strängt taget, exempelvis datortomografer, röntgenapparater och så vidare). Uppvärmning av lokaler. Eventuell lokalhyra?

Jag är helt med på detta. Men frågan är ju varför det verkar skena iväg helt plötsligt? Varför, t.ex., har kostnader för behandling vid livmoderinflammation på hund ökat med 16% det senaste året i stället för de normala 5%? Vad mer i samhället har ökat på detta sätt? Är det rimligt - det måste man väl ändå få fråga sig? Om jag ska vara jätteärlig så känner jag inte precis att kvaliteten har ökat i takt med kostnaderna.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Jag är inte dummare än att jag inte skulle förstå att veterinärernas arbete kostar, även vad gäller deras investeringar, lokaler osv.

Men det är väldigt konstigt ändå att kostnaderna ökat så kraftigt.
Vad är det som gått upp så pass? Det är inte små ökningar anser jag, ffa när priset ökar hela 16% bara sådär i vissa fall..Prisökningar där man inte får mer för priset direkt i alla fall. Sen hänger detta ihop med försäkringarna också, som i vissa fall når sitt tak mycket fortare än vad det gjort förut, vilket i min värld är obra att det därigenom inte följt prisutvecklingen tydligen utan i vissa fall känns det än mer åtstramat?
Jag är ogärna villig att behöva betala mycket mer, men få mindre för pengarna.

Vad menar du med utnyttjar veterinärvård för småsaker? Vad är småsaker enligt dig ? Ifall man kan få ersättning via försäkring om man har, så är det ju givet att man gör det.

Men vi får väl inse att vi alla har olika syn på saken helt enkelt. Jag vill i alla fall kunna ha säkrare försäkringsformer eller vad som, som gör att man har ett stabilt och icke komplicerat skyddsnät att falla tillbaka på utan att det ska vara krångel eller kostnader som skenar iväg för jag vill ha ett bra ekonomiskt skyddsnät, precis så som tanken är.
Jag vågar stå för att jag inte vill ha oväntade stora kostnader som kommer som en chock/blivit väldigt mycket dyrare än vad det varit och jag vill därtill inte veta av f-bolags strul för jag anser att den ekonomiska utgiften kan bli ganska tuff att ta ett tag samtidigt kanske också som känslomässiga bitar, även om det går/jag har råd så vill jag gärna kunna leva också, därav mitt val att vilja ha ett skydd "som tar smällen" åt mig när det behövs.
 
Senast ändrad:
Sv: trassel med försäkringsbolag

Jag har inte mina djur försäkrade utan tar smällen när den kommer.
Sånt där förstår inte jag alls. Skulle du alltså vara beredd på att avliva ett djur för en enkel skada men som kräver dyr vet.vård? Om det är så att dom pengar man sparat istället för att ha lagt på försäkringen räcker för den enskilda skadan och man sen står utan pengar och hästen drabbas av en ny enkel men dyr skada, vad händer då?

Det är ju därför man har försäkringar överhuvudtaget, för att normalt sätt så hinner man inte spara ihop såpass mycket pengar så fort. Jag har räknat ut att jag lagt runt ca 120000kr på försäkringen under dessa år jag haft min häst och en skada nu och alla dom pengarna hade varit borta. Låter som mycket pengar men i hästsammanhang så är det inte mycket pengar alls.

Jag hade aldrig förlåtit mej om jag behövde ta bort min häst pga att jag inte har råd med vården.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Sånt där förstår inte jag alls. Skulle du alltså vara beredd på att avliva ett djur för en enkel skada men som kräver dyr vet.vård? Om det är så att dom pengar man sparat istället för att ha lagt på försäkringen räcker för den enskilda skadan och man sen står utan pengar och hästen drabbas av en ny enkel men dyr skada, vad händer då?

Det är ju därför man har försäkringar överhuvudtaget, för att normalt sätt så hinner man inte spara ihop såpass mycket pengar så fort. Jag har räknat ut att jag lagt runt ca 120000kr på försäkringen under dessa år jag haft min häst och en skada nu och alla dom pengarna hade varit borta. Låter som mycket pengar men i hästsammanhang så är det inte mycket pengar alls.

Jag hade aldrig förlåtit mej om jag behövde ta bort min häst pga att jag inte har råd med vården.


Sådär har jag gjort i tjugo års tid för 1- 7 hästar. Och än har inte ett djur behövts ta bort eller inte behandlats för icke befintlig försäkring. Och jag har gått plus med råge, trots skador genom årena.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Så du hade haft råd att betala för en skada runt 100000 och sen lika fort få ihop dom pengarna igen ifall det händer ett par månader senare? Grattis till en bra inkomst isåfall men det är långt ifrån alla som har råd med det där.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Ja, det hade jag. Trots lågavlönad. Det är därför jag valt detta sätt, att spara pengar. Så varför får jag känslan att du tycker ditt sätt, att ha en försäkrad häst/ar, är det enda rätta?
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Fast nu har väl du 1 häst eller hur? Om man som någon ovan har 16 hästar. För de hästarna ligger premien kanske på runt 6000:-/år och häst (summa tagen från bekantskapskreten och jag tror den är ganska låg). 16*6000:- är 96000:-. Det går med andra ord ganska fort att få till en avsevärd buffert om man lägger undan kostnaden för premien ett par år.
Kan du nämna någon skada som är enkel som kräver dyr vård (runt 100000:-)? Dyr vård brukar bero på att skadan är allvarlig och då kanske det är bättre att låta djuret slippa.
 
Sv: trassel med försäkringsbolag

Men vet.vården är inte så dyr faktiskt, att man inte har livförsäkringen kan jag förstå.

Och ja, min hästs skada tex, ett litet sår som visade sig kräva klinikvård en längre tid. Liten löjlig skada som blivit otroligt dyr men som blir bra med tyvärr dyr vård.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 842
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 685
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 588
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 331
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp